w124 2.3 ryyppy hukassa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

Eli siis kyseessä kertaalleen henkiin herätetty, kätevän entisen omistajan naapurinsetän korjausyritys w124 230e vm 90.
Moottorina 102.982 Kat ja ilmastoinnilla.

Auto tuli minulle noin kuukausi sitten käymättömänä, hörähti ja sammui.
laitteesta löytyi muutama imuvuotopaikka, sytkä oli persiillään ja määräjakajan kaukalo oli korjattu ruskeella silikoonimassalla :)
Mukavan mersufoorumilaisen Napa:n avustuksella saatiin seokset kohdalleen ja leima masiinaan. (vähäpäästöinenä)

Asiaan.

Näin aamujen kylmetessä on ilmennyt ongelma aamustartissa.
Kone pyörähtää hienosti käyntiin mutta sen pakollisen käynnistyslisäbensan jälkeen kone jää käymään pienillä kierroksilla ja raskaasti.
Hetken pyörittyään jossei sammu niin ottaa normaalin tyhjäkäynnin noin 850rpm toimii hienosti.

Mittailin ohmit kaikista moottorin lämpöanturoista jotka löysin, kaikki vaikutti ok.

Onko se lämpöaikarele siinä b-pumpun releessä mukana vaiko ecussa?

Ecua ohjaa tietääkseni se 4-napainen lämpöanturi, korjatkaa toki jos olen väärässä
"Ruudolf" W124 230E
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Oletko katsonut tuon lisäilma luistin,eli tyhjäkäynti moottorin,löytyy siitä tulipellin puoleidesta päästä imusarjasta 3 ja 4 sylttyjen välistä,tuo jos takertelee voi myös tehdä tuota.Kannattaa tarkastaa ja mahdollisesti puhdistaa ja varmistaa,että aukeaa kunnolla!

Samoin voi sen kylmäkäynnistin suuttimen,ilmanputsarin alla ainut sähköinen suutin,tarkistaa myös toimivuus ja tuleeko kylmänä virtoja!?

Ja jos nyt oikein muistan niin juurikin se nelinapainen anturi sisältää tuon lämpöaika anturin kylmäkäynnistykselle!
Viisaammat korjatkoon jos muistan väärin!?

Molemmista löytyy haulla juttua..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-rele tinaukseen,tämän kautta tulee virta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

TYhjäkäyntimoottoria on uitettu asetonissa ja se luovutti kiitettävän määrän keltasta tavaraa ulos.
Lisäbensasuutin on vaihdettu toiseen käytettyyn ja se antaa alussa pinneihin virtaa ja aukeaa hienosti naksahtaen (myöskin uitettu asetoonissa)

YJ-releitä toimivia on minulla 2kpl joista kumpikaan ei asiaan auta.

Täytyy ottaa seuraavaksi syyniin se 4-napainen lämpöantura.
"Ruudolf" W124 230E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja napa »

olen tässä pähkäillyt asiaa aina silloin tällöin ja tullut siihen tulokseen, että CO säätö saattaa olla vielä liian laihalla :think: lämpimänähän se käy hyvinkin mallikkaasti, kun lambda on mukana säätökuvioissa...

toisaalta on sitten se pienoinen ongelma vielä, että lämpimänä tyhjäkäynti meinaa olla liian suuri :D (tai ainakin viimeksi oli sitä vikaa, kun auton näin...)

yj- releessä vika ei todellakaan ole, koska kaikki toimii muuten... ja päästöt siis meni heittämällä vähäpäästöisen arvojen alle katsastuksessa...

ryyppysuuttimenakin on nyt 6 mukisen suutin (sellainen siellä kyllä oli jo aikaisemminkin...)

korvakuulolta/ilman sitä pulssisuhde mittaria en ainakaan minä saa autosta irti enempää :problem: toimii se nytkin kyllä n. 97 %, mutta toiset on niin vaativia :wink: joku pikku härö tuolla siis on, kun ei pysy käynnissä kylmänä ilman kaasunpainamista, jokaisella käynnistys kerralla...

vika voi siis olla ECU:ssa ja sellaista mulla ei ollut heittää testattavaksi...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja atlas »

6-mottisen ryyppysuutin on kyllä liian iso jos kone toimii muuten hyvin.Kaveri laittoi kuutoseen nelosen ryyppysuuttimen ja olihan yhtä herkuttelua että sai kylmänä käymään edes jotenkin .
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja napa »

atlas kirjoitti:6-mottisen ryyppysuutin on kyllä liian iso jos kone toimii muuten hyvin.Kaveri laittoi kuutoseen nelosen ryyppysuuttimen ja olihan yhtä herkuttelua että sai kylmänä käymään edes jotenkin .
niin pitäis olla munkin mielestä aika reilun kokoinen tuolle 4 koneelle... eli nyt olis vain sitten jotenkin varmistettava, että se suutin oikeasti saa käskyn avautua, siinä kylmästartissa, koska haisee pahasti siltä, että nyt se ei tee sitä... eli vika olis ECU:ssa tai johdoissa sieltä ryyppysuuttimelle...

oma 300E tosin lähti aina kuin palmun alta, vaikka mulla oli ryyppysuuttimen johto siitä aina irti ke-jetin kanssa (perus säätö oli niin rikkaallla, että riski kastella tulpat oli 50/50 kylmäkäynnistyksessä...)

mutta kyllä me tämä varmaan jotenkin klaarataan, kun oikein kunnolla päästään keskittymään vianetsintään (eli tulee oikeasti kylmät ilmat...)

tyhjäkäynti tais muuten tulla muuten normaaliksi jo siinä, kun karst4 käänsi tk-moottorin oikein päin, se oli aluksi kai ollut virtaus suunnaltaan väärin :D

sytkäosatkin oli kaikki edellinen omistaja vaihtanut uusiin, kun olivat "mysteeri vikaa" etsineet... silti tuo auto tosin tais jäädä käymättömään kuntoon heillä :think:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

Täytyypi koittaa kahtoo jostaki siihen se uusi lisäbensasuutin, ihmettelen vaan että miksikä siinä oli ostessa paikallaan se oletettavasti suurempi suutin :?: ??

Pitää aamulla antaa sille suoraan liittimeen virtaa että näkee että muuttuuko tilanne miksikään.
"Ruudolf" W124 230E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja napa »

Karst4 kirjoitti:Täytyypi koittaa kahtoo jostaki siihen se uusi lisäbensasuutin, ihmettelen vaan että miksikä siinä oli ostessa paikallaan se oletettavasti suurempi suutin :?: ??

Pitää aamulla antaa sille suoraan liittimeen virtaa että näkee että muuttuuko tilanne miksikään.
kutosen ruskea ryyppysuutin siellä tosiaan oli paikallaan ja numerotkin täsmäs...

samaa vikaa on etsitty ja yritetty poistaa jo aiemmin... :think: sillä se tosiaan selviää, kun antaa mekaanisesti sille ryypylle käskyn aueta, että onko siinä vika, vai missä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Karst4
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 23.07.2011 14:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: w124 2.3 ryyppy hukassa

Viesti Kirjoittaja Karst4 »

Näin aamutuimaan mitatessa selvisi seuraavia asioita.

Lisäbensasuutin ei avaa kun ihan hetkeksi startin aikana jonka jälkeen sammuu, eli ei tarjoile enää lisälientä, ecu luulee lienee että lämmintä tarpeeksi :?:
Suoraan akulta kytkettäessä ja orkkis liitin irti tuntuu että bensaa olisi jo liikaa -> moottori ei jaksa käydä.
Pariin kertaan startatun ja sammutetun moottorin kanssa ei enää merkitystä että onko lisäbensasuuttimen liitin kiinni vaiko ei.

Empiirisen hakuammunnan tuloksena aamun saaliiksi jäi havainto että raskaasti käyvää kylmää moottoria auttaa jos määriksen lautasta painaa aavistuksen verran alaspäin,
siispä aavistuksen verran seosta paksummalle ja nyt tuntuis ettei enää ole niin kranttu sammumaan kylmänä ilman kaasua...

Toistaseksi mennään nyt näillä
täytyy näemmä piuhottaa sisälle joku pätevä nappula mistä saa pakotettua lisälientä siihen tosikylmään aamuun :lol:
"Ruudolf" W124 230E
Vastaa Viestiin