basson puutetta? eli kuinka saat takaluukun subun kuulumaan?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Auttaa kummasti kun repäisee tuon ensiapulaukun pois tieltä (W123).. Siis alkuperäiseen topicciin viitaten :)

Vielä on hakusessa että missä asennossa tuo potkii parhaiten kontissa... (subu siis). Tällä hetkellä se on EA-reiän alla elkku kattoa kohti, kuuluu aika mukavasti. Vaikka eikös parhaat tehot pitäisi irrota elementistä pois päin?
W124 300D autom. -86
Avatar
Antti 190e
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...

Viesti Kirjoittaja Antti 190e »

se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa. Itellä on aika leuhka asetelma vaikka ite sanonki:
Subbarin elementti osottaa taaksepäin ja vahvistin on kiinni kotelossa niin että
se näkyy siitä ensiapulaukun aukon kohalta 8)
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.

teoriassa ja myös käytännössä, mitä pidemmän matkan matala ääniaalto (siis subin mörinä) kulkee autossa sitä paremmalta se kuulostaa, koska nuo matalat ääniaallot on "pidempiä" kuin korkeat.

eihän se subi niin mukavasti murahtele takapenkille kuin etupenkille ja näin on myös etusubin kanssa..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Jarkko H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Pe 05.03.2004 11:12
Paikkakunta: Kmo

Viesti Kirjoittaja Jarkko H. »

Omassa 190 bassot soi hyvin.Hattuhyllystä on leikattu yli puolet pois(joku saksanmaalla rälläköiny).Bassoina on kaks dragsterin 8" refleksikotelossa.Litratilavuutta kummallakin on n.20l.Yllätyin itsekkin miten hyvin ne soivat vaikkakin ovat vain 8" :lol:
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

_Antti kirjoitti:
Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.

teoriassa ja myös käytännössä, mitä pidemmän matkan matala ääniaalto (siis subin mörinä) kulkee autossa sitä paremmalta se kuulostaa, koska nuo matalat ääniaallot on "pidempiä" kuin korkeat.

eihän se subi niin mukavasti murahtele takapenkille kuin etupenkille ja näin on myös etusubin kanssa..
Ai ? Mun käsittääkseni

1) subbarin kyseessä ollen, ei ole merkitystä kuunnellaanko kaiutinta etu- vai takapuolelta
(Jos kyseessä on joku muu kun subbari niin saattaa ollakin - jossakin tapauksissa pölysuoja toimii säteilijänä keskiäänillä ja diskanteilla)
Pääasia on että kuunnellaan vaan toiselta puolelta, edestä tai takaa, ei sivulta (eli kaiutin on kiinni kotelossa tai levyssä).

2) yleensä etäisyys huonontaa äänentoistoa (varsinkin korkeilla taajuuksilla). Mitä suorempi reitti ja pienempi etäisyys kaiuttimen ja kuuntelijan välillä, suhteessa sitä hiljaisempia ovat heijastukset, sitä pienempi vaikutus heijastuksilla on ja lopputuloksena yleensä parempi toisto.
Tietysti jossakin tapauksissa saattaa olla hyvää tuuria että resonanssit sattuu oikeaan kohtaan. Mutta yhtä hyvin saattaa sattua kaiuttimen ollessa toisinkin päin.

Mitään minimivälimatkaa kaiuttimen ja korvan välille ei tarvita. Jos olisi näin, kuulokkeilla kuunnellessa ei kuuluisi kun sihinää ja vasta kun kuulokkeet on kolmen metrin päässä pöydällä ne alkaisi "potkimaan" kunnolla. Käytännössä on toisinpäin...
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

jysi kirjoitti:Mitään minimivälimatkaa kaiuttimen ja korvan välille ei tarvita. Jos olisi näin, kuulokkeilla kuunnellessa ei kuuluisi kun sihinää ja vasta kun kuulokkeet on kolmen metrin päässä pöydällä ne alkaisi "potkimaan" kunnolla. Käytännössä on toisinpäin...
Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:

- Subbari on keskellä huonetta, reilusti irti lattiasta. Bassonkorostus 0dB
- Subbari keskellä huonetta, lattialla. Korostus 3dB
- Lattialla, seinän vieressä. Korostus 6dB
- Lattialla, nurkassa. Korostus 9dB

Eli aina kun subbari pistetään seinän/lattian/katon viereen, niin bassonkorostus kasvaa. Ja autossahan noita seiniä on 1..2..3...öö.. useita.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3247
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
Kun sisätila on aallonpituuden puolikasta pienempi, myös heijastukset vaikuttavat samaan suuntaan kuin kaiuttimen kalvo ja ilmanpaine koko autossa nousee/laskee samaan tahtiin kun kartio heiluu. Suuremmilla taajuuksilla paineenvaihtelu etenee aaltoina.
sivonen kirjoitti:En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:

- Subbari on keskellä huonetta, reilusti irti lattiasta. Bassonkorostus 0dB
- Subbari keskellä huonetta, lattialla. Korostus 3dB
- Lattialla, seinän vieressä. Korostus 6dB
- Lattialla, nurkassa. Korostus 9dB

Eli aina kun subbari pistetään seinän/lattian/katon viereen, niin bassonkorostus kasvaa. Ja autossahan noita seiniä on 1..2..3...öö.. useita.
Melkein sama asia. Kovasta pinnasta ääni heijastuu ja elementille syntyy "peilikuva". Kun suoran ja heijastuneen äänen matkaero on alle puoli aallonpituutta, heijastus vahvistaa ääntä. Pienillä taajuuksilla ero on lähes nolla ja ääntä saadaan lattialla tuplasti, nurkassa nelinkertainen määrä.
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Ensiviikolla pitäisi mullekkin tulla W201 mese(todellinen projekti ja laittoa löytyy paljon). Tarkoitus saada vielä joskus joulukuussa kasaan. Subin kannalta taitaa melkeen ainut ja oikea vaihtoehto olla Bandbass? Täytyy tossa laskeskella vähän koteloa tolle DD9515:selle. Tehoa sille on 1400wrms . Jos sais vähän potkua tonne alapaahänkin :twisted: Eteen mietin että laittaisin oviin midit(8" tai 10") ja keskiäänen/diskantin sijoittelua pääsen sitten myöhemmin miettimään. Entäs takamatkustajille, saako takaoviin helposti ängettyä millaiset kotelot? Niin ja minkäkokoinen laturi tossa 190 2.0E 84` ssa on? Saako suoraan paikalleen esim. jostain muusta mersusta isompaa laturia?
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Etusubi on mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto.
w201 190D
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Turmeloitsia
Subin kannalta taitaa melkeen ainut ja oikea vaihtoehto olla Bandbass?
Kannattaa harkita tota bandbassskoteloo viel kertaallee... itel oli 3.astee isobaribandbass ja tulin siihe tuloksee et jos haluaa vaan testiraitoi kuunnel nii silloi boksi on ok mut jättää potkun liian vähäseks...
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Kyllä bandbass soi hyvin, kunhan sen saa toimimaan. Vaatii helvetisti testausta ja testausta, ellei satu mäihällä suoraan menemään kohilleen. Tuon oon muuten itsekkin joskus huomannut että jos elementit on isobarisena vaikka esim. suljetussa niin kontrolli ja potku kärsii.
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

bandbass

Viesti Kirjoittaja tuti »

juu itsekin aikomusta laittaa vahan poppia autoon. talla hetkella macromin 8" erillis-satsi takana ja vaffari.
tarkotus olis laittaa toi macromin setti eteen ja bandbass subisetti takaluukkuun ja sit ihan vaan jotkut kaiuttimet hattuhyllylle.
onko kellaan kokemusta noista valmiista bandbass subiseteista?
macromilla taitaa ainakin olla sellanen... ja taitaa aika monilla valmistajilla sellaset olevan, saastyis varmaan suurimmalta saadolta...
itsellakin ylimaaranen 15" phase linear, mut ei varmaan jaksa alkaa saataa kun arvotkin puuttuu...
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
vito cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 22.08.2004 16:28
Paikkakunta: 08...

Viesti Kirjoittaja vito cdi »

Kertokaa mullekki kuka valmistaa 10" midejä? Tietääkseni kukaan suomessa ei ole saanut subbaria toimimaan midinä ja kukaan ei valmista 10" midiä... laittakaa se subi sinne hanskalokeroon nii kuuluu varmasti, tosin siinä ei oo tilaa millekkää digital desingin 15" "vähemmän" äänenlaatuelementille 8)
romujenkeräys on sairaus!
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Joo suoraan ei myydä autokäyttöön 10" midejä, mutta siihen käyttöön sopivia elementtejä löytyy. Ainut ongelma on tosiaan kun ne ei ole autokäyttöön niin mitä ne sanoo pakkasesta yms. . Saattaa olla että laitan 8"(tai 6,5") midit, niitä kun löytyy myös autokäyttöön. Nyt vähän vielä auki, mitä kaikkea loppujenlopuksi tonne laitan. Ja DD 9515 on rakennettu SQ käyttöön, en ymmärrä tota DD:n "paine-elementti" leimaa. Se nyt sattuu olemaan tehty mahd. järeeksi, täten kestää tehoa paljon ja herkkä kun sattuu olemaan = Paljon myös painetta.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
vito cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Su 22.08.2004 16:28
Paikkakunta: 08...

Viesti Kirjoittaja vito cdi »

Sulla on kyllä kallis ja paljon tehoa vaativa elementti, luulen, että tuo jää monen setistä pois hintansa ja tehontarpeensa takia. Ja tuosta halvempaa mallia on keiltu, mutta huonolla menestyksellä(en minä) silloin ku oli hintaraja, silloin tuo 15" olisi syönyt aika paljon budjetista.. mutta nyt ilman hintarajoja voi kokeilla sound only luokassa jos uskaltaa :P
romujenkeräys on sairaus!
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

En nyt kisaamaan aio kumminkaan lähteä. Tottahan tuo että kallis elementti kyllä on, mutta käytettynä noita liikkuu siedettäviin hintoihin 500-600e. Ja mikä parasta tuo elementti on lähes ikuinen. Reconetus settejä liikkuu paljon, ja ihan OK hintaankin vielä(kiitos DB dragin). Tehosta kyllä tykkää(vähän liikaakin), mutta norm. musiikki käytössä riittää tommonen 1kw.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

eiköhän olis aika puhua myös äänieristämisestä. ettei tule rämiseviä peltilaatikoita autoista. tosin peityyhän sivuäänet kun tarpeeksi vääntää hana vehkeestä. :lol:
Jos vielä hämmennetään pakkaa hiukan niin varsinkin sq luokasta pitäisi boxi rakentaa betonista tai kivestä.
Puhun kuitenkin ihan teoriassa boxista,en käytännössä :wink:
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Lindroos kirjoitti:Jotkut ovat sovittaneet mtös 5.25" mutta taitaa vaatia jo muutostöitä enemmän.
:lol: arvaa vaan pitikö änkeä 5,25" focalit tuonne etupäähän, nyt onkin taiteilemista uusien suojaritilöiden kanssa. A-pilareistakin joutuu ottamaan pois alareunasta...
Kuva
Avatar
_Antti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 592
Liittynyt: Ma 21.07.2003 16:21
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja _Antti »

Hyvin ne 5.25" sinne menee :wink: Dremeliä kun näyttää reiälle ja ritilälle niin alkaa sopia..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
perttulaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja perttulaukka »

Mieleeni tuli tehdä hattuhyllyyn läpivienti konttiin esim. neljä kappaletta 6" refleksiputkia verhoilis "hienosti", niin miten hyvin bassot kuuluisivat kontista autoon, siis tarkoitan että kuuluisikos tommoisesta Peerless R12 mihinkään tuolla kontissa, jos vaikka suljettuun sen laittais? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä elementistä? Pitäisikö refleksiputkia olla useampi, että paineet tulisivat, ja entä miten ylipäätään refleksiputket vaikuttaisivat äänenlaatuun (vai onko eroja huomattavissa ollenkaan vrt. reikä)

Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita :D


Kiitos!
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

perttulaukka kirjoitti:Mieleeni tuli tehdä hattuhyllyyn läpivienti konttiin esim. neljä kappaletta 6" refleksiputkia verhoilis "hienosti", niin miten hyvin bassot kuuluisivat kontista autoon, siis tarkoitan että kuuluisikos tommoisesta Peerless R12 mihinkään tuolla kontissa, jos vaikka suljettuun sen laittais? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä elementistä? Pitäisikö refleksiputkia olla useampi, että paineet tulisivat, ja entä miten ylipäätään refleksiputket vaikuttaisivat äänenlaatuun (vai onko eroja huomattavissa ollenkaan vrt. reikä)

Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita :D


Kiitos!
Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.
Ei kovin hyvin kuulu läpi kun ei ole muuta kuin kaiuttimen reikä aukkona hytin puolelle.
Kun jaksaisi, niin täytyy kokeilla jonkinlaista painelevy viritystä tuolle, siten että puhaltaa suoraan kajuuttaan.
Tai sitten vaan isompia reikiä hyllyyn.
Peräkontin puolella kyllä riittää meteliä, kun vaan saa sen johdettua sisätiloihin :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Jani kirjoitti: Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.
Ei kovin hyvin kuulu läpi kun ei ole muuta kuin kaiuttimen reikä aukkona hytin puolelle.
Kun jaksaisi, niin täytyy kokeilla jonkinlaista painelevy viritystä tuolle, siten että puhaltaa suoraan kajuuttaan.
Tai sitten vaan isompia reikiä hyllyyn.
Peräkontin puolella kyllä riittää meteliä, kun vaan saa sen johdettua sisätiloihin :roll:
ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.

Tuo R12 on kyllä hyvä elementti, 3 niitä jo asentanut kavereille ja kaikki on tykännyt soinnista. Painetta ei tosin saa yhtä paljon aikaiseksi kuin XLS sarjan Peerlessillä mutta silti ihan kohtalaisesti tuollakin saa fiilisteltyä.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Joni P. kirjoitti:ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.
Tarkoitus olikin laittaa levy silleen, että se ohjaa älämölön kajuutan puolelle.
Eli reikä hattuhyllyyn levyn "suun" kohdalle.
Kuulemma tuon elementin pitäisi toimia kohtuullisesti tuollaisella patentilla.
Kai tuo jonkinlaista köyhän ja laiskan miehen bandpass:ia vastaa :roll:
Vie ainakin vähemmän tilaa kuin kunnon bandpass-kotelo.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
perttulaukka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja perttulaukka »

Hmmm... itsekin uskoisin ton P12 olevan hyvä elementti, muttakun pitäisi tosiaa saada kajuutan puolelle noi beissit nii toimisko toi refleksiputki ratkaisu? Vai pitääkö ruveta tekee jollai eri menetelmällä? :?
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
Vastaa Viestiin