roiala kirjoitti:Heh, taitaa olla melko trolli koko ukko.
(Kone) Tekniikan tohtori tai edes insinööri ei tekisi tuollaista lapsusta ajattelumaailmassaan jotta rupeaisi höpöttämään lohkon madaltamisesta ISKUtilavuuden pienentämiseksi. Tai sitten ajatukset on todella eri tasolla ja on samalla olut selvää että me, tavallinen kansa pidämme selviönä että samalla tulee ne helposti itsetehdyt uudet kampiakseli, kanget jne ja 45mm on vielä hyvinkin väärin "laskettu" vai mistä tuollainen luku... iskun pituutta pitäisi muuttaa suunnillee noin, mutta lohkoa madaltaen menisi niitä muita huomioon otettavia parametreja pahasti pieleen jos tuon verran sitä laittaisi...
Ja selvää on, että on totta että tuossa en ensimmäisen ja toisen kertaluokan värähtelyjä, niiden osalta käsittääkseni edelleenkin tuo kuutonen on aikaste hyvä. viitonen yksi teoreettisesti huonoimmista, siis näin luetun pohjalta arvioiden eikä itse tutkimuksia tehden. Pitkä kampiakseli sekä pitkä kansi voivat aiheuttaa omia ongelmiaan kyllä, omista syistään.
Mikä momenttipiste? Juu, jokaiselle voimalle on oma momenttipisteensä ja näiden summavektoreille ja vektorikentille jne, näin matematiikkaa ja fysiikkaa opiskelleena (ja vain virtausopillisesti sekä lämpöopillisesti ja kemialliselta kannalta polttomoottoreita opiskelleena) olisi mielenkiintoista kyllä oppia lisää noista momenttipisteistä, luulisin että matemaattinen tausta sekä vektorioppi on riittävällä tasolla jotta osaisin omaksua joitain perusasioita. Mitähän alan perusopuksia on joita kannattaisi tutkia jotta oppisi mitä värähtelyjä tässä pelätään?
Joka tapauksessahan kuten on mainittua niitä huomioon otettavia seikkoja (mm ilmamäärä, polttoaineen määrä ym) on hurjasti, mutta mutta, kaikki ne muuttuvat jatkuvasti kierrosluvun, kuormitusasteen jne perusteella... niinpä momenttipisteiden paikat saattavat olla hieman liikkeessa ja värähtelytaajuudet ja niiden kerrannaiset jne esiintyvät eri alueilla mutta silti juurikin resonansseja ajatellen uskoisin että kierrosluvulla suurin vaikutus (sopivalla sellaisella, ei niinkään kuinka korkea se on) noiden esiintymiseen.
No, antaapi olla ja anteeksi tämän alueen sotkeminen epäasiallisuuksin. Todella oikeasti mielenkiinnolla seurailen kyllä jos tuo cdi tekniikan siirtäminen 124 koriin onnistuu, ja se vaihdelaatikko kysymys etenkin kiinnostaa.
Osaltani tämä on tässä.
Tätyisi opiskella sitä polttomoottoritekniikkaa, niin alkaa ymmärtämään sen lainalaisuudet.
Ei ole paljoa kommenteittesi jälkeen mielenkiintoa edes vastata huru-ukkojen viesteihin.
Moottorinlohkon madaltaminen vaan antaa mahdollisuuden kierroskestävyyteen ja värähtelyjen parempaan hallintaan....mutta mutta sitten täytyy olla tarkkana ja saada jäärhdytystä vähän tehokkaammaksi. On siirryttävä öljyvoitelusta kaasu ja silikoni-voiteluun. Silloin on muutettava polttoaineen koostumustakin.
25000-30000 r/min ja 45-50 m/s männänopeuksilla mennään.
Ei näistä kannattaisi paljon huudella tämäntyyppisissä keskustelupalstoilla, menee lopullisesti foorumilaisilta suhteellisuudentaju polttomoottoritekniikoista.
Polttomoottorit kun vain kehittyy aasinsiltana materiaalien / raaka-aineiden saantona. Siihen sitten tarvitaan paljon osaamista niin metallurgian kuin murtumismekaniikan saralta.