W210 320cdi vs W210 300om606

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Karvaperse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 03.03.2010 21:22
Paikkakunta: Rekkamies

W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja Karvaperse »

elikkäs onko kuinka suuria eroja varaosien hinnoissa? moottorin kestossa? automaattilaatikoissa?

sitten vielä ihan mielenkiinnon vuoksi W210 vai E46 330D :oops:
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja NRajis »

e46 330D kokemukset sai itseni konkurssiin. Niissä ne koneet paukkuu jos siellä ne imusarjan läpät ovat paikallaan. Ja laatikko minulla levisi, lastu siinä oli, mutta kuitenkin. Uusi laatikko rinta-joupil 5100€, MUTTA ONNEKSI sain HALVALLA ruotsista käytetyn, 3800€+työt :(
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Molemmista kokemusta omaavana cdi:n ylläpito on kalliimpaa ja siinä on enemmän tyyppivikoja kuin vanhemmassa tekniikassa. Ei noita moottoreita kyllä mitenkään helposti rikki saa itse moottorin puolesta, se vaatii kyllä jo ponnisteluja :D Muista kuitenkin se, että kyllä cdi:t on ihan eri vehkeitä ajella ku nuo 300td:t, joskaan ei 300td:kään huono ole.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Itsellä myös sellainen kuva että hyvin sisäänajettu (120-180tkm) BMW 3.0D On ihan ok (sisäänajettu meinaa siis sitä että pakosarjan, tai moottorin on joku jo siihen vaihtanut). Bemarin vanhemmat ZF:n automaatit oli aivan susia, uudet menettelee, mutta eipä ole paljon positiivista kommenttia niistäkään keston suhteen tullut, ajomukavuus on 7-lovisessa kyllä todella hyvä. Itsellä oli ennen E320CDI:n päätymistä hakusessa BMW 530d/330d manuaalilootalla, W210 E300CDIA tai W210 E320CDIA. Katselin muitakin saman hintaluokan pirssejä, mutta kyllä tuo 320CDI tuntui eniten antavan tilaa, mukavuutta ja taloudellisuutta noilla tehoilla ja suht edullisella hankintahinnalla.

Epäilen että tuo om606 300 turbodiesel ja pre-facelift kori on hieman halvempi ylläpitää, myöskin tuo vanhempi laatikko on "mutu-tuntumalla" hieman varmempi.

320 CDI suora kutonen on kuitenkin käsittääkseni vain om606:n modernisoitu versio, jossa on hieman heikkoja kohtia, antureita on ja joskus ne hajoaa, ruiskusuuttimien kiinnitys on hieman alimitoitettu ja monesti enemmän ajetuissa on näiden kanssa ongelmia. Tehoa ja herkkyyttä tuosta sitten löytyy aika eri tavalla kuin 300TD:ssä (vaikka ei sekään mikään tuhnu ole) joten ainakin itse kykenen elämään tuon kanssa.

Uusi 5 lovinen sähkölaatikko on kyllä oikein kiva, siinäkin muutamaan kohtaan kannattaa kiinnittää huomiota. Konehuoneessa oleva ohjausboksi kannattaa katsastaa, ettei sinne ole päässyt öljyä. Vaihteenvalitsimen toimintaa kannattaa testailla koska monesti se on ensimmäisiä osia mitä hajoaa ja se on 700-1000eur ellei 'purku-putsaus-kasaus + testeri' auta > laatikon öljyt, suodattimet ja kyljessä oleva kaapeliliitin vaihtoon tiivisteineen niin pitäisi mennä iloisesti 100-200tkm (öljyt ja suodattimet kannattaa toki vaihtaa mielummin usein kuin liian harvoin)

Etuiskarien jousikuppien kuntoa kannattaa tarkistella niin tarkkaan kuin päivänvalossa taskulampulla 10cm päästä mikroskoopilla vaan voi :) saattavat irrota ajossa (kaikissa W210:ssa)

Ikävä sähkövika noissa 2000> facelifteissä ainakin on se että pikkunäytöt mittaristossa sekoilee ihan miten sattuu "kaapelit" eli muoviliuskat joissa on joku kuparipinnoite, ovat irronneet liimauksista ja hapettuneet. Korjaantuu 150-200eur panoksella ammattilaisella. + Mersun sumuvalot näissäkin on, omassa ainakin pätkii miten sattuu, milloin toimii oikea tai vasen, milloin ei kumpikaan. Eipähän ainakaan ulkonäön vuoksi tule käytettyä vaan vasta kun on pakko :D (Tosin nuo Xenon lähivalot on niin hyvät että en ole sumuvaloja käytelly, harvemmin edes pitkiä tarvitaan)

W210 korin perus ruosteet löytyy harvinaista kyllä, ovien yläreunoista. Takalokarista taaksepäin on pahimmat kohdat takaluukun saranat/iskarit, ikkunan ympärys ja tietty kaikki kohdat joita on kolhittu/naarmutettu. Vararengaskotelon ja CD-vaihtajan lokeron alta löytyvät vedenpoistotulpat on 99.9999% varmuudella tukossa ja nyrkin mentävät reijät niistä tulee vähintään, joten ne kannattaa tarkistaa, putsata, hitsata ja laittaa uudet tulpat, ja pitää ne puhtaana. Oma mielipiteeni on se että kannattaa käyttää ennen suolakelejä ruosteensuojauksen ammattilaisella ja pulittaa se euromäärä mitä putsaus, paikkaus, hitsaus ja suojaus maksaa. Jos siis aikoo autolla enemmän kuin 1-2v ajella.

Viisaammat saa jatkaa viisaammilla neuvoilla :)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Ja jos 330D:tä miettii niin hyvä vertailupari on C-sarjan 270CDI, saikohan tätäkin jopa 320CDI:llä. Samassa kokoluokassa painii ja jostain syystä on vähemmän ruostumisaltis kuin W210. (Toki noitakin on kukkivina liikkeellä)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja RikuK »

blackslide kirjoitti:320 CDI suora kutonen on kuitenkin käsittääkseni vain om606:n modernisoitu versio, jossa on hieman heikkoja kohtia,
Näissä moottoreissa ei ole tietääkseni mitään muuta yhteistä, kuin 6-sylinterisyys ja että ne käyvät dieselillä. 606 on esikammiokone kiinteäsiipisellä turbolla ja 320cdi on taas toisen polven yhteispainesuoraruiskutteinen (Commonrail Direct Injection) muuttuvageometrisellä turbolla.
Karvaperse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 03.03.2010 21:22
Paikkakunta: Rekkamies

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja Karvaperse »

mitenkäs tuo 320cdi kestää lastutusta? paljonko kärsii ottaa hevosia ja vääntöä irti?? :shock:
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Karvaperse kirjoitti:mitenkäs tuo 320cdi kestää lastutusta? paljonko kärsii ottaa hevosia ja vääntöä irti?? :shock:
Tuikku tietää tähän varmasti vastauksen paremmin kuin hyvin. Tuikun pontewa paawo treadistäkin löytyy varmasti tietoa.
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Voisin nopeesti ja laiskasti jotain sanoa,

Itelläni on käytössä 320cdi ja porukoilla sit vuorostaan 300 om606

Huomattavia eroja:

Cdi:ssä huomattavasti parempi alavääntö

Cdi on hiljaisempi hyttiin kuin 606

Ja sit olen muutaman kerran ajanut kaverin E46 330D joka oli lastulla.

Ei mitään moittimista siinäkään MUTTA!, se bemarin automaattilaatikko on arpanoppa.

bemarilla ei kuulu huolto ohjelmaan laatikon öljyjä, joten niitä ei sit vaihdeta koskaan?

Tuosta syystä poksahtaa ne laatikot jossain vaiheessa.


Ei moitteita mistään mutta kestävin on varmaan 320cdi jos lähdetään pientä viritystä tekemään.

606 voi tulla nopeesti rajat vastaan :/


-Mika-
w204 220cdi -08

Unimog 406 -70

Unimog 411 -63

w110 220 -6?

w126c Om606

w136 Rod.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320cdi vs W210 300om606

Viesti Kirjoittaja blackslide »

RikuK kirjoitti:
blackslide kirjoitti:320 CDI suora kutonen on kuitenkin käsittääkseni vain om606:n modernisoitu versio, jossa on hieman heikkoja kohtia,
Näissä moottoreissa ei ole tietääkseni mitään muuta yhteistä, kuin 6-sylinterisyys ja että ne käyvät dieselillä. 606 on esikammiokone kiinteäsiipisellä turbolla ja 320cdi on taas toisen polven yhteispainesuoraruiskutteinen (Commonrail Direct Injection) muuttuvageometrisellä turbolla.
Jotenkin oletin että olisi samaa luokkaa kuin bemarin vanhat bensakoneet, eli alakerta on lähes sama, kannessa ja oheis-sälässä lähinnä kaikki muutokset. Kiitoksia korjaavasta tiedosta :)

Tuntuupa tuo itsellä toimivan ja tuikku on antanut ymmärtää että joku 240hp/600Nm on aikalailla saavutettavissa jos tekniikka on kunnossa muuten. Toki noilla tehoilla alkaa sitten paikat rapistumaan nopeammin, varsinkin jos kovin sitä kaasupotikkaa tykkää pyörittää. Vakiona olen tuohon itse ollut tyytyväinen, vähän noita viiveitä voisi koneesta ja laatikosta pienentää sillä vaikka tehoa on niin se välittyy pyöriin kovin verkkaisesti...
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin