
Vielä on hakusessa että missä asennossa tuo potkii parhaiten kontissa... (subu siis). Tällä hetkellä se on EA-reiän alla elkku kattoa kohti, kuuluu aika mukavasti. Vaikka eikös parhaat tehot pitäisi irrota elementistä pois päin?
kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
Ai ? Mun käsittääkseni_Antti kirjoitti:kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
teoriassa ja myös käytännössä, mitä pidemmän matkan matala ääniaalto (siis subin mörinä) kulkee autossa sitä paremmalta se kuulostaa, koska nuo matalat ääniaallot on "pidempiä" kuin korkeat.
eihän se subi niin mukavasti murahtele takapenkille kuin etupenkille ja näin on myös etusubin kanssa..
Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.jysi kirjoitti:Mitään minimivälimatkaa kaiuttimen ja korvan välille ei tarvita. Jos olisi näin, kuulokkeilla kuunnellessa ei kuuluisi kun sihinää ja vasta kun kuulokkeet on kolmen metrin päässä pöydällä ne alkaisi "potkimaan" kunnolla. Käytännössä on toisinpäin...
En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
Kun sisätila on aallonpituuden puolikasta pienempi, myös heijastukset vaikuttavat samaan suuntaan kuin kaiuttimen kalvo ja ilmanpaine koko autossa nousee/laskee samaan tahtiin kun kartio heiluu. Suuremmilla taajuuksilla paineenvaihtelu etenee aaltoina.Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
Melkein sama asia. Kovasta pinnasta ääni heijastuu ja elementille syntyy "peilikuva". Kun suoran ja heijastuneen äänen matkaero on alle puoli aallonpituutta, heijastus vahvistaa ääntä. Pienillä taajuuksilla ero on lähes nolla ja ääntä saadaan lattialla tuplasti, nurkassa nelinkertainen määrä.sivonen kirjoitti:En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:
- Subbari on keskellä huonetta, reilusti irti lattiasta. Bassonkorostus 0dB
- Subbari keskellä huonetta, lattialla. Korostus 3dB
- Lattialla, seinän vieressä. Korostus 6dB
- Lattialla, nurkassa. Korostus 9dB
Eli aina kun subbari pistetään seinän/lattian/katon viereen, niin bassonkorostus kasvaa. Ja autossahan noita seiniä on 1..2..3...öö.. useita.
Kannattaa harkita tota bandbassskoteloo viel kertaallee... itel oli 3.astee isobaribandbass ja tulin siihe tuloksee et jos haluaa vaan testiraitoi kuunnel nii silloi boksi on ok mut jättää potkun liian vähäseks...Subin kannalta taitaa melkeen ainut ja oikea vaihtoehto olla Bandbass?
Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.perttulaukka kirjoitti:Mieleeni tuli tehdä hattuhyllyyn läpivienti konttiin esim. neljä kappaletta 6" refleksiputkia verhoilis "hienosti", niin miten hyvin bassot kuuluisivat kontista autoon, siis tarkoitan että kuuluisikos tommoisesta Peerless R12 mihinkään tuolla kontissa, jos vaikka suljettuun sen laittais? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä elementistä? Pitäisikö refleksiputkia olla useampi, että paineet tulisivat, ja entä miten ylipäätään refleksiputket vaikuttaisivat äänenlaatuun (vai onko eroja huomattavissa ollenkaan vrt. reikä)
Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita![]()
Kiitos!
ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.Jani kirjoitti: Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.
Ei kovin hyvin kuulu läpi kun ei ole muuta kuin kaiuttimen reikä aukkona hytin puolelle.
Kun jaksaisi, niin täytyy kokeilla jonkinlaista painelevy viritystä tuolle, siten että puhaltaa suoraan kajuuttaan.
Tai sitten vaan isompia reikiä hyllyyn.
Peräkontin puolella kyllä riittää meteliä, kun vaan saa sen johdettua sisätiloihin
Tarkoitus olikin laittaa levy silleen, että se ohjaa älämölön kajuutan puolelle.Joni P. kirjoitti:ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.