Lämmöt nousee
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
Lämmöt nousee
Auto on 230E -89. Kun ajaa pidemmän lenkin ja jättää tyhjäkäynnille niin lämmöt nousee reilusti, mikä vika, tai siis visko vai termari? Kun ajoa jatkaa niin lämmöt palautuu normaaliksi n. 85 astetta. Mien toi visko toimii, ei ole kokemusta kuin flekteistä ja "ainapyörivästä tuulettimesta".
T:Chesu
T:Chesu
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Lämmöt nousee
Siä on vaan jotai öljyä joka lämmetessään laajenee ja rupeli alkaa pyöriin! Käytännös kun kysymys kerta kuului miten se toimii niin suoraan kysymykseen suora vastaus, ei se toimikkaan!Chesterton kirjoitti: Mien toi visko toimii, ei ole kokemusta kuin flekteistä ja "ainapyörivästä tuulettimesta".

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
lämpöö
Se vaan aiheutti huolestumiseni kun aina ennen on lämmöt ollut 85 astetta, oli sitten talvi tai kesä, ajoi 160kmh tai 80kmh, tyhjäkäynnillä tai tai traileri perässä yms ja nyt nousi. Jos se 80 asteen jälkeinen viiva on 90 astetta niin ne lämmöt nousi about 94 asteeseen -> ei syytä huoleen 

Re: lämpöö
No kyllä ne siellä alle 100 asteen pitäisi pysyä, varsinkin kun ei ole vielä niin lämmin. Valitettavasti viskon toimivuutta ei oikein saa testattua, omasta oli rikki ja maksoi kansirempan.Chesterton kirjoitti:Se vaan aiheutti huolestumiseni kun aina ennen on lämmöt ollut 85 astetta, oli sitten talvi tai kesä, ajoi 160kmh tai 80kmh, tyhjäkäynnillä tai tai traileri perässä yms ja nyt nousi. Jos se 80 asteen jälkeinen viiva on 90 astetta niin ne lämmöt nousi about 94 asteeseen -> ei syytä huoleen
Niin 230E:ssä (M102) on ensinnäkin hihnavetoinen sähkömagneettikytkentäinen (ei visko) tuuletin.
Sähkömagneettikytkintä ohjataan taas lämpökytkimellä, jonka "kärjet" sulkeutuu, kun nesteen lpt. nousee 100 Celsiukseen.
Sähkömagneettikytkimen voi testata oikosulkemalla, virtapäällä, lämpökytkimelle tulevat johtimet, kuuluu KLIK! kun kytkin sulkeutuu ja ropelli jämähtää hihnapyörään kiinni.
Lämpökytkimen voi testata esim. lämpöpuhaltimella (irroita kytkin). Samalla kannattaa katsoa, mitä lämpömittari näyttää kytkimen sulkeutuessa, niin tietää sitä ajossa odottaa.
Oman autoni (190E 2.0) lämpömittari näyttää tuolloin noin 90 ja ylimmän valkoisen viivan puoliväliä eli 100 C, jos lämpökytkin on "tarkka". Eli omassa mittarissani pidän ylintä valkoista viivaa (punaisen vieressä) 110 C:n viivana, joka kyllä koko mittarin skaalankin perusteella tuntuu loogisemmalta kuin 100 C ???
Sähkömagneettikytkintä ohjataan taas lämpökytkimellä, jonka "kärjet" sulkeutuu, kun nesteen lpt. nousee 100 Celsiukseen.
Sähkömagneettikytkimen voi testata oikosulkemalla, virtapäällä, lämpökytkimelle tulevat johtimet, kuuluu KLIK! kun kytkin sulkeutuu ja ropelli jämähtää hihnapyörään kiinni.
Lämpökytkimen voi testata esim. lämpöpuhaltimella (irroita kytkin). Samalla kannattaa katsoa, mitä lämpömittari näyttää kytkimen sulkeutuessa, niin tietää sitä ajossa odottaa.
Oman autoni (190E 2.0) lämpömittari näyttää tuolloin noin 90 ja ylimmän valkoisen viivan puoliväliä eli 100 C, jos lämpökytkin on "tarkka". Eli omassa mittarissani pidän ylintä valkoista viivaa (punaisen vieressä) 110 C:n viivana, joka kyllä koko mittarin skaalankin perusteella tuntuu loogisemmalta kuin 100 C ???
Joo, näinhän sen itsekin näkisin jollen olisi asiaa teknisestä neuvonnasta varmistanut, sata on se viimeinen valkoinen, kertoivat.Ponton kirjoitti:Eli omassa mittarissani pidän ylintä valkoista viivaa (punaisen vieressä) 110 C:n viivana, joka kyllä koko mittarin skaalankin perusteella tuntuu loogisemmalta kuin 100 C ???
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
-
Kiitos, kiitos
Testasin eilen kuinka kuumaksi menee (olisin lopettanut n. 100 C:n viivassa) ja juuri noin kuten Ponton sanoi 90 ja seuraavan viivan välissä ja pram, sähkömagneettikytkentäinen tuuletin lähti käyntiin.
Muutama minuutti ja lämmöt 85 C. Eli ei mitään vikaa. Enpäs noviisina tiennyt tota.
Veikkaan että lämpöjen nousu johtuu kesän tulosta ja lämppärin rullat on myös kiinni.


Veikkaan että lämpöjen nousu johtuu kesän tulosta ja lämppärin rullat on myös kiinni.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: -
Saattaahan tuo termarikin hieman jumittaa... Jossain vaiheessa olisi hyvä vaihtaa.Chesterton kirjoitti:Kiitos, kiitosTestasin eilen kuinka kuumaksi menee (olisin lopettanut n. 100 C:n viivassa) ja juuri noin kuten Ponton sanoi 90 ja seuraavan viivan välissä ja pram, sähkömagneettikytkentäinen tuuletin lähti käyntiin.
Muutama minuutti ja lämmöt 85 C. Eli ei mitään vikaa. Enpäs noviisina tiennyt tota.
Veikkaan että lämpöjen nousu johtuu kesän tulosta ja lämppärin rullat on myös kiinni.
Terveisin
Tero
Tero
102:ssa on magneettikytkin ropellille. Olikohan noi mittariston viivat noin myös 123:ssa? Siinä nimittäin ropelli lähti pyörimään aina, kun neula alkoi osoittamaan sitä valkoista viivaa joka on 80:n viivan yläpuolella. Ja ropellin piti lähteä pyörimään, kun lämpöä on tasan sata astetta. Aikoinaan jopa mittasin tätä lämpömittarilla, ja se mittaus kyllä vahvisti tätä käsitystä. Mutta voihan olla, että 124:ssä on jo eri lukemat viivoille. Entä onkohan dieselissä ja bensakoneessa samanlaiset asteikot lämpömittarissa?Mauri H. kirjoitti:Viko lukittuu vasta tuossa 100 asteen tietämissä.
Mittarissa 80:n jälkeinen valkoinen viiva on vasta 90 astetta, sitten se valkoinen viiva punaisen 120:n merkin vieressä on 100 astetta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
no niin
No nyt ei lämmöt nouse enää ollenkaan kun mittari hajosi. Hajooko yleensä anturi vaiko mittari? Mittarin viisari meni yht äkkiä ylös ja alas niin että räpinä kuului ja sitten jäi alas elottomana. Missä on lämpömittarin anturi ja auto oli 230 E -89. Muut mittarit toimivat moiteettomasti (eli ei sulake vika?).
Tuo konehan on paineistettu niin että vesi alkaa kiehua vasta n. 125 asteessa, eli ei haittaa vaikka hetken käy punaisella kerta se viimenen valkonen viiva on tuon 120C eli vielä normaali lämpötila.
Kerran kävi lämmöt itellääkin siellä punaisen puolel ilman mitään vaikutusta
Haulla pitäis kyllä löytyy noista lämmöistä lisää.
Kerran kävi lämmöt itellääkin siellä punaisen puolel ilman mitään vaikutusta

Haulla pitäis kyllä löytyy noista lämmöistä lisää.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
-
Toi lämpöhomma on OK! Mutta nyt hajosi toi lämpömittari tai anturi. Että siihen jos olis vinkkejä haku ei auta.