Vielä on hakusessa että missä asennossa tuo potkii parhaiten kontissa... (subu siis). Tällä hetkellä se on EA-reiän alla elkku kattoa kohti, kuuluu aika mukavasti. Vaikka eikös parhaat tehot pitäisi irrota elementistä pois päin?
basson puutetta? eli kuinka saat takaluukun subun kuulumaan?
Auttaa kummasti kun repäisee tuon ensiapulaukun pois tieltä (W123).. Siis alkuperäiseen topicciin viitaten
Vielä on hakusessa että missä asennossa tuo potkii parhaiten kontissa... (subu siis). Tällä hetkellä se on EA-reiän alla elkku kattoa kohti, kuuluu aika mukavasti. Vaikka eikös parhaat tehot pitäisi irrota elementistä pois päin?
Vielä on hakusessa että missä asennossa tuo potkii parhaiten kontissa... (subu siis). Tällä hetkellä se on EA-reiän alla elkku kattoa kohti, kuuluu aika mukavasti. Vaikka eikös parhaat tehot pitäisi irrota elementistä pois päin?
W124 300D autom. -86
- Antti 190e
- Sisäänajossa

- Viestit: 42
- Liittynyt: Ma 10.11.2003 18:20
- Paikkakunta: Keskipohjanmaalla...
kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
teoriassa ja myös käytännössä, mitä pidemmän matkan matala ääniaalto (siis subin mörinä) kulkee autossa sitä paremmalta se kuulostaa, koska nuo matalat ääniaallot on "pidempiä" kuin korkeat.
eihän se subi niin mukavasti murahtele takapenkille kuin etupenkille ja näin on myös etusubin kanssa..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Ai ? Mun käsittääkseni_Antti kirjoitti:kyllä sillä vain on tietyissä autoissa suurikin ero, onko subin kalvo osottamassa selkänojaan vain perään päin.Antti 190e kirjoitti:se on melkeen sama miten se subbari sielä takakontissa on.....ei kovin suuria eroja ainaskaa.
teoriassa ja myös käytännössä, mitä pidemmän matkan matala ääniaalto (siis subin mörinä) kulkee autossa sitä paremmalta se kuulostaa, koska nuo matalat ääniaallot on "pidempiä" kuin korkeat.
eihän se subi niin mukavasti murahtele takapenkille kuin etupenkille ja näin on myös etusubin kanssa..
1) subbarin kyseessä ollen, ei ole merkitystä kuunnellaanko kaiutinta etu- vai takapuolelta
(Jos kyseessä on joku muu kun subbari niin saattaa ollakin - jossakin tapauksissa pölysuoja toimii säteilijänä keskiäänillä ja diskanteilla)
Pääasia on että kuunnellaan vaan toiselta puolelta, edestä tai takaa, ei sivulta (eli kaiutin on kiinni kotelossa tai levyssä).
2) yleensä etäisyys huonontaa äänentoistoa (varsinkin korkeilla taajuuksilla). Mitä suorempi reitti ja pienempi etäisyys kaiuttimen ja kuuntelijan välillä, suhteessa sitä hiljaisempia ovat heijastukset, sitä pienempi vaikutus heijastuksilla on ja lopputuloksena yleensä parempi toisto.
Tietysti jossakin tapauksissa saattaa olla hyvää tuuria että resonanssit sattuu oikeaan kohtaan. Mutta yhtä hyvin saattaa sattua kaiuttimen ollessa toisinkin päin.
Mitään minimivälimatkaa kaiuttimen ja korvan välille ei tarvita. Jos olisi näin, kuulokkeilla kuunnellessa ei kuuluisi kun sihinää ja vasta kun kuulokkeet on kolmen metrin päässä pöydällä ne alkaisi "potkimaan" kunnolla. Käytännössä on toisinpäin...
Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.jysi kirjoitti:Mitään minimivälimatkaa kaiuttimen ja korvan välille ei tarvita. Jos olisi näin, kuulokkeilla kuunnellessa ei kuuluisi kun sihinää ja vasta kun kuulokkeet on kolmen metrin päässä pöydällä ne alkaisi "potkimaan" kunnolla. Käytännössä on toisinpäin...
Kumipyöräinen käyttömaataistelutähtilaiva: Vario 816D 2010
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition, LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition, LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
- Subbari on keskellä huonetta, reilusti irti lattiasta. Bassonkorostus 0dB
- Subbari keskellä huonetta, lattialla. Korostus 3dB
- Lattialla, seinän vieressä. Korostus 6dB
- Lattialla, nurkassa. Korostus 9dB
Eli aina kun subbari pistetään seinän/lattian/katon viereen, niin bassonkorostus kasvaa. Ja autossahan noita seiniä on 1..2..3...öö.. useita.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Kun sisätila on aallonpituuden puolikasta pienempi, myös heijastukset vaikuttavat samaan suuntaan kuin kaiuttimen kalvo ja ilmanpaine koko autossa nousee/laskee samaan tahtiin kun kartio heiluu. Suuremmilla taajuuksilla paineenvaihtelu etenee aaltoina.Saul kirjoitti: Jep. En muista mihin se perustuu, mutta matalat kuuluvat autossa helposti, koska matalan ääniaallon pituutta lyhyempi sisätila korostaa sitä matalaa ääntä. Sama homma kuulokkeissa.
Melkein sama asia. Kovasta pinnasta ääni heijastuu ja elementille syntyy "peilikuva". Kun suoran ja heijastuneen äänen matkaero on alle puoli aallonpituutta, heijastus vahvistaa ääntä. Pienillä taajuuksilla ero on lähes nolla ja ääntä saadaan lattialla tuplasti, nurkassa nelinkertainen määrä.sivonen kirjoitti:En ole varma, meneekö luvut oikein, mutta idea on tämä:
- Subbari on keskellä huonetta, reilusti irti lattiasta. Bassonkorostus 0dB
- Subbari keskellä huonetta, lattialla. Korostus 3dB
- Lattialla, seinän vieressä. Korostus 6dB
- Lattialla, nurkassa. Korostus 9dB
Eli aina kun subbari pistetään seinän/lattian/katon viereen, niin bassonkorostus kasvaa. Ja autossahan noita seiniä on 1..2..3...öö.. useita.
-
Turmelioitsia
- Vakiokalustoa

- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
Ensiviikolla pitäisi mullekkin tulla W201 mese(todellinen projekti ja laittoa löytyy paljon). Tarkoitus saada vielä joskus joulukuussa kasaan. Subin kannalta taitaa melkeen ainut ja oikea vaihtoehto olla Bandbass? Täytyy tossa laskeskella vähän koteloa tolle DD9515:selle. Tehoa sille on 1400wrms . Jos sais vähän potkua tonne alapaahänkin
Eteen mietin että laittaisin oviin midit(8" tai 10") ja keskiäänen/diskantin sijoittelua pääsen sitten myöhemmin miettimään. Entäs takamatkustajille, saako takaoviin helposti ängettyä millaiset kotelot? Niin ja minkäkokoinen laturi tossa 190 2.0E 84` ssa on? Saako suoraan paikalleen esim. jostain muusta mersusta isompaa laturia?
- ex-voortman
- Vakiokalustoa

- Viestit: 159
- Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
- Paikkakunta: Kankaanpää
- Viesti:
Turmeloitsia
Kannattaa harkita tota bandbassskoteloo viel kertaallee... itel oli 3.astee isobaribandbass ja tulin siihe tuloksee et jos haluaa vaan testiraitoi kuunnel nii silloi boksi on ok mut jättää potkun liian vähäseks...Subin kannalta taitaa melkeen ainut ja oikea vaihtoehto olla Bandbass?
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
VW Bora 1.8T Wetterauer
044-3300492
-
Turmelioitsia
- Vakiokalustoa

- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
- Paikkakunta: JKL mlk
bandbass
juu itsekin aikomusta laittaa vahan poppia autoon. talla hetkella macromin 8" erillis-satsi takana ja vaffari.
tarkotus olis laittaa toi macromin setti eteen ja bandbass subisetti takaluukkuun ja sit ihan vaan jotkut kaiuttimet hattuhyllylle.
onko kellaan kokemusta noista valmiista bandbass subiseteista?
macromilla taitaa ainakin olla sellanen... ja taitaa aika monilla valmistajilla sellaset olevan, saastyis varmaan suurimmalta saadolta...
itsellakin ylimaaranen 15" phase linear, mut ei varmaan jaksa alkaa saataa kun arvotkin puuttuu...
tarkotus olis laittaa toi macromin setti eteen ja bandbass subisetti takaluukkuun ja sit ihan vaan jotkut kaiuttimet hattuhyllylle.
onko kellaan kokemusta noista valmiista bandbass subiseteista?
macromilla taitaa ainakin olla sellanen... ja taitaa aika monilla valmistajilla sellaset olevan, saastyis varmaan suurimmalta saadolta...
itsellakin ylimaaranen 15" phase linear, mut ei varmaan jaksa alkaa saataa kun arvotkin puuttuu...
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Kertokaa mullekki kuka valmistaa 10" midejä? Tietääkseni kukaan suomessa ei ole saanut subbaria toimimaan midinä ja kukaan ei valmista 10" midiä... laittakaa se subi sinne hanskalokeroon nii kuuluu varmasti, tosin siinä ei oo tilaa millekkää digital desingin 15" "vähemmän" äänenlaatuelementille 
romujenkeräys on sairaus!
Joo suoraan ei myydä autokäyttöön 10" midejä, mutta siihen käyttöön sopivia elementtejä löytyy. Ainut ongelma on tosiaan kun ne ei ole autokäyttöön niin mitä ne sanoo pakkasesta yms. . Saattaa olla että laitan 8"(tai 6,5") midit, niitä kun löytyy myös autokäyttöön. Nyt vähän vielä auki, mitä kaikkea loppujenlopuksi tonne laitan. Ja DD 9515 on rakennettu SQ käyttöön, en ymmärrä tota DD:n "paine-elementti" leimaa. Se nyt sattuu olemaan tehty mahd. järeeksi, täten kestää tehoa paljon ja herkkä kun sattuu olemaan = Paljon myös painetta.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Sulla on kyllä kallis ja paljon tehoa vaativa elementti, luulen, että tuo jää monen setistä pois hintansa ja tehontarpeensa takia. Ja tuosta halvempaa mallia on keiltu, mutta huonolla menestyksellä(en minä) silloin ku oli hintaraja, silloin tuo 15" olisi syönyt aika paljon budjetista.. mutta nyt ilman hintarajoja voi kokeilla sound only luokassa jos uskaltaa 
romujenkeräys on sairaus!
En nyt kisaamaan aio kumminkaan lähteä. Tottahan tuo että kallis elementti kyllä on, mutta käytettynä noita liikkuu siedettäviin hintoihin 500-600e. Ja mikä parasta tuo elementti on lähes ikuinen. Reconetus settejä liikkuu paljon, ja ihan OK hintaankin vielä(kiitos DB dragin). Tehosta kyllä tykkää(vähän liikaakin), mutta norm. musiikki käytössä riittää tommonen 1kw.
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
eiköhän olis aika puhua myös äänieristämisestä. ettei tule rämiseviä peltilaatikoita autoista. tosin peityyhän sivuäänet kun tarpeeksi vääntää hana vehkeestä.
Jos vielä hämmennetään pakkaa hiukan niin varsinkin sq luokasta pitäisi boxi rakentaa betonista tai kivestä.
Puhun kuitenkin ihan teoriassa boxista,en käytännössä
Jos vielä hämmennetään pakkaa hiukan niin varsinkin sq luokasta pitäisi boxi rakentaa betonista tai kivestä.
Puhun kuitenkin ihan teoriassa boxista,en käytännössä
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
-
perttulaukka
- Sisäänajossa

- Viestit: 17
- Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
- Paikkakunta: Nivala
Mieleeni tuli tehdä hattuhyllyyn läpivienti konttiin esim. neljä kappaletta 6" refleksiputkia verhoilis "hienosti", niin miten hyvin bassot kuuluisivat kontista autoon, siis tarkoitan että kuuluisikos tommoisesta Peerless R12 mihinkään tuolla kontissa, jos vaikka suljettuun sen laittais? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä elementistä? Pitäisikö refleksiputkia olla useampi, että paineet tulisivat, ja entä miten ylipäätään refleksiputket vaikuttaisivat äänenlaatuun (vai onko eroja huomattavissa ollenkaan vrt. reikä)
Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita
Kiitos!
Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita
Kiitos!
jossei mersulla nii sitte pyörällä!
Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.perttulaukka kirjoitti:Mieleeni tuli tehdä hattuhyllyyn läpivienti konttiin esim. neljä kappaletta 6" refleksiputkia verhoilis "hienosti", niin miten hyvin bassot kuuluisivat kontista autoon, siis tarkoitan että kuuluisikos tommoisesta Peerless R12 mihinkään tuolla kontissa, jos vaikka suljettuun sen laittais? Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä elementistä? Pitäisikö refleksiputkia olla useampi, että paineet tulisivat, ja entä miten ylipäätään refleksiputket vaikuttaisivat äänenlaatuun (vai onko eroja huomattavissa ollenkaan vrt. reikä)
Autoa ei itselläni vielä ole, mutta mukavahan se on jo etukäteen miettiä näitä asioita![]()
Kiitos!
Ei kovin hyvin kuulu läpi kun ei ole muuta kuin kaiuttimen reikä aukkona hytin puolelle.
Kun jaksaisi, niin täytyy kokeilla jonkinlaista painelevy viritystä tuolle, siten että puhaltaa suoraan kajuuttaan.
Tai sitten vaan isompia reikiä hyllyyn.
Peräkontin puolella kyllä riittää meteliä, kun vaan saa sen johdettua sisätiloihin
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.Jani kirjoitti: Mulla on tuollainen takaluukussa, suljetussa kotelossa.
Ei kovin hyvin kuulu läpi kun ei ole muuta kuin kaiuttimen reikä aukkona hytin puolelle.
Kun jaksaisi, niin täytyy kokeilla jonkinlaista painelevy viritystä tuolle, siten että puhaltaa suoraan kajuuttaan.
Tai sitten vaan isompia reikiä hyllyyn.
Peräkontin puolella kyllä riittää meteliä, kun vaan saa sen johdettua sisätiloihin
Tuo R12 on kyllä hyvä elementti, 3 niitä jo asentanut kavereille ja kaikki on tykännyt soinnista. Painetta ei tosin saa yhtä paljon aikaiseksi kuin XLS sarjan Peerlessillä mutta silti ihan kohtalaisesti tuollakin saa fiilisteltyä.
Tarkoitus olikin laittaa levy silleen, että se ohjaa älämölön kajuutan puolelle.Joni P. kirjoitti:ei taida pelkkä painelevy riittää, bandpassilla saisi kaiken melun kajuuttaan.
Eli reikä hattuhyllyyn levyn "suun" kohdalle.
Kuulemma tuon elementin pitäisi toimia kohtuullisesti tuollaisella patentilla.
Kai tuo jonkinlaista köyhän ja laiskan miehen bandpass:ia vastaa
Vie ainakin vähemmän tilaa kuin kunnon bandpass-kotelo.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
-
perttulaukka
- Sisäänajossa

- Viestit: 17
- Liittynyt: Pe 18.03.2005 22:16
- Paikkakunta: Nivala





