Zenith-kaasarin säätöohje

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhani M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 03.10.2009 00:15
Paikkakunta: Järvenpää

Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Juhani M. »

Tervehdys kaikille!

Löytyykö Jaime Kopchinskin zenith-kaasarin säätö- ja vianhakuohjeen lisäksi esim. suomenkielisiä ohjeita?
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mulla on ylimääräisenä Haynesin Mercedes Benz 230, 250, 280 Automotive Repair Manual, jossa kahdeksan sivua Zenith-tietoutta. Saat hintaan 30 € plus postikulut.

Niin, onhan mulla tuo tuommoinen raamattukin, tosin 1959-68 mallit http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES ... 3f0e86133f" onclick="window.open(this.href);return false;

Mutta se on Jusalla lainassa ja tartten ite tulevana talvena.. Suosittelen muuten tilaamaan, hyvät kuvat ja kaikkee. Ja jos akastas haluat eroon niin alat tota lukeen iltalukemisina. :roll: Toimii!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Ei varsinainen manuaali, mutta ehkäpä tämä auttaa osaltaan ymmärtämään Zenithien sielunelämää:

http://koti.phnet.fi/ttoyryla/autot/zenith.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Itse en ymmärrä niistä hevon-henkäystäkään... paitsi etten ala ruuvailemaan toimivia kaasareita, ehjiä Zenithejä ei todellakaan tarvitse raplata -toisin kun ennen vanhaan Essolla huhuttiin.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Juu tuo Töyrylä-ohje aukenee huomattavasti paremmin jos on ehjä, huollettu ja puhdas kaasutin x 2 vieressä näpelöitävänä! 8)
Kuva

Sen verran noitten ohjeitten lueskelu ja käyttösimuleissön auttoi, että huomasin tuon huollettujen kaasareitten mukana tulleen alipainekellon olleen väärä. Tossa oikea:
Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Juhani M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 03.10.2009 00:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Juhani M. »

Olen lueskellut Töyrylän toimintaohjetta Zenitheistä, mutta avoimia kysymyksiä on silti jonkin verran.
-kuuluuko molempien kaasareiden ryyppyläppien aueta ja sulkeutua symmetrisesti ( omassa 1-kaasarin läppä tulee koko ajan vähän perässä )
-voiko tyhjäkäynnin seosruuvien säätö poiketa toisistaan ( omissa toinen on auki 3,5 kierrosta ja toinen 2,5 )
-tyhjäkäynnin kierrosluku säädetty lämpimänä n. 800-900/min, mutta koneen jäähdyttyä (huom. ei niin kylmä, että ryyppy menisi päälle) käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa n.400/min.

Onneksi seuraavassa rassausmiitissä täällä Järvenpäässä on paikalla Kaasutin- expertin edustaja, taidanpa ajaa pystärin sinne ammattimiehen ihmeteltäväksi.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3021
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

-voiko tyhjäkäynnin seosruuvien säätö poiketa toisistaan (omissa toinen on auki 3,5 kierrosta ja toinen 2,5 )
Millähän perusteella niit on väännelty. Virtausmittareilla pitää säätää vaikka hevosmiesten tietotoimisto sanoisi mitä.
Kuva
-tyhjäkäynnin kierrosluku säädetty lämpimänä n. 800-900/min, mutta koneen jäähdyttyä (huom. ei niin kylmä, että ryyppy menisi päälle) käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa n.400/min.
Kuinkas kauan ne sitten kierrokset alhaalla on? EDIT. Eihän kukaan ole näpelöinyt sitä tyhjäkäynnin rajoitinruuvia? Siis tuota, joka näkyy tuossa postaamassani alipainekellokuvassa ihan keskellä. :wtf:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Juhani M.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: La 03.10.2009 00:15
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja Juhani M. »

Enpäs tiedä onko seosruuveja väännelty korvakuulolta vai ihan oikeasti säädetty. Auton edellinen omistaja saattaisi tietää.
Tyhjäkäyntikierrokset nousee normaaliksi ehkä 5-8 min kuluessa jos kaasuun ei kosketa. Rajoitusruuviin ei ole koskettu ( ellei ed. omistaja ole väännellyt ).
Toisaalta eihän autolla ole pakko lähteä heti liikenteeseen. Ainahan voi käydä irvistelemässä vaikka naapurille. Se kestää ainakin 5 minuuttia koska kaveri on entisiä mersumiehiä.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Zenith-kaasarin säätöohje

Viesti Kirjoittaja unski »

Vanhoissa kaasareissa voi seosruuvit olla hyvinkin eritahdissa, läpät vuotavat, akselit väljät yms. Homman voi vain kompensoida seosruuveilla.

Tyhjäkäyntikelloa ei ole Mersun Zenitheissä kuin automaateissa. Eli sitä ei välttämättä löydy ollenkaan.

Välilämpöisissä Zenitheissä tahtoo olla tuota ongelmaa, kuten kaikissa automaattiryyppyisissä laitteissa. Vanhoissa 1-series Zenitheissä ei ollut muut kompensointia kylmäkäyntikierroksiin kuin ryypyn bi-metallijousi. Vasta 70-luvun puolivälissä Zenitheihin tuli hieman kehittyneenpää tekniikkaa, mutta sitä ei taidettu koskaan ottaa Mersuun käyttöön. mm. erillinen lämpimäksikäyttö / ryyppy ilma- ja polttoainekanavisto ja erillinen kaasuläpän ohittava tyhjäkäyntikierrospiiri. Nämä taisivat vain olla Bemareissa. Muut yhtiöt siirtyivät Bemaria käyttämään aiemmin Solexin 4a1:stä.

Pilkkutietona vain, että seosruuvien säätöön ei juuri virtausmittareilla ole mitään tekoa...oikea laite on silloin pakokaasuanalysaattori. Seosruuvit eivät muuta kaasarin ohitse meneevää ilmaa juuri minkään vertaa. Eikä minulla ole muuten hevosiakaan... :)
Virtausmittarit on mukavat laitteet kaasuttimien synkronoinnissa...joka tosin kyllä pitää tehdä ennen seossäätöä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin