Raptec - Projekteja Vol1

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

dansku kirjoitti:Hetkinen.. mulla tainut mennä ohi tuo 603:sen rakentaminen. Mistähän sen löytäisi? :wtf:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 25&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Harmi kun näyttää kuvat jo kadonneen puketista :? mutta tuolla projektin lomassa sitä 603:a myös rakennettiin.
norsu kirjoitti:Vaan vaikeuksia näyttäis riittävän kierrättämisen seurauksena, täys veto kun on vielä seittämässä ja puolessa. 8)
No ette kai te nyt taas saaneet sitä kilahtamaan kierroksilla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

dansku kirjoitti:
veskola kirjoitti:
Sergey kirjoitti:mikäs laitos siellä oli jossai autonäyttelys esillä?
Se on se OM603 moottori mitä Petri on rakentanut tällä(kin) foorumilla kuin iisakin kirkkoa. Alkaa ilmeisesti olla pikkuhiljaa valmis. Toivottavasti saamme siitä kertomusta mitä ihmettä sinne on tällä kertaa keksitty tehdä. Se on kyllä kaunis katsella vaikka laittaisi olohuoneen nurkkaan telkkarin sijasta :mrgreen: mutta taitaa se päätyä käyttöön ennemmin tai myöhemmin.

Sen elinkaarestahan tai siis evoluutiostahan on kuvia siinä sedan topiikissa.

Hetkinen.. mulla tainut mennä ohi tuo 603:sen rakentaminen. Mistähän sen löytäisi? :wtf:
Moottorista oli joskus kuvia ja juttua siellä mun ikuisuusprojekti topicissa. Ne kuvat ei enään näy, mutta voisin laittaa uusia kuvia ja tietoja tekniikasta tonne farkkuprojektin puolelle.
norsu kirjoitti:
j.a kirjoitti:joko pikkumersussa palaa kaikki 225 savuttomasti :o
Kovastihan tuo näkyy vielä toistaiseksi savuavan. Aluksi mustaa ja sitten vielä harmaatakin... :think:

Vaan vaikeuksia näyttäis riittävän kierrättämisen seurauksena, täys veto kun on vielä seittämässä ja puolessa. 8)

Tohon kun vielä sais kunnollisen laatikon...
200 kuutioo syöttö tällä hetkellä. Ahdoilla ei juurikaan savua. Pumppu rajottaa siihen 7500rpm. Dynossa 2.5 bar paineilla 7200rpm asti täys voima käytössä. Huippu teho tuli 7000rpm kohdalla.

Vai että kunnollinen laatikko pitäs saada. Pitäskö olla joku sähkötoosa vai oikein kuningas Tremec? :twisted:
veskola kirjoitti:No ette kai te nyt taas saaneet sitä kilahtamaan kierroksilla :roll:
Kyllä kone on edelleen kunnossa. Laturi siinä ensimmäisenä otti nokkiinsa. Ei mokoma kestänyt kierroksia. Nyt tilalla bensavehkeen laturi ja se tuntuu kestävän.

Suurimmat ongelmat tällähetkellä tulee vesipumpun kanssa joka todennäköisesti kavitoi kierroksilla eikä liikuta vettä ollenkaan. Jos konetta kierrättää 6000-6500 niin ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa, mutta heti täyskaasu vedolla kiehahtaa. Tarkoitus muuttaa vesipumpun välitystä ja katsoa saako siitä apua ongelmaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

No hittolainen, nyt menee matematiikaksi. Jos mulla on maksimiteho 6000 rpm ja suuri kammenpyörä ja 7500 rpm aiheuttaa ongelmia pienellä kammenpyörällä niin tosiaan pitää vähän laskea kannattaisiko minun suosiolla siirtyä pienen pyörän käyttöön :roll: (kuitenkin käyttiksessä olisi mukava jos ne oheislaitteet pyörisivät edes hitusen matka-ajossa)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja norsu »

Petehri kirjoitti: Vai että kunnollinen laatikko pitäs saada. Pitäskö olla joku sähkötoosa vai oikein kuningas Tremec? :twisted:
Sähköhän nyt on IN superimiehillä (niin monen vuoden jälkeen...) ja tuo kivikautinen loota jo nettikeskusteluissa surkeaksi todettu. Vaihtoon vaan... :clap:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö se 722.3 nyt kestäkkään sitä sun mainostamaa 1000 Nm vääntöä :o
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja norsu »

Eihän se kestä juuri mitään... :cry:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Paljos se penkki ilmotti tehoks? Vai onko salaisuus.
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

520 heppaa tuli 2.5bar ahdoilla. Nyt ahtopaine ongelma korjattu ja tarkoitus mennä uudestaan jarruun vielä tänä syksynä, kunhan saan lämpöongelmat kuriin. Kilo lisää ahtoo niin pitäs tulla vähän eri lukemat. :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

Löytyikö vesipumpuun ratkaisu, löytyykö suurempaa hihnapyörää tjms. ?

Niin ja oliko bensalaturissa suurempi hihnapyörä vai sattuiko se vain muuten kestämään paremmin kierroksia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Koskahan päästäs makusteleen 7-800hp lappuja om606:sta,tai jopa lähemmäks tuhatta hp?
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

norsu kirjoitti:Eihän se kestä juuri mitään... :cry:
Mjaa-a... :problem:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

laineracing kirjoitti:tai jopa lähemmäks tuhatta hp?
No hei, onks kellään photoshoppia asennettuna :mrgreen:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Onko siitä tietoa mitä siitä valtosen 123'sta on tehoja otettu?
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

laineracing kirjoitti:Koskahan päästäs makusteleen 7-800hp lappuja om606:sta,tai jopa lähemmäks tuhatta hp?
Jos lämpömurheet saan kuriin, niin vielä tänä syksynä jarruun kattoon mitä saadaan koneesta ulos. Ehkä kiertokanki tai jotain. Mielenkiintoista nähdä joka tapauksessa.

Ensviikon perjantaina saattaa yhdestä 190:sestä tulla dynossa 6:sella alkava lukema jos vaan hommat toimii....seiskan puolelle tuskin pääsee sillä setupilla. Vitosella alkava olisi melkoinen pettymys, mutta niihinkin ollaan jo totuttu. :D
JerQ kirjoitti:Onko siitä tietoa mitä siitä valtosen 123'sta on tehoja otettu?
Noin 500 heppaa. Pumppu toistaseksi vanha 7mm mynä eli soppaa vaan jotain 120-130 kuutioo.
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja JerQ »

Mitenkäs vielä offtopickina vääntö lukemat valtosella.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Mitäs jos nakkaas tuon mersun vesipumpun rautakeräykseen ja laittas jonku tehokkaan sähköpumpun kierrättämään vettä? siis alavesiletkun väliin.. nii ei hajoaas kierroksista :wink: .

vai voiko sen saaha maholliseks?
aksut
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 28.08.2010 17:18

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja aksut »

Valtosen 123:sta sen verran et 160 imulämpö penkissä +500 ei kuitenkaa
yli 600 hevosvoimaa 7mm elementit pumpusta soppa loppuu armotta
kesken.
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Mitäs jos nakkaas tuon mersun vesipumpun rautakeräykseen ja laittas jonku tehokkaan sähköpumpun kierrättämään vettä? siis alavesiletkun väliin.. nii ei hajoaas kierroksista :wink: .

vai voiko sen saaha maholliseks?
Ei kai se mikään mahdottomuus ole, kun esim. BMW käyttää noita sähköpumppuja uusimmissa koneissaan. Vesipumpun kierroksia ohjataan lämpötilatiedon mukaan. Kylmänä ei pyöri ollenkaan. Sitä en tiedä, miten ne tämmösiin HC-projekteihin passaa, mutta luulis että mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi, kuin kavitoiva vesipumppu.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mänis kirjoitti:Ei kai se mikään mahdottomuus ole, kun esim. BMW käyttää noita sähköpumppuja uusimmissa koneissaan. Vesipumpun kierroksia ohjataan lämpötilatiedon mukaan. Kylmänä ei pyöri ollenkaan. Sitä en tiedä, miten ne tämmösiin HC-projekteihin passaa, mutta luulis että mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi, kuin kavitoiva vesipumppu.
Ei se vesipumppu kyllä oikein kauaa voi olla pyörimättä koneen käynnistämisen jälkeen :roll:
Eiköhän Petri saa lämmöt kuriin vesipumpun pyörää muuttamalla ja mahdollisesti lisäjäähdytyksellä...
Onko ollut mielessä siirtää syyläri konttiin niinkuin jossain ralliautoissa on tehty?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Ei se vesipumppu kyllä oikein kauaa voi olla pyörimättä koneen käynnistämisen jälkeen :roll:
Ei nyt sotketa enempää tätä topickia, mutta kyllä se voi olla pyörimättä niin kauan, että tavoitelämpötila on saavutettu ja näin siinä tehdäänkin. Säästetään energiaa ja toisaalta kone lämpenee nopeasti toimintalämpötilaan. Ei se toki pyörimättä oo sinne 80c asti, mutta asteittain sen pyörimisnopeus muuttuu koneen lämmetessä.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tuossa yhen tutun crossi mitsussa on syyläri takakontissa. Siinä on käytetty nestettä takaa takaisin eteen siirrettäessä sähköstä siirtopumppua. Toki siinä on vakio pumppukin moottorissa paikoillaan. Ei ole ollu lämpö ongelmia noin 600hp tehoilla ja käyttö on raakaa. Muita ongelmia sitten kyllä senkin edestä :)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siinä seisovassa vedessä tulee vähän se ongelma, että sitten pitäisi osata mitata oikeasta paikasta se lämpötila, jotta tietää milloin pitää alkaa vettä kierrättämään. Kyllähän ne koneet joskus keittävät vaikka toisessa kohtaa on jäässä koko järjestelmä :mrgreen: Helposti niistä tulee semosia virityksiä, että on enemmän tuotekehitystä kuin sen alkuperäisen systeemin parantaminen soveliaaksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
TommiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 93
Liittynyt: To 29.11.2007 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja TommiS »

No jokos siitä 190:stä saatiin tehot lapulle?
C320 cdi sport edition -05 (291hv/737nm)
ex.w202 c250 TD -95
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Petehrin projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuolla 6 sivulla oli kuvia s124 käyttis projektista johon tuli pikku päivityksiä vielä ennen talvea. Ahdin vaihtui isompaan Fin-Turbon rakentamaan kkk-hypridiin jolla tavoitteena päästä 300 hepan lukemiin. Ahdin asennettiin vakiopakosarjaan sovitelaipan avulla.

Kuva

Pakoputken alupätkä tuli jo aijemmin tehtyä 3" RST putkesta ja siihen joutui ahtimen vaihdon yhteydessä tekemään muutamia pikku muutoksia. Kiinnitykset nyt 3" v-panta liitoksilla. Myös putkiston loppuosa tuli tehtyä 3" rst putkesta. Vaimentimina Vibrantin resonaattori + 500mm Simons.

Kuva

Kuva

Putki paikoillaan autossa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ulostulo orkkis tyyliin.

Kuva
allu85
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 14.11.2007 21:44

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja allu85 »

Hienoja laitteita, mukavaa luettavaa ja katseltavaa. Muistatko Petehri tai Valonviejä minkä kokoinen cooleri ja mistä hankittu, tuossa ekan sivun V70 Vollessa?
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja j.a »

koskas tulee kuvia uusista painekotelo ratkaisuista?
Diesel on puhtaampi
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja Petehri »

No niin. Välillä vähän erilaista imusarjaa. Imusarjojen tekeminen AMW koteloista osoittautunut liian työläiksi (kalliiksi) joten pakko kokeilla jotain "uutta". Aihiona painomuovaamalla tehdyt kotelon puoliskot + 606turbon runnerit.

Kotelon sisään prässäsin ~100mm pitkät kiihdytys-suppilot 45x3 alumiiniputkesta:
Kuva

Kuva

Imusarja hitsattuna:
Kuva

Kuva

Kuva

Hitsasin vielä muutaman 12mm vahvistustapin läpi kotelosta, jos kestäisi paremmin boostia!? :roll:
Kuva

Tässä imusarja pulverimaalattuna:
Kuva

Kuva
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

komeeta jälkee. :clap:
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja j.a »

no tossako on sitten edulliset tuotanto kustannukset? ei taida kolmenumeroisella summalla olla myynnissä :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Raptec - Projekteja

Viesti Kirjoittaja veskola »

Alumiinin hitsaus on kallista ja hidasta hommaa, justiin hain pienen pullon (sisällön) argonia ja se maksoi 107€, eikä se pullo kovin kauaa kestä :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin