smartin viritys??

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No perskule.
Se putkien paukahtelu ei ainakaan lisää sitä kestävyyttä ...
Alkaa tulla jo hintoihinsa, että eiköhän se kohta ala toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

vito500tkm kirjoitti:motonetin
En ole yllättynyt...

...mutta sehän varmasti sai jo alkuun siipeensä siitä 2,6Bar paineesta, joka on aivan aivan liikaa ja sitten tuo letkujen räjähtely vielä, aina käy ylikierroksilla. Pakopaineen on pakko olla ollut yli 5 bar tuolla 2,6:lla :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuh, kova pakopaine sai ainakin mulla aikaan päittäis välystä aika nopeaan eli jotenkin syö sen laakeroinnin. Sen takia mulle tulikin se vahvempi laakerointi sinne keskelle, mitä se nyt sitten tarkoittikaan...

...mutta että 200km, se on kyllä liian tiuha ahtimen vaihtoväli :problem:

Jatkossa tarkkana kaikkien paineiden kanssa, ja onhan siellä nyt semmonen pakopainemittari että varmasti näyttää järkeviä...

Kone vaikuttaa kestävältä kun kestää tätä rääkkiä, eikä ole millänsäkkään, mutta sehän on mercedes...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

no eikö nuista kahesta rikkoontuneesta ahtimesta tekis nyt yhden ehjän.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vito500tkm kirjoitti:Eipä ne kestä motonetin silikoniletkutkaan mitään :evil:
100km jas taas on letkut riekaleina.
voisko sinne suunnitella jotakin teräksisiä, tai alumiinisia ahtoputkia? silikoonit vaan sinne, missä tarvii olla liikkuvuutta ja sillonkin niin vähän, ku mahdollista.

eikös joku turbokeisari osaa sanoa sulle sopivaa ahdinta, kun kerrot vaan paljonko meinaat ottaa tehoja siitä laitteesta. aika pitkälti se teho kait sen ahtimen mitottaa. joskus viriteltiin yhden kaverin audi 1,6dt:tä, niin siinä meni kans turboja paskaks, kun oli aina liian pieniä. audin vakioturbosta katkes akseli, kun sinne syötti 2 baaria, garretin t03:nen sylkäs siivet mäkeen ja mersun OM602 orkkis turbosta meni laakerit niin väljäks, että söi öljyä enemmän, ku naftaa. siinä ainakin tuli meikäläiselle harvinaisen selväks, että mitä tapahtuu, kun yrittää liian pienellä ahtimella liikoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siellä mitään alumiinia tarvita vaan oikeasta hydrauliikkakaupasta sitä kallista silikooniletkua, se kestää vaikka 10 Bar. Hinta tosin taitaa olla viisinkertainen, mutta eihän sitä paljoa tarvita. No toki joku pidempi matka pitää tehdä metallista jos on mutkia jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Tiiseli tarvii paljon ahtoja jos meinaa jotain 200hv/l ottaa. Pieni ahdin ei pysty kovin suuria ahtoja tekemään, sen näkee kompurakarttoja tutkailemalla. Iso ahdin pystyisi tekemään ahtoja mutta se ei kerää riittävästi kierroksia pikkukoneessa jotta alkaisi ahtamaan.

Siispä ainoa keino saada paljon tehoa on panna useampi ahdin sarjaan. Yleensä on helpoin laittaa vakioahtimen perään joku suurempi, pääsee ainakin alkuun ja voi sitten alkaa miettimään miten ahtimien kokoa on ehkä muutettava. Riittävä hukkaportti vaan vakioahtimen rinnalle ja imupuolellekin joku venttiilisysteemi ohittamaan pientä. Ja joka väliin painemittarit kiinni.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä nyt ei ollut uusi asia, mutta tuollahan ei ole oikeasti tilaa semmosille :roll:

Itse näkisin että joku pienen pieni mekaaninen ahdin voisi olla jossakin ja sitten suurella pesällä oleva turbo astuu sen yli....en teidä onko tommosia pieniä mekaansia ahtimia olemassa,jotka voisi laitta vaikka jonkin vähäpätöisemmän värkin tilalle, joka taas korvataan jossakin sopivassa paikassa sähköisellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Freakin kanssa samaa mieltä. On olemassa ahtimia mitkä saa näin pienessä koneessa heräämään. On myös ahtimia joilla saadaan aikaiseksi edes etäisesti luotettavasti tarvittava painesuhde. Moninkertaisella virtauksella. Näin pienen moottorin (ja kierrosrajoitteisen eli dieselin) ahtamiseen ainoa vaihtoehto on sarjaan ahtaminen. Se aiemmin mainittu He221 voisi olla se isompi ahdin. Tuo piisaa omillaan 280hp virtaukseen dieselissä. Yksistään tuo alkaa smartissa tekemään elämää neljässätonnissa. Suhteessa saatavaan tehoon on huono heräämään tuplasti isommassakin koneessa. HX25 ja 27 on ihan sama tarina. Sama ahdin eri kompuralla. Ei herää. VNT puolelta 200hp ahtimia on vaikka kuinka. Muttei sellaisia joilla kärsii ahtaa kolmea kiloa. Eli muita vaihtoehtoja ei ole. Jos et jotenkin saa tuota kiertämään ja tekemään voimaakin 7000rpm nurkille asti.
diipa daapa...
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ilma putket kannataa tehdä alumiinista
mahdolisimman vähillä kumi/silikooni letkuilla,
Jo pelkästään jäähdytys pintaalan takia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei ne eurotkaan maailmasta lopu, kysy vaikka Kreikkalaisilta :roll:

Onko syöttömäärät muuten nyt sellaiset, että ne tietyllä rpm arvolla pitäisi riittää (teoriassa) tuon 200hp rikkomiseen ? Paljonko tarvitaan kierroksia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Tämä nyt ei ollut uusi asia, mutta tuollahan ei ole oikeasti tilaa semmosille :roll:

Itse näkisin että joku pienen pieni mekaaninen ahdin voisi olla jossakin ja sitten suurella pesällä oleva turbo astuu sen yli....en teidä onko tommosia pieniä mekaansia ahtimia olemassa,jotka voisi laitta vaikka jonkin vähäpätöisemmän värkin tilalle, joka taas korvataan jossakin sopivassa paikassa sähköisellä.
eaton M24 ja siihen isompi turbo, kuin nykyiset "mandariinit" kaveriksi, joko sarja tai vaiheahtaen sitten loput... http://www.ebay.de/itm/eaton-m24-Kompre ... 0643921350 pienempää kuin eaton M24 ei varmaan enää järkevään hintaan löydy... Eaton M24 on n. litraisen bensakoneen ahdin alunperin...

edit: kyllä tuossa smartin koneessa menee ihan eaton M45, jos sitä kerran on tarkoitus virittää... tuo M24 jää pieneksi, eikä auta mikään...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Mersun n. 4l dieselin K16 ahdinta löytyy pienellä 4:n pakopesällä ja kuitenkin 61mm jätöllä olevalla kompuralla. En vaan tiedä onko billettikompura, sellainenhan se saisi olla jos meinaa kolmea neljää kiloa ahtaa.
Holsetissa 6:n pesä kait pienin, joten heräämisongelmaa voi olla.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teuvo320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 07.10.2009 21:41

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja Teuvo320 »

Kyllä Holsettiin saa Mitsun ahtimesta #5 pesän. Voi kyllä silti tarvita kierroksia turhan paljon heräämiseen tuo Holsetti. Kompura siinä on hyvä ja kestää todella suuria painesuhteita noin pieneksi, mutta sen pyörittäminen vaatii paljon voimaa, jota turbiinista ei taho lähteä Smartin iskutilavuudella. Pohdintaahan tämä on vain. En tiedä, en ole #5 kokeillut ykskutosessa, mutta #6 ei ainakaan ole liian (tarkeepksi??) herkkä.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja veskola »

Keskikokoinen ahdin ja vesiruiskulla helpotusta, se on nyt mun resepti omaani.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tapio89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 25.09.2006 16:10
Paikkakunta: Oulu

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

vito500tkm kirjoitti: Laatikon pakkovaihtaminen on nyt se asia mikä pitäis saada hiiteen.
Muuten moottorin max kierroksia ei saa koskaan käyttöön, paitsi 6 vaihteella.
Jos vaihtamista ei saa pois niin ainoa vaihtoehto on muuttaa robottivaihteisto mekaaniseksi.
Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää. :)
Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.

Tekisi niiiiin mieli cdi marttia, tuohon pensamyllyyn ei osaa lämmetä. Varsinkin kun ei ymmärrä ohjelmasta mitään. Välillä katsellutkin cdi-tekniikoita saksasta, mutta...
Miten muuten tuon cdin kestävyys? Tuo kuusisatanen kun ei tahdo vakionakaan olla ikuinen..
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smarde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 26.05.2010 12:47

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja smarde »

tapio89 kirjoitti: Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää. :)
Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.
Mulla taas oli 2003 0.7 bensasmartti ilman automaattitoimintoa ja kyllä se vaihtoi väkisin isommalle vaihteelle kierrosrajoittajalla. Ilmeisesti siis vanhoissa cdi ja bensaohjelmissa ei ole tuota pakkovaihtoa vaan se on lisätty uudempiin ohjelmiin jossain vaiheessa.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tapio89 kirjoitti:
vito500tkm kirjoitti: Laatikon pakkovaihtaminen on nyt se asia mikä pitäis saada hiiteen.
Muuten moottorin max kierroksia ei saa koskaan käyttöön, paitsi 6 vaihteella.
Jos vaihtamista ei saa pois niin ainoa vaihtoehto on muuttaa robottivaihteisto mekaaniseksi.
Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää. :)
Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.
Kyllä pakko vaihtoa on vanhemissakin bensoissa vaikka ei olisi sitä nappikeppiä

Niin se tan koodaushan vaan lisää varusteita poisto koodausta ei taida olla misään laskurissa, eli se pitää käsin kaivaa suoraan varuste koodista
(mitä yhdestä smartista ajonestoa ronkiessa kokeeksi muokattin aika rajusti ennen kuin alkoi olemaan mitään vaikutusta mihinkään)
vito500tkm kirjoitti: Yksi vanhan cdi ohjelma on ja siitä yritettiin mutta ei lähtenyt auto käyntiin.
Niin täytyy star:lla yrittää...
olikos chk korjattu autoon sopivaksi? minkä ikäisestä oli kyse?
jos euro4 niin vaikka esim mpps ilmoitta chk ok, niin ei taida sitä laskea/kirjoitta oikeen ainakkaan bensa puolella(ehkäpä siihenkin tuli"edes kirjoitamiseen" viimeinkin muutosta kun kaapeli päivityksen mukan sinne laitteli yhden testi ecun lainnan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

.
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: smartin viritys??

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

18ml lähellä vika rajaa montakos %:sentia tulee eroa suuriman ja pienimmän vällillä siinäkään ei kovin suurta eroa sopinut olla,

E:noista eroista jos ovat isoja voi seurata nopeaa paineen vaihtelua mihin säädin ei ehkä kykene mukaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin