Kun se auto ei sammu. Jeesatkaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mebe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 13.04.2004 17:35

Kun se auto ei sammu. Jeesatkaa!

Viesti Kirjoittaja mebe »

Tulin eilen töistä ja yritin sammuttaa auton. Diesel 250. Eihän se sammunut ollenkaan. Löysin sitten STOP-vivun jota painamalla auto sammui.
Mikähän tässä nyt on. Tiedän, että näin on käynyt ennenkin mutta missä vika
Pyydän neuvoja ja apua. Kiitos jo etukäteen. :evil:
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Ei sammu

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Veikkaan alipainevuotoa. :roll:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Muutamia mahdollisuuksia:

Alipainevuoto, sammuttimelle alipaine otetaan ilmeisesti tuossakin mallissa jarrutehostimelle alipainepumpulta lähtevästä putkesta, siinä on pieni haarapala josta lähtee letku virtalukolle, tarkista onko tuo haara ehjä.

Toinen vaihtoehto on se että virtalukon takana sijaitsevasta venttiilistä on letku irti, tämä tosin on erittäin epätodennäköistä jollei sielläpäin ole juuri hiljan tehty korjauksia tms.

Kolmas vaihtoehto on sammutinkellon alipainekalvo, kello sijaitsee ruiskupumpun päällä, ja sen päälle tulee alipaineletku virtalukolta, kellosta lähtee kara STOP-vivulle pumpun sisällä, ja alipaineen päästessä kelloon kara sulkee sammutusventtiilin. Jos mahdollista liitä kellon päähän pitempi letku niin että voit itse imeä siihen alipainetta ja tarkkaile painuuko STOP-vipu alas, jollei niin kellosta on kalvo rikki.

Todennäköisimpänä pidän kuitenkin alipainevuotoa matkalla alipainepumppu - virtalukko.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Omassa oli kerran vain tuo pumpun päällä olevan kalvon letku irti siitä liittimestä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajovalojen korkeudensäätö toimii "samalla alipaineella" eli siellä oleva vuoto vaikuttaa myös.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Todennäköisimmin se alipainesammutinkalvosysteemi rikki sieltä pumpun päältä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla w124nen ei sammunut kun ajovalon alipaine letku oli irronnut...
mebe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 13.04.2004 17:35

Mersu ei sammu

Viesti Kirjoittaja mebe »

Tiistaina vien auton remontti-reiskalle. Kirjoitan sitten nikä oli vikana. Remontti-reiska kertoi joskus olleen vikoja myös virtalukon pohjassa. Siellä on kuulemma joku muovinen läpyskä hahloineen., joka voi olla olla kulunut. Its olen noita letkuja käynyt nyt läpi ja silmämääräisesti näyttävät ehjiltä. STOP vipukin nousee siististi itsestään ylös, joten olisiko se "kalvo" ainakin ehjä. Ilmoitan ke tai to lisää. :?
mebe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 13.04.2004 17:35

No nyt se auto sammuu !!

Viesti Kirjoittaja mebe »

8) Auto kävi huollossa ja vika oli pumpun kalvossa. Uusi pumppu on vaihdettu 60E hintaan. Kiitos vielä neuvoista.

EDIT: Viesti liitetty aiempaan topiciin. Timo L.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

mistä tohon 60€ hintaan alipainepumppu??

Isännä 200D:stä on menny pumppu sen verran huonoksi ettei jaksa sammuttaa. aj 403tkm.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei mistään.

Lienee vaihdettu sammutinkalvo, ja hinta töineen 60 €....

Eikä,"Saleksi", isäsi autossa vika ole alipainepumpussa.
Tai jos on niin jarrutkaan ei sitten toimi just mitenkään.
wiimax.fi
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

ONko näin että vika olis kalvossa?
kuinpaljos noi alipainepumput kestää, pää asiassa laakerit?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos ei ole uudemman mallin pumppu, kannattaa vaihtaa.
Lyhin ajomatka millä tiedän särkyneen 130000 km, ja laakerin särkyminen vanhan mallin pumpusta tietää tuhoa kun jakokettinki hyppää / katkeaa.

Haulla löytyy tietoa pumpuista.
Samoin sammumisongelmista, tästäkin viestiketjusta, kun luet tarkkaan.
wiimax.fi
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

jees, nyt toimii, vaihdoin uuden sammuttimen venttiilin.
oli samalla alipainepumppu irti, niin ei siinä tuntu klappia laakereissa.

missä vuosimallissa se pumppu vaihtuu?
toi pirssi on -87
Vastaa Viestiin