Nyt tuunataan vähän W123 vol 2

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Nuo halvat kalvot tahtovat haalistua jo yhden kesän aikana aika pahaksi, eli kalliimpi, pidempiaikainen... CD Cardicin kalvo on aika hyvää hintaisekseen.
Roskat tosiaan näkyy ja ei pois saa enään jälkikäteen. Ja kalvo kannattaa laittaa sisäpuolelle ikkunaa.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

lisää vinkkejä lasien itse tummentamiseen:
- ei kannata irrotta ikkunoita, leikkaa lasin ulkopuolella sopivan kokoinen palanen, tai käytä sapluunaa (esim. ohut pahvi) mutta asenna kalvo sisäpuolelle. Huomioi leikatessa kumminpäin kalvo asennetaan!
- puhdista lasit huolella.
- käytä RIITTÄVÄSTI saippuavettä.
- avattavissa ikkunoissa (takaovet) kannattaa alareuna jättää sen verran pitkäksi että ulottuu lasin tiivisteen alapuolelle (ota ovipahvit irti). Tämä siksi ettei kalvo mene alareunasta "rullalle" ikkunaa avatessa.
- Ja tässäkin projektissa kannattaa muistaa totuus; halvalla ei hyvää saa...
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Näin muuten juuri, muistaakseni, paikallisessa Minimanissa spaypullossa olevaa ikkunoiden tummenninta. Mahtaisikohan joku tuollainen nestemäinen olla mistään kotoisin?
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

HJL kirjoitti:lisää vinkkejä lasien itse tummentamiseen:
- ei kannata irrotta ikkunoita, leikkaa lasin ulkopuolella sopivan kokoinen palanen, tai käytä sapluunaa (esim. ohut pahvi) mutta asenna kalvo sisäpuolelle. Huomioi leikatessa kumminpäin kalvo asennetaan!
- puhdista lasit huolella.
- käytä RIITTÄVÄSTI saippuavettä.
- avattavissa ikkunoissa (takaovet) kannattaa alareuna jättää sen verran pitkäksi että ulottuu lasin tiivisteen alapuolelle (ota ovipahvit irti). Tämä siksi ettei kalvo mene alareunasta "rullalle" ikkunaa avatessa.
- Ja tässäkin projektissa kannattaa muistaa totuus; halvalla ei hyvää saa...

eipä ole pitkä matka (vaiva) tästä enää ottaa koko lasi irti, jolloin asiat helpottuu entisestään.
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Jossi kirjoitti:Näin muuten juuri, muistaakseni, paikallisessa Minimanissa spaypullossa olevaa ikkunoiden tummenninta. Mahtaisikohan joku tuollainen nestemäinen olla mistään kotoisin?
Näin myös tänään motonetissä käydessäni tuollaista spray-tummenninta.. Oli ainakin HALPAA! 8)

Pitää varmaan jo tänään, jos kerkeää, niin alkaa noita laittelemaan, pistän vaikka tänne taas kuvia sitten...

Häpeäkseni täytyy myöntää, että ostin halvinta kalvoa mitä kaupasta löytyi... :oops: (ihan budjetti-syistä) :lol: Mutta kyllä sille taidettiin parin vuoden takuu luvata.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Niin ja sellainenkin tuli mieleen, että voisi kokeilla biljardipallosta väsätä vaihdekepin nupin. Sattuu olemaan koko satsi noita palloja, joskus kun oli pöytäkin... lisää infoa siitäkin projektista joskus :)
W124 300D autom. -86
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Jossi kirjoitti:Näin muuten juuri, muistaakseni, paikallisessa Minimanissa spaypullossa olevaa ikkunoiden tummenninta. Mahtaisikohan joku tuollainen nestemäinen olla mistään kotoisin?
Suosittelen pysymään kaukana siitä aineesta, kerran yritin sellaisella tummentaa ikkunoita, sai ihan kivan sävytyksen mutta kun ikkunan kerran avasi niin tummennus oli pilalla... Ja valuu oikein hemmetin herkästi.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

Jep, myös aikoinaan sprayhyn haksahtaneena voin suositella pysymään erossa. Ainakin henk.koht. sain hyvät "seepra"-ikkunat. :oops:
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

epk kirjoitti:eipä ole pitkä matka (vaiva) tästä enää ottaa koko lasi irti, jolloin asiat helpottuu entisestään.
Mielestäni kalvon asennus onnistuu helpommin/siistimmin pystyasennossa. Ei jää niin herkästi roskia ja ilmakuplia lasin ja kalvon väliin. Tämä puoltaa sitä ettei lasia tarvii/kannata irroittaa...?

Ja mikäli tummennat kaarevia laseja, kannattaa muotoonleikattu kalvon pala "venyttää" muotoonsa varovasti lämpöpuhaltimella.
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

mitenkäs ne ovipahvit muuten irroitetaan?
W124 300D autom. -86
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

123:ssa lähtee pahvit näin:
- ikkunaveivin suojamuovi pois, sitten veivi (paitsi jos on sähkölasit 8) )
- ovenavauskahvan suoja pois (pikkumeisselillä etureunasta), 1 ruuvi irti ja kahva pois
- kyynärnoja pois (2 ruuvia)
- lukon ohjurin suoja irti (2 ruuvia)
- isolla talttameisselillä oven ja pahvin välistä longistamalla "klipsit" irti (varovasti)
- nosta vähän ylöspäin ja pahvi pois...

Lyhykäisyydessään näin pitäisi irrota.
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

- ikkunaveivin suojamuovi pois, sitten veivi (paitsi jos on sähkölasit 8) )
Eipä ole sähkölaseista pelkoa :lol: Nekin tosin olisi tosin suunnitelmissa joskus laittaa, jahka kukkaro kestää.

Kiitos vinkeistä!
W124 300D autom. -86
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

HJL kirjoitti:Jep, myös aikoinaan sprayhyn haksahtaneena voin suositella pysymään erossa. Ainakin henk.koht. sain hyvät "seepra"-ikkunat. :oops:

100% samaa mieltä,tummensin moisella spraylla bedford pick-upin takaikkunan ja sen tuloksena autossa oli etenkin kesäkuumalla todella paha haju joka oli peräisin em. spraysta....
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

yhä vaan asioita palailee mieleen.. Ostin samalla motonet-reissulla tätä kuuluisaa kuultomaalia lisää. väriltään punaista, nyt olisi tarkoitus viimeistellä nuo takavalot kokopunaisiksi.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Kohta pitäisi lähteä kalvoja vetelemään... otetaampas vielä kertaus, että mitä pitää olla matkassa.. varmaankin:

-kalvot
-mattopuukko tms.
-suihkupullo/saippuvesi(?)
-muuta??
W124 300D autom. -86
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

-kuumailmapuhallin
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

hyvä kun tuli julki. sellainenkin onneksi löytyy.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Taas on kantapää kipeänä... sen kautta nimittäin TAAS tuli opittua että tosiaan halvinta ei aina välttämättä kannata ostaa. Oli meinaan NIIN huonoa tuo halvin kalvo.. Aivan älyttömän ohutta. Oli jo siinä vaivaa kun irrotti sitä liimapinnan suojusta, kalvo alkoi heti mennä käppyrälle. Ja muutenkin, leikkasin sitten kalvoa TODELLA terävällä mattopuukolla, eikä tullut siitäkään mitään. Kalvo nimittäinen repeili oikein iloisesti. Voitte vaan arvata miten monta kirosanakombinaatiota tuli taas keksittyä! :lol: Yhtään ikkunaa ei siis tullut loppujen lopuksi kalvotettua..

No asiasta oppineena tänään ostamaan kalliimpa, ja ennenkaikkea parempaa kalvoa. Ajattelin ostaa motonetistä tälläkin kertaa, siellä oli USA:ssa tehtyä kalvoa, jolle luvataan 5:n vuoden takuu naarmuja, haalistumista, repeytymiä jne silmälläpitäen... tuolla enemmän infoa siitä ->
http://www.ostokset.fi/o/A/8250d25e/1/e89fa7d3/


No mutta "pieniä" vastoinkäymisiä lukuunottamatta homma sujui kuin tanssi :lol:
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Eijeijei... Kyllä tuo homma tuntuu ihan liian vaikealta.. Ei tullut taaskaan hommasta mitään, edes uusilla kalvoilla. Tosin vähän paremmin homma meni, mutta silti ihan päin persettä. Eniten vaikeuksia tuottaa kalvon reunojen viimeistely, on pirun vaikea leikata millilleen oikean kokoiseksi... Olisi ehkäpä(?) helpointa irrottaa ikkunat kokonaan, ja kalvottaa sitten. Tällöin kun homman voisi hoitaa kotona, hyvässä valossa, ja ennenkaikkea hyvässä työasennossa...

Onko paha rasti irrottaa nuo takaikkunat?
W124 300D autom. -86
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Oliko sulla kaveri vai puuhailitko yksinäsi kalvojen kanssa?
Kaverista on tuossa hommassa hyötyä aika paljon, ainakin siinä vaiheessa kun tarvii kalvo saada kelmusta irti ja ikkunaan, yksin puuhaillessa tahtoo mennä käppyrälle.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Kyllä se ikkunalle saanti onnistui.. siinä ei ongelmia.. lähinnä se reunojen viimeistely tuotti päänvaivaa.
W124 300D autom. -86
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

osta sitä oikeasti parasta kalvoa, eli 3M taikka sungard (vai oliko nyt sungUard) , otat lasit irti ja kalvotat. Onnistuu vaikka olis peukku keskellä kämmentä :wink:
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HJL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: To 21.08.2003 14:58
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HJL »

KentZu kirjoitti:Juu tuon reunojen viimmeistely on aika tarkkaa puuhaa.. ja sit kun paikallaan asentaa jää tuo ikkunan ylähelma semmoiseksi ei hyväks..
pitäs varmaan avata lasia hieman ja jättää työ varaa alahelmaan?? vai miten sen sais siistiksi...
sorkkimalla tiivisteen väliin? ja leikkaamalla kun on kuivunut?
...just näin oon onnistunut saamaan siistit yläreunat, viimeistely kun on kuivunut. Sivut siistiksi leikkaamalla asennettava pala muutaman millin liian leveäksi ja molemmilta reunoilta tiivisteen "väliin".
[url=http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/IAT_edest.jpg][size=84]- OLKOON VOIMA KANSSANNE:[/size][/url]
[img]http://i7.photobucket.com/albums/y253/HJL/W123/meset_allek2.jpg[/img]
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Samaa menetelmää olen mieki aina käyttäny.
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Onnistuu vaikka olis peukku keskellä kämmentä :wink:
Mitäs sitä oikein vihjaillaan!! :lol:

Tänään taas uusi yritys, kenties kolmas kerta sanoo toden. Tungette siis kalvoa hiukan myös tiivisteiden väliin? Eikö se ala rispaantumaan kun availee ikkunoita?

Miten ihmeessä saa ne takaräppänät (kolmion muotoiset) siististi? Kaikki kulmat kun on pyöreitä.. On tosi vaikea leikata ne muotoon, kun kalvon painaa nurkkaan niin se menee ihan ryppyyn, sitten kun leikkaa niin jälki on mitä on...
W124 300D autom. -86
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

ne on tosin vaikeat mutta kannattaa paikata sieltä virheet mustalla kynsilakalla...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

SUCCESS!! :lol:

Sain sivulasit laitettua. Pientä rakoa jäi joihinkin nurkkiin, mutta olen tyytyväinen kokonaisuuteen.. noi raot tosiaan peittynee parhaiten mustalla kynsilakalla.. (täytyy käydä ryöstämässä joku saatananpalvoja.. 8) )

Enää takalasi jäljellä... koitan saada kuvia aikaiseksi tässä lähiaikoina.
W124 300D autom. -86
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JTG kirjoitti:
epk kirjoitti:Onnistuu vaikka olis peukku keskellä kämmentä :wink:
Mitäs sitä oikein vihjaillaan!! :lol:
no ei mitään :D , tarkoitin lähinnä että noilla halpiskalvoilla ei "osaavampikaan" tee se itse mies jaksa kauaa tapella :lol:
Avatar
Bf109
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: To 18.03.2004 20:14

Viesti Kirjoittaja Bf109 »

JTG kirjoitti:Niin ja sellainenkin tuli mieleen, että voisi kokeilla biljardipallosta väsätä vaihdekepin nupin. Sattuu olemaan koko satsi noita palloja, joskus kun oli pöytäkin... lisää infoa siitäkin projektista joskus :)
Kasipallo olisi aika leksa :mrgreen:
C180T (S202) -99
Vastaa Viestiin