W123 Kolinaa takapäästä..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

W123 Kolinaa takapäästä..

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Eli kummallista kolinaa alkanut kuulua peräpäästä.. Liekköhän iskari sanonut itsensä irti? Ja kuuluu siis varsinkin töyssyissä. Tosin kontissakin on kaiken maailman romua.. senkin voisi ensimmäiseksi tyhjentää :lol: Mutta tuskin sieltä kontista kolina lähtee..
W124 300D autom. -86
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Iskari, yläpää tai alapää on hyvä arvaus.
Pukille ja tarkistus.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Vaihdoin juuri pari viikkoa sitten pappan W123:sta takaiskarit ja kolinan aiheuttaja oli täysin jumiutunut iskari.

Hiukan aiheen ohi niin asennusta helpotti tottakai isän ja pappan hyvällä likinäöllä ostetut etupään iskarit :D
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Itse etsiskelin kolinan aiheuttajaa aikasta kauan, ennenkuin syyksi paljastui takatukivarren ulompi hela. Oli siis väljä. Takarenkaasta kun ottaa riuskalla otteella kiinni ja koettaa kääntää sivusuunnassa edestakaisin, väljällä puslalla varustettu takatukivarsi saa pyörän heilumaan.

Kolinaa saattaa tulla myös taka-apurungon etupään helojen väljyydestä johtuen.

Kannattaa alottaa niistä iskareista ja siirtyä sitte pikkuhiljaa niihin vähän kalliimpiin osanvaihtoihin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Lainaus ,edellisestä :D
Hiukan aiheen ohi niin asennusta helpotti tottakai isän ja pappan hyvällä likinäöllä ostetut etupään iskarit .

Missä päin ajelevat,että tietää varoa :twisted:
ps, ei kait kuulu niihin 100000 huononäköiseen liikenteessä . :evil:
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

JTG:lle vielä, että tarkista ihmeessä myös koiranluut takaa. Monet k.o mallin perän kolinat on aiheutunu väljäksi kuluneista koiranluista.
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Omassa 123:ssa alko peräpää vähitellen kolista töyssyissä ja takaiskarit vaihtamalla ääni loppu ja autosta tuli muutenkin täysin toisenlainen- enää pelkona on ylinopeussakot... :P
Vanhat iskarit oli täysin loppu- koko matkalta täysin löysät.... katsastussetä olis voinu olla aika iloinen...
Bassshaker
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 11.05.2004 13:17

Viesti Kirjoittaja Bassshaker »

Jos autossasi on korkeudensäätöhydrauliikka, niin yksi todennäköinen vaihtoehto on myöskin iskareiden alapäässä oleva (väljä) pallonivel.
Nimim. Kokemusta on
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Tämäkin ongelma selvisi. Takaiskarin alapäästä oli katkennut toinen pultti, ja iskari pääsi lenksumaan.. (toinenkin pultti katkesi avatessa) No ei muuta ku poraa kehiin, vanhat jämät pois ja uudet pultit tilalle : hyvä tuli. Kolinat loppu.
W124 300D autom. -86
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Hyvä kun selvis. Toi pultin vanhojen jämien poisto on yleensä todella vaikeaa. Saitko helpolla putsattua vanhat jengat.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Lähtihän nuo melko helposti. Poraamalla poies suurimmat jämät, sitten vasaralla ja pienellä metallitapilla naputellen pienemmät jäänteet. Uudet kierteet kehiin ja ávot.

Sinänsähän nuo on melko ilkeitä, mutta faijan duunipaikan autokerholla tuollainenkin homma hoituu suht helposti. Metallialan firma kun on, niin työkaluja löytyy aika laajalti sieltä.
W124 300D autom. -86
Vastaa Viestiin