Tulin eilen töistä ja yritin sammuttaa auton. Diesel 250. Eihän se sammunut ollenkaan. Löysin sitten STOP-vivun jota painamalla auto sammui.
Mikähän tässä nyt on. Tiedän, että näin on käynyt ennenkin mutta missä vika
Pyydän neuvoja ja apua. Kiitos jo etukäteen.
Alipainevuoto, sammuttimelle alipaine otetaan ilmeisesti tuossakin mallissa jarrutehostimelle alipainepumpulta lähtevästä putkesta, siinä on pieni haarapala josta lähtee letku virtalukolle, tarkista onko tuo haara ehjä.
Toinen vaihtoehto on se että virtalukon takana sijaitsevasta venttiilistä on letku irti, tämä tosin on erittäin epätodennäköistä jollei sielläpäin ole juuri hiljan tehty korjauksia tms.
Kolmas vaihtoehto on sammutinkellon alipainekalvo, kello sijaitsee ruiskupumpun päällä, ja sen päälle tulee alipaineletku virtalukolta, kellosta lähtee kara STOP-vivulle pumpun sisällä, ja alipaineen päästessä kelloon kara sulkee sammutusventtiilin. Jos mahdollista liitä kellon päähän pitempi letku niin että voit itse imeä siihen alipainetta ja tarkkaile painuuko STOP-vipu alas, jollei niin kellosta on kalvo rikki.
Todennäköisimpänä pidän kuitenkin alipainevuotoa matkalla alipainepumppu - virtalukko.
Tiistaina vien auton remontti-reiskalle. Kirjoitan sitten nikä oli vikana. Remontti-reiska kertoi joskus olleen vikoja myös virtalukon pohjassa. Siellä on kuulemma joku muovinen läpyskä hahloineen., joka voi olla olla kulunut. Its olen noita letkuja käynyt nyt läpi ja silmämääräisesti näyttävät ehjiltä. STOP vipukin nousee siististi itsestään ylös, joten olisiko se "kalvo" ainakin ehjä. Ilmoitan ke tai to lisää.
Jos ei ole uudemman mallin pumppu, kannattaa vaihtaa.
Lyhin ajomatka millä tiedän särkyneen 130000 km, ja laakerin särkyminen vanhan mallin pumpusta tietää tuhoa kun jakokettinki hyppää / katkeaa.
Haulla löytyy tietoa pumpuista.
Samoin sammumisongelmista, tästäkin viestiketjusta, kun luet tarkkaan.