uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
rumilus
Mersumies
Mersumies

Re: uutta tekniikkaa s124 käyttikseen?

Viesti Kirjoittaja rumilus »

roiala kirjoitti:Heh, taitaa olla melko trolli koko ukko.
(Kone) Tekniikan tohtori tai edes insinööri ei tekisi tuollaista lapsusta ajattelumaailmassaan jotta rupeaisi höpöttämään lohkon madaltamisesta ISKUtilavuuden pienentämiseksi. Tai sitten ajatukset on todella eri tasolla ja on samalla olut selvää että me, tavallinen kansa pidämme selviönä että samalla tulee ne helposti itsetehdyt uudet kampiakseli, kanget jne ja 45mm on vielä hyvinkin väärin "laskettu" vai mistä tuollainen luku... iskun pituutta pitäisi muuttaa suunnillee noin, mutta lohkoa madaltaen menisi niitä muita huomioon otettavia parametreja pahasti pieleen jos tuon verran sitä laittaisi...

Ja selvää on, että on totta että tuossa en ensimmäisen ja toisen kertaluokan värähtelyjä, niiden osalta käsittääkseni edelleenkin tuo kuutonen on aikaste hyvä. viitonen yksi teoreettisesti huonoimmista, siis näin luetun pohjalta arvioiden eikä itse tutkimuksia tehden. Pitkä kampiakseli sekä pitkä kansi voivat aiheuttaa omia ongelmiaan kyllä, omista syistään.

Mikä momenttipiste? Juu, jokaiselle voimalle on oma momenttipisteensä ja näiden summavektoreille ja vektorikentille jne, näin matematiikkaa ja fysiikkaa opiskelleena (ja vain virtausopillisesti sekä lämpöopillisesti ja kemialliselta kannalta polttomoottoreita opiskelleena) olisi mielenkiintoista kyllä oppia lisää noista momenttipisteistä, luulisin että matemaattinen tausta sekä vektorioppi on riittävällä tasolla jotta osaisin omaksua joitain perusasioita. Mitähän alan perusopuksia on joita kannattaisi tutkia jotta oppisi mitä värähtelyjä tässä pelätään?
Joka tapauksessahan kuten on mainittua niitä huomioon otettavia seikkoja (mm ilmamäärä, polttoaineen määrä ym) on hurjasti, mutta mutta, kaikki ne muuttuvat jatkuvasti kierrosluvun, kuormitusasteen jne perusteella... niinpä momenttipisteiden paikat saattavat olla hieman liikkeessa ja värähtelytaajuudet ja niiden kerrannaiset jne esiintyvät eri alueilla mutta silti juurikin resonansseja ajatellen uskoisin että kierrosluvulla suurin vaikutus (sopivalla sellaisella, ei niinkään kuinka korkea se on) noiden esiintymiseen.

No, antaapi olla ja anteeksi tämän alueen sotkeminen epäasiallisuuksin. Todella oikeasti mielenkiinnolla seurailen kyllä jos tuo cdi tekniikan siirtäminen 124 koriin onnistuu, ja se vaihdelaatikko kysymys etenkin kiinnostaa.
Osaltani tämä on tässä.

Tätyisi opiskella sitä polttomoottoritekniikkaa, niin alkaa ymmärtämään sen lainalaisuudet.

Ei ole paljoa kommenteittesi jälkeen mielenkiintoa edes vastata huru-ukkojen viesteihin.

Moottorinlohkon madaltaminen vaan antaa mahdollisuuden kierroskestävyyteen ja värähtelyjen parempaan hallintaan....mutta mutta sitten täytyy olla tarkkana ja saada jäärhdytystä vähän tehokkaammaksi. On siirryttävä öljyvoitelusta kaasu ja silikoni-voiteluun. Silloin on muutettava polttoaineen koostumustakin.
25000-30000 r/min ja 45-50 m/s männänopeuksilla mennään.

Ei näistä kannattaisi paljon huudella tämäntyyppisissä keskustelupalstoilla, menee lopullisesti foorumilaisilta suhteellisuudentaju polttomoottoritekniikoista.
Polttomoottorit kun vain kehittyy aasinsiltana materiaalien / raaka-aineiden saantona. Siihen sitten tarvitaan paljon osaamista niin metallurgian kuin murtumismekaniikan saralta.
Viimeksi muokannut rumilus, Pe 08.07.2011 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
nj^
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Vastaappa nyt roiala:lle, että mistä opuksesta saisi näitä perustietoja moottorin värähtelyistä, vai onko asia näin kuin viimesivulla ehdein mainita? (lähetin viestin ehkä 3sec ennen sinua)
W211

Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
rumilus
Mersumies
Mersumies

nj^ kirjoitti:Vastaappa nyt roiala:lle, että mistä opuksesta saisi näitä perustietoja moottorin värähtelyistä, vai onko asia näin kuin viimesivulla ehdein mainita? (lähetin viestin ehkä 3sec ennen sinua)
Kyllä se tieto löytyy polttomoottoritekniikan kirjallisuudesta pääpiirteittäin Saksan ja Englannin kielellä.
Sensijaan speciaalitieto on luentomonisteiden muodossa, joka on sitten maksullista tietoa.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Runtula »

nj^ kirjoitti:Muistaakseni rumilus joskus mainitsi, että tätä tietoa ei lueta kirjoista, vaan kulkeutuu vähän niinkuin perimätietona moottorisuunnittelijalta toiselle :clap:
Järjestetäänkö kerran vuodessa jossainpäin maailmaa suuri perimätietojuhla jonne saavutaan asuntovaunulla ja ihastellaan viikko vanhaa foordin lohkoa teltassa. Vai onko kyseessä jokin pieni mökki mörön perseessä jossa tarkkaan valittu insinööriporukka jakaa tietoa keskenään niin että nahka paukkuu ja akselit värisee :)
nj^
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Itsehän en tätä tiedä, mutta veikkaan että jotakin tuosta välimaastosta :clap:
W211

Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

rumilus kirjoitti:
S202 kirjoitti:No kun se kutonen on tasapainossa, mutta sielä sisällä oli niitä voimia. Rumilus voi kertoa lisää. En tiedä onko tällä mitään merkitystä muutaku rumiluksen mielestä, koska ovatpa ne insinöörit tyhmiä kun työkoneisiin ja kuorma-autoihin yleisesti tuon rivikutosen laittavat. Mutta tottahan sitä vitosta pitää kehua ku sellasella ajelenki 8)

Ensinnäkään en ketään mollaa tällä foorumilla, se on fakta.
Sensijaan vienosti vittuilevia vihjailuja tulee niin valvojan kuin joidenkin muidenkin saantona.

Toiseksi...se kuusisylinterinen mäntämoottori EI OLE moottoriteknisesti tasapainossa, sen momenttipiste ei valitettavasti sulkeudu.
Ne moottorin kaikki liikkuvat massat vaikuttavat 6-syliterisessä konstruktiossa sen, ettei tuo tuiki tärkeä moottoritekninen momenttipiste sulkeudu.
Sillä Rumiluksen mielestä ole merkitystä, vaan sillä on Rumiluksen mukaan se tärkeä merkitys, että moottori on tasapainossa.
Ne insinöörit tietävät niikuin Rumiluskin, että 6-sylinterisiä voimakoneita voidaan suhteellisen turvallisesti valmistaa alle 2500 r/min kiertävinä koneina...mutta yli 4000 r/min kiertävät koneet ( nopeakäyntiset ) sensijaan altistuu erittäin suureen vaaraan värähtelytaajuuksien osuessa tiettyihin solmupisteisiin.

Eihän tälläisiä juttuja voi tavalliselle tallaajalle kertoa, koska se on aivan turhaa, kun ne vaarat eivät ole aistein havaittavissa.
mulla on noita samoja kirjoja joista suoraa lainaat noita sun läpäläpälässynläätäsi ja kuvittelet olevasi moottorisuunnittelija. kerro ny lapsi pieni minkä moottorin suunnittelussa sulla on jotain osuutta? et sä osaa suunnitella edes linnunpönttöä. sun suurin teos on paska lattialla ja vappupilli siinä pystyssä. on se kumma juttu kun raskaansarjan työkoneissa on aina joko suora 6 tai v8, eikä 5 pyttystä. on mersun 5 pyttynen hyvä mottori mutta kyllä se on vaan totuus että 6 pyttysessä pistetään enemmän soppaa palamaan ja tähän totuuteen ei sun värähtelylässytykses päde. uskoisin että tarkoitat tuolla momenttipisteen sulkeutumisella sitä että 5 pyttysessä moottorissa kampiakselin keskikohdassa on runkolaakeripukki. mutta kuuleppas nyt poikaparka! kun oli siellä sitten runkolaakeripukki keskellä tai ei, niin se ei vaikuta sen moottorin tasapainoon eikä värähtelyihin. vaikka kuinka siitä momenttipisteen sulkeutumisesta yrittäisit jankuttaa. tasapainotuskoneeseen läppäsemällä se selviää kuinka pyörivät massat ovat tasapainossa ja tällä pyörivien massojen tasapainolla vaikutetaan niihin sun paljon puhumiin "värinöihin". metallien murtumispisteistä moottorissa varmasti lähes jokainen vähän enemmän moottoreita viritelleet alkavat oleen jo jyvällä SIIS NE JOTKA OIKEASTI tekee, rakentaa ja virittää. sä et siitäkään asiasta mitään faktaa ole lyöny pöytään vaan siihen kuten myös kaikkeen muuhun vastaat että no ny mennään salatieteeseen eikä rumilus voi jakaa tietoa kuin maksua vastaan ja käykää tuhansia vuosia kiinan vuoristoilla kestäviä salatieteiden kursseja joista ei kukaan tiedä niin tiedätte ettekä tiedä ja sit sä heräät, otat käden pois potasta ja meet pyytään äitiltä mehua ja puhtaat vaipat.

rakenna sä rumilus ny edes yksi linnunpönttö tai kuori itse banaani, ja annan muiden rakennella autoja. toiset katsos tekee ja todistaa sen, ja toiset (rumilus) vaan lässyttää. mee pyytään hoitajalta pari dramalia niin rauhotut noitten juttujes kans
Viimeksi muokannut lassi-s, Su 10.07.2011 04:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

rumilus kirjoitti:
nj^ kirjoitti:Vastaappa nyt roiala:lle, että mistä opuksesta saisi näitä perustietoja moottorin värähtelyistä, vai onko asia näin kuin viimesivulla ehdein mainita? (lähetin viestin ehkä 3sec ennen sinua)
Kyllä se tieto löytyy polttomoottoritekniikan kirjallisuudesta pääpiirteittäin Saksan ja Englannin kielellä.
Sensijaan speciaalitieto on luentomonisteiden muodossa, joka on sitten maksullista tietoa.
no jos mä annan sulle 5000 euroa niin tuletko jakamaan tuota äärimmäistä salatiedettäsi :roll: vai pitäiskö laittaa kämppä myyntiin että saisin edes palan kakkua tästä salatieteestä jota moottoritekniikaksi kutsutaan. ei kellään tekijämiehellä ole tollasta juttua, eikä rehentelyn tarvetta. se erottaa tekijät ja oikeasti osaavat sun kaltaisista lässyttäjistä, tosin en 30 vuoden aikana ole ennen edes kuullut sun kaltaisesta dorkasta ennenkuin tähän foorumiin tutustuin se on aika kova saavutus sulta rumilus, sikäli kun viikonloppuisin ravintoloissa järjestyksenvalvojana toimin ja luulisin että aikamoisia vesseleitä tässä olen nähnyt, mutta ei kukaan ole lähellekkään sun tasoa, ei jessus mikä pösilö.

606 on loistava moottori eikä syyttäsuotta kuningasmoottorin nimikettä kanna. 722.3 on vahvistettuna jumalan lahja mersuvirittäjien tarpeisiin. sä olet ärsyttävä pelle joka ei osaa edes öljyjä vaihtaa. tässä sulle faktat joutomies
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
rumilus
Mersumies
Mersumies

lassi-s kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
no jos mä annan sulle 5000 euroa niin tuletko jakamaan tuota äärimmäistä salatiedettäsi :roll: vai pitäiskö laittaa kämppä myyntiin että saisin edes palan kakkua tästä salatieteestä jota moottoritekniikaksi kutsutaan. ei kellään tekijämiehellä ole tollasta juttua, eikä rehentelyn tarvetta. se erottaa tekijät ja oikeasti osaavat sun kaltaisista lässyttäjistä, tosin en 30 vuoden aikana ole ennen edes kuullut sun kaltaisesta dorkasta ennenkuin tähän foorumiin tutustuin se on aika kova saavutus sulta rumilus, sikäli kun viikonloppuisin ravintoloissa järjestyksenvalvojana toimin ja luulisin että aikamoisia vesseleitä tässä olen nähnyt, mutta ei kukaan ole lähellekkään sun tasoa, ei jessus mikä pösilö.

606 on loistava moottori eikä syyttäsuotta kuningasmoottorin nimikettä kanna. 722.3 on vahvistettuna jumalan lahja mersuvirittäjien tarpeisiin. sä olet ärsyttävä pelle joka ei osaa edes öljyjä vaihtaa. tässä sulle faktat joutomies

Voit ihan huoleti purkaa pahaa oloasi, ( jokin rääpy pitäisi sentään olla kirjoittoluissakin ) mutta pysy vaan omassa piireissäsi kun puhutaan polttomoottoritekniikasta.
" sikäli kun viikonloppuisin ravintoloissa järjestyksenvalvojana toimin ja luulisin että aikamoisia vesseleitä tässä olen nähnyt, "
Lähes 40-vuoden kokemuksella, josta 25-vuotta tutkijana / suunnitteijana antaa hyvät mahdollisuudet tietotaitoon ja osaamiseen tällä alalla.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minun mielestäni ei ehken kannattaisi haaveilla siitä tekniikan päivittämisestä lankkuun, ellei nyt jostai syystä ole aivan rakastunut siihen autoonsa.
Ne, seuraavan sukupolven korimallit, Paawot, on samalla lailla lankkujen kanssa jo vanhoja romuja.
Ja kun tämä on jo kaikilla "yleisessä tiedossa", on hinnatkin sen mukaisia.

Paawo on "tee-se-itse-miehelle" aivan yhtä halpa ylläpidettävä, kun se lankkukin.
... Ja cdi-tekniikan saa niinkuin boonuksena mukaan, toimivan sellaisen.
Paawo on aivan hyvä auto, se olisi jopa tavan ihmiselle erinomainen käyttis, mutta onneksi hoksasivat tehdä niin hyvin ruostuvan...
Mielestäni se ruostuminen on Paawon ainut oikeasti todella huono ominaisuus.
Pitää muistaa, että ne on jo pääasiassa vanhoja paskoja - niinkuin ne lankutkin.
Jostain syystä on vallalla nyt sellainen ajatusmaailma, että mikä tahansa muu vanha mersu kelpaa harrasteeksi, vaikka hampaat irvessä, muttei Paawo ...
... Niin että kehoittaisin miettimään tarkasti, että kannattaako polttaa erikseen kamalasti ruutia siihen, että saa "uudemman" tekniikan toimimaan vanhemmassa korissa, vai keskittäisikkö "juttua" jo itse aiheeseen ...

Viisipyttyistä vakiosuuttimilla/-paineilla ei aivan lähde sitä 250 tehoa, muutaman hepan uskoisin jäävän vajaaksi.
Suuttimia päivittämällä sitten lisää.
320cdi,n ahdin käy tuohon heittämällä, ei mitään muutoksia tartte tehdä, on aivan erinomainen ahdin -> 280hv asti ja varmaan riittää tarvittaessa pidemmällekkin.
Käyttöominaisuuksista ei varmasti tarvi tinkiä pätkääkään.
Cooleri pitää vaihtaa, vakiona aivan onneton.
Ohjelmasta sanoisin sen verran, että melkoilla kaikki tarpeellinen sieltä on jo löytynyt ja varmasti kaiken sen saa "vakiota vastaavalla toiminnalla" toimimaan tehomäärällä, minkä vaan tekniikka mahdollistaa.
Monenlaiset muutokset ovat mahdollisia, ...ja ainakin vielä, olen mielestäni aika reilua hintapolitiikkaa soveltanut näissä rakennelluissa vekottimissa.
Se on monella tavalla myös opettavaista.

Itse olen nyt ajanut puoli vuotta parin kilon ahdoilla ja 1600bar ruiskutuspaineella.
Laatikonkin olen "aika kivasti" saanut pelaamaan, vaikkei vielä ole edes vahvistettu.
Tämä minun autoni ostossa ei kauneusarvoilla ollut oikeastaan merkitystä, halpa auto hommattiin testimuuliksi, sen homman se on hoitanut kiitettävästi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa

http://www.bosch-motorsport.com/content ... l/3690.htm

Siitä sais laatikon jolla vois CDI konetta ajella ihan miten tykkää mutta hinta on sitte sen mukanen.
rumilus
Mersumies
Mersumies

tuikku kirjoitti:.

Itse olen nyt ajanut puoli vuotta parin kilon ahdoilla ja 1600bar ruiskutuspaineella.
Laatikonkin olen "aika kivasti" saanut pelaamaan, vaikkei vielä ole edes vahvistettu.
Tämä minun autoni ostossa ei kauneusarvoilla ollut oikeastaan merkitystä, halpa auto hommattiin testimuuliksi, sen homman se on hoitanut kiitettävästi.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen, ( kun olen ollut poissa näistä viimeaikaisista kehittelyistä ), että minkä verran olet ajellut yli 1.5 barin ahtopaineilla yli 4000 r/min vetoja noin suunnilleen aikamääräisesti ? Eli vedätätkö kiihdytyksissä yli 4000 r/min yläpuolelle parin barin ahtopaineilla, vai onko ko. vedätykset satunnaisia ? Minne kierrosalueelle olet parhaan vääntömomentin kohdentanut ?
Se laittamasi moottori varmaan kestää hyvällä tuurilla koviakin kuomituksia, mutta aina piilee vaara, jota ei aistein kykene huomaamaan. Konelaboratoriossa kyseiset ongelmat värähtelyjen suhteen ilmenee heti.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Runtula kirjoitti:http://www.bosch-motorsport.com/content ... l/3690.htm

Siitä sais laatikon jolla vois CDI konetta ajella ihan miten tykkää mutta hinta on sitte sen mukanen.
Ei tartte.
Noissa vanhoissakin cdi-väykyissä on ihan ok ecu jo vakiona.
Siihen kyllä saa tehtyä aivan kaiken tarpeellisen muutoksen, aivan kaiken, ei tarvi sitä vaihtaa.
Itse olen katsellut tuota sivua ja purrut huulta...

Minun autossanihan on automaatti.
Se siis päättää, tai sen ohjelma kierrosluvusta vaihtokohdalla.
Tosin se nyt ei enää ole vakio.

Ahtopainejuttu on näissä mersun tekniikoissa seuraavanlainen.
Moottori on paineohjattu.
Sitä painetta siis aktiivisesti ohjataan vastaamaan sitä tehopyyntöä, mitä ajaja kaasupolkimen välityksellä pyytää - ja sen pyynnön ja toteutuman täytyy olla ohjelmoidussa haarukassa, alitus ja ylitys, muuten tulee muistutus.
Aina kun halutaan syöttöjä - ja ohjelma niitä antaa, pitää olla riittävästi ahtoja.
Kääntäen - aina kun on paljon ahtoja, tulee myös paljon syöttöjä, niin paljon kun kartoissa riittää - jollei sitä erikseen haluta rajoittaa.
Moottoriin tulevaa ilman määrää, vaikka sitä kyllä ilmamassamittarilla mitataan, ei suoranaisesti käytetä tässä sen todellisen ilman määrän toteamiseen, vaan sitä ilman määrää ikäänkuin peilataan sillä paineen määrällä.

Mulla on ahtopaineen pyyntiä se ~2bar kierrosluvulla 1800-4200rpm.
Se max ahtopaineen toteutuminen edellyttää, että kaasupoljin on käytännössä pohjassa.
En osaa arvioida mitään aika määriä.
1,5baarillakin tulee jo niin kamalasti syöttöjä, ettei lähellekkään joka kiihdytyksessä tarvi.
Siis, ahdot nousee vaan käytännössä sen verran, kun on tehotarvetta.
Matka-ajossa ne on välillä 0,1-0,3bar, saa ne nollaankin ohjelmoitua, mutten halua - siihen on syynsä.
Vakioautoissa sitä on vielä pikkuisen enemmän.

Automaattivaihteisessa on vaikea erikseen tällätä sitä max väännön kohtaa johonkin tietylle kierrosluvulle.
Johtuen siitä, että se laatikko eri tilanteissa laskee sen kuormituksen erilailla.
-> "Oppiva laatikko".
Mutta jotta nyt jotain tulisi tähän, niin olen pyrkinyt siihen, että se paras vääntö olisi välillä 2000-3000rpm.
Laatikon ohjelman olen saanut nyt toimimaan melkolailla niin, että vaihtohetki "venyy" sitä korkeammille kierroksille, mitä enemmän kaasua painetaan.
Mersun laatikot haluaakuitenkin "väkisellä" vaihtaa viimeistään siellä apauttiarallaa 4500rpm kohdalla, vaikka vetoja olisi pidemmällekkin.
Oppivan laatikon ominaisuuksiin näyttää kuuluvan sekin, että kun olet ensin sen saanut toimimaan paremmin, niin se oppii myös jälkeenpäin vaihtamaan "huonomminkin", ilmeisesti suojellakseen itseään.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Runtula
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tarkotin tuota bossin laatikkoa siihen jos halutaan tuommoinen CDI kone vanhempaan autoon ilman että tarvii ripustella kaikkia väykyn aivolaatikoita nippusiteillä taustapeiliin roikkumaan :). Vai saako tuon väykyn laatikon puukotettua niin että CDI konen rupeaa toimimaan normaalisti vaikka W110 korissa.
rumilus
Mersumies
Mersumies

tuikku kirjoitti:
Mulla on ahtopaineen pyyntiä se ~2bar kierrosluvulla 1800-4200rpm.
Se max ahtopaineen toteutuminen edellyttää, että kaasupoljin on käytännössä pohjassa.
En osaa arvioida mitään aika määriä.
1,5baarillakin tulee jo niin kamalasti syöttöjä, ettei lähellekkään joka kiihdytyksessä tarvi.
Siis, ahdot nousee vaan käytännössä sen verran, kun on tehotarvetta.
Matka-ajossa ne on välillä 0,1-0,3bar, saa ne nollaankin ohjelmoitua, mutten halua - siihen on syynsä.
Vakioautoissa sitä on vielä pikkuisen enemmän.

Automaattivaihteisessa on vaikea erikseen tällätä sitä max väännön kohtaa johonkin tietylle kierrosluvulle.
Johtuen siitä, että se laatikko eri tilanteissa laskee sen kuormituksen erilailla.
-> "Oppiva laatikko".
Mutta jotta nyt jotain tulisi tähän, niin olen pyrkinyt siihen, että se paras vääntö olisi välillä 2000-3000rpm.
Laatikon ohjelman olen saanut nyt toimimaan melkolailla niin, että vaihtohetki "venyy" sitä korkeammille kierroksille, mitä enemmän kaasua painetaan.
Mersun laatikot haluaakuitenkin "väkisellä" vaihtaa viimeistään siellä apauttiarallaa 4500rpm kohdalla, vaikka vetoja olisi pidemmällekkin.
Oppivan laatikon ominaisuuksiin näyttää kuuluvan sekin, että kun olet ensin sen saanut toimimaan paremmin, niin se oppii myös jälkeenpäin vaihtamaan "huonomminkin", ilmeisesti suojellakseen itseään.

Kertomasi toimenpiteet moottorille ja vaihteistolle ovat hienoja juttuja, vaikka liikutaankin herkällä alueella....ainakin moottorin osalta.
Tosin onhan ne ohjelmakartat suunniteltu niin, että muutamia parametrejä voidaan muuttaa halutulle tarpeelle.....ettei mitään radikaalia vahinkoa pääse syntymään.
Jos minulla olisi aikaa, olisi mielenkiintoista päästä indikoimaan nykyistä muuttamaasi moottoria sisäisten värähtelyjen ja lämpökuorman muutoksista alkuperäiseen tehdasmoottoriin verrattuna.
Senvuoksi kiinostukseni päästä tutkimaan em. juttuja, niin voisin määrittää, mistä/mikä tai milloin rysähtää.
Tämän specialiteettin alalla toimivat vaan ovat pelastaneet monia voimakoneita ja muita teollisuuden laitteitoa vakavilta vaurioilta edelläminittujen syiden perusteella. ( Auswuchtmaschinen...Balancing machiness )

Toivotaan parasta, ettei edellämainitut syy-yhteydet polvista voimakonetta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Runtula kirjoitti:Tarkotin tuota bossin laatikkoa siihen jos halutaan tuommoinen CDI kone vanhempaan autoon ilman että tarvii ripustella kaikkia väykyn aivolaatikoita nippusiteillä taustapeiliin roikkumaan :). Vai saako tuon väykyn laatikon puukotettua niin että CDI konen rupeaa toimimaan normaalisti vaikka W110 korissa.
Väyrysen boxi ei ehken ole tuollaiseen aivan paras.
Vitoissa ja Sprinttereissä on jo valmiiksi sellaiset asetukset, joista on egr,t ja ilmamassamittarit (+airbagit ?) pois, niitä kun ei noissa normaalisti ole.
Kaikkia johtoja/ohjaimia ei kannatakkaan yhdistellä, vaan ainoastaan suoranaisesti siihen moottorin toimintaan liittyvät.
ABS,n/ESP;n tilannetta en tiedä, mutta muut varusteet, vaikka antaakin sinne vikamuistiin herjaa, niin eivät käsittääkseni saa sitä ecua kuitenkaan vikatilaan.
Sehän siinä niinkuin tärkeää on.
Saa siihen normi tehot vikatilassakin, mutta siihen liittyy omat riskinsä, eli olisi kuitenkin hyvä säilyttää se moottorin toimintojen valvominen siellä.
Ongelmaksi voisi muodostua sen ajoneston kiertäminen/deaktivoiminen - siihen en osaa neuvoa, mutta luulisin, että pois saa.

Kun tämän väyrysprojektin aloitin, niin alusta asti oli kyllä selvää, että auto tulee särkymään, ehken useammankin kerran.
Siksi testimuuliksi valitsin halvan, kuitenkin "ihmisauton", en yrittänytkään saada "hyvää".
Ajatuksena oli, että kun auto on sopivan "rottelo", niin kaikkea matkan varrella opittua voi suoraan soveltaa toisiinkin, tod. näköisesti parempikuntoisiin, ne toimii niissäkin, jos ne toimii tässä.
Ja jos ja kun särkyy, ei tule paha mieli - se on tärkeää, tämä on harrastus !
Varsinaisesti ei ole tarkoituskaan saada autoa millään lailla "valmiiksi", tarkoitus on vaan kokeilla erilaisia juttuja.
Niin, että se tukisi myös muuten tätä minun ohjelmointiharrastustanikin.
Jos kuitenkin saan rakenneltua mielestäni riittävän hyvin toimivan ja sairaan tehokkaan paketin - niin hommaan sitten siihen "viimeisen päälle" korin - mutta sitä en ole vielä edes miettinyt, mutta on niitä ihan hyväkoria Paawojakin, vaikka Akilla - saa sen vuoden päästä vaikka siltäkin, en usko että se tässä on minkäänlainen ongelma.
Mulla on yhdestä holsetti-cdi/paketista melko hyviäkin kokemuksia - eli tästäkin on odotukset oikeastaan korkealla, vetoja kyllä pitäisi tulla aika rumasti, suuttimet on hyvät.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Noista mainituista saa pois ajonestot,
esp ym rajoittavat saa haittamasta ainakin pois jos sen vika tilan sieltä "poistaa" niin tosin suojaukset poistuu samalla, vastaa sitten siltä osin vanhaa teknikkaa eli ei rajoita tehoja ennen kuin jotain hajoaa,

jos haluaa ECU:n vaihtaa niin olihan siihen muitakin vaihto ehtoja kuin bosch
linkki tälläkin foorumilla jossain(taisi olla joku holantilainen) oikeestaan ainut syy siihen vaihtoon(minkä keksin) voisi olla halu helpompaan "käyttö liitymään" säätelyssä jos harrastus sattu olemaan enemmän sinne päin painottunut, eikä ohjelma painoiteinen,
vaihtamisen hallintaan on myös myynissä jlki asenus TUC

ML ja 318 malleissa huomanut selisen että jos ajaa käsi vaihtamissela niin ei vaihda isompaa edes siellä yli 4000rmp
jurnutta vaan sitä max kierros lukua vasten
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin