Pystärin etuiskareiden mittoja

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja karra »

Pystäriin ovat eteen iskunvaimentajat melko kalliita; varaosaliikkeet tarjoavat Gabrielin kaasuiskaria 88 eurolla kpl ja Boge/Sachs korkeapainekaasu 100,- kpl.

Sain vielä Motonetistä tilattua edullisemmin Gabrielit; 62,50 kpl. Toisesta puuttui tosin alakiinnike joka on prässätty silmukkaan - muutenhan tuo iskari on melko tavallinen.

Onnistuin vaihtamaan todella helposti vanhasta iskarista sen alakiinnikkeen. Kiinnike, tai pari L-mallisisia rautoja joissa pultit, on holkilla kiinni alasilmukassa. Holkin päät on prässätty leveämmäksi jotta se rakenne ei purkaudu. Ajoin smirgelillä levitykset pois ja sorkkaraudalla kampesin irti kiinnikkeet, yksi kerrallaan. Kun sovitin kiinnikeitä uuden iskarin alasilmukkaan niin sovite oli aika tarkka. Painoin ne kiinni ruuvipenkissä ja sain palikat pohjaan hylsyä holkkina käyttäen. Pari millimetriä jäi holkkia näkyviin puolellaan ja levitin sen ne kuulapäävasaralla siihen moskalla iskien. Tuli napakat, ja kun kiinnikkeen pulttaa paikoilleen ei se enää pääse leviämään.

Jos joku muu haluaan tehdä itse iskarit niin strategiset mitat ovat; alasilmukan keskeltä yläpäähän siihen pintaan joka ottaa koriin kiinni (tähän tulee kumi) ulosvedettynä 500 mm ja sisäänpainettuna 400 mm. Muutenhan tuo ylätappi sekä alasilmukka ovat ns. vakiotavaraa...voin nekin mitata jos joku tarvii.

http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100114.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100115.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100116.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

niin... sitten on ihan henkilökohtainen asia on onko tuo 15.50€:n säästö / iskari sitten sen vaivan arvoinen... ;) . Itse en jaksaisi väkertää, mutta mukava tietää, että on vielä viitseliäitä.

Noissa mittauksissa kannattaa sitten huomioida, että jokainen iskarihan on "viritetty" venttiileillä ja männän virtauksen säädöillä ajoneuvokohtaiseksi. Toisin sanoen toiseen ajoneuvoon suunniteltu "oikean mittainenkin" iskari saattaa toimia aivan väärin ajettaessa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:niin... sitten on ihan henkilökohtainen asia on onko tuo 15.50€:n säästö / iskari sitten sen vaivan arvoinen... ;) . Itse en jaksaisi väkertää, mutta mukava tietää, että on vielä viitseliäitä.

Noissa mittauksissa kannattaa sitten huomioida, että jokainen iskarihan on "viritetty" venttiileillä ja männän virtauksen säädöillä ajoneuvokohtaiseksi. Toisin sanoen toiseen ajoneuvoon suunniteltu "oikean mittainenkin" iskari saattaa toimia aivan väärin ajettaessa.


No joo :D . Pointti oli se, että kun nämä Motonetin iskarit on poistuvaa tavaraa - mikä tässä unohtui mainita - niin jos joku low-budget-remppa-pystäri kaipaa iskaria niin tällä lailla saattaa saada edukkaasti jos löytyy sopiva aihio. Etenkin jos kyseessä 200D sunnuntai-ajeluun eikä 280 twincam rallipoluille :o . 1200 mummoa on aika kova hinta iskunvaimenninparista. Paitsi eihän se ole kuin 200 euroa :lol: .

Ostamieni iskareiden asennusohjeissa oli valotettu asennusta kolmelle eri tapaukselle, muuta yksikään niistä ei natsannut 115/114 rakenteeseen. Yksi asennustapa koski Peugeot autoa malleiltaan 106, 205, 305, 309 ja 405. Hieman eri painoisia ja tehoisia autoja...mutta koska nuo iskarit oli valmistettu Meksikossa niin suhtaudun varauksella noihin ohjeisiin :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ite tilaan vielä joskus saksasta ne bilsteinit 95e eteen ja 65e taakse kpl
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja tyko h »

http://stores.ebay.de/exclusive-parts24 ... =942332133" onclick="window.open(this.href);return false;

Tästäkö Muffe nyt tilaan pystäriin iskarit?
W903
V126
W203
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Osta mun auto niin saat iskarit kaupan päälle, valmiina paikallaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3019
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jöö, tilasin pystäriini 240D 3.0n varaosanumerolla Bilsteinit ja jösses että auto on nyt tsäpäkkä ajettava. Tukevoitui kummasti esim kaarreajossa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13603
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja karra »

Heh, en edes muista että tuollaista olisin kirjoittanut saatikka fyysisesti sitten tehnyt... :o

Näin se menee, kouvolan klubilaista lainatakseni "päivät menee ihmisten nimiä muistellessa ja yöt kusella rampatessa" :lol:

Meillä on vaan yksi elämä :!: ja se on ihmisen parasta aikaa :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Mjuuh..

- näyttäs debootilla olevan KYBit edullisemmat..eteen 130€ ja taakse 110€(bilsteinit posteineen 470€ Saksasta)
- pitää vielä ratkaista kumpaa ratkaisua kannatan...
- Punkalta jo jouset tilattu,auto tulee tonttiin

Antakaa nyt mielipide vielä että kannataako panostaa laatuiskareihin, vai riittääkö noi peruskaasut..

Auto putoaa kyllä tonttiin, mutta ei ilma-jousilla...
W903
V126
W203
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Niin ja siis noi bilsteinit olisi vielä B4=Comfort..en ole löytänyt B6 tai B8 kyniä...
W903
V126
W203
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mielestäni on aivan sama mitkä bilstein/biltemat isket sinne kun madallat. Alkuperäinen se ei ole ja lienee harrasteauto? Ajokilometrit on se 2500 km vuodessa, max 8000 km.

Toki voi sinne iskeä 500 ekun edestä etuiskareita, toinen kysymys on että kannattaako.

Mies tekee, mies vastaa. Laitat ne mitkä mielestäsi autoosi parhaiten istuvat.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
tyko h
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: Ke 10.03.2004 13:02

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja tyko h »

Se on alkuperäinen minkä rankalla kädellä raiskaan..näitä museovehkeitä on ihan joka pojalla...

Madallettuja rottia ei ole kellään...Taidan taipua tuohon KYB:iin, se on totta..on ihan sama mitkä siellä on..kun vanhat öljyä ulos tihkuvat on kuusakoskella...
W903
V126
W203
Tamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1010
Liittynyt: Su 05.06.2005 22:43
Paikkakunta: Tornio

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja Tamppa »

Multa saat uudet monroen iskarit eteen 120e/sarja !
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

"""""""""...Taidan taipua tuohon KYB:iin, se on totta..on ihan sama mitkä siellä on..""""""""

Laita kypit niin koko matkan hypit!!!!!!!!!!!
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Hyvä kommentti jälleen kerran ylermi. :thumbup:

Ei muuta kuin pidä lippu korkealla.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Noi madallus, ym vanne, ratti, puukuula istuin topicit kuulus oikesti tonne tuning puolelle tai huumori palstalle mutta jokainenhan saa tehdä mitä haluaa autolleen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1765
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Aapo.T kirjoitti:Noi madallus, ym vanne, ratti, puukuula istuin topicit kuulus oikesti tonne tuning puolelle tai huumori palstalle mutta jokainenhan saa tehdä mitä haluaa autolleen.
Lievä OT: Noh, noh Aapo. Puukuulaistuin on ergonominen parannus ja oldtimereissa hyvinkin oleellinen :problem: ?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Niin on, aapohan voi käydä keräilemässä jostakin jo metsittyneeltä tieosuudelta vähän maantiepölyä autoonsa, jos sille päälle sattuu.
Kun kerta alkuperäisyyttä haetaan.

Samalla voisi toimia, kuten 70 - 80 -luvuilla oli tapana. Ajaa ilman yleisnopeusrajoitusta ja tuhannen kännissä.

-tämä viesti on todellinen OT
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
harrip
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 23.10.2006 21:54
Paikkakunta: riihimäki

Re: Pystärin etuiskareiden mittoja

Viesti Kirjoittaja harrip »

Multa saa uudet(käyttämättömät)nesteiskarit,merkki Ferodo,taitaa olla Cabrielin valmistamat hintaan 70€/pari
vanhaa varastoa,eli pitää ilmata kunnolla ennen asennusta. Tää ei nyt mun viestissä näytä numeroita ,eli
seitsemänkymmentä euroa/ pari
Harrastan kun töiltäni kerkiän
Vastaa Viestiin