W203 C220CDi, OM611 moottorilla Ongelmia tehoissa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

W203 C220CDi, OM611 moottorilla Ongelmia tehoissa?

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Ensin ajattelin, että olen luulosairas ja luulin sitä ominaisuudeksi.

Onko kukaan törmännyt OM611 moottorilla tälläiseen ongelmaan:

Parhaiten se tulee esille kun lähtee paikaltaan liikkeelle.
Paikaltaan kun painaa kaasun pohjaan kestää 3-4 sekuntia ennen kuin mitään tapahtuu ensin liikkuu hissukseen ja sitten vasta lähtee kunnolla, tämmöistä tehon puutetta olen ollut huomaavinani myös muussa ajossa, mutta tuo on vain selkein esimerkki. Eli ihan kuin alakierroksilta puuttusi tehot.

Kävin sitten Veholla näyttämässä sitä yhdelle vika specialistille ja hän sanoi, että siinä selkeästi on jotain pahasti vialla, että normaalisti lähtisi kuin kissa paikoiltaan. Vika kuitenkin voi olla monessa paikassa kaasupolkimesta lähtien, imusarjassa, turbossa, yms.

Kävin sitten korjaamolla katsomassa vikakoodit ja ensin tyhjennettiin vikamuisti kun siellä oli paljon tallennettuja vikoja (jos auto olisi vaikka toiminut jonkinlaisessa vika tilassa), mutta se ei auttanut.

Ja samana iltana kävin toisessa paikassa katsomassa, mutta ei löytynyt muutakuin mukavuusilmastoinnista vikakoodi, jonka voi ohittaa jos tavaratilan booster puhallinta ei ole, mikä sitten ikinä onkaan. Tästä ei tiennyt kumpikaan korjaaja, eikä itselläkään tule mieleen muutakuin dieselissä oleva lämmitin joka lämmittää sisään tulevan ilman talvella.
Veikkasi kuitenkin, että voisi olla esim. ilmanmääränmittarissa, vaikka se pitäisi vaihtaa vasta 80tkm, itsellä ajettu 59tkm.
Sanoi kuitenkin, että pitää mennä maanantaina uudelleen ja toivotaan, että vikakoodi olisi ilmaantunut, jos vika on ilmanmäärämittarissa näkyisi se kuulemma vikakoodina.
On se ihmeellistä tämä tietokone aika, kun ei viatkaan löydy ilman tietsikkaa.

Niin joo ja vielä tuli mieleen, että kuka on teidän mielestänne korvausvelvollinen vai meneekö kaikki minun maksettavakseni, vaikka vielä ei tiedäkkään mikä vika on.
Eli auto on ostettu käytettynä vuoden alussa ja vika on ollut mielestäni alusta asti. Vaikka liikkeestä sanottiin, ettei takuuta ole, niin eikös joku 6kk kuluttajasuojalaki ole autokaupoissa. Vai miten menee?
Katsotaan sitä sitten kun vika selviää.

Tulipas runoiltua toivottavasti jollain on jotain sanottavaa.
Viimeksi muokannut Eeli, Ti 25.05.2004 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

Kyllä JOKAISESSA autossa joka on ostettu LIIKKEESTÄ on 6kk takuu, jos
autoon tulee vika 6kk aikana niin liike on korvaus/korjaus velvollinen .
Itse teetin yhden kansiremontin kun ostin tuon w124:sen ja nyt menee ilmeisesti
jarrut+muuta pikku vikaa takuuseen.

Jos se auto firma ei suostu korjauttamaan sitä takuuseen niin voit nostaa
siitä kanteen. Ensin soitto kuluttaja suojaan ja sen jälkeen oikeus kanne
päälle. Voitat 100% varmuudella jutun.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Koskeeko kaikkia pienempiäkin vikoja?
Koskeeko myös vikoja jotka on tulleet esim. 5kk päästä ostosta vai vain semmoisia, jotka on olleet autossa jo ostettaessa?
Vaikuttaako auton ikä vastuuseen esim. jos ostaa 20vuotta vanhan pommin joka jää tielle onko siinä muka samanlainen vastuu?
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Meillä laski Mondeo automaatista öljyt alleen viikon-parin sisällä ostosta.
Liike korjautti.

Myöhemmin vasen takajarru laski jarrunesteet alleen.
Liike korjautti.

Vieläkin myöhemmin puoliautomaattisen ilmastoinnin lämpötilansäätöyksikkö hajosi.
Liike korjautti.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18209
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aivan mahtava juttu jos kaikille liikkeestä ostetuille käytetyille autoille saa puolen vuoden takuun ilman omavastuuta... :wink:
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:Aivan mahtava juttu jos kaikille liikkeestä ostetuille käytetyille autoille saa puolen vuoden takuun ilman omavastuuta... :wink:
Kyllä!
Ostat käytetyn auton uuden takuulla ja vanhan hinnalla. :lol:

Tosin tämä Eelin auto on kuitenkin vielä sen verran uusi..... Mutta nämä 124:t ym. ?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

dealer kirjoitti:Aivan mahtava juttu jos kaikille liikkeestä ostetuille käytetyille autoille saa puolen vuoden takuun ilman omavastuuta... :wink:
Ei kun..... se taitaa olla jotain 3kk/10 000 km tai sinne päin.
Kuluttajanlainsuojan mukaan se menee, siitä lienee joku laki.
Ja tämä liike sitä noudatti tyydyttävästi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

kilpivar kirjoitti:Ei kun..... se taitaa olla jotain 3kk/10 000 km tai sinne päin.
Kuluttajanlainsuojan mukaan se menee, siitä lienee joku laki.
Ja tämä liike sitä noudatti tyydyttävästi.
Onko nuo siis ne kuluttajasuojan tarjoaman suojan rajat 3kk/10tkm? Vai tietääkö joku tarkan määrän ja onko jollain jotain tietoa kyseisestä kyseistä pykälästä miten se tarkalleen ottaen menee?
Entä jos vika ollut autossa pidemmän aikaa. Se pitää ilmeisesti vain todistaa tms. Vai, ideoita?

Entäs onko kellään tuohon itse vikaan mitään hyviä ideoita, tässä kun on puitu vain lakiasioita? Onko kellään ollut ongelmia vastaavan moottorin kanssa, se taitaa löytyä kuitenkin monesta muustakin mallista.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kuten itsekin sanoit: vika voi olla imusarjassa, turbossa, kaasupoljinanturissa,
tai vaikka jarrupoljin kytkimessä.
Vaikea spekuloida vikaa näin foorumilla..

Ennenkuin lähdet asiaa se kummemmin käräjöimään, niin kysy ihmeessä ensimmäisenä auton myyneestä liikkeestä.
Todennäköisesti asiaan löytyy joku ratkaisu ja jää kummallekin parempi maku autokaupasta kun ei tarvii kovin käräjöidä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

No nyt kävin sitten Veholla eilen sitä näyttämässä ja vikakoodia ei löytynyt, mutta työnjohtaja kävi, sitten myös sitä kokeilemassa ja veikkasi ilmanputsaria, kun se on ollut siinä jo 4 kesää.
Vaihtoväli kun on 80tkm ja autolla on ajettu vasta 59tkm, mutta eiköhän se kilometrien vähyys siitä "korjaannu".
Vaihdettiin sitten ilmanputsari ja sehän oli todella törkyinen, mutta pitää nyt vähän ajaa ja tutkia paraneeko toiminta tuosta.
Eikös C-sarjassa kuitenkin ole tuolla automaattilaatikolla jonkinmoinen viive ihan normaalistikin.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
mek
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:26
Paikkakunta: Tokio

Viesti Kirjoittaja mek »

En nyt haluaisi olla pessimisti, mutta mulla oli ihan samaa vikaa eikä meinannut millään löytyä, mutta ilmanmäärämittari siellä sitten oli risana.

Maksoi mungomangoja ja kiwi-hedelmiä (maltailla ei täällä saa mitään!) ja autolla oli silloin ajettu muistaakseni 32 tkm ja huoltosoppari mennyt poikki 2 kk aikaisemmin (ekat 3 vuotta voimassa).

/mek
jarska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 15.10.2003 12:06

Viesti Kirjoittaja jarska »

Mulla oireili samalla tavalla tuo E220CDI ja siinä oli myös ilmamäärämittari kuulemma viallinen.
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Jos 80 tonnia ajat samalla ilmanputsarilla,voi siellä paikat jo alkaa
prakaa,suosittelen noin 40 tuhatta kun on jo silloinkin aika musta.
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Näkyikö kummallakaan teistä vika vikakoodina vai arvattiinko sen viallisuus muuten?

Työjohtaja, joka auton ajoi veikkasi vain ilmanputsaria. Kun korjaaja sanoi, että vika voisi olla ilmanmäärämittarissa, selitti työnjohtaja että vika ilmenisi vähän erilailla, jos se siinä olisi. Tosin en niin hirveästi luottaisi siihen työnjohtajaan.
Korjaaja sanoi aikaisemmin että niitä on jonkin verran vaihdeltu.

Eikös se osa muuten maksanut jotain 100-150€ vai muistanko jonkin toisen osan.

Pitää käydä taas siellä näyttämässä autoa, sillä ei tuo toimi vieläkään. Ilmeisesti sen huomaa kylmänä kaikkein parhaiten tuon vian, kun se oli jotenkin niin selkeä aamulla kun lähti niin kyllä se viive on ihan uskomaton.
En oikeen tiedä onko se niinkään muilla vaihteillä, muissa nopeuksissa tai muilla kierroksilla, kun en ole ehjää koskaan ajanut.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
jarska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 15.10.2003 12:06

Viesti Kirjoittaja jarska »

Veholla sanottiin että näkyi vikakoodina tuo ilmamäärämittarin sekoilu.
Ajossa oire ilmeni kuten sulla,mutta ajoittain vika häipyi ja toisinaan hyytyi myös ohittaessa ja tehot "katosi" yhtäkkiä!
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Volkkarimiehet on jonkin verran käyttäneet Mersun (Pierburg) MAFia, kun sitä on pidetty Boschia kestävämpänä. Ja etenkin hinta on ollut halvempi. Harmi jos nuokin alkaa prakailemaan. :(

Niin sitä samaa Pierburgia saa myös joistain varaosaliikkeistä (esim. motonet) ja autotekniikkapajojen kautta, kannattaa kysyä sillä Pierburg-numerolla.
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

TDIfreak kirjoitti:Volkkarimiehet on jonkin verran käyttäneet Mersun (Pierburg) MAFia, kun sitä on pidetty Boschia kestävämpänä. Ja etenkin hinta on ollut halvempi. Harmi jos nuokin alkaa prakailemaan. :(

Niin sitä samaa Pierburgia saa myös joistain varaosaliikkeistä (esim. motonet) ja autotekniikkapajojen kautta, kannattaa kysyä sillä Pierburg-numerolla.
Niin siis käyttäneet Pierbug MAF mitä?
Tarkoitatko siis ilmanmäärämittaria vai mitä?
Tyhmänä kun en tajua... :oops:
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

nymis kirjoitti:Kyllä JOKAISESSA autossa joka on ostettu LIIKKEESTÄ on 6kk takuu, jos
autoon tulee vika 6kk aikana niin liike on korvaus/korjaus velvollinen .
Itse teetin yhden kansiremontin kun ostin tuon w124:sen ja nyt menee ilmeisesti
jarrut+muuta pikku vikaa takuuseen.

Jos se auto firma ei suostu korjauttamaan sitä takuuseen niin voit nostaa
siitä kanteen. Ensin soitto kuluttaja suojaan ja sen jälkeen oikeus kanne
päälle. Voitat 100% varmuudella jutun.
Tota noin, en haluaisi olla ilonpilaaja enkä varsinkaan pilkunn*ssija, mutta tuollaista automaattista takuuta ei ole olemassa. Kyse on ns. lakisääteisestä virhevastuusta joka on huomattavan eri asia, vaikka kuluttajan kannalta ajaa pitkälti samaa asiaa.
Tästä on ollut forumilla aiemmin juttua, kts. esim:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ight=takuu
- Tomi L.
W126 420 SE -86
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Eeli kirjoitti:
TDIfreak kirjoitti:Volkkarimiehet on jonkin verran käyttäneet Mersun (Pierburg) MAFia, kun sitä on pidetty Boschia kestävämpänä. Ja etenkin hinta on ollut halvempi. Harmi jos nuokin alkaa prakailemaan. :(

Niin sitä samaa Pierburgia saa myös joistain varaosaliikkeistä (esim. motonet) ja autotekniikkapajojen kautta, kannattaa kysyä sillä Pierburg-numerolla.
Niin siis käyttäneet Pierbug MAF mitä?
Tarkoitatko siis ilmanmäärämittaria vai mitä?
Tyhmänä kun en tajua... :oops:
Joo, ilmamäärämittaria se tarkoitti.
Se on siinä ilmanputsarilta turbolle lähtevän putken kauluksessa.
Puolenkymmentä eriväristä johtoa ja kiinnitys sellaisella torxilla, jossa on reikä keskellä.
Niitä kait ei ole montaa erinlaista, joten jos tunnet jonkun toisen meseilijän, kannattaa verrata niitä numeroita, ja kokeilla, niin tietääpähän sitten senkin.

Itse ilmamäärämittari on oikea saksalaisen insinööritaidon huippusaavutus. Kun se toimii, se ei tee mitään, ja kun se menee rikki, se rupee toimimaan :shock: .
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Löytyihän se vihdoinkin se vika.
Kävin tänään taas Veholla ja toinenkin specialisti ajoi autoa(, ilmanputsarin vaihdon jälkeen) ja oli samaa mieltä, että jotain on pahasti vialla.
Testattiin sitten alipaineet ja niistähän sitä mätää löytyikin.
Painetta ei tullut läheskään tarpeeksi max.750 mittayksikköä (en nyt muista mitä yksikköä siellä kulkee) ja tyhjeni todella helposti. Pitäisi olla helposti 800-900.

Testattiin uudessa SLK:ssa sama juttu ja siinä on vielä pienempi tehoinen pumppu ja siinä pamahti heti yli 900 kevyesti pelkällä käynnistyksellä.

Testattiin sitten käsin pumpata painetta turbolle, hetken toimi, mutta sitten auto meni vikakoodi tilaan, mutta syy oli selvä.

No menin, sitten Olarin Veholle, kun sieltä auton ostin ja kävin ensin vaihtoauto puolella, josta menin suoraan huollon tiskille ja osa, sekä työ menivät molemmat tehtaan takuuseen, vuokra-autoa ei tehdas sentään maksanut, mutta työ voidaan tehdä ohimennen pikahuollossa niin ei tarvitse odottaa 7. päivä asti, kun silloin olisi ollut vasta aikoja vapaan.
Pitää katsoa jos huomenna saisi vaihdettua.

Ihan kiva, että meni tehtaalle, niin ei tarvitse miettiä vastuu asioita.
Olisi se pelkkä osa kuitenkin maksanut sen karvan alle 200€.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ahaa.
Oliko siis kyse hukkaporttia käyttävästä sähköventtiilistä?
Sehän tosiaan voi aiheuttaa tehottomuutta.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

agip kirjoitti:Ahaa.
Oliko siis kyse hukkaporttia käyttävästä sähköventtiilistä?
Sehän tosiaan voi aiheuttaa tehottomuutta.
Niin eli vikahan oli siis tehoton alipainepumppu. Ei antanut tarpeeksi painetta järjestelmään. Eli hukkaportti oli auki, niin eihän siitä tule mitään.

Myös ohjaus oli hirveän raskas. Luulin, että sekin oli ominaisuus, mutta kun kävin uutta C-sarjaa kokeilemassa, niin huomasin, että ero on kuin yöllä ja päivällä.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Eilen sain vaihdettua sen alipainepumpun, johan toimii paremmin... Pitää vielä katsoa miten tuo vaihteisto tuosta oppii käyttäytymään.
Kyllä siinä vieläkin on nihkeä viive paikoiltaan lähdössä. Pitää katsoa paraneeko se tuosta ja riittääkö potku vai pitääkö ostaa taas uusi auto...
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Avatar
sa_mmy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 26.05.2004 22:47
Paikkakunta: Turku

Mistä mittaus?

Viesti Kirjoittaja sa_mmy »

Mistä käytännössä tuo mittaus suoritettiin?? Oliko pumppu suolainen?
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä mittaus?

Viesti Kirjoittaja Eeli »

sa_mmy kirjoitti:Mistä käytännössä tuo mittaus suoritettiin??
Otettiin letku irti sieltä jarrutehostimen vierestä ja laitettiin siihen mittari kiinni, sitten katsottiin paljon painetta pumppu antoi kun oli vain jarrutehostin kiinni.
Mittailtiin sitä muistakin paikoista. Aika helppoa letku vaan irti ja mittari siihen väliin.
Oliko pumppu suolainen?
Jos hintaa meinaat alle 200€+työt, mutta tehdas korvasi.
Vai mitä tarkoitat suolaisella, häh? :?
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
Vastaa Viestiin