Hommasin tutulta A160 mersun, bensakoneella, manuaalivaihteilla ja vuosimalli on 1999. Kilometrejä kertynyt kai jotain alle 200 000. Moottorista kuului jo hankittaessa railakas naputus, joka öljynvaihdon jälkeen kävi oikein kunnon kilinäksi. Siitä alkoi sitten tämä projekti:
Pudotin moottorin apurunkoineen autosta pois, siivosin sähköjohdot ja putket siinä ohessa pois. Vinttasin koko voimanpesän verstaalle, jossa irroitin kaiken, kunnes vika tuli vastaan.
Moottorissa on jossain vaiheessa voitelu pettänyt, jolloin kiertokankien alapäänlaakerit ovat vaurioituneet. Lähimpänä vauhtipyörää (ja siten kauimpana öljypumpusta oleva) kiertokanki oli vetäissyt laakerin jo silpuksi, josta tuli klappia ja naputtavaa ääntä. Kampiakseli hoidettiin kuntoon koneistamossa, suurempi alikoko 0.50mm riitti juuri ja juuri, että tuli kuntoon. Samainen kiertokanki oli mennyt alemmasta laakeripesästään 0.04 mm soikeaksi, joten uusiksi meni sekin. Kaikki laakeriliuskat menevät muutenkin uusiksi, samoin kasa tiivisteitä ja stefoja.
Seuraavaksi alkaakin kokoaminen

Muutama kuva tähän saakka tapahtuneesta:
Mersu "telakalla":

Kenttäkorjaamo:

Kone alhaalla:

Vaihdelaatikko irtoamassa:

Öljypohja aukeaa:

Väljä laakeri on löytynyt:

Tuolta se näytti avattuna:

Kiertokanki:

Laakeriliuskoja:

Kampiakseli:

Koko hoidon mahdollinen syy: Nokkapyörän muovinen kehys on irronnut ja palaset ovat tukkineet öljypumpun. (Pumpun siivilässä oli paloja. Kaikki kuitenkin löytyivät, joten mitään ei jää kanaviin tai minnekkään jemmaan..)

Muovinpaloja ja laakerimetallia öljypohjassa:

Lisää kuvia ja tarinaa tulee, kunhan ehdin laitella tuota kokoon. Huomenna alkaa kiertokankien, laakerien ja kampiakselin yhteensovittelu ja välysten mittailu.
