S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
NykyaanMersulla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 13.01.2008 10:54
Paikkakunta: Liminka

S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja NykyaanMersulla »

Pari talvea on perä laskenut ja nyt näillä hellekeleilläkin jo parissa yössä aivan pohjaan. No vaihdatin ilmajouset molemmille puolin (ei merkkiliikkeessä jossa ei kuitenkaan ollut asennuksessa mitään ongelmia). Viikon verran ajelin asennuksen jälkeen ilman ongelmia.

Nyt sitten kesken ajon hiljaisessa ajossa molemmilta puolin lähti ilmat ehkä noin minuutissa.. Onko siellä kompura tullut tiensä päähän vai onko vain joku liitos jäänyt löysällä yms?
Auto vain sitten hinurilla huollon pihaan ootteleen analyysiä..
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja DBFI »

NykyaanMersulla kirjoitti:Pari talvea on perä laskenut ja nyt näillä hellekeleilläkin jo parissa yössä aivan pohjaan. No vaihdatin ilmajouset molemmille puolin (ei merkkiliikkeessä jossa ei kuitenkaan ollut asennuksessa mitään ongelmia). Viikon verran ajelin asennuksen jälkeen ilman ongelmia.

Nyt sitten kesken ajon hiljaisessa ajossa molemmilta puolin lähti ilmat ehkä noin minuutissa.. Onko siellä kompura tullut tiensä päähän vai onko vain joku liitos jäänyt löysällä yms?
Auto vain sitten hinurilla huollon pihaan ootteleen analyysiä..
Jos jousitus on tasoltaan aluksi kohdallaan niin sen jälkeenhän ei kompuraa tarvita jos muut osat on kunnossa..
Viimeksi muokannut DBFI, Su 10.07.2011 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NykyaanMersulla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 13.01.2008 10:54
Paikkakunta: Liminka

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja NykyaanMersulla »

Molemmat puolet säädettiin ja kyllä näyttikin olevan tasaisesti. Ajattelin vain että jos kompura hajoaa niin voiko perä tippua sen takia?
Kai siellä sitten vain vuoto on joka tyhjentää molemmat puolet.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja DBFI »

NykyaanMersulla kirjoitti:Molemmat puolet säädettiin ja kyllä näyttikin olevan tasaisesti. Ajattelin vain että jos kompura hajoaa niin voiko perä tippua sen takia?
Kai siellä sitten vain vuoto on joka tyhjentää molemmat puolet.
En tarkoittanut kalibrointia jousien vaihdon jälkeen, siellä kun ei olekaan säätöä erikseen vasemmalle ja oikealle takapäässä. Tarkoitin vaan sitä että jos ajoon lähtiessä perä on ylhäällä niin ilman vuotoja sen ei kuuluisi alas tulla vaikka kompressori olisi mennyt rikki.

Kannattaisi tehdä Starilla testit ja vähän tarkkailla niitä ilmaputkien liitoksia.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Tänään just ropailin farkkua missä perä maassa, saippuatestillä ei vuotoa missään ja kompura hurisee.
No kompura pöydälle ja osiksi, männänrengas niin väljä ettei jaksa tehdä painetta.
Ei kun uutta tilalle.

Star ei näyttänyt tässä tilanteessa kuin kriittisen ajokorkeuden.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kumipää kirjoitti:Tänään just ropailin farkkua missä perä maassa, saippuatestillä ei vuotoa missään ja kompura hurisee.
No kompura pöydälle ja osiksi, männänrengas niin väljä ettei jaksa tehdä painetta.
Ei kun uutta tilalle.

Star ei näyttänyt tässä tilanteessa kuin kriittisen ajokorkeuden.
Outoa jos kesken ajon kompura menee niin huonoon kuntoon että minuutissa putoaa jousitus pohjaan. Saahan sitä kompressorinkin toimintaa Starilla testattua (vaikka vikakoodeja ei näyttäisikään niin paineen nousun saa kokeiltua, ja vähän muutakin).

Putoaisiko se alusta jos kompressori ei käy ollenkaan mutta päästää ilmat "takaperin", ohjainlaite pyytää lisää ilmaa kompressorilta jouselle mutta ilma virtaakin väärään suuntaan?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Näin voi käydä jos linja ei pidä painetta (sisäinen vuoto)
Myös jos systeemi koitta laskea/nostaa ja kompura ei sitten anna painetta
Niin melko nopeasti menee tonttiin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
NykyaanMersulla
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 13.01.2008 10:54
Paikkakunta: Liminka

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja NykyaanMersulla »

Molemmat pussit oli hajonneet, en tarkkaan osaa sanoa mikä oli mennyt pieleen. Nyt pussit on ilmeisesti oikein asennettu.
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja jani k »

mulla teki airmatic sellaisen tempun että jäi kaikki jouset ylä asentoon eli maavaraa on.
ensi viikolla testeriin ja vikaa hakeen,
onko kellään tietoa mikähän sielä temppuilee?
W213
MB 400 cdi w211
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

jani k kirjoitti:mulla teki airmatic sellaisen tempun että jäi kaikki jouset ylä asentoon eli maavaraa on.
ensi viikolla testeriin ja vikaa hakeen,
onko kellään tietoa mikähän sielä temppuilee?
Todennäköisesti tyyppivika: poistoventtiilin virtapiuha on alunperin vähän lyhyt ja nirhautuu poikki, jolloin venttiili ei saa enää käskyä laskea ilmat pois. Veholta saa korjaussarjan.

e: siis 211:ssä, josta otsikossakin puhuttiin. Muista malleista ei havaintoa.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja jani k »

w211 on kyseessä.
missä tämä poistoventtiili siaitsee? siinä venttiilipaketissako mistä lähtee letkut vai itse kompurassa?
tietää tilata oikean korjaussarjan.
W213
MB 400 cdi w211
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tj86430 kirjoitti:
jani k kirjoitti:mulla teki airmatic sellaisen tempun että jäi kaikki jouset ylä asentoon eli maavaraa on.
ensi viikolla testeriin ja vikaa hakeen,
onko kellään tietoa mikähän sielä temppuilee?
Todennäköisesti tyyppivika: poistoventtiilin virtapiuha on alunperin vähän lyhyt ja nirhautuu poikki, jolloin venttiili ei saa enää käskyä laskea ilmat pois. Veholta saa korjaussarjan.

e: siis 211:ssä, josta otsikossakin puhuttiin. Muista malleista ei havaintoa.
Jep ja sijainti on kompurassa, mikä löytyy sieltä kuskin etukulmasta
testeri ei sitä suoraan ilmoita ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jani k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 321
Liittynyt: Pe 22.12.2006 10:09
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja jani k »

aattelin ku on tiedossa sitä airmaticin korjausta niin voiko sitä kompuraa huoltaa esim vaihtaa uusia hiiliä moottoriin vai onko se kertakäyttökamaa, ku jossain olin näkevinäni kunnostetun kompuran? vaikka saahan tuon uudenkin arnoldilta alle 300 sadan.
kiitos asiantuntioille hyvistä neuvoista.
W213
MB 400 cdi w211
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13723
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jani k kirjoitti:aattelin ku on tiedossa sitä airmaticin korjausta niin voiko sitä kompuraa huoltaa esim vaihtaa uusia hiiliä moottoriin vai onko se kertakäyttökamaa, ku jossain olin näkevinäni kunnostetun kompuran? vaikka saahan tuon uudenkin arnoldilta alle 300 sadan.
kiitos asiantuntioille hyvistä neuvoista.
Eikös kompressorin eliniän kannalta parasta huoltoa ole pitää ilmavuodot systeemin muissa osissa kurissa. Sillon se ei joudu turhaan töihin eikä kerää poistettavaa kosteutta imuilman mukana. Saa siihen uuden suodattimen mutta kuivaimen kuvittelisin olevan kriittisempi.

Tuon hinta Saksassa on nykyisen hinnaston mukaan 241.48 Euroa (+ALV -alennukset) ja tuon kun laittaa vaikka siihen "CDI203:n pakuun" niin ei tule tullimaksuja rajalla.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

DBFI kirjoitti: Tuon hinta Saksassa on nykyisen hinnaston mukaan 241.48 Euroa (+ALV -alennukset) ja tuon kun laittaa vaikka siihen "CDI203:n pakuun" niin ei tule tullimaksuja rajalla.
Ei kai EU:n sisällä tule tullimaksuja muutenkaan?
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tj86430 kirjoitti:
DBFI kirjoitti: Tuon hinta Saksassa on nykyisen hinnaston mukaan 241.48 Euroa (+ALV -alennukset) ja tuon kun laittaa vaikka siihen "CDI203:n pakuun" niin ei tule tullimaksuja rajalla.
Ei kai EU:n sisällä tule tullimaksuja muutenkaan?
Tämä arnoldt mitä tässä tulli maksujen kohdalla varmaankin tarkoitettin taisi olla se siellä sen isoman veden toisella puolen oleva, sieltä tuleevin tulee usein tulli, vero ja rahtiakin jonkun verran painosta ja kuljetus muodosta riipuen(nopeimillan tilattu tavara tulut siltä mantereelta viikossa)
jos jotain isompaa/painavaa tilailee, usein se kannatta tilata siellä paikaliseen ositeeseen (jotkut ei suostu tänne edes lähettämään sama tosin eu:un sisällä) mistä kaveri laittaa sitten eteenpäin,
(siellä kun jokusen kerran "harrastanut" niin hinnat on kyllä paikan päällä halvat, esimerkiksi turbin lukon solenoidi "kyb" ~30$ jen...)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Snakerock
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:41
Paikkakunta: Pohojois-Pohojanmaa

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja Snakerock »

Moro!

Auto on vm.04 320CDI E sedan ilmajousituksella. Kävi eilen semmonen juttu kun ajoin hiastekorokkeen yli että sytty mittaristoon punasella "stop, car too low" kävin kahtoon ulukona autua eikä se minusta ollu sen alempana ku ennenkään ehkä vasen takakuluma oli vähän alempana ku muut, mutta minusta on näyttäny että se on ollu niin kauan ku auto on ollu mulla niin vähä alempana ku muut en oo kyllä mitannu sitä. Joskus auto ilimottelee että visit workshop jossa auton kuva ja nuoli ylöspäin. Auto on ollu mulla 2 1/2 vuotta ja muutaman kerran korkeuven säätö ei oo toiminu ku tuo ilimotus on tullu, mutta aina se on alakanu toimiin eli mikähän vois olla vikana ku ei tuo vika oo pahentunukkaan sinä aikana ku auto on ollu mulla? Voiko iskarin kunto vaikuttaa tuohon kun se yks nurkka on vähä alempana ku muut näytti että se iskari oli vähän märkä päältä? Kannattasko viiä suosiolla johonkin huoltoon? :?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: S211 ilmajousitus : ilmat lähti

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Snakerock kirjoitti:Moro!

Auto on vm.04 320CDI E sedan ilmajousituksella. Kävi eilen semmonen juttu kun ajoin hiastekorokkeen yli että sytty mittaristoon punasella "stop, car too low" kävin kahtoon ulukona autua eikä se minusta ollu sen alempana ku ennenkään ehkä vasen takakuluma oli vähän alempana ku muut, mutta minusta on näyttäny että se on ollu niin kauan ku auto on ollu mulla niin vähä alempana ku muut en oo kyllä mitannu sitä. Joskus auto ilimottelee että visit workshop jossa auton kuva ja nuoli ylöspäin. Auto on ollu mulla 2 1/2 vuotta ja muutaman kerran korkeuven säätö ei oo toiminu ku tuo ilimotus on tullu, mutta aina se on alakanu toimiin eli mikähän vois olla vikana ku ei tuo vika oo pahentunukkaan sinä aikana ku auto on ollu mulla? Voiko iskarin kunto vaikuttaa tuohon kun se yks nurkka on vähä alempana ku muut näytti että se iskari oli vähän märkä päältä? Kannattasko viiä suosiolla johonkin huoltoon? :?
Ei ajelee vaan niin pitkään kun liikkuu... ei niitä kannatta huoltaa...
huvikseen kehotellee toistuvasti menemään korjaamolle...
jos vaan kerran yksi kulma muita alempana eikä edes maata raavi...

Ja ihan oikeesti kannatta mennä saman tien jonnekin *:rin piuhan päähään tutkimaan systeemi ja estämään vielä kallimpien mahdolisten tuhojen synty, samalla tarkistelle ne ripustukset ja puslat ym
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin