606 superi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pistä kunnon jarrut sinne niin saat ajellakkin ihan rauhassa, kokemusta on :P
Lisää tietoa: www.skg.fi
laetine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 17.12.2008 22:25
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja laetine »

erppe kirjoitti:
tehoa saa olla max 188hv jos verrataan 300 bensaan. Tuo +25% pätee ainoastaan mallisarjan tehokkaimpaan verrattaessa
Tuota, mites kun tuo on noin vanha, niin sillon on tainnu tuo 300:nen olla mallisarjan tehokkain, vai voiko sitä tuolleen ajatella? Mulla meni -87 just tuolleen, että olis saanu olla 188+25% ainaskiin katastusmiehen mielestä. No lapussa oli vaan 186 hv ettei olis kuitenkaan tullu ongelmia...
ja vitut. :D kyllä mulla ainakin on 197hp lapuus ja verrattu 300bensa. ja 300 bensa on periaattees mallisarjan tehokkain missä on samat jarrut ymt alustan osat mitä 300turbo.
W204
w123 Bagged Limousine
W124 superurpo
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja erppe »

ja vitut. :D
Tuota... Mistäs olimmekaan eri mieltä??

Mallisarjan tehokkain on ollut tuolloin todellakin tuo 300:nen pensa.
Avatar
pena837
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 29.09.2009 00:18
Paikkakunta: Tervola

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja pena837 »

Eikai se vuosimallista riipu vaan koko mallisarjasta eli kaikki 124:set ??
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

pena837 kirjoitti:Eikai se vuosimallista riipu vaan koko mallisarjasta eli kaikki 124:set ??
näin mäkin oon sen kuvitellu, ite käytin verrokkina 400/420 koneista
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pensan jarruista en tiedä, mutta

300D vaparissa on jäähdyttämättömät jarrut
250DT ja 300DT on jäähdytety jarrut. eli varmaan kummasta tahansa saat jarrut, niin pitäis kelvata. ja äkkiseltään vois kuvitella, että myöskin 300 pensassa on jäähdytety ja muutenkin tehokkaammat jarrut, mitä noissa vaparidiiseleissä.
W201 250DT 20V
w201 190E
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

.
Viimeksi muokannut TS_W124, Ti 20.03.2012 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja johani »

käykö jäähdytetyt levyt heittämällä 300 vapariin ? sama levyn halkasija ? levemäpi levy ? (Jos tulee jarruremontti eteen)
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

Timo N kirjoitti:
pena837 kirjoitti:Eikai se vuosimallista riipu vaan koko mallisarjasta eli kaikki 124:set ??
näin mäkin oon sen kuvitellu, ite käytin verrokkina 400/420 koneista
400E/E420, 500E/E500:n käyttäminen verrokkina ei ole järkevää (ja useimmilla konttoreilla ne ei edes niitä hyväksy verrokiksi), koska silloin joutuu hankkimaan niiden osia (maksaa maltaita normi 300E:n osiin verrattuna), mutta ei silti voi ottaa kaikkea hyötyä irti niistä... 300E-24/E320-24 (mallisarjan tehokkain konttorin mielestä...) verrokkina saa ainakin meilläpäin jo tehot "ihan tappiin", mitä suomen laki muutenkin antaa myöden, eli tehoraja/auton omamassa raja 7kg/Kw tulee vastaan aika äkkiä, eli 1400 kg lankussa se on 272 hp (ehdoton maksimi lain mukaan...) joka siis tulee vastaan jo noilla 220 hp+ 25% säännön mukaisilla 275 hepallakin...

dieselistien "järkevin" tapa on verrata normi 300E bensaan (ei siis 300E-24 tai E320 malliin) ja ottaa vain 188 hepan teholappo, niin pääsee ihan vakio/yleisosilla muutoksista... muuten joutuu mennä niihin 4-mäntä satuloihin ym.

jarruista ja muista kannattaa toki tehdä paremmat, mitä vakio 300E:n vastaavat on, mutta riittää siis, kun pystyy todistamaan, että ne vastaa edes niitä :wink:
johani kirjoitti:käykö jäähdytetyt levyt heittämällä 300 vapariin ? sama levyn halkasija ? levemäpi levy ? (Jos tulee jarruremontti eteen)
satula myös vaihtoon, niin menee ihan heittämällä... mutta aika lelut ne 300E:n vakio jarrut silti on, ei siitä mihinkään pääse :(

ducato, laguna ja 500€:n lankku...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Taas ollaan päästy mesen kimppuun. Nyt on takakelkka puhallettu ja maalattu + massattu. Kaikki varret tuli uusiks! :thumbup: . On jo kiinni autossa joten pian auto pihalle ja toine sisälle moottorin irrotusta varte ja pumppuki tuli tilattu nii saa sen kans lähettää jossai vaihees mynälle.
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1531
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja Timo N »

napa kirjoitti:
Timo N kirjoitti:
pena837 kirjoitti:Eikai se vuosimallista riipu vaan koko mallisarjasta eli kaikki 124:set ??
näin mäkin oon sen kuvitellu, ite käytin verrokkina 400/420 koneista
400E/E420, 500E/E500:n käyttäminen verrokkina ei ole järkevää (ja useimmilla konttoreilla ne ei edes niitä hyväksy verrokiksi), koska silloin joutuu hankkimaan niiden osia (maksaa maltaita normi 300E:n osiin verrattuna) mutta aika lelut ne 300E:n vakio jarrut silti on, ei siitä mihinkään pääse :(

ducato, laguna ja 500€:n lankku...
ton 4 satkun alustan osat on pääsääntöisesti samat kuin 3 satkunkin, ei ne hirveitä maksa, tais olla kallistuksenvakaajat pikkusen
tyyriimmät, ja sit noi jarrut, ne oli kalliimmat mutta selkeesti paremmat kuin jotkut 2 mäntäset, siis eteen, taaksehan
tulee vain jäähylevy
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Ny ois helepoo täsävaihees päivittää naftalinjatki isommaks jos sattuu tulemaa joskus tarvetta :wink:

Vaikkapa tohon malliin
Kuva
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Tulossa uusi naftalinja kun kaveri kerkiää taivuttelemaan putket :D Onko sulla muuten tos välillä joku pumppu? :think:
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

pera8x kirjoitti:300D vaparissa on jäähdyttämättömät jarrut
Ainakin mun entisessä -92 300D vaparifarkussa oli jähytetyt levyt eessä. :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja pera8x »

JiiTee_ kirjoitti:
pera8x kirjoitti:300D vaparissa on jäähdyttämättömät jarrut
Ainakin mun entisessä -92 300D vaparifarkussa oli jähytetyt levyt eessä. :think:
kai niitäkin on sitten moneen lähtöön. mulla oli ihan peruslätkät. vm88 tai joku semmonen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

JiiTee_ kirjoitti:
pera8x kirjoitti:300D vaparissa on jäähdyttämättömät jarrut
Ainakin mun entisessä -92 300D vaparifarkussa oli jähytetyt levyt eessä. :think:
300D vapari farkussa on kyllä jäähdytetyt levyt edessä, mutta sedanissa normi levyt... onhan farkussa myös takana suuremmat jarrut, kuin sedanissa :wink:

500€:n lankku, ducato ja laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja BTriker »

-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1151
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja PTracing »

antti_k kirjoitti:Ny ois helepoo täsävaihees päivittää naftalinjatki isommaks jos sattuu tulemaa joskus tarvetta :wink:
Minkäs kokosta putkea muuten antilla on? Onko meno ja paluu saman kokosta?
IG: @pyrytakkunen
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Meno on 1/2" teflonteräspunos letkua ja paluu on 9mm röörillä olevaa muoviputkea eli jokunen milli o eroa linjois :roll:
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja jeemu »

PTracing kirjoitti:
antti_k kirjoitti:Ny ois helepoo täsävaihees päivittää naftalinjatki isommaks jos sattuu tulemaa joskus tarvetta :wink:
Minkäs kokosta putkea muuten antilla on? Onko meno ja paluu saman kokosta?
Alle 9mm ei tarviis mennä.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

No nii ja tähän aikaan päivästä on väykystä laatikko ja muut hilppeet irti niin saa huomenna heti aamusta nostaa koneen veke :twisted:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1778
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Mulla olis 500E:n jarrut etu- ja takapäähän joutilaana. Aikasta jämyt pelit on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Ei ole vielä tarvetta laitan yv kun tuloo tarve :thumbup:
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Kummalla pumpun säny teetit? 7mm vai 8mm
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re:

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Tompa124 kirjoitti:Kummalla pumpun säny teetit? 7mm vai 8mm
Tulee varmaan 7 tapeilla
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Noniin ja nyt on moottori irti ja laatikko viety vahvistettavaksi ja pumppu lähtee takasi myyjälle.Oli laittanu vääränlaisen pumpun tulee :evil:
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Unohdin mainita alussa että autossa EI ole abs jarruja nii mikä tahansa kinneri ei kelpaa vertaaluu pitää olla abs jarruton malli.Olisko ehdotuksia??? Mitä tehokkaita 124 on tehty ilman abseja :think:
dslpwr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ma 12.09.2011 18:17
Paikkakunta: Tervajoki

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja dslpwr »

Ei kellään ole tietoa? :o
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 606 superi

Viesti Kirjoittaja napa »

dslpwr kirjoitti:Unohdin mainita alussa että autossa EI ole abs jarruja nii mikä tahansa kinneri ei kelpaa vertaaluu pitää olla abs jarruton malli.Olisko ehdotuksia??? Mitä tehokkaita 124 on tehty ilman abseja :think:
jotenkin olis sellainen muistikuva, että 300E olis ollut saatavilla myös ilman ABS jarruja alkuaikoina, se nyt olis riittävän tehokaskin jo vertailuautoksi... jossain vaiheessa nuo ABS jarrut tuli sitten myös 300E:n vakiovarusteiksi, mutta ne joilla on paremmin nippelitietoa tästä asiasta, saavat varmistaa...

jonkun tiedon mukaan ABS jarrut tuli vakiovarusteeksi vasta muovikylkisten kanssa (-89 ja uudemmat)

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin