Pystärin etuiskareiden mittoja
Pystärin etuiskareiden mittoja
Pystäriin ovat eteen iskunvaimentajat melko kalliita; varaosaliikkeet tarjoavat Gabrielin kaasuiskaria 88 eurolla kpl ja Boge/Sachs korkeapainekaasu 100,- kpl.
Sain vielä Motonetistä tilattua edullisemmin Gabrielit; 62,50 kpl. Toisesta puuttui tosin alakiinnike joka on prässätty silmukkaan - muutenhan tuo iskari on melko tavallinen.
Onnistuin vaihtamaan todella helposti vanhasta iskarista sen alakiinnikkeen. Kiinnike, tai pari L-mallisisia rautoja joissa pultit, on holkilla kiinni alasilmukassa. Holkin päät on prässätty leveämmäksi jotta se rakenne ei purkaudu. Ajoin smirgelillä levitykset pois ja sorkkaraudalla kampesin irti kiinnikkeet, yksi kerrallaan. Kun sovitin kiinnikeitä uuden iskarin alasilmukkaan niin sovite oli aika tarkka. Painoin ne kiinni ruuvipenkissä ja sain palikat pohjaan hylsyä holkkina käyttäen. Pari millimetriä jäi holkkia näkyviin puolellaan ja levitin sen ne kuulapäävasaralla siihen moskalla iskien. Tuli napakat, ja kun kiinnikkeen pulttaa paikoilleen ei se enää pääse leviämään.
Jos joku muu haluaan tehdä itse iskarit niin strategiset mitat ovat; alasilmukan keskeltä yläpäähän siihen pintaan joka ottaa koriin kiinni (tähän tulee kumi) ulosvedettynä 500 mm ja sisäänpainettuna 400 mm. Muutenhan tuo ylätappi sekä alasilmukka ovat ns. vakiotavaraa...voin nekin mitata jos joku tarvii.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100114.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100115.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100116.jpg
Sain vielä Motonetistä tilattua edullisemmin Gabrielit; 62,50 kpl. Toisesta puuttui tosin alakiinnike joka on prässätty silmukkaan - muutenhan tuo iskari on melko tavallinen.
Onnistuin vaihtamaan todella helposti vanhasta iskarista sen alakiinnikkeen. Kiinnike, tai pari L-mallisisia rautoja joissa pultit, on holkilla kiinni alasilmukassa. Holkin päät on prässätty leveämmäksi jotta se rakenne ei purkaudu. Ajoin smirgelillä levitykset pois ja sorkkaraudalla kampesin irti kiinnikkeet, yksi kerrallaan. Kun sovitin kiinnikeitä uuden iskarin alasilmukkaan niin sovite oli aika tarkka. Painoin ne kiinni ruuvipenkissä ja sain palikat pohjaan hylsyä holkkina käyttäen. Pari millimetriä jäi holkkia näkyviin puolellaan ja levitin sen ne kuulapäävasaralla siihen moskalla iskien. Tuli napakat, ja kun kiinnikkeen pulttaa paikoilleen ei se enää pääse leviämään.
Jos joku muu haluaan tehdä itse iskarit niin strategiset mitat ovat; alasilmukan keskeltä yläpäähän siihen pintaan joka ottaa koriin kiinni (tähän tulee kumi) ulosvedettynä 500 mm ja sisäänpainettuna 400 mm. Muutenhan tuo ylätappi sekä alasilmukka ovat ns. vakiotavaraa...voin nekin mitata jos joku tarvii.
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100114.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100115.jpg
http://i194.photobucket.com/albums/z171 ... 100116.jpg
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
niin... sitten on ihan henkilökohtainen asia on onko tuo 15.50€:n säästö / iskari sitten sen vaivan arvoinen...
. Itse en jaksaisi väkertää, mutta mukava tietää, että on vielä viitseliäitä.
Noissa mittauksissa kannattaa sitten huomioida, että jokainen iskarihan on "viritetty" venttiileillä ja männän virtauksen säädöillä ajoneuvokohtaiseksi. Toisin sanoen toiseen ajoneuvoon suunniteltu "oikean mittainenkin" iskari saattaa toimia aivan väärin ajettaessa.

Noissa mittauksissa kannattaa sitten huomioida, että jokainen iskarihan on "viritetty" venttiileillä ja männän virtauksen säädöillä ajoneuvokohtaiseksi. Toisin sanoen toiseen ajoneuvoon suunniteltu "oikean mittainenkin" iskari saattaa toimia aivan väärin ajettaessa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
unski kirjoitti:niin... sitten on ihan henkilökohtainen asia on onko tuo 15.50€:n säästö / iskari sitten sen vaivan arvoinen.... Itse en jaksaisi väkertää, mutta mukava tietää, että on vielä viitseliäitä.
Noissa mittauksissa kannattaa sitten huomioida, että jokainen iskarihan on "viritetty" venttiileillä ja männän virtauksen säädöillä ajoneuvokohtaiseksi. Toisin sanoen toiseen ajoneuvoon suunniteltu "oikean mittainenkin" iskari saattaa toimia aivan väärin ajettaessa.
No joo



Ostamieni iskareiden asennusohjeissa oli valotettu asennusta kolmelle eri tapaukselle, muuta yksikään niistä ei natsannut 115/114 rakenteeseen. Yksi asennustapa koski Peugeot autoa malleiltaan 106, 205, 305, 309 ja 405. Hieman eri painoisia ja tehoisia autoja...mutta koska nuo iskarit oli valmistettu Meksikossa niin suhtaudun varauksella noihin ohjeisiin

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
http://stores.ebay.de/exclusive-parts24 ... =942332133" onclick="window.open(this.href);return false;
Tästäkö Muffe nyt tilaan pystäriin iskarit?
Tästäkö Muffe nyt tilaan pystäriin iskarit?
W903
V126
W203
V126
W203
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Osta mun auto niin saat iskarit kaupan päälle, valmiina paikallaan.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Jöö, tilasin pystäriini 240D 3.0n varaosanumerolla Bilsteinit ja jösses että auto on nyt tsäpäkkä ajettava. Tukevoitui kummasti esim kaarreajossa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Heh, en edes muista että tuollaista olisin kirjoittanut saatikka fyysisesti sitten tehnyt...
Näin se menee, kouvolan klubilaista lainatakseni "päivät menee ihmisten nimiä muistellessa ja yöt kusella rampatessa"
Meillä on vaan yksi elämä
ja se on ihmisen parasta aikaa 

Näin se menee, kouvolan klubilaista lainatakseni "päivät menee ihmisten nimiä muistellessa ja yöt kusella rampatessa"

Meillä on vaan yksi elämä


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Mjuuh..
- näyttäs debootilla olevan KYBit edullisemmat..eteen 130€ ja taakse 110€(bilsteinit posteineen 470€ Saksasta)
- pitää vielä ratkaista kumpaa ratkaisua kannatan...
- Punkalta jo jouset tilattu,auto tulee tonttiin
Antakaa nyt mielipide vielä että kannataako panostaa laatuiskareihin, vai riittääkö noi peruskaasut..
Auto putoaa kyllä tonttiin, mutta ei ilma-jousilla...
- näyttäs debootilla olevan KYBit edullisemmat..eteen 130€ ja taakse 110€(bilsteinit posteineen 470€ Saksasta)
- pitää vielä ratkaista kumpaa ratkaisua kannatan...
- Punkalta jo jouset tilattu,auto tulee tonttiin
Antakaa nyt mielipide vielä että kannataako panostaa laatuiskareihin, vai riittääkö noi peruskaasut..
Auto putoaa kyllä tonttiin, mutta ei ilma-jousilla...
W903
V126
W203
V126
W203
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Niin ja siis noi bilsteinit olisi vielä B4=Comfort..en ole löytänyt B6 tai B8 kyniä...
W903
V126
W203
V126
W203
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Mielestäni on aivan sama mitkä bilstein/biltemat isket sinne kun madallat. Alkuperäinen se ei ole ja lienee harrasteauto? Ajokilometrit on se 2500 km vuodessa, max 8000 km.
Toki voi sinne iskeä 500 ekun edestä etuiskareita, toinen kysymys on että kannattaako.
Mies tekee, mies vastaa. Laitat ne mitkä mielestäsi autoosi parhaiten istuvat.
Toki voi sinne iskeä 500 ekun edestä etuiskareita, toinen kysymys on että kannattaako.
Mies tekee, mies vastaa. Laitat ne mitkä mielestäsi autoosi parhaiten istuvat.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Se on alkuperäinen minkä rankalla kädellä raiskaan..näitä museovehkeitä on ihan joka pojalla...
Madallettuja rottia ei ole kellään...Taidan taipua tuohon KYB:iin, se on totta..on ihan sama mitkä siellä on..kun vanhat öljyä ulos tihkuvat on kuusakoskella...
Madallettuja rottia ei ole kellään...Taidan taipua tuohon KYB:iin, se on totta..on ihan sama mitkä siellä on..kun vanhat öljyä ulos tihkuvat on kuusakoskella...
W903
V126
W203
V126
W203
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Multa saat uudet monroen iskarit eteen 120e/sarja !
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
"""""""""...Taidan taipua tuohon KYB:iin, se on totta..on ihan sama mitkä siellä on..""""""""
Laita kypit niin koko matkan hypit!!!!!!!!!!!
Laita kypit niin koko matkan hypit!!!!!!!!!!!
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Hyvä kommentti jälleen kerran ylermi.
Ei muuta kuin pidä lippu korkealla.

Ei muuta kuin pidä lippu korkealla.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Noi madallus, ym vanne, ratti, puukuula istuin topicit kuulus oikesti tonne tuning puolelle tai huumori palstalle mutta jokainenhan saa tehdä mitä haluaa autolleen.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1765
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Lievä OT: Noh, noh Aapo. Puukuulaistuin on ergonominen parannus ja oldtimereissa hyvinkin oleellinenAapo.T kirjoitti:Noi madallus, ym vanne, ratti, puukuula istuin topicit kuulus oikesti tonne tuning puolelle tai huumori palstalle mutta jokainenhan saa tehdä mitä haluaa autolleen.

//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Niin on, aapohan voi käydä keräilemässä jostakin jo metsittyneeltä tieosuudelta vähän maantiepölyä autoonsa, jos sille päälle sattuu.
Kun kerta alkuperäisyyttä haetaan.
Samalla voisi toimia, kuten 70 - 80 -luvuilla oli tapana. Ajaa ilman yleisnopeusrajoitusta ja tuhannen kännissä.
-tämä viesti on todellinen OT
Kun kerta alkuperäisyyttä haetaan.
Samalla voisi toimia, kuten 70 - 80 -luvuilla oli tapana. Ajaa ilman yleisnopeusrajoitusta ja tuhannen kännissä.
-tämä viesti on todellinen OT
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Re: Pystärin etuiskareiden mittoja
Multa saa uudet(käyttämättömät)nesteiskarit,merkki Ferodo,taitaa olla Cabrielin valmistamat hintaan 70€/pari
vanhaa varastoa,eli pitää ilmata kunnolla ennen asennusta. Tää ei nyt mun viestissä näytä numeroita ,eli
seitsemänkymmentä euroa/ pari
vanhaa varastoa,eli pitää ilmata kunnolla ennen asennusta. Tää ei nyt mun viestissä näytä numeroita ,eli
seitsemänkymmentä euroa/ pari
Harrastan kun töiltäni kerkiän