Ohjauskulmien säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

C 126:een tuli uudet renkaat alle, ja nyt pohdin ohjauskulmien säädättämistä varotoimenpiteenä. Osaavatko foorumilaiset suositella Etelä-Suomesta hyvää säätöpaikkaa, jossa ymmärretään Mersuista?
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Katsoin aikaisempia keskusteluja aiheesta ja tilasin niiden perusteella ajan Espoon Suomenojan Euromasterille Suomi-nimiselle asentajalle. Euromasterista kerrottiin, että alapään säätöpultit (pituus yli 10 cm, paksuus noin 15mm) menevät usein poikki säädettäessä. Ajattelin hankkia kyseiset pultit varmuuden vuoksi etukäteen. Onko tietoa, mistä ne kannattaisi hankkia ja mitkä ovat pulttien tarkemmat "speksit" (varaosanumerot, mitat, määrä) ja kannattaako samalla ostaa muita säätöön liittyviä osia? Arvioivat, että säätöön menee aikaa vähintään kaksi tuntia.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Jatkan yksinpuheluani :) . Tilasin Veholta edellä mainitut pultit. Ei pitäisi säädön ainakaan jäädä niistä kiinni. Tietenkin voi ilmetä muita tekijöitä kuten väljyyksiä puslissa, mikä vaatii muidenkin osien vaihdon, jotta säädöt saadaan kohdalleen. Suomenojan Euromasterilla on kuulemma asentajana Vehon entinen työntekijä.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luultavasti pultteja olisi saanut motonetista ja vastaavista. Usein pultit on niin pirun jumissa, että säätäjällä menee hermot. Sen takia herkistelen ne itse ensin ja sitten vielä samalla vaihdan ne huonot puslat ja varret sinne. Sitten jo tuleekin hyvä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

oliskohan nyt kyse alatukivarren sisimmäisistä kiinnitys ruuveista missä on samassa epäkesko säädöt, mutta miten helevetissä ne poikki menee, jos ovat jääneet sisäholkkeihin kiinni sillonhan se pyörittää mukana koko holokkia taikka holokkia kumineen :think: mutta jos sen saa jotenki poikki, sen vaihtaminen onkin sitten paljon työläämpi kun vaan vaihtaa tosta noin :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

touhottaja kirjoitti:oliskohan nyt kyse alatukivarren sisimmäisistä kiinnitys ruuveista missä on samassa epäkesko säädöt, mutta miten helevetissä ne poikki menee, jos ovat jääneet sisäholkkeihin kiinni sillonhan se pyörittää mukana koko holokkia taikka holokkia kumineen :think: mutta jos sen saa jotenki poikki, sen vaihtaminen onkin sitten paljon työläämpi kun vaan vaihtaa tosta noin :wave:
Näin olen ymmärtänyt. Euromasterin edustaja totesi, että pultit menevät usein poikki säätäessä. Tilasin ne etukäteen varmuuden vuoksi, ettei tarvitse sitten seisottaa autoa korjaamolla ainakaan niiden takia. :)
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mikset itte kokeile ensin, että pyöriikö ruuvi vai ei :wave: merkkaa ensin epäkeskon paikka atupalkkiin sitten vaan löysäät kiristys mutterin ja koitat pyöräyttää ruuvia, jos ei pyöri se on sillon holokissa ruostunut kiinni :thumbdown:
ruuvin ja lukitusmutterin avain koko 24mm :wink:
tuonne se pultti nassahtaa kiinni :thumbup:
Kuva
ja jos se pultti menee poikki, sitten se työmaa vasta alakaa :thumbdown:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pieni lisäys, tässä vielä pultti, halkasija 16mm, että ei kovin heleposti katkee :wink:
Kuva

pultissa molemminpäin säätöepäkeskot :thumbup:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mulle kävi tälleen 550 tkm ajetun w124:n kanssa. Ei kyllä lähtenyt irti vaikka mitä teki :roll:

Kuva

Kuva

No onnistui ne pulttien ruuvaammiset sitten lopuksi. Onneksi noilla w126:lla ei taida olla tuommosia lukemia mittarissa ?

Kuva
Lisää tietoa: www.skg.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites ne kilometrit vaikuttaa ruuvien kiinni juuttumisee, eikös se aika vaikuta enemmän :roll: itellä ainakin tällänen käsitys :clap:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kilometrien ja ilmansuunnan myötä pultin ja holkin väliin pääsee enemmän tai vähemmän suolaliosta, joka viimeistelee pultin elinkaaren. Toi valkoinen mun kuvissa tuolla pultin juuressa on kuivunutta suolaa :roll:

Onhan se (mun) w124 jo 23 vuotta, joten kyllä se aika jumissa on kun suolaus aloitettiin 23 vuotta sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Kiitoksia kommenteista :thumbup:! Täytyy pyrkiä herkistelemään pultteja ennen säädättämiseen vientiä ja toivoa, ettei itse säädättämisessä ilmene ongelmia. :roll:
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sitten kun kulumat on sääjetty, katto sitten, että reaktiotangon päässä oleva kynkän nivelen suojakumi ei jää uhtään kierteille, muuten se halakee hetken päästä :wink:
tuossa tapin tyvessä :thumbup:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

Nyt on SECin kulmat säädetty. Pultit eivät olleet jumissa. Säätö onnistui hyvin. Samalla käytiin alustan niveliä läpi eikä mitään huolestuttavaa löytynyt. Asentaja Keijo Suomen asiantuntemus ja palvelu oli hyvää eikä työskentelyssä ollut kiireen tuntua, ja laskukin oli kohtuullinen :) . Tämän kokemuksen perusteella voin suositella Euromaster Suomenojaa ohjauskulmien säädättämiseen. :thumbup:

touhottaja kirjoitti:sitten kun kulumat on sääjetty, katto sitten, että reaktiotangon päässä oleva kynkän nivelen suojakumi ei jää uhtään kierteille, muuten se halakee hetken päästä :wink:
tuossa tapin tyvessä :thumbup:
Varsinaiset kynkkien kumipuslat tuli vaihdettua reaktiotangon pallonivelten vaihdon yhteydessä viime keväänä. Mainitsemasi kynkän nivelten suojakumit ovat kyllä kohtalaisen heppoisia. Ne eivät näytä olevan mutkalla.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no :roll: meneekö nyt suoraan eikä vejä kummallekkaan puolelle tietä, palauttaako ohjaus :wave:
millaset kulumat siihen tuli :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
taviokuurna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 285
Liittynyt: Pe 09.04.2010 10:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja taviokuurna »

touhottaja kirjoitti:no :roll: meneekö nyt suoraan eikä vejä kummallekkaan puolelle tietä, palauttaako ohjaus :wave:
millaset kulumat siihen tuli :shock:
Kyllä se suoraan menee, mennyt aikaisemminkin. :) En varsinaisesti huomaa eroa ajossa, mutta etupyörät olivat kallellaan väärään suuntaan, mikä voi aiheuttaa renkaiden väärää kulumista. Täytyy katsoa säätöarvoja saamastani dokumentista.
R107 280 SL 1982 Antracite Grey Met.
C126 500 SEC 1984 Astral Silver Met. (EX)
C124 300 CE 1988 Willow Green Met. (EX)
W201 190E 1993 (EX)
Avatar
p3h
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Su 15.08.2004 23:51

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja p3h »

Ne pultithan "menee poikki" tiki-tiki-sahan ja rälläkän voimalla - näin mä sen korjaamon rahastajaa tulkitsisin.

Olisko se valkonen sittenki eloksoitunutta alumiinia? Sitä, mitä se holkki pultin ja kumin välissä on. Ja sitä, joka siellä sen jumittamisen aiheuttaa.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-

Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut

Sittemmin vaimoani - turhaan

Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kai se nyt alumiinia ole se holkki :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:No ei kai se nyt alumiinia ole se holkki :shock:
kyllä se taitaa alumiinia olla... samaa ainettahan löytyy myös takapään tukivarsien holkeista, häränsilmistä ja takakelkan puslista... ja siksi ne niin inhottavia onkin paljon ajetuissa purkaa :evil:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onko se alumiini tommosessa käytössä parempaa ?

Munmielestä alumiinia ei saisi sotkea minkään muun metallin kanssa yhteen...
Lisää tietoa: www.skg.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei se etutukivarren holkki ole alumiinia vaan ihan mustaa rautaa se on, ja siihen kun laitetaan sähkösinkitty ruuvi iliman rasvaa niin tarttuuhan se ajan kanssa kiinni toisiinsa :shh:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja veskola »

No sitähän minäkin, kun olen paineilmapyssyllä niitä holkkeja hakannut :roll:

Nuo "paksut" holkit joissakin tukivarsissa näyttää olevan alumiinia tai sen seosta, holkit missä on ura, niihin ottaa magneetti hyvin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin