Kikka peräöljyn vaihtoon
Kikka peräöljyn vaihtoon
Tuli juuri vaihettua peräöljyt satalankkuun. Laiskana miehenä mietin, miten saisi parhaiten öljyt sisään, kun ei ole ammattimiehen työkaluja.
Sitten välähti. Pistin moottoriöljyn imupumpun hommiin. Laskin ensin läpi sen verran peräöljyä, että tuli läpi puhdasta öljyä. Sen jälkeen imuputki öljypulloon ja pumppu säkättämään. Toisesta pullosta lisää, kun litra oli mennyt.
Hätänen mies juo vaikka pilsnerit odotellessaan kun pumppu tekee hommat. Minä putsasin tulpat.
Sitten välähti. Pistin moottoriöljyn imupumpun hommiin. Laskin ensin läpi sen verran peräöljyä, että tuli läpi puhdasta öljyä. Sen jälkeen imuputki öljypulloon ja pumppu säkättämään. Toisesta pullosta lisää, kun litra oli mennyt.
Hätänen mies juo vaikka pilsnerit odotellessaan kun pumppu tekee hommat. Minä putsasin tulpat.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Itse käytin apteekista ostettua 100ml ruiskua...
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Pumppu rupsuttaa ihmeen sujuvasti, vaikka öljy ei ihan litkua olekaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Kirkas letku tyhjään fairypulloon ja puristaa sen tyhjäksi. Nopea ja yksinkertainen tapa, johon kaikilla on välineet kotona.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- sepulaakeri
- Mersumies
- Viestit: 913
- Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
esim bilteemasta saa sellasen öljyimurin/ruiskun johon mahtuu jotain puol litraa ja maksaa n. 10€Sorsso kirjoitti:Itse käytin apteekista ostettua 100ml ruiskua...
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Se on ihan sohlo, vuotaa käsille ja horisee ilmaa läpi. Tallin vieressä työkalumetsässä (metsä johon lentää kaikki huonolaatuiset työkalut) asuu yksi tuommoinenkin.sepulaakeri kirjoitti:esim bilteemasta saa sellasen öljyimurin/ruiskun johon mahtuu jotain puol litraa ja maksaa n. 10€Sorsso kirjoitti:Itse käytin apteekista ostettua 100ml ruiskua...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
missääs tämä aarremetsä sijaitseeHuikko kirjoitti:Se on ihan sohlo, vuotaa käsille ja horisee ilmaa läpi. Tallin vieressä työkalumetsässä (metsä johon lentää kaikki huonolaatuiset työkalut) asuu yksi tuommoinenkin.sepulaakeri kirjoitti:esim bilteemasta saa sellasen öljyimurin/ruiskun johon mahtuu jotain puol litraa ja maksaa n. 10€Sorsso kirjoitti:Itse käytin apteekista ostettua 100ml ruiskua...

ps. tuo apteekin 100ml peräsuiske on paras tuohon hommaan....
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Täällä tampereellahan tuo metsä sijaitsee. Siellä on Bilteman voimahylsyjä, lenkkiavaimia, ainakin yksi kompressori, lukuisia pihtejä ja puristimia, pulttitavaraa jne 

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Usein taitaa litran muovipullossa se öljy olla ja sama se vaikka olis isommassakin purkissa. No mulla ainakin nurkissa on puhdasta ulkomitaltaan noin 8mm muoviputkea. Ensin poraa pullon korkkiin 7.5mm reiän.
Tuota putkea reipas puolen metrin pätkä ja tunkee tuon putken putelin korkista läpi niin että toinen pää ylettää pullon pohjaan saakka. Pääasia et korkin reikä on senverran pieni et tuo putki on ahdas menemään reikään. Tulee tiivis eikä turhia falskaa.
Sitten toinen pää perän täyttöaukosta sisään ja pullon korkin alapuolelle pukkaa vaikkapa naulalla reiän Sitten paieilmakompuralla pukkaa painetta pulloon tuosta reiästä. (Paineilmapistoolilla on helppo säännöstellä ilman määrää niin ettei räjäytä pulloa tai korkkia hevonkuuseen)
Johan öljy tyhjenee pullosta helposti. Askiöly menee kans tällä konstilla helposti eikä putelia tarte puristella.
Tuota putkea reipas puolen metrin pätkä ja tunkee tuon putken putelin korkista läpi niin että toinen pää ylettää pullon pohjaan saakka. Pääasia et korkin reikä on senverran pieni et tuo putki on ahdas menemään reikään. Tulee tiivis eikä turhia falskaa.
Sitten toinen pää perän täyttöaukosta sisään ja pullon korkin alapuolelle pukkaa vaikkapa naulalla reiän Sitten paieilmakompuralla pukkaa painetta pulloon tuosta reiästä. (Paineilmapistoolilla on helppo säännöstellä ilman määrää niin ettei räjäytä pulloa tai korkkia hevonkuuseen)
Johan öljy tyhjenee pullosta helposti. Askiöly menee kans tällä konstilla helposti eikä putelia tarte puristella.

Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Tuo Jarin kikka on joskus kokeiltu. Muuten ihan hyvä, mutta paineen kanssa saa olla varovainen.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
ymmärsinkö että on olemassa jokin vaikeampi tapa laittaa lootan öljyt kuin tämä ?Jari Ke kirjoitti:Usein taitaa litran muovipullossa se öljy olla ja sama se vaikka olis isommassakin purkissa. No mulla ainakin nurkissa on puhdasta ulkomitaltaan noin 8mm muoviputkea. Ensin poraa pullon korkkiin 7.5mm reiän.
Tuota putkea reipas puolen metrin pätkä ja tunkee tuon putken putelin korkista läpi niin että toinen pää ylettää pullon pohjaan saakka. Pääasia et korkin reikä on senverran pieni et tuo putki on ahdas menemään reikään. Tulee tiivis eikä turhia falskaa.
Sitten toinen pää perän täyttöaukosta sisään ja pullon korkin alapuolelle pukkaa vaikkapa naulalla reiän Sitten paieilmakompuralla pukkaa painetta pulloon tuosta reiästä. (Paineilmapistoolilla on helppo säännöstellä ilman määrää niin ettei räjäytä pulloa tai korkkia hevonkuuseen)
Johan öljy tyhjenee pullosta helposti. Askiöly menee kans tällä konstilla helposti eikä putelia tarte puristella.
http://aijaa.com/v.php?i=008938644066.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Voisin lahjoittaa sinulle Motonetin vastaavan ruiskun sinne samaan metsään heitettäväksi....Huikko kirjoitti:Täällä tampereellahan tuo metsä sijaitsee. Siellä on Bilteman voimahylsyjä, lenkkiavaimia, ainakin yksi kompressori, lukuisia pihtejä ja puristimia, pulttitavaraa jne

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
joissain atf-öljypurkeissa on semmoinen kaatonokka. sillä on kätevä pruutata mehut perään ja lootaan. sama korkki tais passata peräöljypurkkiinkin kun viimeksi öljyt vaihdoin. purkkia ei ihan tyhjäksi asti saa, mutta väliäkö tuolla, kun tavaraa tarvii kuitenkin yli yhden purkin verran.
turha se on letkujen kanssa alkaa värkkäämään.
turha se on letkujen kanssa alkaa värkkäämään.
200d '86
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Ainakin manuaaliaskin ja kardaanitunnelin välissä on niin vähän tilaa, ettei sinne mitään kaatonokkia sovi, kun ei sinne sovi edes 14mm kuusiokoloavain kunnolla.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Kyllä, Vitomiehet vaihtavat öljyn auton alla.
10 litran kanisteri kestää noin 1 bar painetta, ei kannata ylittää.
Sitten kun homma on valmis kannattaa se pikku kompura ja kanisteri siirtää pois auton edestä, eikä ajaa niiden yli

10 litran kanisteri kestää noin 1 bar painetta, ei kannata ylittää.
Sitten kun homma on valmis kannattaa se pikku kompura ja kanisteri siirtää pois auton edestä, eikä ajaa niiden yli


Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
kummasti ne öljyt vaan on sinne aina menny. avaimena pidän jemmassa semmoista kuusikoloavaimen pätkää mitä pyörittelen lenkkiavaimella tms.Huikko kirjoitti:Ainakin manuaaliaskin ja kardaanitunnelin välissä on niin vähän tilaa, ettei sinne mitään kaatonokkia sovi, kun ei sinne sovi edes 14mm kuusiokoloavain kunnolla.
200d '86
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
LopenUupunut kirjoitti:ymmärsinkö että on olemassa jokin vaikeampi tapa laittaa lootan öljyt kuin tämä ?Jari Ke kirjoitti:Usein taitaa litran muovipullossa se öljy olla ja sama se vaikka olis isommassakin purkissa. No mulla ainakin nurkissa on puhdasta ulkomitaltaan noin 8mm muoviputkea. Ensin poraa pullon korkkiin 7.5mm reiän.
Tuota putkea reipas puolen metrin pätkä ja tunkee tuon putken putelin korkista läpi niin että toinen pää ylettää pullon pohjaan saakka. Pääasia et korkin reikä on senverran pieni et tuo putki on ahdas menemään reikään. Tulee tiivis eikä turhia falskaa.
Sitten toinen pää perän täyttöaukosta sisään ja pullon korkin alapuolelle pukkaa vaikkapa naulalla reiän Sitten paieilmakompuralla pukkaa painetta pulloon tuosta reiästä. (Paineilmapistoolilla on helppo säännöstellä ilman määrää niin ettei räjäytä pulloa tai korkkia hevonkuuseen)
Johan öljy tyhjenee pullosta helposti. Askiöly menee kans tällä konstilla helposti eikä putelia tarte puristella.
http://aijaa.com/v.php?i=008938644066.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
![]()
.
Järjenkäyttö on tietty sallittua... Meinaan niitä on manuaalilootallakin olevia vehkeitä

Kesällä pistettiin ukkelin vehkeisiin mainitsemallani konstilla öljyt perään ja manuaalilootaan. Ja kompuroissa yleensä on se säätö jolla saa rajattua painetta jos pistoolinkahvasta on menny tuntuma.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Yksinkertaisen nerokas "pumppu"veskola kirjoitti:Kyllä, Vitomiehet vaihtavat öljyn auton alla.
10 litran kanisteri kestää noin 1 bar painetta, ei kannata ylittää.
Sitten kun homma on valmis kannattaa se pikku kompura ja kanisteri siirtää pois auton edestä, eikä ajaa niiden yli![]()

Tuostahan voisi tehdä karvalakkimallin, eli neulaventtiili korkin läpi ja jalkapumpulla painetta öljypänikkään.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
vanha jauhesammutin isolla korkilla. laittaa tubeles venttiilin johonkin kohtaan josta saadaan paine kannuuun. sitten uusitaan vähän sumuttimen letkua,laitetaan väliin pallohana ja täts it meillä on painekannu johon saa monta litraa öljyä sekä kestää painetta ja on ikuinen.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Jari Ke kirjoitti:LopenUupunut kirjoitti:ymmärsinkö että on olemassa jokin vaikeampi tapa laittaa lootan öljyt kuin tämä ?Jari Ke kirjoitti:Usein taitaa litran muovipullossa se öljy olla ja sama se vaikka olis isommassakin purkissa. No mulla ainakin nurkissa on puhdasta ulkomitaltaan noin 8mm muoviputkea. Ensin poraa pullon korkkiin 7.5mm reiän.
Tuota putkea reipas puolen metrin pätkä ja tunkee tuon putken putelin korkista läpi niin että toinen pää ylettää pullon pohjaan saakka. Pääasia et korkin reikä on senverran pieni et tuo putki on ahdas menemään reikään. Tulee tiivis eikä turhia falskaa.
Sitten toinen pää perän täyttöaukosta sisään ja pullon korkin alapuolelle pukkaa vaikkapa naulalla reiän Sitten paieilmakompuralla pukkaa painetta pulloon tuosta reiästä. (Paineilmapistoolilla on helppo säännöstellä ilman määrää niin ettei räjäytä pulloa tai korkkia hevonkuuseen)
Johan öljy tyhjenee pullosta helposti. Askiöly menee kans tällä konstilla helposti eikä putelia tarte puristella.
http://aijaa.com/v.php?i=008938644066.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
![]()
.
Järjenkäyttö on tietty sallittua... Meinaan niitä on manuaalilootallakin olevia vehkeitä![]()
Kesällä pistettiin ukkelin vehkeisiin mainitsemallani konstilla öljyt perään ja manuaalilootaan. Ja kompuroissa yleensä on se säätö jolla saa rajattua painetta jos pistoolinkahvasta on menny tuntuma.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
tolla jarin tekniikalla olen hyvin pärjänny. kannattaa tosiaan olla varovainen sen paineen kanssa. kerran jysähti peräöljypurkki naamalle, kun tuli pikkasen ahnehdittua sen paineen kanssa. koitin eka pestä niitä vaatteita, mutta eipä se peräöljy nyt niin helposti lähteny. heitin sitten roskiin ne vaatteet.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kikka peräöljyn vaihtoon
Heh, mulla kävi samoin kerran kun vaihdoin tomaatin suodattimen ja öljyt. Vaikka laskee ropusta öljyt, niin aina jää askin pohjalle sen verran että yhden vaatekerran kastelee.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI