Pakosarja turbolle (200d)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Pakosarja turbolle (200d)

Viesti Kirjoittaja Julli »

Eli pakosarjaa pitäis alkaa vääntään turbolle. Ahdin on 300 turbosta KKK K24. Laipat on jo tehty, mutta tuli muutama kysymys mieleen.

- Onko putkien järjestyksellä turbon laipassa mitään suurempaa merkitystä?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen toimintaan?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen lämpötilaan / moottorin lämpötilaan?
- Pitääkö muotoilussa huomioida vielä erityisesti jotain?

Moottorina siis tuo harvinaisin OM601
Kaikki neuvot tervetulleita.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12759
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mukavaa että joku jaksaa tosiaan noinkin harvinaista vehjettä turbottaa :lol:


kyllähän ne jotain vaikuttaa ne pituudet, mielellään mahd. lyhyet.? , en sit tiedä onko niin sentin päälle tarkkaa.


kannattaa tarkkaan mitoittaa että mahtuu vielä konepelti kiinni, pakoputki (3" varmaankin) menee ja öljy paluu/meno. Ja tietenkin muutkin mahdolliset vermeet (webasto yms. ) ja letkut
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

onko tuo KKK K24 vesijäähdytetty? vanhassa Audi S4:ssa on vesikierto tuolla ropelilla. hyvä valinta, ainakin S4 trimmissä K24 kestää 1,6barin ahdot ja virtaa lähes 300 heppaan asti. siitä pakosarjasta et voi tehdä huonompaa kuin on vakioturbo OM602:ssa :D primääriputket on ehkä 30mm halkaisijaltaan ja laippaan sopii Garrett T-2(nissan patrol td) tai Mitsu TD04(pajero). superturbot voi unohtaa saman tien :shock:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Putket kannattaa vetää niin että 1 ja 4 pytyt tulee samaan reikään ja 2 ja 3 pytyt samaan. Pakosarjan ja turbon välisestä laipasta kannattaa tehdä kaksiosainen, parantaa virtauksia.

Pituudella nyt ei ole ihan kauheaa väliä, mutta tee lyhyin mahdollinen minkä saat nätisti taipumaan.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

....

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tervetuloa vaan KKK-kerhoon :)
Turbo on sama, kun minulla ja lähtee ahtamaan minun pumpulla täysillä 2300-2400r:llä. Täydet ahdot ilman hukkaporttia oli tosiaan n.1,6 kg/cm3, eli tosiaan vajaat 1,6bar. En toki tuollaisia paineita pidä jatkuvasti, mutta olihan se yhden kerran koitettava :) Nyt on venttiilillä rajoitettu paineet n. 0,95:een. Eikä savuta. Vakioasetuksella n.0,8baria tuli mustaa vielä täysilläkin ajettaessa.

Pakosarjan teki minulle Tero Hytönen ja putkista tulee väkisin aika pitkät, jos haluaa lähellekkään yhtäpitkät niistä. Kuvia taitaa olla mulla kovalevyllä kotona ja voin laittaa malliksi, jos haluat. Samanlainen on epk:llakin....

Turbo kannattaa tuoda siihen ylös ja eteen näkyville, kuten meillä. Helpottaa huoltoa ja on komean näköinen. Minulla hipoo ahtopää hieman paksua (30mm) konepellin äänieristettä, kun sitä ei mallattaessa otettu huomioon. Materiaali on onneksi palamatonta ja välissä on useita kerroksia alumiinifoliota. 5000km ajettu nyt, eikä ongelmia.

Laittele yv:tä, jos haluat kuvia....
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

nokileka kirjoitti:onko tuo KKK K24 vesijäähdytetty? vanhassa Audi S4:ssa on vesikierto tuolla ropelilla. hyvä valinta, ainakin S4 trimmissä K24 kestää 1,6barin ahdot ja virtaa lähes 300 heppaan asti. siitä pakosarjasta et voi tehdä huonompaa kuin on vakioturbo OM602:ssa :D primääriputket on ehkä 30mm halkaisijaltaan ja laippaan sopii Garrett T-2(nissan patrol td) tai Mitsu TD04(pajero). superturbot voi unohtaa saman tien :shock:
Tuo turbo on kuulemma täysin sama noissa kaikissa S-malleissa jo 90-luvulta lähtien. Sitten RS-malleissa kuulemma ahtopää on isompi ja joku laakeri kestävämpi ja herkempi. Minullekkin Riikonen suositteli ahtopään vaihtoa, mutta ei taida diiselissä kannattaa... Se laakeri vaihtuu kyllä, jos joskus vien turbon huoltoon.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Julli »

Day Downhill kirjoitti: Pakosarjan teki minulle Tero Hytönen ja putkista tulee väkisin aika pitkät, jos haluaa lähellekkään yhtäpitkät niistä.
Onko muka niin että putkien pitäis olla keskenään samanpituiset. Mistä se pakokaasu tietää kuinka pitkässä putkessa se kulkee? Ehkä siinä vähän voi kaasu keretä jäähtymään pitemmässä putkessa enemmän, mutta ei luulis muutamalla sentillä olevan merkitystä.

Tuossa vähän mietiskelin tuota putkien pituushommaa ja järki sanoo, että kuumemmalla kaasulla on suurempi tilavuus ja sitä kautta suurempi virtausnopeus -> herkempi ahtimen toiminta. Eli lyhyempi parempi.

Eikä taida putkien järjestykselläkään olla väliä, koska pakopesä ei ole jaettua mallia.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Julli kirjoitti:Eikä taida putkien järjestykselläkään olla väliä, koska pakopesä ei ole jaettua mallia.
Jaettu laippa pakosarjassa on paljon parempi kuin yhteinen.
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mauri H. kirjoitti:
Julli kirjoitti:Eikä taida putkien järjestykselläkään olla väliä, koska pakopesä ei ole jaettua mallia.
Jaettu laippa pakosarjassa on paljon parempi kuin yhteinen.
Voitko vähän perustella? Onko tässä nyt joku idea, että viereisen pytyn kaasut "imee" kaasuja toisesta?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4764
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: ....

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Julli kirjoitti:
Onko muka niin että putkien pitäis olla keskenään samanpituiset. Mistä se pakokaasu tietää kuinka pitkässä putkessa se kulkee? Ehkä siinä vähän voi kaasu keretä jäähtymään pitemmässä putkessa enemmän, mutta ei luulis muutamalla sentillä olevan merkitystä.

Varmaan siksi, että moottorihan toimii ikäänkuin sykäyksittäin, eli jokainen pytty ruuttaa pakokaasut vuorollaan ensin pakosarjaan, sitten turboon ja sitten pakoputkeen. Kun pakosarjan putket ovat saman mittaiset asettuvat eri sylintereiden sykäykset ikäänkuin luonnostaan "limittäin", tällöin pakokaasut virtaavat mahdollisimman tasaisesti, aiheuttaen mahdollisimman vähän paineenvaihtelua, eli "ahtautumia" pakokanavistossa. Myös turbon toiminnalle on varmaan hyväsi, että sen "toimintapaine" olisi mahdollisimman tasainen.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

tuskin on vaaraa että putkista tulee liian pitkät. pakokaasut etenee sellaista vauhtia että on aivan sama onko primääriputki 10cm tai tosi pitkä :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4764
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.

Pakosarjan ja pakoputken alun pyrkisin itse tekemään siten, pakokanaviston ahtain kohta siinä alussa olisi se "nielu", jossa turbon siivet sijaitsee. Silloin kaasujen virtaus kiihtyisi huippuunsa jo luontojaan parhaassa paikassa.

Pakoputken alun muodon varmaan määrää turbon laipan muoto.
Kannattaisi pyrkiä varmaan mahdollisimman avaraan ja jouhevasti muuttuvaan muotoon. Jos putki on riittävän suuri, niin ainut virtausvastus tulee putken seinämästä. Yhdessä putkessa on vähemmän seinämää, kuin kahdessa.

Alkuputki siis halkaisijaltaan mahdollisimman suuri, koska siinä on vielä turbonkin jälkeen paineenvaihtelut suurimmillaan. Ensimmäisen vaimentimen jälkeen putki voi varmaan jo pienentyä, koska äänenvaimennin poistaa tehokkaasti paineenvaihtelua (toimintaperiaate). Sen jälkeen pakokaasut tulee jo tasaisempana pöhinänä, ja mahtuvat näin kulkemaan jo pienemmästäkin reiästä.

Varsinainen ääntä vaimentava pönttö kannattaa sijoittaa pakoputken loppupäähän, siellä paineenvaihtelu on pienimmillään, ja äänenvaimentimen virtausta vastustava vaikutus pienimmillään.

Itse en ole koskaan pakosarjaa tai pakoputkea kokonaan rakentanut, niin että tämä on nyt vain sellaista ajatusleikkiä.

Jos jossain meni pieleen, niin joku korjatkoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Zjark
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 20.05.2004 00:09

Viesti Kirjoittaja Zjark »

Tämä ei kuulu ihan aiheeseen mutta ajattelin että kuiteskin osaisitte neuvoa...

Ongelma on se että mun w124 260e:stä alkaa oleen pakoputki todellakin tiensä päässä... tarvis uuden niin sanotusti... ja luettuani näitä tarinoita täälä niin monessa keskustelussa on todettu että "teho"putken saa vakioo edullisemmin...

Joten mistähän tälläsiä todella edullisia putkia/peltisarjaa vois alkaa katteleen...
ja saako niitä "halpoja" putkistoja ns. PnP:n vai onko ne aina teeseitse pöntöstä pönttöön???

...neuvoa tietämättömälle??
mITÄ Hä?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Zjark kirjoitti:Tämä ei kuulu ihan aiheeseen mutta ajattelin että kuiteskin osaisitte neuvoa...

Ongelma on se että mun w124 260e:stä alkaa oleen pakoputki todellakin tiensä päässä... tarvis uuden niin sanotusti... ja luettuani näitä tarinoita täälä niin monessa keskustelussa on todettu että "teho"putken saa vakioo edullisemmin...

Joten mistähän tälläsiä todella edullisia putkia/peltisarjaa vois alkaa katteleen...
ja saako niitä "halpoja" putkistoja ns. PnP:n vai onko ne aina teeseitse pöntöstä pönttöön???

...neuvoa tietämättömälle??
No esimerkiksi tuo Tero Hytönen tekee siistiä jälkeä jo oikein kohtuullisella hinnalla.

http://personal.inet.fi/yritys/terohytonen
Vastaa Viestiin