Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

juuri näin :wink:
w201 om605
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Noni ny tuli tuota ennakkoa vähän säädettyä. Pumppu löysälle ja tota 8mm ruuvia kierros auki päin. En katsonut paljonko ennakko on nytte. Varmaan viikonloppuna voisi tarkistaa ja säätää tarvittaes.

Onko kukaan säätäny ajotusta 15jykk- 13jykkiin et montako kierrosta tota ruuvia sai pyörittää?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

mistä tietää paljonko pumpun ajoitus on? ja paljonko on "normaalisti"?
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kirjoitin googleen "OM601 & ajoitus" ja sain vastauksesksi : http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 685b23a246" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla puhutaan 16 asteesta, en sano varmaksi mutta muistini mukaan 15 tai 16 astetta on tehtaan antaman ohjearvo.

http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... oittaminen" onclick="window.open(this.href);return false;

Nykyisen aseteluvun saa kyllä selville kun luet nuo mesen ohjeet, katsot merkin ruiskutuspumpulta ja kampiakselilta, tämä ei eroa mitenkään bensa-auton sytytysennakos tarkistamisesta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Saakos tota pumpun lukitus työkalua aiva normaali tallaaja ostaa jostakin vai onko vain korjaamoilla. mitä maksais ja mistä niitä saa?
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

11mm poranterästä vetäsee rälläkällä pätkän sieltä peräosasta. sitten rälläkällä viilto päähän, niin se on siinä.

kait sen virallisen jostakin veholtakin saa. veikkaan, että hinta on veholisällä pilattu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Terho P »

30-40e on veholla ja kl-varaosilla tuollasen työkalun hinta
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

oho :shock: .

no joo pyaytään poranteräs :)
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

noniin sain pumpun toimimaan ku purin sen ja säädin ajoituksen 13 jykk:n. hieman pitää viel tyhjäkäyntiä säätää mut muuten onnistu tosi hyvin, ei savuta tyhjäkäynnillä eikä esim 3 tonnin kiekoilla mut talla pohjassa puskee mustaa :D onko toi pumpun ajoitus vähän liian aikaisella? käy kuitenkin normaalisti ja kiihtyy paljon paremmin ku ennen. ja kiitokset ohjeista :)
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ventti-ville kirjoitti:noniin sain pumpun toimimaan ku purin sen ja säädin ajoituksen 13 jykk:n. hieman pitää viel tyhjäkäyntiä säätää mut muuten onnistu tosi hyvin, ei savuta tyhjäkäynnillä eikä esim 3 tonnin kiekoilla mut talla pohjassa puskee mustaa :D onko toi pumpun ajoitus vähän liian aikaisella? käy kuitenkin normaalisti ja kiihtyy paljon paremmin ku ennen. ja kiitokset ohjeista :)
riippuu, että kuinka säädit sen 13 astetta JYKK. onko asteet laitettu "joutsenkaula" tyyppisellä ratkasulla, vai pumpun lukitustyökalua käyttäen ja siitä katottau? meinaan vaan, että jos on lukitustyökalulla laitettu, niin sitten on hyvät ennakot säädetylle vakio pumpulle, mutta joutsenkaulalla laitettuna voi olla "hitusen" aikasella. toi pumpun lukitus ei kerro todellista ruiskutushetkeä. todellinen ruiskutuksen alotushetki on jotakin ihan muuta.

itekkin tänään säätelin ennakoita, kun tuntuu toi mersu kehittävänä vähän normaalia enemmän lämpöä. säätelin jokusen asteen myöhäsemmälle. ei kauheesti vaikutusta mihinkään. pikkasen pehmeemmin käy ja ehkä pikkasen vähemmän kehittää lämpöä. tehot ei muuttunu perstuntumalta mihinkään. aikasemmalle ei voi säätää, muuten alkaa kalkattaa ja tehot tippuu. mulla on nyt ruiskuennakko 15 EYKK. ja se on sitä todellista ruiskutushetken alkamisajankohtaa.

minkälaisia ennakoita muut 7mm elementeillä ajelevat käyttelee? olis kiva saada vähän vertailupohjaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

eipäs ole mynä pumppua mutta seiskoilla kuitenkin niin pitäisi olla jossain nollan tienoilla..
millä porukka on tarkistanu tuon kampiakselin ajoitusmerkin paikkaansapitävyyden?
kun pumpun tekiän kanssa hienosäädettiin ennakko niin tuumasi että nyt on kohdallaan jos merkki pitää kutinsa mutta itse odotin pirteämpää esitystä :roll: äkkiä mietittynä ja toisia autoja vertailemalla teho on jossain 220-250 heppaa tossa om602 koneessa.
paljokos peralla on potkua?
ideoita otetaan vastaan mikä mättää kun mosse ei potki :evil:
w201 om605
Avatar
ventti-ville
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 09.05.2011 13:02
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja ventti-ville »

pera8x kirjoitti:
ventti-ville kirjoitti:noniin sain pumpun toimimaan ku purin sen ja säädin ajoituksen 13 jykk:n. hieman pitää viel tyhjäkäyntiä säätää mut muuten onnistu tosi hyvin, ei savuta tyhjäkäynnillä eikä esim 3 tonnin kiekoilla mut talla pohjassa puskee mustaa :D onko toi pumpun ajoitus vähän liian aikaisella? käy kuitenkin normaalisti ja kiihtyy paljon paremmin ku ennen. ja kiitokset ohjeista :)
riippuu, että kuinka säädit sen 13 astetta JYKK. onko asteet laitettu "joutsenkaula" tyyppisellä ratkasulla, vai pumpun lukitustyökalua käyttäen ja siitä katottau? meinaan vaan, että jos on lukitustyökalulla laitettu, niin sitten on hyvät ennakot säädetylle vakio pumpulle, mutta joutsenkaulalla laitettuna voi olla "hitusen" aikasella. toi pumpun lukitus ei kerro todellista ruiskutushetkeä. todellinen ruiskutuksen alotushetki on jotakin ihan muuta.

itekkin tänään säätelin ennakoita, kun tuntuu toi mersu kehittävänä vähän normaalia enemmän lämpöä. säätelin jokusen asteen myöhäsemmälle. ei kauheesti vaikutusta mihinkään. pikkasen pehmeemmin käy ja ehkä pikkasen vähemmän kehittää lämpöä. tehot ei muuttunu perstuntumalta mihinkään. aikasemmalle ei voi säätää, muuten alkaa kalkattaa ja tehot tippuu. mulla on nyt ruiskuennakko 15 EYKK. ja se on sitä todellista ruiskutushetken alkamisajankohtaa.

minkälaisia ennakoita muut 7mm elementeillä ajelevat käyttelee? olis kiva saada vähän vertailupohjaa.
joo lukitustyökalulla säädin. niin toki tiedän että se on jotain ihan muuta mutta että työkalu lukittuu 13 jykk. :)
124 E 200D Voimakone
124 CE 300 24V
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:eipäs ole mynä pumppua mutta seiskoilla kuitenkin niin pitäisi olla jossain nollan tienoilla..
millä porukka on tarkistanu tuon kampiakselin ajoitusmerkin paikkaansapitävyyden?
kun pumpun tekiän kanssa hienosäädettiin ennakko niin tuumasi että nyt on kohdallaan jos merkki pitää kutinsa mutta itse odotin pirteämpää esitystä :roll: äkkiä mietittynä ja toisia autoja vertailemalla teho on jossain 220-250 heppaa tossa om602 koneessa.
paljokos peralla on potkua?
ideoita otetaan vastaan mikä mättää kun mosse ei potki :evil:
en mää näistä mitään tiedä, mutta kuulostaa aika myöhäseltä toi ennakko. tietenkin pumpuntekijä vaikuttaa aika paljon sopivimpaan ennakkoon. miltä se koneen käyntiääni kuulostaa? onko ollenkan karkea, vai pumpulin pehmeetä käyntiä? ite huomasin sen, että kun sääti ennakkoa aina vaan aikasemmalle, niin jossain kohtaa alkaa käymään tyhjää todella karkeasti ja kierroksillakin kalkattaa. jos siitä vielä aikastaa, niin kone alkaa kehittään vaan lämpöä ja tehot tippuu. jos taas säätelee myöhäsemmälle päin, niin käyntiääni siistiytyy ja kierroksilla kuulostaa ihan normi pumpulta. tehot ei kovin paljoa muutu perstuntumalta, jos säädöt liikkuu optimaalisella alueella. tietty, kun mennään tarpeeks myöhäselle, tai aikaselle, niin alkaa jo huomata persdynollakin. mielestäni, ainakin tällä mun pumpulla paras on toi 15 astetta ennakkoa. käynti on semmosta, että tyhjäkäynti on pikkasen karkea, mutta yli 1000 kierroksen mentäessä muuttuu lähes normaaliks. kylmänä roklottaa pikkasen vielä enemmän. kulutuskin on ollu pienempi, kun vakioversiolla. eli aika hyvissä säädöissä aletaan oleen.

tarkkoja tehoja en tiedä. karkeesti uskallan arvioida, että 300 hepan korvilla liikutaan. jonkun verran yli 251 heppaa jokatapauksessa, sen verran tiedän varmasti. en mää tosta oikein edes huomaa, jos puuttuu pari kolkyt heppaa.

minkälainen tää sun muu kokoonpano on?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

joutsenkaula menetelmällä laitettiin pumppu silloin niin en ole sitä hirvinnyt mennä säätelemään..
eihän se ihan pumpulia ole kun viistämättömällä mennään :shh:
eli rengaspalvelu karjalaisen tekemä pumppu, ahdin switser s2bg kompura siipi jotain 50+ ja pako vissiin 65 :roll: , vakio pakosarja, 3" savupiippu kokomatkalla, syylärin kokoinen välijäähy, vakio turboimusarjasta tehty imusarja ja syöttö katossa :D
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joopa joo. kuulostaa ihan hyvältä. missä kopassa tää muuten on? mullakin on farkkukorissa, niin ei se miltään raketilta enää tunnu, kun aikansa on ajanu ja tottunu siihen. helppo ja vaivaton tällä on ohittaa, mutta ei tällä esim. asfaltilla ole mitenkään helppo driftailla tms. varttimaili meni tolla 250 hepan setupilla 15,4s ja 154km/h. tällä uudella ahtimella ja automaattiaskilla en ole kokeillu. semmonen sopivan tehokas käyttis, ettei noi nissaniin 350z ja muut vastaavat pääse isolla tiellä kiusaan. radalla ja muutenkin kilpailuhenkisessä touhussa tää on ihan onneton. (alusta muistuttaa enemmän jenkkiä, kun eurooppalasita..)

paljonko sulla on ahtopainetta? kuinkas tulee savua pakarinpäästä? millä ahtopaineen näyttämällä savuttelee minkäkin verran. paljonko kone kiertää?

tästä 5 pyttysestä koneesta saa aika helpolla hevosia paperille. sillon, kun penkitin, niin samaan aikaan oli joku jätkä pikkumesellä. sillä oli aika sama setuppi pellinalla, kun mullakin. sama kone ja sama ahdin. meidän molempien vääntökäppyrät oli aika samanlaiset. toisella se meni vaan karvan pidemmälle. mulla tuli 250 heppaa ja 400nm. sillä toisella sällillä oli 300 heppaa ja 400nm. 50 heppaa eroa, vaikka vääntö oli sama. mulla tais sillon kiertää muistaakseni jotakin 5500 tms. ja vetävät kiekat oli jossakin 4500-5000 korvilla. sillä toisella jampalla piisas soppaa vielä ylemmillä kierroksilla, mistä sitten tuli toi tehoero.

että jos 400nm väännöllä saa 300 heppaa, niin kyllähän tästä koneesta pitäis aikas helposti saada ainakin 350 heppaa, jos kaikki komponentit on kunnossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

hukkis ei ole toistaiseksi käytössä. nelosella kun vetää kaasupohjassa niin menee yli kahden kilon mutta muuten pysyy pikkusen alle kahden. tätä olen miettiny että onko toi pakopesä tosiaan niin iso että ei jaksa ahtaa enempää :roll:
savua kyllä tulee ja paljon ennekuin alkaa olemaan painetta pöntössä :D
painetta alkaa tulemaan jossain 2200-2400 ja täysihöyry jossain 3800kierroksella.
vetävät on ppd:n jäljiltä olisko joku 5000. paljokohan tuota uskaltais kierrättää :roll:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo. no 2 baaria pitäs kyllä piisata aika isoonkin tehoon. mulla tuli toi 400nm n.1,3 baarilla.

jos aletaan alusta asti miettiin koko hommaa: moottori on ehjä, pakosarja on ok, tai ainakin riittävä yli 250 hepalle, ahdin tuntuis työntävän ilmaa riittävästi. pakari on riittävä. jäljelle jää syöttöpumppu ja polttoainelinjat. jos linjat on ehjät, eikä auto muuten sekoile mitään siltäosin, niin uskoisin niidenkin olevan riittävät. sitten syöttöpumppu: jos ja vaikka pumppu tuuppaiskin soppaa esim. 500nm edestä, niin sekin vaikuttaa asiaan, että millä kierrosluvulla ja millä ennakolla. jos pumpun maks tuotto on sen 500nm edestä soppaa kierrosluvulla 0-4000rpm ja siitä sitten pikkuhiljaa alenee, niin sekin voi olla syypää.

ahdin työntää täyttä höökiä vasta 4800 kierroksen kohdalla ja pumppu alkaa rajottaa sopan määrää melkein heti perään, kun ahdin vasta alkaa tehdä työtä kunnolla. seurauksena on näköhavainto, että soppaa piisaa, kerta savuakin tulee, mutta todellisuudessa soppa käykin vähiin juuri sillon, kun ilmaa olis eniten tarjolla.

taikka sitten, että pumppu tuuppaa soppaa, mutta liian myöhään. syntyy vaan savua ja hyödylliset sylinteripaineet meneekin pakoputkeen.

paljonkos tää kone nyt kiertää, jos paikallaan painaa lapun lattiaan?

tämä on vaan tällästä spegulointia, arvauksia ja veikkauksia. asia ei välttämättä ole näistä jutuista kiinni, mutta jostakin se johtuu, jos tehoo ei tule, vaikka pitäis. jatketaan ihmettelyä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

empäs nyt kyllä muista mitä kiertää, pitää kokeilla.
ei se muuten temppuile paitti että kylmästä kun lyö käyntiin niin tuntuu että mäntien päällä olis puolidesiä dieseliä valmiiksi ja sinistä tulee aikas reilusti, vähänaikaa kierrättelee niin käy normaalisti.
jaa tuo ennenahtoa tuleva syötönmäärä on vissiin aika tapissa pumppumestarin jäljiltä,= oma morkooli ei riitä rajoittamaan polttoaineen määrääkun on syöttö on täysillä. olen vähän laskenut ruiskutuspainetta mutta ei riitä ja tästä johtuu tyhjäkäynnin karkaaminen lämpimänä...
w201 om605
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

joku 5700 kiertää ilman kuormaa. ei meinaa unta saada kun mietityttää :lol:
w201 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jekku90 kirjoitti:joku 5700 kiertää ilman kuormaa. ei meinaa unta saada kun mietityttää :lol:
ok. kyllä sen noilla kierroksilla pitäis reilusti enemmän tuottaa tehoja. ellei se pumppu ole jotenkin ihmeellisesti säädetty, että alkaa jo hyvissä ajoin ennen kierrosten loppumista rajottaa syöttöjä isolla kädellä. no, siihen en oikein jaksa uskoa.

koita huvikses säätää ennakkoa. jos sulla on varaa aikastaa siitä "pikasäätö" ruuvvista, niin se on ainakin helppo ja nopee operaatio testata. 10min homma. ja jos ei ole varaa, niin ei sekään mahdoton homma ole. tosin tekee vähän työtä, jos ei muutukkaan paremmaks. joutuu tekeen saman homman uudestaan ja kääntään ennakot takas..

tänään testailin erilaisilla laskureilla ja ohjelmilla ton oman kärrini tehoarvoja. testailin varttimaili aikoja GPS:llä ja siitä sitten ohjelmalla ihmettelin tehoja. ja toinen, mitä testailin, niin oli kiihtyvyysanturien avulla saatua tietoa ja sitä kautta sitten tehojen spekulointia. jokusen vedon vetelin ja lopputuloksena oli aika iso haarukka: ohjelmien ja tietojen perusteella arvioitu teho oli kutakuinkin 300-350 heppaa. kiihtyvyysanturit arvioitti tehoks n. 300heppaa ja 450nm, kun taas varttimaili ajat oli vähän reilummat. en oikein jaksa uskoa tohon 350 heppaan. ei tää niin rivakka peli ole kuitenkaan. no, sekin selviää, kun käy rullilla tässä jossain kohtaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

no niin syy tehon puutteeseen löytyi :lol:
hävettää kyllä mutta säätelin joskus tuota kaasutankoa ja kaasu jäi pumpulta jonku puolitoista senttiä vajaaksi :oops:
tanko lyhyelle ja jotain 30-50 heppaa heti lisää ja taas hymyilyttää :mrgreen:
w201 om605
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Joo, ei pysyny pirssi avensiksen perässä. Häätyy säätää pumppua.

Eli mitä tuossa 3 litran turbodaizlassa pitää/kannattaa purkaa kun aletaan pumppua säätämään ?

Imusarja ainaki taitaa edestä pois lähteä, täytyy tiiviste siihen ostaa uusi.

Onko jotain muuta mitä pitää/kannattaa uusia samalla kertaa kun sitä pumppua ruuvaa ? Onko siinä kannessa joku tiiviste tai jotain ? Aika öljyseltä meinaan näyttää mulla pumpun takakansi. :roll:
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ruiskutuspumpun takakannessa on tiiviste. On sellainen joskus askarreltu ihan tiivistearkistakin kun ei ole kaupasta löytynyt sopivaa, mahdollisimman paksu kun se kansi on sellainen peltilörttö ja ehkäpä jopa liimaa väliin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Yes sir, täytyy tässä viikolla askarrella ja katella jos lähiviikkoina ehtis ruuvauksen suorittaa.
Ei ainakaan kovin hankalalta hommalta näyttänyt, mutta pakkohan siellä on jonku alkaa aina vastustamaan 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eikä tarvi irrotella imusrajaa, eikä muutakaan. pumpusta vaan takakansi auki, niin se riittää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja h3ba »

pera8x kirjoitti:eikä tarvi irrotella imusrajaa, eikä muutakaan. pumpusta vaan takakansi auki, niin se riittää.

Eipäs niin, just kaverin kans 2tiimaa sitten tingattiin tuosta. No, oli siinä kumpikin osittain oikeassa :)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

paljonkos uskaltaa nostaa kierroksia kun paketti om606, hx40s, mynä 7mm ja nyt kiertää vapaana 5550, ahdot nousee tonne
2,2bar paikkeille, kertokaahan kokeneemmat
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se hajoaa jossakin 7000-8000 rpm välimaastossa :wtf:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja rumilus »

veskola kirjoitti:Se hajoaa jossakin 7000-8000 rpm välimaastossa :wtf:
Polttoaineen ominaisuus ( diesel ) estää dieselmoottorissa optimalisen palamisen ( puristuspaineen / lämpö ) perusteella kyseisessä moottorikonstruktiossa. Moottori täytyy olla ehdottoman tasapainossa, jos haaveillaan 7000 r/min. Värähtelyjen solmupisteet tahtovat osua moottorielimien kriittisiin kohtiin tuhoisasti. Kohtuullisen turvallinen kierrosyläraja on alle 6000 r/min.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1534
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Timo N »

eli jos vapaana kiertää 6000 niin pitäis kestää, paljonkos toi mynän 7mm tarvii kierroksia että saa täydet syötöt?
ja olikos vetävien nosto niin että 300rpm/yksi kierros ruuvista
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Vastaa Viestiin