Zenith-kaasarin säätöohje
Zenith-kaasarin säätöohje
Tervehdys kaikille!
Löytyykö Jaime Kopchinskin zenith-kaasarin säätö- ja vianhakuohjeen lisäksi esim. suomenkielisiä ohjeita?
Löytyykö Jaime Kopchinskin zenith-kaasarin säätö- ja vianhakuohjeen lisäksi esim. suomenkielisiä ohjeita?
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3021
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Mulla on ylimääräisenä Haynesin Mercedes Benz 230, 250, 280 Automotive Repair Manual, jossa kahdeksan sivua Zenith-tietoutta. Saat hintaan 30 € plus postikulut.
Niin, onhan mulla tuo tuommoinen raamattukin, tosin 1959-68 mallit http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES ... 3f0e86133f" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta se on Jusalla lainassa ja tartten ite tulevana talvena.. Suosittelen muuten tilaamaan, hyvät kuvat ja kaikkee. Ja jos akastas haluat eroon niin alat tota lukeen iltalukemisina.
Toimii!
Niin, onhan mulla tuo tuommoinen raamattukin, tosin 1959-68 mallit http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MERCEDES ... 3f0e86133f" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta se on Jusalla lainassa ja tartten ite tulevana talvena.. Suosittelen muuten tilaamaan, hyvät kuvat ja kaikkee. Ja jos akastas haluat eroon niin alat tota lukeen iltalukemisina.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Ei varsinainen manuaali, mutta ehkäpä tämä auttaa osaltaan ymmärtämään Zenithien sielunelämää:
http://koti.phnet.fi/ttoyryla/autot/zenith.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse en ymmärrä niistä hevon-henkäystäkään... paitsi etten ala ruuvailemaan toimivia kaasareita, ehjiä Zenithejä ei todellakaan tarvitse raplata -toisin kun ennen vanhaan Essolla huhuttiin.
http://koti.phnet.fi/ttoyryla/autot/zenith.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse en ymmärrä niistä hevon-henkäystäkään... paitsi etten ala ruuvailemaan toimivia kaasareita, ehjiä Zenithejä ei todellakaan tarvitse raplata -toisin kun ennen vanhaan Essolla huhuttiin.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3021
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
^Juu tuo Töyrylä-ohje aukenee huomattavasti paremmin jos on ehjä, huollettu ja puhdas kaasutin x 2 vieressä näpelöitävänä!

Sen verran noitten ohjeitten lueskelu ja käyttösimuleissön auttoi, että huomasin tuon huollettujen kaasareitten mukana tulleen alipainekellon olleen väärä. Tossa oikea:



Sen verran noitten ohjeitten lueskelu ja käyttösimuleissön auttoi, että huomasin tuon huollettujen kaasareitten mukana tulleen alipainekellon olleen väärä. Tossa oikea:

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Olen lueskellut Töyrylän toimintaohjetta Zenitheistä, mutta avoimia kysymyksiä on silti jonkin verran.
-kuuluuko molempien kaasareiden ryyppyläppien aueta ja sulkeutua symmetrisesti ( omassa 1-kaasarin läppä tulee koko ajan vähän perässä )
-voiko tyhjäkäynnin seosruuvien säätö poiketa toisistaan ( omissa toinen on auki 3,5 kierrosta ja toinen 2,5 )
-tyhjäkäynnin kierrosluku säädetty lämpimänä n. 800-900/min, mutta koneen jäähdyttyä (huom. ei niin kylmä, että ryyppy menisi päälle) käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa n.400/min.
Onneksi seuraavassa rassausmiitissä täällä Järvenpäässä on paikalla Kaasutin- expertin edustaja, taidanpa ajaa pystärin sinne ammattimiehen ihmeteltäväksi.
-kuuluuko molempien kaasareiden ryyppyläppien aueta ja sulkeutua symmetrisesti ( omassa 1-kaasarin läppä tulee koko ajan vähän perässä )
-voiko tyhjäkäynnin seosruuvien säätö poiketa toisistaan ( omissa toinen on auki 3,5 kierrosta ja toinen 2,5 )
-tyhjäkäynnin kierrosluku säädetty lämpimänä n. 800-900/min, mutta koneen jäähdyttyä (huom. ei niin kylmä, että ryyppy menisi päälle) käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa n.400/min.
Onneksi seuraavassa rassausmiitissä täällä Järvenpäässä on paikalla Kaasutin- expertin edustaja, taidanpa ajaa pystärin sinne ammattimiehen ihmeteltäväksi.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3021
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Millähän perusteella niit on väännelty. Virtausmittareilla pitää säätää vaikka hevosmiesten tietotoimisto sanoisi mitä.-voiko tyhjäkäynnin seosruuvien säätö poiketa toisistaan (omissa toinen on auki 3,5 kierrosta ja toinen 2,5 )
Kuinkas kauan ne sitten kierrokset alhaalla on? EDIT. Eihän kukaan ole näpelöinyt sitä tyhjäkäynnin rajoitinruuvia? Siis tuota, joka näkyy tuossa postaamassani alipainekellokuvassa ihan keskellä.-tyhjäkäynnin kierrosluku säädetty lämpimänä n. 800-900/min, mutta koneen jäähdyttyä (huom. ei niin kylmä, että ryyppy menisi päälle) käynnistyksen jälkeen kierrokset putoaa n.400/min.

W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Enpäs tiedä onko seosruuveja väännelty korvakuulolta vai ihan oikeasti säädetty. Auton edellinen omistaja saattaisi tietää.
Tyhjäkäyntikierrokset nousee normaaliksi ehkä 5-8 min kuluessa jos kaasuun ei kosketa. Rajoitusruuviin ei ole koskettu ( ellei ed. omistaja ole väännellyt ).
Toisaalta eihän autolla ole pakko lähteä heti liikenteeseen. Ainahan voi käydä irvistelemässä vaikka naapurille. Se kestää ainakin 5 minuuttia koska kaveri on entisiä mersumiehiä.
Tyhjäkäyntikierrokset nousee normaaliksi ehkä 5-8 min kuluessa jos kaasuun ei kosketa. Rajoitusruuviin ei ole koskettu ( ellei ed. omistaja ole väännellyt ).
Toisaalta eihän autolla ole pakko lähteä heti liikenteeseen. Ainahan voi käydä irvistelemässä vaikka naapurille. Se kestää ainakin 5 minuuttia koska kaveri on entisiä mersumiehiä.
Juhani M.
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
W114 MB 250-68
W163 ML350-04
Re: Zenith-kaasarin säätöohje
Vanhoissa kaasareissa voi seosruuvit olla hyvinkin eritahdissa, läpät vuotavat, akselit väljät yms. Homman voi vain kompensoida seosruuveilla.
Tyhjäkäyntikelloa ei ole Mersun Zenitheissä kuin automaateissa. Eli sitä ei välttämättä löydy ollenkaan.
Välilämpöisissä Zenitheissä tahtoo olla tuota ongelmaa, kuten kaikissa automaattiryyppyisissä laitteissa. Vanhoissa 1-series Zenitheissä ei ollut muut kompensointia kylmäkäyntikierroksiin kuin ryypyn bi-metallijousi. Vasta 70-luvun puolivälissä Zenitheihin tuli hieman kehittyneenpää tekniikkaa, mutta sitä ei taidettu koskaan ottaa Mersuun käyttöön. mm. erillinen lämpimäksikäyttö / ryyppy ilma- ja polttoainekanavisto ja erillinen kaasuläpän ohittava tyhjäkäyntikierrospiiri. Nämä taisivat vain olla Bemareissa. Muut yhtiöt siirtyivät Bemaria käyttämään aiemmin Solexin 4a1:stä.
Pilkkutietona vain, että seosruuvien säätöön ei juuri virtausmittareilla ole mitään tekoa...oikea laite on silloin pakokaasuanalysaattori. Seosruuvit eivät muuta kaasarin ohitse meneevää ilmaa juuri minkään vertaa. Eikä minulla ole muuten hevosiakaan...
Virtausmittarit on mukavat laitteet kaasuttimien synkronoinnissa...joka tosin kyllä pitää tehdä ennen seossäätöä.
Tyhjäkäyntikelloa ei ole Mersun Zenitheissä kuin automaateissa. Eli sitä ei välttämättä löydy ollenkaan.
Välilämpöisissä Zenitheissä tahtoo olla tuota ongelmaa, kuten kaikissa automaattiryyppyisissä laitteissa. Vanhoissa 1-series Zenitheissä ei ollut muut kompensointia kylmäkäyntikierroksiin kuin ryypyn bi-metallijousi. Vasta 70-luvun puolivälissä Zenitheihin tuli hieman kehittyneenpää tekniikkaa, mutta sitä ei taidettu koskaan ottaa Mersuun käyttöön. mm. erillinen lämpimäksikäyttö / ryyppy ilma- ja polttoainekanavisto ja erillinen kaasuläpän ohittava tyhjäkäyntikierrospiiri. Nämä taisivat vain olla Bemareissa. Muut yhtiöt siirtyivät Bemaria käyttämään aiemmin Solexin 4a1:stä.
Pilkkutietona vain, että seosruuvien säätöön ei juuri virtausmittareilla ole mitään tekoa...oikea laite on silloin pakokaasuanalysaattori. Seosruuvit eivät muuta kaasarin ohitse meneevää ilmaa juuri minkään vertaa. Eikä minulla ole muuten hevosiakaan...

Virtausmittarit on mukavat laitteet kaasuttimien synkronoinnissa...joka tosin kyllä pitää tehdä ennen seossäätöä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.