w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

lisää faktaa: höyrystin hytin puoleiselta pinnalta 12c , suuttimille tulee 15c , keskisuulakkeelle tulee noin 18c. Lämppärin kenno siitä keskisuulakkeesta koitettuna oli joku 50 asteinen. Elikkästä kuuluisiko sen olla pois täysin koneen kierrosta ?

tosin mitä sen väliä jos höyrystimen kenno kuitenkin vain 12c, ei sieltä kylmempää tule vaikka lämppärinkenno edessä lämmittäisikin ?


Ja mittasin myös konehuoneen puolelta, kuskin puolelta sen kylmän puolen letkun mikä kulkee koneen kautta kompuralle (hyörystimeltä), sen täyttöventtiiliin kohdalta oli putkessa "kylmää" 25c, jos huikko sais myös sen mitattua ?


ajosa kävin, ei vaikutusta mihinkään.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

AM kirjoitti:Puhaltaako noin lämmintä myös ajossa?isommassa vauhdissa flekteillä ei paljonkaan merkitystä,kylmää tuler kohtuu hyvin vaikkei sitä olisi ollenkaan.

Saisikohan sen lämppärin letkun jotenkin lyttyyn tms.varmistuisi ettei vuoda.

saahan sen, nimimerkillä tänään testattu :mrgreen:
http://aijaa.com/v.php?i=008858159111.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://aijaa.com/v.php?i=008868159112.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

motonet puristin 4,90€ :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

epk kirjoitti:lisää faktaa: höyrystin hytin puoleiselta pinnalta 12c , suuttimille tulee 15c , keskisuulakkeelle tulee noin 18c. Lämppärin kenno siitä keskisuulakkeesta koitettuna oli joku 50 asteinen. Elikkästä kuuluisiko sen olla pois täysin koneen kierrosta ?

tosin mitä sen väliä jos höyrystimen kenno kuitenkin vain 12c, ei sieltä kylmempää tule vaikka lämppärinkenno edessä lämmittäisikin ?


Ja mittasin myös konehuoneen puolelta, kuskin puolelta sen kylmän puolen letkun mikä kulkee koneen kautta kompuralle (hyörystimeltä), sen täyttöventtiiliin kohdalta oli putkessa "kylmää" 25c, jos huikko sais myös sen mitattua ?


ajosa kävin, ei vaikutusta mihinkään.


rikki se on, tai siis vajaa täyttönen tms.
kennon pitäis olla +2...+4 ja puhalluksen noin +4 luokkaa......



.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

jees sitähän tässä selvitetään missä on vika on :)

katkaisin konehuoneesta lämppärille kierron, ei vaikutusta.
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

WIS:n mukaan ulkolämpötilan ollessa 30c pitäisi suuttimista tulla n. 10-11c ilmaa, eli jos tänään on testailtu niin aika lähellä ollaan jäähdytystehossa. Ulkolämpötilan ollessa +20c pitäisi suuttimista tulevan ilman olla +6c.

Uudemmat vehkeet tuntuu pöhöttävän tosi kylmää vielä näillä kunnon helteilläkin.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

epk kirjoitti:jees sitähän tässä selvitetään missä on vika on :)

katkaisin konehuoneesta lämppärille kierron, ei vaikutusta.

jotenkin arvasin :D

oisko se vaan fiksuinta kävästä tyhjäämässä aineista ja painaa typellä....?
ellei sitten jostain liittimestä löydy öljyä....?

omassa oli yksi liitin sitten avautunut ja huomenna olis täyttöä vaille.... :mrgreen:



.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

epk kirjoitti:lisää faktaa: höyrystin hytin puoleiselta pinnalta 12c , suuttimille tulee 15c , keskisuulakkeelle tulee noin 18c. Lämppärin kenno siitä keskisuulakkeesta koitettuna oli joku 50 asteinen. Elikkästä kuuluisiko sen olla pois täysin koneen kierrosta ?

tosin mitä sen väliä jos höyrystimen kenno kuitenkin vain 12c, ei sieltä kylmempää tule vaikka lämppärinkenno edessä lämmittäisikin ?


Ja mittasin myös konehuoneen puolelta, kuskin puolelta sen kylmän puolen letkun mikä kulkee koneen kautta kompuralle (hyörystimeltä), sen täyttöventtiiliin kohdalta oli putkessa "kylmää" 25c, jos huikko sais myös sen mitattua ?


ajosa kävin, ei vaikutusta mihinkään.
1) Kuuluisi olla kokonaan pois kierrosta jos hanat on kiinni.
2) Juu sen kylmempää ei voi tulla kuin mitä höyrystimen lämpötila on
3) Selvennätkö vielä kohdan, niin mittaan samasta kohdasta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

mistäs se tarkalleen katkeaa kierto ? muistaakseni puhallinkourun (tuulilasin alareunan alla) hanttarin reunassa oli painekello lämppärinletkun välissä ?

3, se kohta mistä mittasin oli se paksumpi letku kahdesta eli kylmäpuolen letku mikä menee sulakerasian vierestä, abs yksikön vierestä kompuralle. Laitoin mitta elementin pään sen letkun täyttöventtiilin karan kohdalle (se noin 24mm avainväli kohta).

ja tarkennetaan nyt vielä että muistan kun se täytettiin niin ei sieltä silloinkaan 20c asteessa tullut kädellä koitettuna "kylmää kylmää" , tosin katsotaan nyt nämä ilmaiset tarkistukset ennenkuin vien liikkeeseen varmistukseen...
Timo T. kirjoitti:WIS:n mukaan ulkolämpötilan ollessa 30c pitäisi suuttimista tulla n. 10-11c ilmaa, eli jos tänään on testailtu niin aika lähellä ollaan jäähdytystehossa. Ulkolämpötilan ollessa +20c pitäisi suuttimista tulevan ilman olla +6c.

Uudemmat vehkeet tuntuu pöhöttävän tosi kylmää vielä näillä kunnon helteilläkin.
9
mullahan oli 29/15c ja huikolla oliko nyt sama 29 ja 10c , eli on siinä tuntuva ero :/
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ulkolämpötila +25

Mittaustuloksia:
- Keskisuulakkeet +6
- Sivusuulakkeet +7
- Letkun/putken liitoskohta sen 24mm mutterin juuresta +5

Ilmastointi täysillä, puhallinnopeus 3, sisäilmankierto pois päältä.

Tuli mieleen kun katselin noita putkia, että niiden päällä on solukumieristeet. Onhan sulla ne tallessa/ehjiä?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

jees, kyllä sulla sieltä kunnon kylmää tulee. Onpas iso ero siellä konehuoneen puolella, koititko kädellä siitä putkesta ? mulla on semmonen semikylmä , eli tuu mitään sattumia vaikka pitäis kuinka kauan kättä siinä , eli mielellään voi pitää kättä. Solukumit löytyy täysin ehjinä.

Miten tuota kylmän määrää yleensäkin säädetään ? voiko olla jotain muuta vikaa kuin itse kompura ? ainakin sen liukusäätimen vaikutus tuntuu heti, eli saa pienemmällä siitä.

Höyrystimen kennossa on noin 10cm pitkä alumiini anturi , mitä se mittaa ja voiko sen rikki oleminen jotain vaikuttaa ?
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Se liukusäätö säätää vain lämpötilaa jossa katkaistaan veto kompuralta. Se höyrystimen haistelija on jäätymisenesto/lämpötilatunnistin.
Muistaakseni antaa täysillä liukua +2 asteeseen, sitten katkaisee ettei höyrystin jäädy. Kun säätää pienemmälle, niin katkoo korkeammassa lämpötilassa.

Jos tuo haistelija on rikki, niin käytännössä ilmastointi ei lähde päälle tai kenno jäätyy. Kun ei se voi oikein "liian kylmää" sieltä haistella jos kenno on sulla +12 astetta pinnasta. Toki se voi olla rikki alunperin, mutten usko mitenkään.

Mistä se kylmäaine on peräisin? Itsekin olin täytättämässä R12:lla mutta tuttu kylmäalan ammattilainen sanoi, että R12 on todennäköisesti talteenotettua tavaraa jos sitä jostain saa ja siitä ei tiedä mitä öljyjä sen seassa on ja mitä sen lämmönsitomisominaisuuksista on jäljellä.

Eli vaikka on painetta, niin jos kylmäaine on kuttaperkaa, niin ei se aja sitä asiaa miksi se sinne järjestelmään on laitettu.
Mulle täytettiin RS-24 ja vaihdettiin kuivain. Sen jälkeen on toiminut moitteetta. Kovalla helteellä se toinen sähköflekti nokalla auttaa sen ratkaisevan pari astetta että kabiinissa on viileää, muita toimenpiteitä ei ole tehty.

Se konehuoneen putki on ihan oikeasti kylmä ja hikoilee vettä koko ajan. Pitää siinä nyt kättä jonkin aikaa, mutta aika vilpoista ja märkää hommaa se on.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

kylmäaineen pitäis olla täysin kuranttia tavaraa, soittelen kyllä täs joku päivä sinne / meen käymään niin selviää lisää.

Tuntuu kyll aika erikoiselta että kompurasta loppuis tuotto ilman että oireilis muutenkin, vuotais tai kiilapyörä setit ihan kaput. Klappia ei meinaan ollut ja akselit sun muut pyöris sisällä ilman oireita. Tosin enpä näistä nyt ihmeempiä tiedäkkään :)
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

No vaihtoehdot on aika vähissä kun sulla on noin paljon uutta osaa kiinni.

Joko kylmäaine ei ennätä jäähtyä nokalla riittävästi, järjestelmä on vajaa, kylmäaine ei ole kunnollista tai kompressori on väsynyt.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kuivain tukos tai paisari vanhasta käytetystä R12 aineesta? Uutta R12 tuskin on kellään mutta esimerkiksi kun jonkun lopetetun meijerin tyhjää voi saada satoja kiloja R12 ainetta. Käsikopelolla letkuista tietää jo paljon kuten Huikko edellä kertoi.

Tuolla on paaaljon asiaa. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=18485" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

No johan on, aamulla katsoin lasisilmää niin nyt näkymä olikin täysin eri mitä eilen, nyt näkyi kuplia. Täytöstä aikaa jo yli 6vk. Täytyy käydä liikkeessä, kaippa se sitten on viimeinen mahdollinen vuotokohde eli kompuran vaihto edessä.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

epk kirjoitti:No johan on, aamulla katsoin lasisilmää niin nyt näkymä olikin täysin eri mitä eilen, nyt näkyi kuplia. Täytöstä aikaa jo yli 6vk. Täytyy käydä liikkeessä, kaippa se sitten on viimeinen mahdollinen vuotokohde eli kompuran vaihto edessä.

muistanko oikein että sulla oli jokin aika sitten kompuraprokkis menossa ja kunnostelit sen ?

tuo "vajaatäyttö" oli kyllä alusta lähtien ihan selvä, nuo lukemat kertoo sen heti mitä mittailit....en kyllä usko että sulla on kompura rikki....kannattais painaa typellä järjestelmä ja mitä luultavimmin jokin liitin vuotaa....yleisimmät vuotokohdat löytyy lauduttimen liittimistä (kuten myös lauduttimesta itsestään,kivi jne) ja kompuran liittimistä.
varsinkin jos sulla on ollut koko järjestelmä auki, sitä suuremmalla syyllä voisi olla liitin auki....milli riittää mainiosti.

minähän en näitä tiedä mutta kun on tuttu kaveri töissä finnklimalla.....koittanut kuunnella neuvoja. :D



.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
slammed
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 05.02.2011 23:28
Paikkakunta: Nousiainen

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja slammed »

aikast hassulta tuntuu noi viat tuossa ilmastoinnissa. kun täytettiin silloin 6 viikkoa sitten niin kirjotettiinko johonkin raporttiin tms jotain paineita? en nyt muista että onko 190 paisunta venttiiliä ennen höyrystintä mutta tänään töissä esim oli w208 clk:oos paisuntaventtiili sökö. nosteli paineita aina välillä ja sitten välillä paineet tasantuivatkin ja sitten olivat taas sekaisin. ilmastointi oli kyl päällä koko ajan mutta vaihtelevasti tuli kylmää. no hyllys ei ollu meil semmosta osaa ni tilattiin ja ens tiistaina vaihan sen. autoon vaihettiin jo kompurakin kun meinattiin ekaksi että on siinä vika.. ja painekytkimet vaihettiin kans. paisunta venttiilin tarkoitus on säännöstellä kylmäainetta höyrystimelle.
voisishan vika olla myös siinä.
toki tarttis tietää järjestelmän paineet niin voisi olla varmempi asiasta.
typellä saisi ponnistettua jos vuotaa jostain. meil ei ole vaa töis enää sitä r12 korvaavaa ainetta.. mutta typpivehkeet on kyllä.
w203 c320
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, no kuulemma täs lähiaikoinan saan ne paineet sun muut katsottua, eli homma edistyy , informoin tänne miten kävi !
Avatar
slammed
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 05.02.2011 23:28
Paikkakunta: Nousiainen

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja slammed »

perskuta onhan meillä sitä r12 korvaavaa ainetta. löysin potun. oletko jo vikaa löytäny tai tutkinut?
w203 c320
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12750
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja epk »

eip oo, kylmäasentajalla hieeeeman kiirettä pukkaa :/


no mutta , eipä ole toiminta mihinkään muuttunut, eli voinee sanoa että vuotoja ei ole ? ! . Kuitenkin ei se anna sitä noin 12 astetta kylmempää, joku siellä nyt estää "kylmän" tekemisen.

On muuten täysin sama vaiva yhessä kaverin 124:ssa, vaikka on juuri saanut täytön, eikä pitäis vuotoja olla.
Avatar
slammed
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 05.02.2011 23:28
Paikkakunta: Nousiainen

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja slammed »

mää hiukan selvittelen huomen töis et mikä siin vois ol.. palataan...
w203 c320
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1979
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja etrade »

Paisuntaventtiili alentaa nestelinjan paineen höyrystimelle. Paine ja lämpötila on siis suhteessa sama. Ennen höyrystintä alennettu nesteen paine ottaa lämpöä itseensä höyrystimessä milloin nesteestä tulee kylmäainehöyryä höyrystimessä jonka kompressori imee imulinjaa pitkin.
Kompressori taas nostaa kylmäainehöyryn paineen eli lämpötila nousee. Kylmäaineen on oltava höyryä kompressorille koska höyryä vain voi puristaa kasaan ja kompressorin männät menee rikki nesteiskusta mikä tulee esim ylitäytöstä. Lauhduttimessa kompuran nostama kylmäainehöyry eli kuumakaasu lauhtuu jolloin se nesteytyy nestelinjaan. Sen jälkeen tulee kuivain-varaajaa ennen paisuntavettiiliä.

Kannattaa googlettaa "log ph diagrammi" niin tajuaa että kompuralle tuleva paksumpi letku on oltava jäätävän kylmä ja ottaa tulistusta moottorin lämmöstä sekä lähtevä letku on oltava tulikuuma, ennenkuin summis vaihtaa osia.

Log Ph käsitellään myös lainsäädäntökurssis mutta ei taida koskea autokylmän ja jätteen vastaanottajan asiantuntijoita.
Avatar
slammed
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: La 05.02.2011 23:28
Paikkakunta: Nousiainen

Re: w201 ilmastointi, onko vertailu kohdetta ?

Viesti Kirjoittaja slammed »

joo kyl vahva veikkaus on että paisuntaventtiili jumittaa mersus.. paineista sen näkee aika hyvin ja löyty meilt töis r12 sopivat letkut ja liittimet ni sais ne katottuakin..
w203 c320
Vastaa Viestiin