Ohjauskulmien säätö
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Ohjauskulmien säätö
C 126:een tuli uudet renkaat alle, ja nyt pohdin ohjauskulmien säädättämistä varotoimenpiteenä. Osaavatko foorumilaiset suositella Etelä-Suomesta hyvää säätöpaikkaa, jossa ymmärretään Mersuista?
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Katsoin aikaisempia keskusteluja aiheesta ja tilasin niiden perusteella ajan Espoon Suomenojan Euromasterille Suomi-nimiselle asentajalle. Euromasterista kerrottiin, että alapään säätöpultit (pituus yli 10 cm, paksuus noin 15mm) menevät usein poikki säädettäessä. Ajattelin hankkia kyseiset pultit varmuuden vuoksi etukäteen. Onko tietoa, mistä ne kannattaisi hankkia ja mitkä ovat pulttien tarkemmat "speksit" (varaosanumerot, mitat, määrä) ja kannattaako samalla ostaa muita säätöön liittyviä osia? Arvioivat, että säätöön menee aikaa vähintään kaksi tuntia.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Jatkan yksinpuheluani
. Tilasin Veholta edellä mainitut pultit. Ei pitäisi säädön ainakaan jäädä niistä kiinni. Tietenkin voi ilmetä muita tekijöitä kuten väljyyksiä puslissa, mikä vaatii muidenkin osien vaihdon, jotta säädöt saadaan kohdalleen. Suomenojan Euromasterilla on kuulemma asentajana Vehon entinen työntekijä.

R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Ohjauskulmien säätö
Luultavasti pultteja olisi saanut motonetista ja vastaavista. Usein pultit on niin pirun jumissa, että säätäjällä menee hermot. Sen takia herkistelen ne itse ensin ja sitten vielä samalla vaihdan ne huonot puslat ja varret sinne. Sitten jo tuleekin hyvä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
oliskohan nyt kyse alatukivarren sisimmäisistä kiinnitys ruuveista missä on samassa epäkesko säädöt, mutta miten helevetissä ne poikki menee, jos ovat jääneet sisäholkkeihin kiinni sillonhan se pyörittää mukana koko holokkia taikka holokkia kumineen
mutta jos sen saa jotenki poikki, sen vaihtaminen onkin sitten paljon työläämpi kun vaan vaihtaa tosta noin 


mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Näin olen ymmärtänyt. Euromasterin edustaja totesi, että pultit menevät usein poikki säätäessä. Tilasin ne etukäteen varmuuden vuoksi, ettei tarvitse sitten seisottaa autoa korjaamolla ainakaan niiden takia.touhottaja kirjoitti:oliskohan nyt kyse alatukivarren sisimmäisistä kiinnitys ruuveista missä on samassa epäkesko säädöt, mutta miten helevetissä ne poikki menee, jos ovat jääneet sisäholkkeihin kiinni sillonhan se pyörittää mukana koko holokkia taikka holokkia kumineenmutta jos sen saa jotenki poikki, sen vaihtaminen onkin sitten paljon työläämpi kun vaan vaihtaa tosta noin

R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
mikset itte kokeile ensin, että pyöriikö ruuvi vai ei
merkkaa ensin epäkeskon paikka atupalkkiin sitten vaan löysäät kiristys mutterin ja koitat pyöräyttää ruuvia, jos ei pyöri se on sillon holokissa ruostunut kiinni
ruuvin ja lukitusmutterin avain koko 24mm
tuonne se pultti nassahtaa kiinni

ja jos se pultti menee poikki, sitten se työmaa vasta alakaa


ruuvin ja lukitusmutterin avain koko 24mm

tuonne se pultti nassahtaa kiinni


ja jos se pultti menee poikki, sitten se työmaa vasta alakaa

mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
pieni lisäys, tässä vielä pultti, halkasija 16mm, että ei kovin heleposti katkee

pultissa molemminpäin säätöepäkeskot


pultissa molemminpäin säätöepäkeskot

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Ohjauskulmien säätö
Mulle kävi tälleen 550 tkm ajetun w124:n kanssa. Ei kyllä lähtenyt irti vaikka mitä teki


No onnistui ne pulttien ruuvaammiset sitten lopuksi. Onneksi noilla w126:lla ei taida olla tuommosia lukemia mittarissa ?




No onnistui ne pulttien ruuvaammiset sitten lopuksi. Onneksi noilla w126:lla ei taida olla tuommosia lukemia mittarissa ?

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
mites ne kilometrit vaikuttaa ruuvien kiinni juuttumisee, eikös se aika vaikuta enemmän
itellä ainakin tällänen käsitys 


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Ohjauskulmien säätö
Kilometrien ja ilmansuunnan myötä pultin ja holkin väliin pääsee enemmän tai vähemmän suolaliosta, joka viimeistelee pultin elinkaaren. Toi valkoinen mun kuvissa tuolla pultin juuressa on kuivunutta suolaa
Onhan se (mun) w124 jo 23 vuotta, joten kyllä se aika jumissa on kun suolaus aloitettiin 23 vuotta sitten.

Onhan se (mun) w124 jo 23 vuotta, joten kyllä se aika jumissa on kun suolaus aloitettiin 23 vuotta sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Kiitoksia kommenteista
! Täytyy pyrkiä herkistelemään pultteja ennen säädättämiseen vientiä ja toivoa, ettei itse säädättämisessä ilmene ongelmia. 


R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
sitten kun kulumat on sääjetty, katto sitten, että reaktiotangon päässä oleva kynkän nivelen suojakumi ei jää uhtään kierteille, muuten se halakee hetken päästä
tuossa tapin tyvessä


tuossa tapin tyvessä


mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Nyt on SECin kulmat säädetty. Pultit eivät olleet jumissa. Säätö onnistui hyvin. Samalla käytiin alustan niveliä läpi eikä mitään huolestuttavaa löytynyt. Asentaja Keijo Suomen asiantuntemus ja palvelu oli hyvää eikä työskentelyssä ollut kiireen tuntua, ja laskukin oli kohtuullinen
. Tämän kokemuksen perusteella voin suositella Euromaster Suomenojaa ohjauskulmien säädättämiseen.


Varsinaiset kynkkien kumipuslat tuli vaihdettua reaktiotangon pallonivelten vaihdon yhteydessä viime keväänä. Mainitsemasi kynkän nivelten suojakumit ovat kyllä kohtalaisen heppoisia. Ne eivät näytä olevan mutkalla.touhottaja kirjoitti:sitten kun kulumat on sääjetty, katto sitten, että reaktiotangon päässä oleva kynkän nivelen suojakumi ei jää uhtään kierteille, muuten se halakee hetken päästä![]()
tuossa tapin tyvessä
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
no
meneekö nyt suoraan eikä vejä kummallekkaan puolelle tietä, palauttaako ohjaus
millaset kulumat siihen tuli


millaset kulumat siihen tuli

mullon pelkkiä romuja vaan
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 285
- Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ohjauskulmien säätö
Kyllä se suoraan menee, mennyt aikaisemminkin.touhottaja kirjoitti:nomeneekö nyt suoraan eikä vejä kummallekkaan puolelle tietä, palauttaako ohjaus
![]()
millaset kulumat siihen tuli

R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Re: Ohjauskulmien säätö
Ne pultithan "menee poikki" tiki-tiki-sahan ja rälläkän voimalla - näin mä sen korjaamon rahastajaa tulkitsisin.
Olisko se valkonen sittenki eloksoitunutta alumiinia? Sitä, mitä se holkki pultin ja kumin välissä on. Ja sitä, joka siellä sen jumittamisen aiheuttaa.
Olisko se valkonen sittenki eloksoitunutta alumiinia? Sitä, mitä se holkki pultin ja kumin välissä on. Ja sitä, joka siellä sen jumittamisen aiheuttaa.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Re: Ohjauskulmien säätö
kyllä se taitaa alumiinia olla... samaa ainettahan löytyy myös takapään tukivarsien holkeista, häränsilmistä ja takakelkan puslista... ja siksi ne niin inhottavia onkin paljon ajetuissa purkaaveskola kirjoitti:No ei kai se nyt alumiinia ole se holkki

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Ohjauskulmien säätö
Onko se alumiini tommosessa käytössä parempaa ?
Munmielestä alumiinia ei saisi sotkea minkään muun metallin kanssa yhteen...
Munmielestä alumiinia ei saisi sotkea minkään muun metallin kanssa yhteen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5743
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Ohjauskulmien säätö
ei se etutukivarren holkki ole alumiinia vaan ihan mustaa rautaa se on, ja siihen kun laitetaan sähkösinkitty ruuvi iliman rasvaa niin tarttuuhan se ajan kanssa kiinni toisiinsa 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Ohjauskulmien säätö
No sitähän minäkin, kun olen paineilmapyssyllä niitä holkkeja hakannut 
Nuo "paksut" holkit joissakin tukivarsissa näyttää olevan alumiinia tai sen seosta, holkit missä on ura, niihin ottaa magneetti hyvin.

Nuo "paksut" holkit joissakin tukivarsissa näyttää olevan alumiinia tai sen seosta, holkit missä on ura, niihin ottaa magneetti hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi