Tomp kirjoitti:400:ssa ongelmana juuri tuo jakoketju. Venyy, ja vaihtoväli noin 150tkm. Ensimmäisistä malleista puuttui myös tuo hyppäämisen estin. Muuten aika vähän tietoa tosta 400:sta, täällä kuin muuallakin maailmalla. Eipä siinä muuta "normaalista poikkeavaa vikaherkkyyttä" ole.
Onko näitä ensimmäisiä malleja ollut ollenkaan ML:ssä? 400cdi tuli ässään 1999 ja ML:ään 2001. Täältä lueskelin ilman saksan kielen taitoa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 628/OM_629" onclick="window.open(this.href);return false;.
Kiinnostaisi myös ML kakkosautoksi. E:n ostoperusteina käytin, että piti mahtua kaksi lasta turvaistuimiin takapenkille ja etupenkille vielä aikuiset. Onneksi mahtuu kolmekin lasta. Lisäksi piti pystyä vetämään noin 2 tonnin peräkärryä. Noilla ehdoilla ei kauhean laaja tarjonta ollutkaan. Haaveissa olisi kakkosautoksi samat vaatimukset ja neliveto 10-15ke:n hintaan.
Vähän omaa pohdintaa kustannuksista:
Näyttäisi että km/v bensan ja dieselin välillä nykyisellä valtion rahastuksella menisi 11-15 000km paikkeille. Bensakone tulisi halvemmaksi kakkosautokäytössä, kun toinen auto on jokatapauksessa diesel. Kaikki bensakoneet (230, 320, 430) ML:ssä taitaa kuluttaa saman verran.
Testasin Lähivakuutuksen laskurilla, niin positiivinen yllätys oli, että ML:n vakuutukset olisi halvempia mitä vastaavan E:n. Liikennevakuutus pikkasen kalliimpi ja kasko paljon halvempi.
W163:n alkupään laatua on moitittu ja laatuparannuksia on tullut aika tiuhaan. Onko eri vuosimalleissa niin suuria eroja, että jostain kannattaisi maksaa enemmän? Vastaavaan tyyliin kuin w211:n jäähdyttäjä tai jarrut.