Toisenlainen turbotus 300D:hen
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Toisenlainen turbotus 300D:hen
Välillä on käynyt mielessä, että jos tuohon omaan 300D:hen saisi hieman potkua alakierroksillekin, 1000-1500kg perävaunu jo alkaa aika selvästi menossa tuntumaan. Kovasti saa pienillä vaihteilla kurmoottaa, että kiipeää mäkiä ylös. Onko tuommoiseen vapaastihengittävään 124:n OM606-koneeseen tehtävissä mitään sellaista maltillista vääntömomenttia kasvattavaa ahtamista, joka ei edellyttäisi moottorin kaikkien liikkuvien osien korvaamista toisenlaisilla, jotta se pysyisi normaali käyttöautossa kasassa? Dieselpajat kertoivat, että ilman ahtamista ei ole mitään muuta tehtävissä, kuin imusarjan läppien poistaminen ja syöttöä lisäämällä voi suurella savutuksella suurilla kierroksilla saada 10hv lisää. Se, mitä kaipaisin olisi suurempi sitkeys ja parempi vääntömomentti alakierroksilla, huipputeholla nyt ei niin suurta korottamisen tarvetta ole.
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
300 turbodiesel väyrysestä pakosarja ja ahdin. Pumpun max. säätö mynässä niin johan jaksaa vetää kärryä. Välijäähdytin ei vielä tuollaisilla tehoilla (alle 180 heppaa) ole välttämätön vaikka sellaisen suosittelenkin laittamaan. Muutama kuva tällaisesta rojektista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
välijäähdyttimen asennus on aina terveellistä koneelle, vaikka maltillisilla ahdoilla mentäiskin...
mutta kuinka tuon turbotuksen laillisuuden kanssa mahtaa olla, eli eihän auto vain ole vähäpäästöinen
pahoin vain pelkään, että näin olis... tosin tuossa voi olla joku porsaanreikä, jolla tuon sais ihan lailliseksikin, jos vähäpäästöinen on... tuo lakiasia lähinnä siinä mielessä, että jos joku hurjapää ajaa vaikka kolarin sun kanssa, niin seuraukset voi olla ikävät, vaikka kolariin syyllinen olis se vastapuoli...
saako w210 300DT käyttää "vertailuautona", jos näin olis, niin siinä olis se porsaanreikä... dieselin vähäpäästöisyys/sellaisen muutoskatsastus eri moottorille, kun ei ole ollut itsellä ajankohtaista
mutta kuinka tuon turbotuksen laillisuuden kanssa mahtaa olla, eli eihän auto vain ole vähäpäästöinen

saako w210 300DT käyttää "vertailuautona", jos näin olis, niin siinä olis se porsaanreikä... dieselin vähäpäästöisyys/sellaisen muutoskatsastus eri moottorille, kun ei ole ollut itsellä ajankohtaista

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Turbottaminen näihin vähäpäästöisiin ei oikein helposti onnistu, mutta uudemman moottorin saa vaihtaa apulaitteineen ilman murheita.
Sehän on paperilla suorastaan ekoteko. 


Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Tuo on kyllä niin hölmö laki että oksat pois. ei saa turbottaa mutta täydellisen turbomoottorin saa laittaa uudemmasta


Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Kyllä vaan saa reilusti vääntöä lisää pumpun säädöillä.Dieselpajat kertoivat, että ilman ahtamista ei ole mitään muuta tehtävissä, kuin imusarjan läppien poistaminen ja syöttöä lisäämällä voi suurella savutuksella suurilla kierroksilla saada 10hv lisää. Se, mitä kaipaisin olisi suurempi sitkeys ja parempi vääntömomentti alakierroksilla, huipputeholla nyt ei niin suurta korottamisen tarvetta ole.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
No jopas, tuo on tosiaan ns.vähäpäästöinen, eli ei sitä taidettu turbottaa. Auto on kauttaaltaan niin hyvässä kunnossa, että ei ole vaihtumassa mihinkään, jollei onnettomuudessa tuhoudu! Dieseltekniikasta jotain ymmärrän itsekin ja tosiaan, niin ne kahdessa pajassa sanoivat, että harvinaisen vähän OM606 on tehtävissä ilman ahdinta. Mistä sitten johtuu, sitä en tiedä. Omakohtaisesti olen huomannut, että vanhoissa traktoreissa ja kuorma-autoissa esimerkiksi vapaastihengittävässäkin saattaa vääntö ja teho syöttöä lisäämällä kasvata aika roimastikin. Ilmeisesti tämä mersun OM606 on tehtaan säädöissä jo ns.aika kireäksi säädetty.
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
en niin tiedä tosta moniventtiilistä, mutta ainakin siihen vanhempaan koneeseen jo pelkkä syöttöjen lisäys ja ennakon säätö teki ihmeitä. ihan sama, vaikka paperilla ei paljoa tuliskaan, niin 200D:n suorituskyky kiipes käytännössä ihan eri lukemiin. esim. 0-100km/h:sta poistu yli 4 sekunttia. koitappa saada nykyautoista sama 4 sekkaa pois pelkällä säätämisellä... no joo. auttaa se kuitenkin ja paljon.
voisin kuvitella, että moniventtiilikoneessa se pumpun säätö, taikka ohjelmointi tuo lisäväänön lisäks vielä huipputehojakin paljon enemmän, kun 2 venttiilikoneissa.
suosittelen.
voisin kuvitella, että moniventtiilikoneessa se pumpun säätö, taikka ohjelmointi tuo lisäväänön lisäks vielä huipputehojakin paljon enemmän, kun 2 venttiilikoneissa.
suosittelen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
tein kyseiseen moottorimalliin operaation kone on coupe124 korissa ja kyllä luonne muuttui tosi paljon pumpulle pitää muutakin tehdä kun pelkästään syöttöä ruuvata
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Taidan olla vaihteeksi ihan hukassa, mutta et kyllä vastannut nyt ihan siihen kysymykseen mitä pohdiskelin. Miksi pumppupajalla teetetty ruiskutuspumpun säätö ei vaikuttaisi moottorista saatavaan tehoon, ja etenekin käytönnön suorituskykyyn positiivisesti? Kärry perässä en omalla laitoksella ole suoritusarvoja mittaillut, mutta 0-100 km/h tuloksista lähti muutama sekuntti pois ihan tämän foorumin ohjeilla. Ja ajoitukseen en uskaltanut koskea, vain syöttöä, tyhjäkäyntiä ja vetäviä säädin.rumilus kirjoitti: Hyvin tavallisen tekniikasta tietämättömän aprikointisihan on.
Ei ne polttomoottorin ihmeellisyydet ihan niin mene niinkuin kirjoittelit. Annetaan sinullekin anteeksi sen toleranssin verran minkä moottoritekniikan liukuhihnaltakin samansarajan moottorit eroavat toisistaan.
Ei ne omatoimiset säädöt oikeasti paranna moottorin suoritusarvoja, vaan hiukan muuttujat muuttaa moottorin toimintatapoja.
Niin luulisi että työkseen kyseisiä hommia tekevä varmaan saisi vielä huomattavasti enemmän löylyä ulos. Tarkoitus olisi tuo omakin katiska mynään tai vastaavalle pajalle viedä, kunhan pajat palaavat kesätauolta.
Näin äkkiseltään kuitenkin luulisi, että mitä enemmän voidaan polttoainetta polttaa edes kohtuullisella hyötysuhteella, sitä suurempi on moottorista saatava teho.
Ja naulankantaan, moottoritekniikasta juuri mitään tiedä / ymmärrä, mutta voisit kai myös perustella väitteesi? Väärässä luultavasti olen minä, mutta pelkkä muiden vähättely ja muiden näkemysten kiistäminen ei vaan toimi edes netin keskustelupalstalla.
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Siis eihän joistain teksteistä kannata välittää yhtään mitään niiden sisältämän "tiedon" osalta.
Korkeintaan voi vähän kommentoida jotta vähemmän kirjoitelleet / foorumia lukeneet hoksaavat ettei jokaisella meistä ole kaikki muumit laaksossa kun virityksistä keskustellaan
Ylläpito pitänee trollit kurissa mahdollisuuksien mukaan antaen varoituksen ja laittaen myöhemmin jäähylle ellei tavat muutu, muistaakseni viime aikoina olen jostain lukenut että varoitus on jo jossainpäin saatu.
Pumpun säädätyksestä vielä sen verran että kulutushan sillä myös pienenee pitemmällä aikavälillä mitaten.
Ensimmäinen tankillinen tulee luultavasti herkuteltua "läpi kierroslukualueen" mutta uusi helpompi ajotapa iskostuu selkäytimeen kohtalaisen nopeasti.
Korkeintaan voi vähän kommentoida jotta vähemmän kirjoitelleet / foorumia lukeneet hoksaavat ettei jokaisella meistä ole kaikki muumit laaksossa kun virityksistä keskustellaan

Ylläpito pitänee trollit kurissa mahdollisuuksien mukaan antaen varoituksen ja laittaen myöhemmin jäähylle ellei tavat muutu, muistaakseni viime aikoina olen jostain lukenut että varoitus on jo jossainpäin saatu.
Pumpun säädätyksestä vielä sen verran että kulutushan sillä myös pienenee pitemmällä aikavälillä mitaten.
Ensimmäinen tankillinen tulee luultavasti herkuteltua "läpi kierroslukualueen" mutta uusi helpompi ajotapa iskostuu selkäytimeen kohtalaisen nopeasti.
wiimax.fi
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Se että sanoo että olet väärässä, minä tiedän miten, mutta en teille maallikoille sitä kerro, kieltämättä ärsyttää.
Minä itse en tiedä noista mitään, mutta kiinnostuneena seuraan "maallikoiden" tietoja ja tuloksia.
Onkos koodissa sellaista että bannaisi jonkun jutut itseltään.....
Minä itse en tiedä noista mitään, mutta kiinnostuneena seuraan "maallikoiden" tietoja ja tuloksia.
Onkos koodissa sellaista että bannaisi jonkun jutut itseltään.....

E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
pumpun säädöllä saa tehoa noin 147 hp autoon tulee vääntöä ja herkkyyttä kiva ajaa.
Jos laittaa isot tapit saa 4 hevosta lisää elikkä ihan turha juttu kun tuota ilmaa ei vaan saa vapariin ajettua enempää läpi. elikkä ahdinta
kun pumppua säätää ja muutenkin kannattaa poistaa kaikki läpät ja ilmanpuhdistimen kotelossa on imuilman supistin vaikuttaa melkein 10hv. joutuu purkamaan koko kotelon pois et sen saa poistettua.
ja jos joku epäilee tietoa niin kaikki on penkissä ja nimen omaan samas penkis testattu. mitä mikäkin vaikuttaa ettei ole mitään esso puheita XD
Jos laittaa isot tapit saa 4 hevosta lisää elikkä ihan turha juttu kun tuota ilmaa ei vaan saa vapariin ajettua enempää läpi. elikkä ahdinta

kun pumppua säätää ja muutenkin kannattaa poistaa kaikki läpät ja ilmanpuhdistimen kotelossa on imuilman supistin vaikuttaa melkein 10hv. joutuu purkamaan koko kotelon pois et sen saa poistettua.
ja jos joku epäilee tietoa niin kaikki on penkissä ja nimen omaan samas penkis testattu. mitä mikäkin vaikuttaa ettei ole mitään esso puheita XD
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
ei penkitetty ei viitsiny edes mennä käyntiin lähtö ongelmia oli kun vuoti polttoainetta pikaliittimistä ja pumpusta kun käyntiin sai niin toimi ajos kyl hyvin vasta säädön jälkeen olen penkis ruvennu käymää
hirveä ero oli kyl säädetyl ja ei säädetyl pumpul tietty tehdas asetuksissakin on eroja, ja sit huomas hyvin kun poisti sen imuilman kuristimen ja jälkeenpäin penkis todettii et enää ei ahdistanut ilman otto

hirveä ero oli kyl säädetyl ja ei säädetyl pumpul tietty tehdas asetuksissakin on eroja, ja sit huomas hyvin kun poisti sen imuilman kuristimen ja jälkeenpäin penkis todettii et enää ei ahdistanut ilman otto

Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Minun täytyy nyt vähän paikkailla kirjoituksiani...muistin väärin. Nimittäin mamman farkussa lukee otteessa vähäpäästöinen, mutta ei tässä minun E300D farmarissa sellaista luekkaan otteessa, vaikka rekisteröity 10.10.1993. Voiko olla totta, vai onko vaan otteesta unohtunut? Esimerkiksi PP Diesel kertoi tuollaisesta saaneensa säätämällä 151hv paksun savun kera, että kaipa hevoset piukassa OM606:ssa ovat ilman ahdinta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
iso E kirjoitti:ei penkitetty ei viitsiny edes mennä käyntiin lähtö ongelmia oli kun vuoti polttoainetta pikaliittimistä ja pumpusta kun käyntiin sai niin toimi ajos kyl hyvin vasta säädön jälkeen olen penkis ruvennu käymää![]()
hirveä ero oli kyl säädetyl ja ei säädetyl pumpul tietty tehdas asetuksissakin on eroja, ja sit huomas hyvin kun poisti sen imuilman kuristimen ja jälkeenpäin penkis todettii et enää ei ahdistanut ilman otto
Missä se kuristin on? Minä sellaista löytänyt. Kolme läppää löysin ja ne otin kaikki pois. Kierrätyssysteemi on pois pelistä myös. Voimaa on ja reuhoo kierroksilla, mutta herää vähän vaikiasti.
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
katsurin kanssa juttelin tässä taannoin niin sanoi että voi hyvinkin olla vähäpäästöinen vaikka otteessa ei lue.
rekisterinumeron kanssa konttorille niin kertovat.
rekisterinumeron kanssa konttorille niin kertovat.
w201 om605
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Niin, paljonko niitä tarvitaan. Tuossa on 11% lisäys valmistajan ilmoittamaan tehoon, todennäköisesti kaikki hepat eivät ole olleet tallella ennen säätöä.Esimerkiksi PP Diesel kertoi tuollaisesta saaneensa säätämällä 151hv paksun savun kera, että kaipa hevoset piukassa OM606:ssa ovat ilman ahdinta.
Vääntö ja sen kierrokset lienee tärkeämpi.
On se vähäpäästöinen.vähäpäästöinen, mutta ei tässä minun E300D farmarissa sellaista luekkaan otteessa, vaikka rekisteröity 10.10.1993
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Ei heppoja enempää tarvita, mutta saisi sitä voimaa olla alemmillakin kierroksilladealer kirjoitti:Niin, paljonko niitä tarvitaan. Tuossa on 11% lisäys valmistajan ilmoittamaan tehoon, todennäköisesti kaikki hepat eivät ole olleet tallella ennen säätöä.Esimerkiksi PP Diesel kertoi tuollaisesta saaneensa säätämällä 151hv paksun savun kera, että kaipa hevoset piukassa OM606:ssa ovat ilman ahdinta.
Vääntö ja sen kierrokset lienee tärkeämpi.
On se vähäpäästöinen.vähäpäästöinen, mutta ei tässä minun E300D farmarissa sellaista luekkaan otteessa, vaikka rekisteröity 10.10.1993

Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
on. 1/92 ja sen jälkeen valmistetut autot on vähäpäästöisiä 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Kyllä, kuten nj^ edellä kertoi. E-malleja ei ole tehty ennen 1/1992.onko esimerkiksi kaikki E300D:t vuodelta 1993 automaattisesti vähäpäästöisiä, luki otteessa tai ei?
Vanhemman mallin 124 saattaa olla ei-vähäpäästöinen vaikka se olisi otettu käyttöön loppupuolella vuotta 1992, selviää kysymällä katsastuskonttorilta.
Silloin olisi siis kyseessä auto joka on valmistettu 1991 vuoden puolella.
Rekisteriotteesta vähäpäästöisyyttä EI näe !
wiimax.fi
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Nuffield56 kirjoitti:iso E kirjoitti:
Missä se kuristin on? Minä sellaista löytänyt. Kolme läppää löysin ja ne otin kaikki pois. Kierrätyssysteemi on pois pelistä myös. Voimaa on ja reuhoo kierroksilla, mutta herää vähän vaikiasti.
elikkä se on siellä ilmanpuhdistimen kotelossa pura kotelo niin huomaat kyllä missä se on jossei sitä ole poistettu.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Kyllä tällä foorumilla voi poistaa näkyvistä ei-toivottujen henkilöiden tekstit.Jari Nysten kirjoitti:Onkos koodissa sellaista että bannaisi jonkun jutut itseltään.....
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Mielestäni pumpun säädöllä saadaan lisää vääntöä alemmas, mutta riittääkö se painavan kärryn kanssa on toinen juttu... Ja mikä on riittävää, makuasia. Joka tapauksessa suosittelen pumpun säätöä, jos ei lähiaikoina ole tehty. Olen itselleni antanut kertoa, että Mersun rivipumppu vähentää syöttöä kuluessaan. Eli, jo tehdasarvojen palautus tuo lisää kulkua.
Tuollainen tuli omasta, kun pp:llä aikanaan käytin... Vahinko vain, etten käynyt dynossa ennen säätöä

.
Tuollainen tuli omasta, kun pp:llä aikanaan käytin... Vahinko vain, etten käynyt dynossa ennen säätöä


.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Onkos tuo nyt siis samanlaisesta keksinnöstä, mitä minulla on, eli 24V vapaastihengittävä? Onko tuo maksimi teho "104" kilowatteja vai hevosvoimia? Eikös voimansiirto hukkaa näissä jotain 25hv?
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
no aika lail kyllä vaparista ite sain sen noin 147 hv mikä tekee kw sit jotain tuonne luokkaa ahtimen kun laittaa sit tosiaan saa vetoja ei muuten vaikka kyl ihan jees on säädetyl pumpul ja edullinen ratkaisu viel.
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Kilowatteja moottorin perästä...Nuffield56 kirjoitti:Onkos tuo nyt siis samanlaisesta keksinnöstä, mitä minulla on, eli 24V vapaastihengittävä? Onko tuo maksimi teho "104" kilowatteja vai hevosvoimia? Eikös voimansiirto hukkaa näissä jotain 25hv?
Sama numeroarvo on aika lähellä on hevosia takarenkailta.
Terveisin
Tero
Tero
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Teho on siis noussut alkuperäisestä 136hv:stä -> 104kw= 141hv, ymmärsinkö oikein?
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Toisenlainen turbotus 300D:hen
Nuin sen voi lukea... Ja kiinnittäisin huomiota melko tasaiseen vääntökäyrään.Nuffield56 kirjoitti:Teho on siis noussut alkuperäisestä 136hv:stä -> 104kw= 141hv, ymmärsinkö oikein?
Terveisin
Tero
Tero