Mercedes benz W123 200 muutos 300d

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Mercedes benz W123 200 muutos 300d

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Niin eli kuten otsikko kertoo, niin on tarkoitus 200bensa kone vaihtaa 300 diisseliksi. Sain ensiksi ilmaiseksi tuon 300d mersun joka on aivan mata, mutta siihen on tehty taydellinen koneremontti noin 100tkm sitten, eli matkaa viella jaljella.. mutta kori taysin kayttokelvoton, joten siis metsastamaan hyvakuntoista mersua. Hetken huhuiltuani kylilla etta tammoista autoa olisin vailla, niin eikohan kohta eras naapuri soittanut etta hanen sukulaismiehella on tuollanen seisoo pihassa ja on kone jumis, mut koriltaa vaikuttaa piru hyvalt et kannattaa menna kattomaan. Ja kyselin hanelta sitten et mita tuo mahtais maksaa, niin naapuri sanosi etta sukulaismies oli sanonut "No, kyl siita nyt satanan pitais saada ku iha uus akku"

No mentiihan sita sitten hakemaan ja satanan oli rahaa mukana ja kylla se sielta mukaan tarttui. Kunto on kylla hyva, pohjassa ei ole pahempia ruosteita helmat ovat taysin ehjat ei tarvitse hitsata, mita nyt kaarista on ruostuneet. Ei edes takaata jousien kiinnitys kohdista ole ruosteessa. Ovien alareunatki on melko hyvi nsaastyneet, ei tarvitse ulkopuolta vaihtaa ollenkaan ja sisa puoleltakin vain pienia alueita. Todelliset ruostevauriot saadaan selville vasta sitten kun auto on taysin purettu ja asennettu grilliin ja soodapuhallettu pellille.

Niin siina tuli jo vahan suunnitelma esille, eli tarkoitus olisi purkaa auto taysin atomeiksi jattaen vain ja ainoastaan korin, joka asennetaa grilliin, jotta tyo olisi mahdollisemman mieluista tehda. Auton alla moyriminen hitsaten ylos pain ei ole mitaan unelma puuhaa. Soodapuhalluksen teen luultavemmin itse, kun syksylla tulee ehka hommattua kyseinen laite jos rahoitus onnistuu. Sen jalkeen salonseudulta loytyy myos soodapuhallusta tarjoavaa palvelua :wink: Piilomainonta sikseen.. Ulkonako on tarkoitus pitaa taysin alkuperaisena ja maalata valkoiseksi. Sisustakin oli autossa melkohyvassa kunnossa, mutta perusteellisen pesun tarpeessa, entinen omistaja oli metallimies ja maanviljelia, joten etupenkki myos sen nakoinen. Autoa ei tosin taidettu oltu pestya kertaakaan koko 4 vuotena kun han oli auton omistanut. Han ei ollut kylla ikina ajanut silla suolatuilla teilla, joka on pieni auton pelastus. Olen itse vasta 4 omistaja talle autolle. Autossa on sininen verhoilu, ja itseani kiinnostaisi musta nahka sisusta laittaa, mutta haaveeksi se kai jaa. Auton sisusta pidetaan alkuperaisyytta kunnioittaen, mutta lisaten kunnon aanieristykset ja miltein hifi setiksi kutsuttava audiojarjestelma tarkoitus laittaa, mutta sen nakee sitten mita kaikke tulee tehtya ja mihin raha riittaa.

Kokotekniikka otetaan tuosta toisesta mersusta ja istutetaan tahan, mutta se tehdaan vasta sitten kun kori on saatu kutiteltua kuntoon. Eli tekniikan vaihdos tapahtuu tuonnempana.

Auto on talla hetkelle miltein jo purettuna. Paikalla enaan ohjaus laitteet, moottori vaihteistoineen ja kardaaneineen ja taka akselisto. Sen jalkeen auto alkaa olee milten puhallusta valmiina. Grilliin tarvittavat raudat haetaan pienen ajan paasta kun romukauppakin aukenee taas elokuussa eli huomenna.

Lokareita ja muita pelti osia joita joutuu paikkailemaan niin saa melkohalvalla motonetista, joten olen ajatellut etten ala paikkaamaan esim etulokareitakaan kun uudet saa alta 50e kpl.. Mutta hitsaus onnistuu ja tyokaluja piisaa joten ei rojektin mitenkaan ongelmallinen pitaisi olla, kamala tyo vaan tuossa kaikessa, mutta tavoite on etta rojekti olisi valmis ennen 21.11.2012 koska tuolloin autokortti pitaisi olla taskussa.

Tassa linkki jossa on jonkun vertaa kuvia, jossa on melkeempa uusimmat kuvat. Kuvia oon oottanu koko ajan sillon tallo ku oon purannut autoa. http://s739.photobucket.com/albums/xx38 ... nz%20w123/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hitsaus hommat korista on tehty luultavasti melko pian sen jalkeen kun saan auton grilliin ja puhallettua. Toki aloitan hitsailun jo selvista kohdista ennen puhallusta, jos puhallus venyy pitkalle syksyyn. Rojekti voi jaada nytten hetkeksi vahan taka alalle kun puintihommat lahestyy. Mutta tavoitteena on etta tana vuonna olisi kaikki paikkaillut tehtyna.
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Mercedes benz W123 200 muutos 300d

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Rojekti on edennyt iha mukavasti. Auto on telineessä täysin purettuna, vain akselit ovat enään paikallaan. Grilli toimii hyvin, ja tänään haettu soodapuhalluskone toimii myös hyvin. Mahdollisesti viikonlopunaikana mersu päätyy puhallukseen pohjan ja sisätilojen osalta, myös kone huone. Ne laitetaan ja maalataan keralla jonka jälkeen sitten pintä pellit työstön alle. Tuolta photobucketista voi kurkata muutaman uuden kuvan. Tälle sivulle ei näköjään saa noin suuria kuvia lisättyä.
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mercedes benz W123 200 muutos 300d

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Hyvä että näitä vanhuksiakin kunnostetaan, tsemppiä projektiin!
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Dasfma
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: La 04.06.2011 12:47

Re: Mercedes benz W123 200 muutos 300d

Viesti Kirjoittaja Dasfma »

Kyllä se tästä pikkuhiljaa valmistuu, nyt on enää etujousitus paikassa, sitten on pelkkä korienään jäljellä. Auto on tällähetkellä grillissä kiinni pyörät päin taivasta, jos vain pyörät olisi. Ensi viikolla luultavasti soodapuhallan pohjan puhtaaksi, jos vain kelit sallivat. Teen tässä viellä joku kerta ku on projekti on vähän edennyt niin kunnollisen aloitus viestin ja projektikertomuksen jos vain aikaa ja innostusta riittää.
Vastaa Viestiin