CDI 320 V6 talvilämmitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

Moro,

Olen hankkinut auton vasta Saksasta ja siinä ei ole lohkolämmitintä tai mitään muutakaan lämmitystä helpottamaan kylmäkäynnistyksiä kovilla pakkasilla.
Onko nämä kutosdiiselit yleensäkin miten lämpimiä kovilla pakkasilla tuolla auton omalla lämmityslaitteella? Eli onko esim. webasto tms. tarpeellinen?
Jos tuo lohkolämmitin on riittävä ja muuta lämmitystä ei tarvita, mihin kohtaan moottoria se on sijoitettu esim. vehon toimesta? Miltä puolelta löytyy pakkasproppu (vai löytyykö edes?) jonka paikalle lämmittimen saa helpoiten asennettua?
Mistä onnistuu sisäpistokkeen läpivienti mersussa helpoiten?

Kiitokset
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

CLSRönttä kirjoitti:Moro,

Olen hankkinut auton vasta Saksasta ja siinä ei ole lohkolämmitintä tai mitään muutakaan lämmitystä helpottamaan kylmäkäynnistyksiä kovilla pakkasilla.
Onko nämä kutosdiiselit yleensäkin miten lämpimiä kovilla pakkasilla tuolla auton omalla lämmityslaitteella? Eli onko esim. webasto tms. tarpeellinen?
Jos tuo lohkolämmitin on riittävä ja muuta lämmitystä ei tarvita, mihin kohtaan moottoria se on sijoitettu esim. vehon toimesta? Miltä puolelta löytyy pakkasproppu (vai löytyykö edes?) jonka paikalle lämmittimen saa helpoiten asennettua?
Mistä onnistuu sisäpistokkeen läpivienti mersussa helpoiten?

Kiitokset
Käyntiin lähtee kyllä ilman mitään lämmitimiä jos on kaikki kunnossa,
samoin sisällä tarkenee hyvin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
XV70D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 30.09.2010 21:59

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja XV70D »

Itse pystyy asentamaan letkulämmittimen ja sisäpistokkeen, eikä ole edes kallis. Lämmitin toimii hyvin, ennen ensimmäistä käyttöä ajettava riittävävästi että neste kiertää ja ilmat poistuu putkista. Sisälle johto viedään sisäilmansuodattimen alta, siellä on valmis kumitutti minkä kautta onnistuu helposti. Lämpöä riittää ilman webastoakin kun tuota polttoainetta kuluu sen verran paljon että syntyy hukkalämpöä tarpeeksi...
W211 E320cdi V6
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...

Eikö lohkolämmitintä saa näihinkään?
Juttelin juuri yhden bmw-kaverin kanssa asiasta ja hän kertoi että uudemmissa bmw:ssä käytetään usein säteilylämmitintä koska lohkossa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle...? Näinkö on mersussakin?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13781
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CLSRönttä kirjoitti:Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...

Eikö lohkolämmitintä saa näihinkään?
Juttelin juuri yhden bmw-kaverin kanssa asiasta ja hän kertoi että uudemmissa bmw:ssä käytetään usein säteilylämmitintä koska lohkossa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle...? Näinkö on mersussakin?
Ei noihin saa lohkolämmitintä mutta vettähän se lohkolämmitinkin lämmittää ja jos letkulämmitin on oikeaan paikkaan asennettu ja siittävän tehokas niin ei se niin huono ole kuin niiden maine ehkä on. Ne säteilylämmittimet on ehkä maineensa veroisia.

CDI-autoissa on apuna sähkölämmitin, nykyisin lämmityslaitteen kennon yhteydessä ja se puskee lämmintä käytännössä heti kun koneen käynnistää. Ajon aikana lämpö ei lopu jos termostaatti on kunnossa. Kylmäkäynnistyksiä varten joku lämmitin olisi kyllä paikallaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

DBFI kirjoitti:
CLSRönttä kirjoitti:Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...

Eikö lohkolämmitintä saa näihinkään?
Juttelin juuri yhden bmw-kaverin kanssa asiasta ja hän kertoi että uudemmissa bmw:ssä käytetään usein säteilylämmitintä koska lohkossa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle...? Näinkö on mersussakin?
Ei noihin saa lohkolämmitintä mutta vettähän se lohkolämmitinkin lämmittää ja jos letkulämmitin on oikeaan paikkaan asennettu ja siittävän tehokas niin ei se niin huono ole kuin niiden maine ehkä on. Ne säteilylämmittimet on ehkä maineensa veroisia.

CDI-autoissa on apuna sähkölämmitin, nykyisin lämmityslaitteen kennon yhteydessä ja se puskee lämmintä käytännössä heti kun koneen käynnistää. Ajon aikana lämpö ei lopu jos termostaatti on kunnossa. Kylmäkäynnistyksiä varten joku lämmitin olisi kyllä paikallaan.
Jollain valmistajalla tais nykisin olla kierrätävä letkulämmitin
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Tarkenee ja lämpenee hienosti kovillakin pakkasilla. Kunhan akussa puhtia, niin lähtee kuin palmun alta! Ja itsellä letkulämmitin ja toimii...
EQB 300 4-matic -23
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

Kiitokset vastauksista, alkaahan se homma selviämään kun vain kysyy.

Oisko jollain vielä heittää tuollaisen hyvän letkulämmittimen merkkiä / mallia?
Ja mikä on se paras sijoituspaikka lämmittimelle?. Alavesiletku ilmeisesti, mutta enpäs ole vielä tutkinut miten ne vesiletkut tässä autossa menevät.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Defa on todella helppo asentaa, mallikohtainen tarkka ohje tulee tarvittavan asennussarjan mukana.
Autoa ei tarvitse saada nosturille (no helpottaahan se johtopistokkeen asennusta) eikä nesteitä laskea pois jos on kaksi letkupuristinta käytössä.
wiimax.fi
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

Defalta ja galixilta löytyy letkulämmittimet.
Ainakin Defa tulee lammityslaitteenletkuun, mutta kummassakaan ei ole mitään pumppua.
Näinköhän nämä saa moottorin riittävän lämpimäksi kovilla pakkasilla?
Lämmitysteho on 550w eli samaa luokkaa kuin lohkolämmittimissä.
Avatar
Mese Mies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ti 23.02.2010 22:30

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja Mese Mies »

itselläkin on letkulämmitin(Defa) auto on MB C280 V6 -99 hain ruotsista eikä siinäkään ollut ostaessa lämmitintä. joten viime talvena asensin sen siihen aika helppo homma oli minun mallin meses se tuli alavesi letkuun vesipumpun ala puolelle.Letku vain poikki oikeasta kohtaaja vastus väliin. Minun käsittääkseni V koneisiin laitetaan aina letku lämmitin koska lohkossa huonosti tilaa ja lämpeäisi vain toinen puoli moottorinlohkoista.. hyvin on kyllä letku lämmitin lämmittänyt -30 keleilläkin, kunhan pitää ainakin sen tunnin verta. Ne ovat malli kohtaisia itse soitin kl-varaosiin ja ne kertoivat mitä lämmitintä tehdas ilmoittaa et sinne voi asentaa.. oikean vastuksen löytäminen oli hankalaa ei ollut suomessa maahantuojalla just sitä mallia varastossa piti sitten soittaa kaikki varaosa liikkeet läpi jotka sitä defaa myivät.. no suomesta sitä ei löytynyt. tilasin ruotsista asti sielläkin sanoivat et on viimeinen mikä on varastossa.. no vihdoin sen sitten sain se tuli maksaan 100€ ja suomessa jos olisi ollut hyllyssä olisi maksanut Vain 60€. itse laitoin justiin tällä viikolla tohon samaiseen autoon sen sisä tila pistokkeen. tuohon oli ainakin hankalaa ja ahdasta meni 3 tuntia sen kans.
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

itse laitatin viime talvena omaan c-320:seen defan letkulämmittimen sekä sisätilanpistokkeen ja koko homma tuli maksamaan n. 400e.sitten vielä sisälämppäriksi defan 2100 wattinen, niin kyllä hyvin pelitti vaikka pakkanen lähenteli 40 astetta.webastoa en ole kaivannut (lue, akuntyhjääjää) siitäkin on kokemusta parilta talvelta väyrysessä.nämä uudemmat mersut lämpeää muutenkin tosi nopeasti sähkövastusten avulla ja lämmöt myös pysyy 80- 90 asteen välillä . vaikka pakkasta ois vähän enempikin
w 211 e55 amg kompressor
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

karikuuva kirjoitti:itse laitatin viime talvena omaan c-320:seen defan letkulämmittimen sekä sisätilanpistokkeen ja koko homma tuli maksamaan n. 400e.sitten vielä sisälämppäriksi defan 2100 wattinen, niin kyllä hyvin pelitti vaikka pakkanen lähenteli 40 astetta.webastoa en ole kaivannut (lue, akuntyhjääjää) siitäkin on kokemusta parilta talvelta väyrysessä.nämä uudemmat mersut lämpeää muutenkin tosi nopeasti sähkövastusten avulla ja lämmöt myös pysyy 80- 90 asteen välillä . vaikka pakkasta ois vähän enempikin
Tuliko lämmitin sinulle mihin? Alavesiletkuunko? Ilmeisesti ei mitään pumppua sinunkaan versiossa?
Tämä letkulämmitinhän alkaa kuulostamaan paremmalta kuin kuvittelin... Jotenkin vain oli ennakkoluuloja niihin, kun ei ole omaa kokemusta.
Avatar
karikuuva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 30.04.2006 17:35

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja karikuuva »

joo siihen alavesiletkuun se tuli , pala putkea poikki ja lämmitin väliin.sisälämppäri laitettiin vänkärin puolen kardaanitunnelin kylkeen, josta se puhaltaa yläviistoon ja lämmittää tasaisesti.pistoke tta varten ei tarvinnut tehdä näkyviä reikiä etupuskuriin , kun se laitettiin rekkarikilven aluslevyyn kiinni , josta sitä ei juurikaan huomaa.
w 211 e55 amg kompressor
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

CLSRönttä kirjoitti:Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...
Ei ole mitään syytä olla käynnistämättä ilman lämmitystä. Onhan se toki mukavampaa laittaa lämmitetty tulille, mutta auton moottorin kestoon lämmityksellä ei ole vaikutusta.
Avatar
CLSRönttä
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 09.09.2011 19:15

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja CLSRönttä »

Jussiboy kirjoitti:
CLSRönttä kirjoitti:Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...
Ei ole mitään syytä olla käynnistämättä ilman lämmitystä. Onhan se toki mukavampaa laittaa lämmitetty tulille, mutta auton moottorin kestoon lämmityksellä ei ole vaikutusta.
:clap:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Jussiboy kirjoitti:
CLSRönttä kirjoitti:Niin, en vaan haluaisi ainakaan kovilla pakkasilla käynnistää ilman lämmitystä...
Ei ole mitään syytä olla käynnistämättä ilman lämmitystä. Onhan se toki mukavampaa laittaa lämmitetty tulille, mutta auton moottorin kestoon lämmityksellä ei ole vaikutusta.
:clap: :clap: :clap: :clap: :lol:
w201 om605
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

:clap: :clap: :clap:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=3192" onclick="window.open(this.href);return false;

Moottorin esilämmittimen, PTC-lämmittimen ja sisätilanlämmittimen teho

...7. Moottorin kuluminen
Norjan STI:n (Statens Teknologisk Institut) tutki vuonna 1988 esilämmityksen vaikutusta moottorin kulumiseen 25 asteen pakkasessa. Tutkimuksen mukaan esilämmitys vähensi moottorin kulumista saman verran kuin 500 km:n ajo lämpimällä moottorilla. Suurelta kuulostavalle kilometrimäärälle on kaksi selitystä. Ensinnäkin ilmeisesti myös lämpiminä vuodenaikoina valtaosa moottorin kulumisesta aiheutuu kylmäkäynnistyksestä ja toiseksi täysin lämmennyt moottori kuluu ajossa varsin vähän. Todennäköisesti nykyisillä moottoriöljyillä moottorin kuluminen sekä pakkaskylmäkäynnistyksessä että ajossa on hyvin vähäistä ja paljon pienempää kuin 1980-luvulla, minkä vuoksi moottorin kulumisen väheneminen tuskin on enää painava peruste moottorin esilämmittämiselle.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varsinainen moottorin kuluminen ei ole koskaan ollut mersussa ongelma.
Kannattaa miettiä mitä kaikkea muuta kylmäkäynnistys kenties rasittaa.

Toisaalta, kuten linkissä lukee
Tutkimuksen mukaan esilämmitys vähensi moottorin kulumista saman verran kuin 500 km:n ajo lämpimällä moottorilla.
Parisataa kylmäkäynnistystä vuodessa, viisi vuotta, yhteensä 500000 kilometrin ajoa vastaava kuluminen.
Paljon on öljyt muuttuneet 20 vuodessa jos voidaan nyt asiaa tutkimatta sanoa ettei kylmäkäynnistys kuluta moottoria lainkaan.
wiimax.fi
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

sekin on aika jännä että vanhalla taxilla ajetaan suunnilleen tuplat kun kauppakassilla. jokainen voi itse päätellä miksi :mrgreen:
w201 om605
Jussiboy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:23

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja Jussiboy »

Autot viedään nykyään ajamalla paaliin, ellei jokin moottorin apulaite ole hajonnut. Minäkin pyrin aina esilämmittämään ja olen valmis lämmittimestä maksamaan, mutta vain mukavuus- ja käyntiinlähtösyistä.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: CDI 320 V6 talvilämmitys

Viesti Kirjoittaja RikuK »

CLSRönttä kirjoitti: Tämä letkulämmitinhän alkaa kuulostamaan paremmalta kuin kuvittelin... Jotenkin vain oli ennakkoluuloja niihin, kun ei ole omaa kokemusta.
Pistä vaan letkulämmitin, hyvin toimii ja lämmittää. Sitten pikku vinkkinä: osta Defa, siihen saa muistaakseni mersun letkun koolle sopivan adpterin. Meille asennettiin tietenkin Calix (halvempi, autoliike maksoi) ja siihen piti soveltaa hieman..
Vastaa Viestiin