saa poistaa
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
taitaa olla vähäpäästöinen, vähän hankalaks menee katsastuksen suhteen 

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
eihä ton ikänen nyt välttis ole vähäpäästönen.. Haulla löytyy niukasti bensaturboista, mutta kannattaa koittaa
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
eiks se bensoissa ole 87 vai olenko ymmärtäny jotain väärin ?
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
meinasin leimata tuossa koht ja sit vasta laittaa sen turbon
jos ja kun saan tarpeeks informaatiota asiasta ja tarvittavat osat!

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
olet. -92 kaikki tuli vähäpäästösiksi, oli sitten bensa tai diisseliTDi kirjoitti:eiks se bensoissa ole 87 vai olenko ymmärtäny jotain väärin ?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
tais olla silleen että ennen -87 vuotta saa turbottaa ilman mitään ihmeitä. 87-91 piti sit turbottaessa olla ne päästövaatimukset vähä päästösen tasolla ja uudemmat sitten vain jos oli mallisarjassa turbolla varustettu motti tai se vtt:n mittaus.. vaan voi olla että muistan väärin
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Ennen 1.7.1987 rekisteröidyissä ei vaadita mitään selvityksiä päästöistä vaan normaali konttorin päästömittaus riittää. 1.7.1987-31.12.1991 välissä auto voi olla joko ei vähäpäästöinen tai sitten vähäpäästöinen, vähäpäästöistä ei saa ilman vtt:n mittauksia jälkiahtaa. Myös tuohon väliin osuvan ei vähäpäästöisen kanssa vaaditaan selvitys päästöistä eikä pelkkä konttorin mittaus riitä, tätä on kuitenkin helpotettu niin että päästöt katsotaan riittäviksi kun autoon asennetaan katalysaattori (rajat pysyvät edelleen ei vähäpäästöisen mukaisina). -92 eteenpäin sitten onkin jokainen auto automaattisesti vähäpäästöinen.
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Eikös ne tosta m103 3.0 ole ottannut ihan kiitettäviä tehoja vakio sisuksilla. Ainaskii ruotsissa.
Hyvä puoli on tuossa 2.6 se että poraus on pienempi joten voisi olla pitkä ikäisempi, mutta eikös tuossa 2.6 oli korkeampi puristussuhde verratuna 3.0
Hyvä puoli on tuossa 2.6 se että poraus on pienempi joten voisi olla pitkä ikäisempi, mutta eikös tuossa 2.6 oli korkeampi puristussuhde verratuna 3.0
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Joo, 2,6:sessa on pienempi poraus eli kannentiivisteen saa kestämään paremmin. Taitaa kestää ihan vakiotiivisteelläkin kohtuulliset tehot. Puristussuhdetta on melko helppo laskea
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Okei tämä selvensi asiaa, taas ollaan viisaampia!Tero.N kirjoitti:Ennen 1.7.1987 rekisteröidyissä ei vaadita mitään selvityksiä päästöistä vaan normaali konttorin päästömittaus riittää. 1.7.1987-31.12.1991 välissä auto voi olla joko ei vähäpäästöinen tai sitten vähäpäästöinen, vähäpäästöistä ei saa ilman vtt:n mittauksia jälkiahtaa. Myös tuohon väliin osuvan ei vähäpäästöisen kanssa vaaditaan selvitys päästöistä eikä pelkkä konttorin mittaus riitä, tätä on kuitenkin helpotettu niin että päästöt katsotaan riittäviksi kun autoon asennetaan katalysaattori (rajat pysyvät edelleen ei vähäpäästöisen mukaisina). -92 eteenpäin sitten onkin jokainen auto automaattisesti vähäpäästöinen.

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
eikös tuo turbobandit ole vähän tunnettu siitä että se tekee noita 600hp turbopelejä, mutta ikinä ne ei ole kestänytMr300 kirjoitti:Eikös ne tosta m103 3.0 ole ottannut ihan kiitettäviä tehoja vakio sisuksilla. Ainaskii ruotsissa.
Hyvä puoli on tuossa 2.6 se että poraus on pienempi joten voisi olla pitkä ikäisempi, mutta eikös tuossa 2.6 oli korkeampi puristussuhde verratuna 3.0

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
oisko kellään nyt antaa vinkkejä niitä apuja siihe turbotuksee muutaki ku nuo katsastus hommelit 

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Osta A. Graham Hillin kirja "Forced Induction Performance Tuning" ja lue se ymmärryksellä, sen avulla pääset hyvin alkuun. Mieti sen jälkeen, riittävätkö paukut turboauton suunnitteluun ja rakentamiseen. Yksi vaihtoehto on maksaa jollekin, joka tekee näitä työkseen tai jolla on muuten riittävästi kokemusta.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
jep, ei turbokoneen rakentamisesta tai säätämisestä voi pitää mitään 5 min. "pikakurssia" (tai antaa ohjeita esim. tälläisellä foorumilla muutamalla rivillä), ei se nyt sentään mitään tohtorin tutkintoa vaadi, mutta paljon pitää moottoriopin perusteita opiskella ja sisäistää, jos on tarvetta kysellä
jos oletettais, että me vaikka tomant:n kanssa kirjoitettais edes puolet siitä mitä itse tiedetäis (eikä me edes luultavasti tiedetä kovin paljoa...), niin tuskin moni jaksais lukea alkua pitemmälle
jo pelkästään tämänpäiväisen sierran säätämisestä voisin kirjoittaa foorumin "tukkoon"
vähän meinas ahdot karkailla ja muuta kivaa
hukkaportit oli säädetty kiloon ja silti ahdot piikitti yli 2 bar. kunnes tajusin, että megalle asti ei tule imusarjan painetieto kunnolla ja lisättiin ulkoinen ahtopainemittari, joka sitten paljasti tilanteen vakavuuden
eli 1 ja 2 vaihteella kone pelas siististi ja rykimättä, kun ahdot pysyi siinä kilossa, mitä oli säädetty/pyydetty, mutta 3, 4 ja 5 vaihteella ahdot karkailivat reiluun 2 kiloon... mutta hyvin se veti siinä kilon jälkeen, vaikka kartat oli tehty vain 1.2 bar. asti
tuollainen fordin 2 litrainen OHC muuttuu yllättävän kiukkuiseksi, kun sitä hieman paineistaa
ahtojen karkailun syyksi laitoin liian pienet hukkikset... ja seuraavaksi lupasin mennä vasta sitten säätämään lisää, kun ne on vaihdettu kunnollisiksi (nyt siellä oli jotku omatekoiset...)

jos oletettais, että me vaikka tomant:n kanssa kirjoitettais edes puolet siitä mitä itse tiedetäis (eikä me edes luultavasti tiedetä kovin paljoa...), niin tuskin moni jaksais lukea alkua pitemmälle

jo pelkästään tämänpäiväisen sierran säätämisestä voisin kirjoittaa foorumin "tukkoon"





W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
on miulla pientä käsitystä asiasta mut lähinnä niinku kyseisen auton laitosta ja ongelmista ja kaikkee sellasta 

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
no lähdetään ensin tehotavoitteesta ja siitä paljon on kyseisen turbottamisen budjetti .
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Jos haluat pientä tehonlisäystä ja aikasin heräämistä niin halvimmalla pääsee kun pulttaa onku pienemmän ahtimen kylkeen, esim vaikka oku GT28 pohjanen garretti. Pienillä paineilla 0.5-0.7 vois viellä tuossa ke-jettikin toimia. tää olis tämmönen budetti viritys. Jos haluat enemmään tehoa niin sitten isompaa ahdinta, koneelle remppa ja puristuksia alemmas. ke-jetin joudut heivaa mäkeen a laittaa esim megan. suuttimet saa pienellä vaivalla vakio imusarjaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
jos haluut hyvän alhaalta heräävän ahtimen ni osta multa evo mitsun td05-16g. jaetulla pesällä,molemmista nieluista hukkikset ym. 2L koneessa piisaa melki 400hp asti,ja on alhaalta mukana 

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
tälleen alku tavotteena ois tehä siitä viel ihan ajettava auto joka päiväseen ajoon ja voimaa sillee kohtuudella minkä tuo kone vakio kunnossa kestää koska tällä hetkellä ei ole mtn tähtitieteellisiä rahoja käyttää ku ei oikee näillä intin päivärahoilla elellä
(onneks kuitenki vähä kertyny sukanvarteen)

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!
Budjetilla omapakosarja ~ 100€
Dnsf oli myynnis gt28 garret 400€
Sit motonetist kiinakooleri ~130€
Pienil ahdoilla pärjää vakio ke-jetil.
Puuhatonnilla saa jo ihmeitä aikaan. Jos budjetilla menee niin kannattaa hankkii fmi seosmitttari niin näkee mis mennään. Ei yhtä hyvä ku laajakaista mut antaa jotain suuntaa
Dnsf oli myynnis gt28 garret 400€
Sit motonetist kiinakooleri ~130€
Pienil ahdoilla pärjää vakio ke-jetil.
Puuhatonnilla saa jo ihmeitä aikaan. Jos budjetilla menee niin kannattaa hankkii fmi seosmitttari niin näkee mis mennään. Ei yhtä hyvä ku laajakaista mut antaa jotain suuntaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79