W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Terve!

Mersun kansipahvin vaihto rupesi vaikuttamaan kovin tarpeelliselta ja tuli moinen projekti aloitettua, mutta outoihin ongelmiin siinä sitten törmättiin :|

Kaikki sujui ongelmitta kunnes pääsi kannen takaisin asentamis vaiheeseen. Jakoketju on ns. tiukempi kuin ennen irtiottoa? :roll: Ketjun sain paikoilleen kyllä mutta edelleen tuntuu liian piukalta, ketju liikkuu nyt ilman kiristintä rattaiden päällä ainakin sentin vähemmän nokka-akselien rattaiden keskeltä liikuttaessa kuin ennen irtiottoa. Kaikki osat ovat samoja vanhoja kansipahvia lukuunottamatta.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olikos tarkoittamasi kiristin siinä lohkossa ,kannen alapuolella?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

atlas kirjoitti:Olikos tarkoittamasi kiristin siinä lohkossa ,kannen alapuolella?
Juurikin siinä, vasemmalle puolella edestä katsottuna.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis ilman kiristintä tuntuu ketju olevan tiukalla/piukalla ja epäilet sen olevan liian lyhyt?
Katselin alfamerin kirjaa mutta ei siellä oleselvää kuvaa.Oiskohan räjäytys sivuilla tai detali.ru?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luin että kiristin otetaan juuresta kokonaan irti,puretaan osiksi ,pestään,ensin asennetaan runko-osa tiukkaan lohkoon ja sitten vasta sisus osat paikalleen.No olet ehkä näin tehnykin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Jep noin olen tehnyt, siksi vähä mietityttääkin tämä : / Ja juu, en epäile sen olevan liian lyhyt kun sama vanha ketju on, mutta ihmettelen vaan mihin se löysä on hävinnyt :D

edit: Niin ja juu, ilman kiristintäkin on jo tiukemmassa, eli kiristinpalikka ei ole tässä kohtaa se ongelma. Kiristimen ketjuohjuria ( se kaari ) olen miettinyt että voiko se esim tippua alaspäin niin että se on väärin ja panttaa ketjua? Sitäkin olen kyllä koittanut rykiä ylöspäin jos jotenkin huonosti olisi, mutta tuloksetta toistaiseksi :/
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kiristin kaari nokkien välissä on suu pielet alaspäin :( .Mutta onhan siellä muitakin ohjureita asim. eikös se kiristimellä oleva ohjuri ole liikkuva ja oisko se päässy vain reunaan kahnaamaan tai lohkon reunukseen kun kiristintä ei ole paikallaan keskittämässä sitä.
Entäs pyörittelet sitä käsin ees taas jos se asettuisi paikoilleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Kiristimen ohjuria tarkoitinkin. enpä tiedä jos tuo on johonkin jumiin sitten jäänyt :/ ja pyöritellyt olen. Nooh, huomenna töitten jälkeen uudestaan apinanraivolla ketjun kimppuun. Ei voi yksi kansiremppa olla näin hankala :D
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itse en ole vielä tarvinnut pahvia vaihdella mutta mite se ohjurin tappi jo piti ottaa poies ja laittakin paikalleen,oliko se ohjurissa tai pois paikoiltaan nyt?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Meinaakko nyt kannen keskellä, alareunassa olevaa ohjurin kiinnike tappia? Ulosvetimellähän tuo irtosi, pakko irroittaa että sai kannen irti. Nyt on jo paikoillaa.

Nyt viisaammat ketkä ovat kansirempan tehneet, apua!! Alkaa usko loppumaan tuon kanssa :roll: Jossain se ketju on jumissa olevinaan, pyörii kyllä mukana mutta aivan liian kireä, konetta ei saa edes käsin pyörimään jos kiristimen runko on kierretty pohjaan. ( huom, ilman sisuskaluja ja Vanha sama ketju joka ennen irroitusta oli tuossakohtaa löysä!! ) :l
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
miksu.s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: La 03.07.2004 21:47
Paikkakunta: kouvola

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja miksu.s »

Oiskohan sulla se imunokka-akseli väärässä kohtaa, sehän pitää ketjua asentaessa kääntää jompaankumpaan äärilaitaan, en muista kummin päin, myöhäselle vai aikaselle! Siinähän muuttuu imunokan ajoitus jossain 3000-4000 rpm kantturoissa, ei taaskaan muista kummin päin!
Jostain netin syövereistä varmaan löytyy ohjeet! Olen vaihtanut samaan mosaan muutama vuosi sitten ketjun ja siinä piti olla just tarkkana että imunokka tulee oikeaan kohtaan!
W220 500 -01
CLK 320 -00
SL500 -92 kesälelu
Ex 300ce24 -92
ex 260E -91
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Sellanen homma että se kiristin pitää purkaa ennen kun laitat paikoillee.
Se on mallia sellanen että kun ketju löystyy ja kiristin sitä löysää kirii pois niin se laittaa sen kiristimen lukkoon kun se menee tietyn verran ulos.
Öljynpaine taitaa hoitaa hienosäädön ja se mikä nyt kummittelee niin se mekaaninen kirintä.

Elikkä purat sen kiristimen osiin ja laitat rungon lohkoon kiinni ja sit vasta se kiristin tappi ja jouset jne.

Nim.merk. mulle kävi samoin joskus. 8)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Eikös se myötäpäivään ääriasentoon pidä kääntää?

Ketjukiristin on kyllä purettu, pelkkä runko sisään kierrettynä ketju on niin kireällä ettei käsin paljon konetta pyöritellä : /
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Roobert »

ei pelkän kiristimen rungon kuulu painaa ketjua ollenkaan, se mäntähän sitä painaa siellä
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Ootko katellut mersun huolto-ohjeet läpi?

w124performance.com/service/Index/104/05Engine.htm

T.Niko
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Roobert kirjoitti:ei pelkän kiristimen rungon kuulu painaa ketjua ollenkaan, se mäntähän sitä painaa siellä
Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Ihmettelinkin miksi näin käy :|

Ja kyllähän noita ohjeita on tullut selattua. Sieltäkään en tosin löytänyt että onko se nyt varmasti myötäpäivään kaikki käännettynä tuo imunokanratas kun asennetaan? :roll:
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ettei vaan olis menny jonkin ketjunohjurin kiinnitystappi "seläntakaa" eikä reiän läpi ja ohjuri painaa ketjua tiukalle?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Roobert
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 25.02.2011 19:20

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Roobert »

tuohon imunokan säätöön mietin, että ei se nyt ketjua noin tiukalle laita vaikka oliskii väärässä asennossa, sehän on vaan joitakin asteita se sen toiminta-alue eli ketjulla se ei tee kuin vajaan lenkin mitan eroa, eli löysiä pitäisi kyllä jäädä vielä ihan reilusti. tottakaihan sen kuuluu olla oikein asentaessa että auto pelaa, minusta se ei vaan ketjun tiukkuutta selitä. kannattaa kokeilla vielä sitä, että irroitat ketjun nokilta, nokat otat pöydälle ettei mäntä kohtaa venttiilejä, pidät sitä ketjua TIUKALLA ja toinen pyörittää moottoria kierroksen verran kampiakselilta, tällöin poistuu kaikki väljät sieltä jos on ketju päässyt esim hieman solmuun jollain rattaalla, nimimerkillä kerran on näin tapahtunu. ja kaikki löysät ketjusta aina kiristäjän puolelle, muutoin tulee susi :roll:

edit: ja sen säätimen kuuluu olla täysin myöhästetyssä asennossa kun aletaan remonttia tehdä, onko se ollut?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja sompio »

Onkos ongelma ratkennut ja jos, niin miten?
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Juu ei ole minkään tapin "selän takana", ainoastaan yksi tappi ollu irti ja se on varmasti oikein nyt.

Pyöritelty on nii paljon että vähän tuntuu oudolta jos tuo jonnekkin lenkkiä vetää.. Jos jätän löysän kiristimen puolelle, löysää jää yllinkyllin, mutta en saa millään enää ohjurirataspyörää paikalleen imupuolenreunaan kun ketju on niin kireä. Jos otan yhden lenkin verran ketjua myötäpäivään, Ohjuri ratas menee helposti mutta kiristinpuoli on jo piukka :l

Onko ratas ollut myöhästetyssä asennossa irroittaessa, en tiedä :roll: onko vakava virhe?

Kerrottakoon myös että alunperin päätin kansiremppaan ryhtyä kun jakoketjun kiristin oli pettänyt. Ilokseni jakoa tarkistaessa se ei ollu hyppinyt, tai ainakin merkit olivat kohdallaan. Merkkasin silloin rattaat ja pistin samoihin paikkoihin ketjun ja merkit pitivät paikkansa mutta eipä kiristin sopinut enää kun ketju likitulkoon soi kireydessään.. Että olisiko jako ollut sittenkin hieman sekasin. Nyt se ainakin tuntuu heittävän noin millin, erillaisten jaon asettelejujen jälkeen. Käsi kun olen näissä hommissa näemmä. :roll:

Eli siis jako heittää nyt sen verran että kampiakselin asento on noin millin yli 0-viivan ennen kuin nokkien merkit ovat kohdallaan.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Kuva

Tuossa vielä kuva joka on otettu ennen kannen irroitusta. selventämään kaikille kuinka yksinkertaisten palikoiden kanssa tappelen :)
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
nikopu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:10

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja nikopu »

Eli kiristin on vaihdettu uuteen?

Ootko muuten lenkit laskenut, tuolla lähettämissäni ohjeissa oli jotain mainintaa että eri M104 tyypeissä olisi eri mittasta vitjaa..

En tietenkään usko että lenkit on vähentynyt remontin yhteydessä.. mutta jos siellä olisikin väärän mittanen vitja aluperin, joka on sinne jotenkin kammettu.. hajonnut sitten kiristinkin lopulta.. kunhan arvailen kun ei osaa :(
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Vanhalla kiristimellä tullu testailtu...

Ei se ketju kyllä irroitus vaiheessa lyhyt ollut.
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Scr »

Homma ratkesi viimein =)!

Tuolla ohjesivuilla puhuttii siitä että kampiakselia pitäisi kääntää 30 astetta, kun ruvetaan laittamaan ketjua kiinni. Tein ohjekuvien mukaisesti, ainoastaan vain semmonen ero oli että kampiakselin asentokuva olikin peilikuvana tuolla ohjeissa :lol: Eli kuvan mukaan piti ottaa -30 astetta kun todellisuudessa +30 astetta. Nyt ketjussa tuntuisi olevan löysää taas vaikka naapurille jakaa :D

kiitos kuitenkin kaikille avuntarjoajille!
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja rikugien »

:think:
Scr kirjoitti:Homma ratkesi viimein =)!

Tuolla ohjesivuilla puhuttii siitä että kampiakselia pitäisi kääntää 30 astetta, kun ruvetaan laittamaan ketjua kiinni. Tein ohjekuvien mukaisesti, ainoastaan vain semmonen ero oli että kampiakselin asentokuva olikin peilikuvana tuolla ohjeissa :lol: Eli kuvan mukaan piti ottaa -30 astetta kun todellisuudessa +30 astetta. Nyt ketjussa tuntuisi olevan löysää taas vaikka naapurille jakaa :D

kiitos kuitenkin kaikille avuntarjoajille!
Lainataas vanhaa topiccia:

Onko tuo imupuolen säätäjä pakko irrottaa, jos sen saa käsin pyöräytettyä myötäpäivään?
Ja kampiakselia tosiaan pyöritetään niin, että merkki on 30 astetta ennen O/T merkkiä?
Sitten 4 millin tapit kantamaan molemmille nokkapyörille ja jako on oikein?
W123 200 -84
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

rikugien kirjoitti::think:
Scr kirjoitti:Homma ratkesi viimein =)!

Tuolla ohjesivuilla puhuttii siitä että kampiakselia pitäisi kääntää 30 astetta, kun ruvetaan laittamaan ketjua kiinni. Tein ohjekuvien mukaisesti, ainoastaan vain semmonen ero oli että kampiakselin asentokuva olikin peilikuvana tuolla ohjeissa :lol: Eli kuvan mukaan piti ottaa -30 astetta kun todellisuudessa +30 astetta. Nyt ketjussa tuntuisi olevan löysää taas vaikka naapurille jakaa :D

kiitos kuitenkin kaikille avuntarjoajille!
Lainataas vanhaa topiccia:

Onko tuo imupuolen säätäjä pakko irrottaa, jos sen saa käsin pyöräytettyä myötäpäivään?
Ja kampiakselia tosiaan pyöritetään niin, että merkki on 30 astetta ennen O/T merkkiä?
Sitten 4 millin tapit kantamaan molemmille nokkapyörille ja jako on oikein?
Äkkiä muistelen näin että OT merkki kohdalleen ja ne 4mm tapit kantta vasten nokkapyörillä ja sitä imunokan pyörää ei pureta. Imunokan säätö pitää liikkua käsin.
Syttyennakkoa varten on ne muut merkinnät ei ajotusta.
Luonnollisesti käydään koneen kierto lävitse räikällä ennen kun startataan.
Yövuoron jälkeen annettu kommentti on tämä sitten. ;)
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Manu300cea24 kirjoitti:
rikugien kirjoitti::think:
Scr kirjoitti:Homma ratkesi viimein =)!

Tuolla ohjesivuilla puhuttii siitä että kampiakselia pitäisi kääntää 30 astetta, kun ruvetaan laittamaan ketjua kiinni. Tein ohjekuvien mukaisesti, ainoastaan vain semmonen ero oli että kampiakselin asentokuva olikin peilikuvana tuolla ohjeissa :lol: Eli kuvan mukaan piti ottaa -30 astetta kun todellisuudessa +30 astetta. Nyt ketjussa tuntuisi olevan löysää taas vaikka naapurille jakaa :D

kiitos kuitenkin kaikille avuntarjoajille!
Lainataas vanhaa topiccia:

Onko tuo imupuolen säätäjä pakko irrottaa, jos sen saa käsin pyöräytettyä myötäpäivään?
Ja kampiakselia tosiaan pyöritetään niin, että merkki on 30 astetta ennen O/T merkkiä?7
Sitten 4 millin tapit kantamaan molemmille nokkapyörille ja jako on oikein?
Äkkiä muistelen näin että OT merkki kohdalleen ja ne 4mm tapit kantta vasten nokkapyörillä ja sitä imunokan pyörää ei pureta. Imunokan säätö pitää liikkua käsin.
Syttyennakkoa varten on ne muut merkinnät ei ajotusta.
Luonnollisesti käydään koneen kierto lävitse räikällä ennen kun startataan.
Yövuoron jälkeen annettu kommentti on tämä sitten. ;)
Noin minä sen teinkin. Ketju on vaan tosi kireellä
W123 200 -84
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Onko tuo nyt sitten niin, että ensin ajoitetaan OT kohtaan ja siihen tapit. Sitten ennen kuin laitetaan ketjunkiristin paikalleen, tapit pois ja pyöräytetään 30 astetta vastapäivään, että saadaan 30 astetta ennen yläkuolokohtaa. Vastapäiväänhän tuota ei saanut pyörittää, mutta saako tämän verran?
Näin sitten saataisiin löysää ketjunkiristimen puolelle. Ketjunkiristimen olen purkanut ja kasannut uudelleen, joten siinä ei pitäisi olla ongelmaa. Mites päin se jakoketjun ohjain (mikä on nokkien välissä) asennetaan?
Siinä on kolme reikää. Saako sen edes laittettua väärin? Tuntuu nyt vaan olevan vähän ylempänä kuin ketju nokkapyörillä ???
Tämän kanssa alkaa usko loppua. Ei viitsis ottaa mitään riskejä
W123 200 -84
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se muistaakseni on ketjun yläpuolella hieman kun miettii kun ketju pyörii niin sehän on kaarella kun pyörii kovasti....senmassa ja rattaalta kääntyminen tekee sen
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
rikugien
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.11.2012 16:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: W124 3.0 m104 moottorin jakoketjun asennus

Viesti Kirjoittaja rikugien »

Äkkiä muistelen näin että OT merkki kohdalleen ja ne 4mm tapit kantta vasten nokkapyörillä ja sitä imunokan pyörää ei pureta. Imunokan säätö pitää liikkua käsin.
Syttyennakkoa varten on ne muut merkinnät ei ajotusta.
Luonnollisesti käydään koneen kierto lävitse räikällä ennen kun startataan.
Yövuoron jälkeen annettu kommentti on tämä sitten. ;)[/quote]

Olisko kenelläkään antaa tähän vastausta? Kone olisi kasassa ja starttausta vaille.

Laitoin tosiaan kampiakselin O/T asentoon. Sitten nokkapyöriin 4mm tapit ja lepäämään kantta vasten. Imupuolen säätäjää käänsin käsin myötäpäivään ja löysät pois. Sitten ketju paikalleen ja lopuksi purettu ja kasattu ketjunkiristäjä paikalleen. Räikällä pyörii hyvin. Tuossa välissä ei pyöritellä enää 30 astetta? Meni varmaan oikein?
W123 200 -84
Vastaa Viestiin