A160 moottoriremonttia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
MÖsteri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 12.09.2011 14:38

A160 moottoriremonttia

Viesti Kirjoittaja MÖsteri »

Terve mersuväelle.

Hommasin tutulta A160 mersun, bensakoneella, manuaalivaihteilla ja vuosimalli on 1999. Kilometrejä kertynyt kai jotain alle 200 000. Moottorista kuului jo hankittaessa railakas naputus, joka öljynvaihdon jälkeen kävi oikein kunnon kilinäksi. Siitä alkoi sitten tämä projekti:

Pudotin moottorin apurunkoineen autosta pois, siivosin sähköjohdot ja putket siinä ohessa pois. Vinttasin koko voimanpesän verstaalle, jossa irroitin kaiken, kunnes vika tuli vastaan.

Moottorissa on jossain vaiheessa voitelu pettänyt, jolloin kiertokankien alapäänlaakerit ovat vaurioituneet. Lähimpänä vauhtipyörää (ja siten kauimpana öljypumpusta oleva) kiertokanki oli vetäissyt laakerin jo silpuksi, josta tuli klappia ja naputtavaa ääntä. Kampiakseli hoidettiin kuntoon koneistamossa, suurempi alikoko 0.50mm riitti juuri ja juuri, että tuli kuntoon. Samainen kiertokanki oli mennyt alemmasta laakeripesästään 0.04 mm soikeaksi, joten uusiksi meni sekin. Kaikki laakeriliuskat menevät muutenkin uusiksi, samoin kasa tiivisteitä ja stefoja.

Seuraavaksi alkaakin kokoaminen :)

Muutama kuva tähän saakka tapahtuneesta:

Mersu "telakalla":
Kuva

Kenttäkorjaamo:
Kuva

Kone alhaalla:
Kuva

Vaihdelaatikko irtoamassa:
Kuva

Öljypohja aukeaa:
Kuva

Väljä laakeri on löytynyt:
Kuva

Tuolta se näytti avattuna:
Kuva

Kiertokanki:
Kuva

Laakeriliuskoja:
Kuva

Kampiakseli:
Kuva

Koko hoidon mahdollinen syy: Nokkapyörän muovinen kehys on irronnut ja palaset ovat tukkineet öljypumpun. (Pumpun siivilässä oli paloja. Kaikki kuitenkin löytyivät, joten mitään ei jää kanaviin tai minnekkään jemmaan..)
Kuva

Muovinpaloja ja laakerimetallia öljypohjassa:
Kuva

Lisää kuvia ja tarinaa tulee, kunhan ehdin laitella tuota kokoon. Huomenna alkaa kiertokankien, laakerien ja kampiakselin yhteensovittelu ja välysten mittailu. :)
Vastaa Viestiin