Pakosarja turbolle (200d)
Pakosarja turbolle (200d)
Eli pakosarjaa pitäis alkaa vääntään turbolle. Ahdin on 300 turbosta KKK K24. Laipat on jo tehty, mutta tuli muutama kysymys mieleen.
- Onko putkien järjestyksellä turbon laipassa mitään suurempaa merkitystä?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen toimintaan?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen lämpötilaan / moottorin lämpötilaan?
- Pitääkö muotoilussa huomioida vielä erityisesti jotain?
Moottorina siis tuo harvinaisin OM601
Kaikki neuvot tervetulleita.
- Onko putkien järjestyksellä turbon laipassa mitään suurempaa merkitystä?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen toimintaan?
- Onko putkien pituudella merkitystä ahtimen lämpötilaan / moottorin lämpötilaan?
- Pitääkö muotoilussa huomioida vielä erityisesti jotain?
Moottorina siis tuo harvinaisin OM601
Kaikki neuvot tervetulleita.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
mukavaa että joku jaksaa tosiaan noinkin harvinaista vehjettä turbottaa
kyllähän ne jotain vaikuttaa ne pituudet, mielellään mahd. lyhyet.? , en sit tiedä onko niin sentin päälle tarkkaa.
kannattaa tarkkaan mitoittaa että mahtuu vielä konepelti kiinni, pakoputki (3" varmaankin) menee ja öljy paluu/meno. Ja tietenkin muutkin mahdolliset vermeet (webasto yms. ) ja letkut

kyllähän ne jotain vaikuttaa ne pituudet, mielellään mahd. lyhyet.? , en sit tiedä onko niin sentin päälle tarkkaa.
kannattaa tarkkaan mitoittaa että mahtuu vielä konepelti kiinni, pakoputki (3" varmaankin) menee ja öljy paluu/meno. Ja tietenkin muutkin mahdolliset vermeet (webasto yms. ) ja letkut
onko tuo KKK K24 vesijäähdytetty? vanhassa Audi S4:ssa on vesikierto tuolla ropelilla. hyvä valinta, ainakin S4 trimmissä K24 kestää 1,6barin ahdot ja virtaa lähes 300 heppaan asti. siitä pakosarjasta et voi tehdä huonompaa kuin on vakioturbo OM602:ssa
primääriputket on ehkä 30mm halkaisijaltaan ja laippaan sopii Garrett T-2(nissan patrol td) tai Mitsu TD04(pajero). superturbot voi unohtaa saman tien 


1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Tervetuloa vaan KKK-kerhoon 
Turbo on sama, kun minulla ja lähtee ahtamaan minun pumpulla täysillä 2300-2400r:llä. Täydet ahdot ilman hukkaporttia oli tosiaan n.1,6 kg/cm3, eli tosiaan vajaat 1,6bar. En toki tuollaisia paineita pidä jatkuvasti, mutta olihan se yhden kerran koitettava
Nyt on venttiilillä rajoitettu paineet n. 0,95:een. Eikä savuta. Vakioasetuksella n.0,8baria tuli mustaa vielä täysilläkin ajettaessa.
Pakosarjan teki minulle Tero Hytönen ja putkista tulee väkisin aika pitkät, jos haluaa lähellekkään yhtäpitkät niistä. Kuvia taitaa olla mulla kovalevyllä kotona ja voin laittaa malliksi, jos haluat. Samanlainen on epk:llakin....
Turbo kannattaa tuoda siihen ylös ja eteen näkyville, kuten meillä. Helpottaa huoltoa ja on komean näköinen. Minulla hipoo ahtopää hieman paksua (30mm) konepellin äänieristettä, kun sitä ei mallattaessa otettu huomioon. Materiaali on onneksi palamatonta ja välissä on useita kerroksia alumiinifoliota. 5000km ajettu nyt, eikä ongelmia.
Laittele yv:tä, jos haluat kuvia....

Turbo on sama, kun minulla ja lähtee ahtamaan minun pumpulla täysillä 2300-2400r:llä. Täydet ahdot ilman hukkaporttia oli tosiaan n.1,6 kg/cm3, eli tosiaan vajaat 1,6bar. En toki tuollaisia paineita pidä jatkuvasti, mutta olihan se yhden kerran koitettava

Pakosarjan teki minulle Tero Hytönen ja putkista tulee väkisin aika pitkät, jos haluaa lähellekkään yhtäpitkät niistä. Kuvia taitaa olla mulla kovalevyllä kotona ja voin laittaa malliksi, jos haluat. Samanlainen on epk:llakin....
Turbo kannattaa tuoda siihen ylös ja eteen näkyville, kuten meillä. Helpottaa huoltoa ja on komean näköinen. Minulla hipoo ahtopää hieman paksua (30mm) konepellin äänieristettä, kun sitä ei mallattaessa otettu huomioon. Materiaali on onneksi palamatonta ja välissä on useita kerroksia alumiinifoliota. 5000km ajettu nyt, eikä ongelmia.
Laittele yv:tä, jos haluat kuvia....
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Tuo turbo on kuulemma täysin sama noissa kaikissa S-malleissa jo 90-luvulta lähtien. Sitten RS-malleissa kuulemma ahtopää on isompi ja joku laakeri kestävämpi ja herkempi. Minullekkin Riikonen suositteli ahtopään vaihtoa, mutta ei taida diiselissä kannattaa... Se laakeri vaihtuu kyllä, jos joskus vien turbon huoltoon.nokileka kirjoitti:onko tuo KKK K24 vesijäähdytetty? vanhassa Audi S4:ssa on vesikierto tuolla ropelilla. hyvä valinta, ainakin S4 trimmissä K24 kestää 1,6barin ahdot ja virtaa lähes 300 heppaan asti. siitä pakosarjasta et voi tehdä huonompaa kuin on vakioturbo OM602:ssaprimääriputket on ehkä 30mm halkaisijaltaan ja laippaan sopii Garrett T-2(nissan patrol td) tai Mitsu TD04(pajero). superturbot voi unohtaa saman tien
Re: ....
Onko muka niin että putkien pitäis olla keskenään samanpituiset. Mistä se pakokaasu tietää kuinka pitkässä putkessa se kulkee? Ehkä siinä vähän voi kaasu keretä jäähtymään pitemmässä putkessa enemmän, mutta ei luulis muutamalla sentillä olevan merkitystä.Day Downhill kirjoitti: Pakosarjan teki minulle Tero Hytönen ja putkista tulee väkisin aika pitkät, jos haluaa lähellekkään yhtäpitkät niistä.
Tuossa vähän mietiskelin tuota putkien pituushommaa ja järki sanoo, että kuumemmalla kaasulla on suurempi tilavuus ja sitä kautta suurempi virtausnopeus -> herkempi ahtimen toiminta. Eli lyhyempi parempi.
Eikä taida putkien järjestykselläkään olla väliä, koska pakopesä ei ole jaettua mallia.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Re: ....
Voitko vähän perustella? Onko tässä nyt joku idea, että viereisen pytyn kaasut "imee" kaasuja toisesta?Mauri H. kirjoitti:Jaettu laippa pakosarjassa on paljon parempi kuin yhteinen.Julli kirjoitti:Eikä taida putkien järjestykselläkään olla väliä, koska pakopesä ei ole jaettua mallia.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Re: ....
Julli kirjoitti:
Onko muka niin että putkien pitäis olla keskenään samanpituiset. Mistä se pakokaasu tietää kuinka pitkässä putkessa se kulkee? Ehkä siinä vähän voi kaasu keretä jäähtymään pitemmässä putkessa enemmän, mutta ei luulis muutamalla sentillä olevan merkitystä.
Varmaan siksi, että moottorihan toimii ikäänkuin sykäyksittäin, eli jokainen pytty ruuttaa pakokaasut vuorollaan ensin pakosarjaan, sitten turboon ja sitten pakoputkeen. Kun pakosarjan putket ovat saman mittaiset asettuvat eri sylintereiden sykäykset ikäänkuin luonnostaan "limittäin", tällöin pakokaasut virtaavat mahdollisimman tasaisesti, aiheuttaen mahdollisimman vähän paineenvaihtelua, eli "ahtautumia" pakokanavistossa. Myös turbon toiminnalle on varmaan hyväsi, että sen "toimintapaine" olisi mahdollisimman tasainen.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuskin on vaaraa että putkista tulee liian pitkät. pakokaasut etenee sellaista vauhtia että on aivan sama onko primääriputki 10cm tai tosi pitkä 

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
.
Pakosarjan ja pakoputken alun pyrkisin itse tekemään siten, pakokanaviston ahtain kohta siinä alussa olisi se "nielu", jossa turbon siivet sijaitsee. Silloin kaasujen virtaus kiihtyisi huippuunsa jo luontojaan parhaassa paikassa.
Pakoputken alun muodon varmaan määrää turbon laipan muoto.
Kannattaisi pyrkiä varmaan mahdollisimman avaraan ja jouhevasti muuttuvaan muotoon. Jos putki on riittävän suuri, niin ainut virtausvastus tulee putken seinämästä. Yhdessä putkessa on vähemmän seinämää, kuin kahdessa.
Alkuputki siis halkaisijaltaan mahdollisimman suuri, koska siinä on vielä turbonkin jälkeen paineenvaihtelut suurimmillaan. Ensimmäisen vaimentimen jälkeen putki voi varmaan jo pienentyä, koska äänenvaimennin poistaa tehokkaasti paineenvaihtelua (toimintaperiaate). Sen jälkeen pakokaasut tulee jo tasaisempana pöhinänä, ja mahtuvat näin kulkemaan jo pienemmästäkin reiästä.
Varsinainen ääntä vaimentava pönttö kannattaa sijoittaa pakoputken loppupäähän, siellä paineenvaihtelu on pienimmillään, ja äänenvaimentimen virtausta vastustava vaikutus pienimmillään.
Itse en ole koskaan pakosarjaa tai pakoputkea kokonaan rakentanut, niin että tämä on nyt vain sellaista ajatusleikkiä.
Jos jossain meni pieleen, niin joku korjatkoon.
Pakosarjan ja pakoputken alun pyrkisin itse tekemään siten, pakokanaviston ahtain kohta siinä alussa olisi se "nielu", jossa turbon siivet sijaitsee. Silloin kaasujen virtaus kiihtyisi huippuunsa jo luontojaan parhaassa paikassa.
Pakoputken alun muodon varmaan määrää turbon laipan muoto.
Kannattaisi pyrkiä varmaan mahdollisimman avaraan ja jouhevasti muuttuvaan muotoon. Jos putki on riittävän suuri, niin ainut virtausvastus tulee putken seinämästä. Yhdessä putkessa on vähemmän seinämää, kuin kahdessa.
Alkuputki siis halkaisijaltaan mahdollisimman suuri, koska siinä on vielä turbonkin jälkeen paineenvaihtelut suurimmillaan. Ensimmäisen vaimentimen jälkeen putki voi varmaan jo pienentyä, koska äänenvaimennin poistaa tehokkaasti paineenvaihtelua (toimintaperiaate). Sen jälkeen pakokaasut tulee jo tasaisempana pöhinänä, ja mahtuvat näin kulkemaan jo pienemmästäkin reiästä.
Varsinainen ääntä vaimentava pönttö kannattaa sijoittaa pakoputken loppupäähän, siellä paineenvaihtelu on pienimmillään, ja äänenvaimentimen virtausta vastustava vaikutus pienimmillään.
Itse en ole koskaan pakosarjaa tai pakoputkea kokonaan rakentanut, niin että tämä on nyt vain sellaista ajatusleikkiä.
Jos jossain meni pieleen, niin joku korjatkoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Tämä ei kuulu ihan aiheeseen mutta ajattelin että kuiteskin osaisitte neuvoa...
Ongelma on se että mun w124 260e:stä alkaa oleen pakoputki todellakin tiensä päässä... tarvis uuden niin sanotusti... ja luettuani näitä tarinoita täälä niin monessa keskustelussa on todettu että "teho"putken saa vakioo edullisemmin...
Joten mistähän tälläsiä todella edullisia putkia/peltisarjaa vois alkaa katteleen...
ja saako niitä "halpoja" putkistoja ns. PnP:n vai onko ne aina teeseitse pöntöstä pönttöön???
...neuvoa tietämättömälle??
Ongelma on se että mun w124 260e:stä alkaa oleen pakoputki todellakin tiensä päässä... tarvis uuden niin sanotusti... ja luettuani näitä tarinoita täälä niin monessa keskustelussa on todettu että "teho"putken saa vakioo edullisemmin...
Joten mistähän tälläsiä todella edullisia putkia/peltisarjaa vois alkaa katteleen...
ja saako niitä "halpoja" putkistoja ns. PnP:n vai onko ne aina teeseitse pöntöstä pönttöön???
...neuvoa tietämättömälle??
mITÄ Hä?
No esimerkiksi tuo Tero Hytönen tekee siistiä jälkeä jo oikein kohtuullisella hinnalla.Zjark kirjoitti:Tämä ei kuulu ihan aiheeseen mutta ajattelin että kuiteskin osaisitte neuvoa...
Ongelma on se että mun w124 260e:stä alkaa oleen pakoputki todellakin tiensä päässä... tarvis uuden niin sanotusti... ja luettuani näitä tarinoita täälä niin monessa keskustelussa on todettu että "teho"putken saa vakioo edullisemmin...
Joten mistähän tälläsiä todella edullisia putkia/peltisarjaa vois alkaa katteleen...
ja saako niitä "halpoja" putkistoja ns. PnP:n vai onko ne aina teeseitse pöntöstä pönttöön???
...neuvoa tietämättömälle??
http://personal.inet.fi/yritys/terohytonen