saa poistaa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
mafia190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 01.05.2011 12:50

saa poistaa

Viesti Kirjoittaja mafia190 »

.
Viimeksi muokannut mafia190, Ma 26.08.2013 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja TDi »

taitaa olla vähäpäästöinen, vähän hankalaks menee katsastuksen suhteen :thumbdown:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja nj^ »

eihä ton ikänen nyt välttis ole vähäpäästönen.. Haulla löytyy niukasti bensaturboista, mutta kannattaa koittaa
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja TDi »

eiks se bensoissa ole 87 vai olenko ymmärtäny jotain väärin ?
mafia190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 01.05.2011 12:50

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja mafia190 »

meinasin leimata tuossa koht ja sit vasta laittaa sen turbon :D jos ja kun saan tarpeeks informaatiota asiasta ja tarvittavat osat!
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja nj^ »

TDi kirjoitti:eiks se bensoissa ole 87 vai olenko ymmärtäny jotain väärin ?
olet. -92 kaikki tuli vähäpäästösiksi, oli sitten bensa tai diisseli
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja rapelo »

tais olla silleen että ennen -87 vuotta saa turbottaa ilman mitään ihmeitä. 87-91 piti sit turbottaessa olla ne päästövaatimukset vähä päästösen tasolla ja uudemmat sitten vain jos oli mallisarjassa turbolla varustettu motti tai se vtt:n mittaus.. vaan voi olla että muistan väärin
vw bora 1.9 tdi
mb w201 3.2-24v turbo (projekti)
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Ennen 1.7.1987 rekisteröidyissä ei vaadita mitään selvityksiä päästöistä vaan normaali konttorin päästömittaus riittää. 1.7.1987-31.12.1991 välissä auto voi olla joko ei vähäpäästöinen tai sitten vähäpäästöinen, vähäpäästöistä ei saa ilman vtt:n mittauksia jälkiahtaa. Myös tuohon väliin osuvan ei vähäpäästöisen kanssa vaaditaan selvitys päästöistä eikä pelkkä konttorin mittaus riitä, tätä on kuitenkin helpotettu niin että päästöt katsotaan riittäviksi kun autoon asennetaan katalysaattori (rajat pysyvät edelleen ei vähäpäästöisen mukaisina). -92 eteenpäin sitten onkin jokainen auto automaattisesti vähäpäästöinen.
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Eikös ne tosta m103 3.0 ole ottannut ihan kiitettäviä tehoja vakio sisuksilla. Ainaskii ruotsissa.
Hyvä puoli on tuossa 2.6 se että poraus on pienempi joten voisi olla pitkä ikäisempi, mutta eikös tuossa 2.6 oli korkeampi puristussuhde verratuna 3.0
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5575
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, 2,6:sessa on pienempi poraus eli kannentiivisteen saa kestämään paremmin. Taitaa kestää ihan vakiotiivisteelläkin kohtuulliset tehot. Puristussuhdetta on melko helppo laskea
S124 300TE
W124 300D
Avatar
TDi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 23.11.2010 13:23

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja TDi »

Tero.N kirjoitti:Ennen 1.7.1987 rekisteröidyissä ei vaadita mitään selvityksiä päästöistä vaan normaali konttorin päästömittaus riittää. 1.7.1987-31.12.1991 välissä auto voi olla joko ei vähäpäästöinen tai sitten vähäpäästöinen, vähäpäästöistä ei saa ilman vtt:n mittauksia jälkiahtaa. Myös tuohon väliin osuvan ei vähäpäästöisen kanssa vaaditaan selvitys päästöistä eikä pelkkä konttorin mittaus riitä, tätä on kuitenkin helpotettu niin että päästöt katsotaan riittäviksi kun autoon asennetaan katalysaattori (rajat pysyvät edelleen ei vähäpäästöisen mukaisina). -92 eteenpäin sitten onkin jokainen auto automaattisesti vähäpäästöinen.
Okei tämä selvensi asiaa, taas ollaan viisaampia! :thumbup:
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Mr300 kirjoitti:Eikös ne tosta m103 3.0 ole ottannut ihan kiitettäviä tehoja vakio sisuksilla. Ainaskii ruotsissa.
Hyvä puoli on tuossa 2.6 se että poraus on pienempi joten voisi olla pitkä ikäisempi, mutta eikös tuossa 2.6 oli korkeampi puristussuhde verratuna 3.0
eikös tuo turbobandit ole vähän tunnettu siitä että se tekee noita 600hp turbopelejä, mutta ikinä ne ei ole kestänyt :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
mafia190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 01.05.2011 12:50

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja mafia190 »

oisko kellään nyt antaa vinkkejä niitä apuja siihe turbotuksee muutaki ku nuo katsastus hommelit :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Osta A. Graham Hillin kirja "Forced Induction Performance Tuning" ja lue se ymmärryksellä, sen avulla pääset hyvin alkuun. Mieti sen jälkeen, riittävätkö paukut turboauton suunnitteluun ja rakentamiseen. Yksi vaihtoehto on maksaa jollekin, joka tekee näitä työkseen tai jolla on muuten riittävästi kokemusta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja napa »

jep, ei turbokoneen rakentamisesta tai säätämisestä voi pitää mitään 5 min. "pikakurssia" (tai antaa ohjeita esim. tälläisellä foorumilla muutamalla rivillä), ei se nyt sentään mitään tohtorin tutkintoa vaadi, mutta paljon pitää moottoriopin perusteita opiskella ja sisäistää, jos on tarvetta kysellä :wink:

jos oletettais, että me vaikka tomant:n kanssa kirjoitettais edes puolet siitä mitä itse tiedetäis (eikä me edes luultavasti tiedetä kovin paljoa...), niin tuskin moni jaksais lukea alkua pitemmälle :roll:

jo pelkästään tämänpäiväisen sierran säätämisestä voisin kirjoittaa foorumin "tukkoon" :D vähän meinas ahdot karkailla ja muuta kivaa :? hukkaportit oli säädetty kiloon ja silti ahdot piikitti yli 2 bar. kunnes tajusin, että megalle asti ei tule imusarjan painetieto kunnolla ja lisättiin ulkoinen ahtopainemittari, joka sitten paljasti tilanteen vakavuuden :oops: eli 1 ja 2 vaihteella kone pelas siististi ja rykimättä, kun ahdot pysyi siinä kilossa, mitä oli säädetty/pyydetty, mutta 3, 4 ja 5 vaihteella ahdot karkailivat reiluun 2 kiloon... mutta hyvin se veti siinä kilon jälkeen, vaikka kartat oli tehty vain 1.2 bar. asti :think: tuollainen fordin 2 litrainen OHC muuttuu yllättävän kiukkuiseksi, kun sitä hieman paineistaa :o ahtojen karkailun syyksi laitoin liian pienet hukkikset... ja seuraavaksi lupasin mennä vasta sitten säätämään lisää, kun ne on vaihdettu kunnollisiksi (nyt siellä oli jotku omatekoiset...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
mafia190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 01.05.2011 12:50

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja mafia190 »

on miulla pientä käsitystä asiasta mut lähinnä niinku kyseisen auton laitosta ja ongelmista ja kaikkee sellasta :D
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

no lähdetään ensin tehotavoitteesta ja siitä paljon on kyseisen turbottamisen budjetti .
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Jos haluat pientä tehonlisäystä ja aikasin heräämistä niin halvimmalla pääsee kun pulttaa onku pienemmän ahtimen kylkeen, esim vaikka oku GT28 pohjanen garretti. Pienillä paineilla 0.5-0.7 vois viellä tuossa ke-jettikin toimia. tää olis tämmönen budetti viritys. Jos haluat enemmään tehoa niin sitten isompaa ahdinta, koneelle remppa ja puristuksia alemmas. ke-jetin joudut heivaa mäkeen a laittaa esim megan. suuttimet saa pienellä vaivalla vakio imusarjaan.
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jos haluut hyvän alhaalta heräävän ahtimen ni osta multa evo mitsun td05-16g. jaetulla pesällä,molemmista nieluista hukkikset ym. 2L koneessa piisaa melki 400hp asti,ja on alhaalta mukana :wink:
mafia190
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Su 01.05.2011 12:50

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja mafia190 »

tälleen alku tavotteena ois tehä siitä viel ihan ajettava auto joka päiväseen ajoon ja voimaa sillee kohtuudella minkä tuo kone vakio kunnossa kestää koska tällä hetkellä ei ole mtn tähtitieteellisiä rahoja käyttää ku ei oikee näillä intin päivärahoilla elellä :D (onneks kuitenki vähä kertyny sukanvarteen)
Avatar
Mr300
Mersumies
Mersumies
Viestit: 869
Liittynyt: Su 05.04.2009 15:56
Paikkakunta: Espoo

Re: vinkkejä 190e 2.6 turbottamisesta !?!?!

Viesti Kirjoittaja Mr300 »

Budjetilla omapakosarja ~ 100€
Dnsf oli myynnis gt28 garret 400€
Sit motonetist kiinakooleri ~130€
Pienil ahdoilla pärjää vakio ke-jetil.
Puuhatonnilla saa jo ihmeitä aikaan. Jos budjetilla menee niin kannattaa hankkii fmi seosmitttari niin näkee mis mennään. Ei yhtä hyvä ku laajakaista mut antaa jotain suuntaa
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Vastaa Viestiin