smartin viritys??
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
.
No perskule.
Se putkien paukahtelu ei ainakaan lisää sitä kestävyyttä ...
Alkaa tulla jo hintoihinsa, että eiköhän se kohta ala toimimaan.
No perskule.
Se putkien paukahtelu ei ainakaan lisää sitä kestävyyttä ...
Alkaa tulla jo hintoihinsa, että eiköhän se kohta ala toimimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
En ole yllättynyt...vito500tkm kirjoitti:motonetin
...mutta sehän varmasti sai jo alkuun siipeensä siitä 2,6Bar paineesta, joka on aivan aivan liikaa ja sitten tuo letkujen räjähtely vielä, aina käy ylikierroksilla. Pakopaineen on pakko olla ollut yli 5 bar tuolla 2,6:lla

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Juuh, kova pakopaine sai ainakin mulla aikaan päittäis välystä aika nopeaan eli jotenkin syö sen laakeroinnin. Sen takia mulle tulikin se vahvempi laakerointi sinne keskelle, mitä se nyt sitten tarkoittikaan...
...mutta että 200km, se on kyllä liian tiuha ahtimen vaihtoväli
Jatkossa tarkkana kaikkien paineiden kanssa, ja onhan siellä nyt semmonen pakopainemittari että varmasti näyttää järkeviä...
Kone vaikuttaa kestävältä kun kestää tätä rääkkiä, eikä ole millänsäkkään, mutta sehän on mercedes...
...mutta että 200km, se on kyllä liian tiuha ahtimen vaihtoväli

Jatkossa tarkkana kaikkien paineiden kanssa, ja onhan siellä nyt semmonen pakopainemittari että varmasti näyttää järkeviä...
Kone vaikuttaa kestävältä kun kestää tätä rääkkiä, eikä ole millänsäkkään, mutta sehän on mercedes...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: smartin viritys??
no eikö nuista kahesta rikkoontuneesta ahtimesta tekis nyt yhden ehjän.
Re: smartin viritys??
voisko sinne suunnitella jotakin teräksisiä, tai alumiinisia ahtoputkia? silikoonit vaan sinne, missä tarvii olla liikkuvuutta ja sillonkin niin vähän, ku mahdollista.vito500tkm kirjoitti:Eipä ne kestä motonetin silikoniletkutkaan mitään![]()
100km jas taas on letkut riekaleina.
eikös joku turbokeisari osaa sanoa sulle sopivaa ahdinta, kun kerrot vaan paljonko meinaat ottaa tehoja siitä laitteesta. aika pitkälti se teho kait sen ahtimen mitottaa. joskus viriteltiin yhden kaverin audi 1,6dt:tä, niin siinä meni kans turboja paskaks, kun oli aina liian pieniä. audin vakioturbosta katkes akseli, kun sinne syötti 2 baaria, garretin t03:nen sylkäs siivet mäkeen ja mersun OM602 orkkis turbosta meni laakerit niin väljäks, että söi öljyä enemmän, ku naftaa. siinä ainakin tuli meikäläiselle harvinaisen selväks, että mitä tapahtuu, kun yrittää liian pienellä ahtimella liikoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: smartin viritys??
Ei siellä mitään alumiinia tarvita vaan oikeasta hydrauliikkakaupasta sitä kallista silikooniletkua, se kestää vaikka 10 Bar. Hinta tosin taitaa olla viisinkertainen, mutta eihän sitä paljoa tarvita. No toki joku pidempi matka pitää tehdä metallista jos on mutkia jne.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: smartin viritys??
Tiiseli tarvii paljon ahtoja jos meinaa jotain 200hv/l ottaa. Pieni ahdin ei pysty kovin suuria ahtoja tekemään, sen näkee kompurakarttoja tutkailemalla. Iso ahdin pystyisi tekemään ahtoja mutta se ei kerää riittävästi kierroksia pikkukoneessa jotta alkaisi ahtamaan.
Siispä ainoa keino saada paljon tehoa on panna useampi ahdin sarjaan. Yleensä on helpoin laittaa vakioahtimen perään joku suurempi, pääsee ainakin alkuun ja voi sitten alkaa miettimään miten ahtimien kokoa on ehkä muutettava. Riittävä hukkaportti vaan vakioahtimen rinnalle ja imupuolellekin joku venttiilisysteemi ohittamaan pientä. Ja joka väliin painemittarit kiinni.
Siispä ainoa keino saada paljon tehoa on panna useampi ahdin sarjaan. Yleensä on helpoin laittaa vakioahtimen perään joku suurempi, pääsee ainakin alkuun ja voi sitten alkaa miettimään miten ahtimien kokoa on ehkä muutettava. Riittävä hukkaportti vaan vakioahtimen rinnalle ja imupuolellekin joku venttiilisysteemi ohittamaan pientä. Ja joka väliin painemittarit kiinni.
Re: smartin viritys??
Tämä nyt ei ollut uusi asia, mutta tuollahan ei ole oikeasti tilaa semmosille
Itse näkisin että joku pienen pieni mekaaninen ahdin voisi olla jossakin ja sitten suurella pesällä oleva turbo astuu sen yli....en teidä onko tommosia pieniä mekaansia ahtimia olemassa,jotka voisi laitta vaikka jonkin vähäpätöisemmän värkin tilalle, joka taas korvataan jossakin sopivassa paikassa sähköisellä.

Itse näkisin että joku pienen pieni mekaaninen ahdin voisi olla jossakin ja sitten suurella pesällä oleva turbo astuu sen yli....en teidä onko tommosia pieniä mekaansia ahtimia olemassa,jotka voisi laitta vaikka jonkin vähäpätöisemmän värkin tilalle, joka taas korvataan jossakin sopivassa paikassa sähköisellä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: smartin viritys??
Freakin kanssa samaa mieltä. On olemassa ahtimia mitkä saa näin pienessä koneessa heräämään. On myös ahtimia joilla saadaan aikaiseksi edes etäisesti luotettavasti tarvittava painesuhde. Moninkertaisella virtauksella. Näin pienen moottorin (ja kierrosrajoitteisen eli dieselin) ahtamiseen ainoa vaihtoehto on sarjaan ahtaminen. Se aiemmin mainittu He221 voisi olla se isompi ahdin. Tuo piisaa omillaan 280hp virtaukseen dieselissä. Yksistään tuo alkaa smartissa tekemään elämää neljässätonnissa. Suhteessa saatavaan tehoon on huono heräämään tuplasti isommassakin koneessa. HX25 ja 27 on ihan sama tarina. Sama ahdin eri kompuralla. Ei herää. VNT puolelta 200hp ahtimia on vaikka kuinka. Muttei sellaisia joilla kärsii ahtaa kolmea kiloa. Eli muita vaihtoehtoja ei ole. Jos et jotenkin saa tuota kiertämään ja tekemään voimaakin 7000rpm nurkille asti.
diipa daapa...
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: smartin viritys??
Ilma putket kannataa tehdä alumiinista
mahdolisimman vähillä kumi/silikooni letkuilla,
Jo pelkästään jäähdytys pintaalan takia
mahdolisimman vähillä kumi/silikooni letkuilla,
Jo pelkästään jäähdytys pintaalan takia
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Ei ne eurotkaan maailmasta lopu, kysy vaikka Kreikkalaisilta
Onko syöttömäärät muuten nyt sellaiset, että ne tietyllä rpm arvolla pitäisi riittää (teoriassa) tuon 200hp rikkomiseen ? Paljonko tarvitaan kierroksia ?

Onko syöttömäärät muuten nyt sellaiset, että ne tietyllä rpm arvolla pitäisi riittää (teoriassa) tuon 200hp rikkomiseen ? Paljonko tarvitaan kierroksia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
eaton M24 ja siihen isompi turbo, kuin nykyiset "mandariinit" kaveriksi, joko sarja tai vaiheahtaen sitten loput... http://www.ebay.de/itm/eaton-m24-Kompre ... 0643921350 pienempää kuin eaton M24 ei varmaan enää järkevään hintaan löydy... Eaton M24 on n. litraisen bensakoneen ahdin alunperin...veskola kirjoitti:Tämä nyt ei ollut uusi asia, mutta tuollahan ei ole oikeasti tilaa semmosille![]()
Itse näkisin että joku pienen pieni mekaaninen ahdin voisi olla jossakin ja sitten suurella pesällä oleva turbo astuu sen yli....en teidä onko tommosia pieniä mekaansia ahtimia olemassa,jotka voisi laitta vaikka jonkin vähäpätöisemmän värkin tilalle, joka taas korvataan jossakin sopivassa paikassa sähköisellä.
edit: kyllä tuossa smartin koneessa menee ihan eaton M45, jos sitä kerran on tarkoitus virittää... tuo M24 jää pieneksi, eikä auta mikään...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: smartin viritys??
Mersun n. 4l dieselin K16 ahdinta löytyy pienellä 4:n pakopesällä ja kuitenkin 61mm jätöllä olevalla kompuralla. En vaan tiedä onko billettikompura, sellainenhan se saisi olla jos meinaa kolmea neljää kiloa ahtaa.
Holsetissa 6:n pesä kait pienin, joten heräämisongelmaa voi olla.
Holsetissa 6:n pesä kait pienin, joten heräämisongelmaa voi olla.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Kyllä Holsettiin saa Mitsun ahtimesta #5 pesän. Voi kyllä silti tarvita kierroksia turhan paljon heräämiseen tuo Holsetti. Kompura siinä on hyvä ja kestää todella suuria painesuhteita noin pieneksi, mutta sen pyörittäminen vaatii paljon voimaa, jota turbiinista ei taho lähteä Smartin iskutilavuudella. Pohdintaahan tämä on vain. En tiedä, en ole #5 kokeillut ykskutosessa, mutta #6 ei ainakaan ole liian (tarkeepksi??) herkkä.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Keskikokoinen ahdin ja vesiruiskulla helpotusta, se on nyt mun resepti omaani.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää.vito500tkm kirjoitti: Laatikon pakkovaihtaminen on nyt se asia mikä pitäis saada hiiteen.
Muuten moottorin max kierroksia ei saa koskaan käyttöön, paitsi 6 vaihteella.
Jos vaihtamista ei saa pois niin ainoa vaihtoehto on muuttaa robottivaihteisto mekaaniseksi.

Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.
Tekisi niiiiin mieli cdi marttia, tuohon pensamyllyyn ei osaa lämmetä. Varsinkin kun ei ymmärrä ohjelmasta mitään. Välillä katsellutkin cdi-tekniikoita saksasta, mutta...
Miten muuten tuon cdin kestävyys? Tuo kuusisatanen kun ei tahdo vakionakaan olla ikuinen..
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: smartin viritys??
Mulla taas oli 2003 0.7 bensasmartti ilman automaattitoimintoa ja kyllä se vaihtoi väkisin isommalle vaihteelle kierrosrajoittajalla. Ilmeisesti siis vanhoissa cdi ja bensaohjelmissa ei ole tuota pakkovaihtoa vaan se on lisätty uudempiin ohjelmiin jossain vaiheessa.tapio89 kirjoitti: Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää.![]()
Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
..
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: smartin viritys??
Kyllä pakko vaihtoa on vanhemissakin bensoissa vaikka ei olisi sitä nappikeppiätapio89 kirjoitti:Jos on martissa ihan manuaalikeppi niin ei vaihda pakolla isompaa. Tuolla kuussatkulla saa räpsytellä rajoitinta vasten niin kauan kuin lystää.vito500tkm kirjoitti: Laatikon pakkovaihtaminen on nyt se asia mikä pitäis saada hiiteen.
Muuten moottorin max kierroksia ei saa koskaan käyttöön, paitsi 6 vaihteella.
Jos vaihtamista ei saa pois niin ainoa vaihtoehto on muuttaa robottivaihteisto mekaaniseksi.![]()
Manuaali ja automaatti kepissä on erona ainostaan nappi ja napille menevä johto. Piirit on tismalleen samat ja tuohon tyhmään keppiin saa automaatin juottamalla johdon ja laittamalla napin siihen päähän. Plus koodaus. Periaatteessa kun saisi koodattua tuon tomaatin päältä pois niin voisi onnistua. Mutta sitä en tiedä miten martista poistetaan varusteita.
Niin se tan koodaushan vaan lisää varusteita poisto koodausta ei taida olla misään laskurissa, eli se pitää käsin kaivaa suoraan varuste koodista
(mitä yhdestä smartista ajonestoa ronkiessa kokeeksi muokattin aika rajusti ennen kuin alkoi olemaan mitään vaikutusta mihinkään)
olikos chk korjattu autoon sopivaksi? minkä ikäisestä oli kyse?vito500tkm kirjoitti: Yksi vanhan cdi ohjelma on ja siitä yritettiin mutta ei lähtenyt auto käyntiin.
Niin täytyy star:lla yrittää...
jos euro4 niin vaikka esim mpps ilmoitta chk ok, niin ei taida sitä laskea/kirjoitta oikeen ainakkaan bensa puolella(ehkäpä siihenkin tuli"edes kirjoitamiseen" viimeinkin muutosta kun kaapeli päivityksen mukan sinne laitteli yhden testi ecun lainnan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Re: smartin viritys??
.
Viimeksi muokannut vito500tkm, To 18.10.2012 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: smartin viritys??
18ml lähellä vika rajaa montakos %:sentia tulee eroa suuriman ja pienimmän vällillä siinäkään ei kovin suurta eroa sopinut olla,
E:noista eroista jos ovat isoja voi seurata nopeaa paineen vaihtelua mihin säädin ei ehkä kykene mukaan
E:noista eroista jos ovat isoja voi seurata nopeaa paineen vaihtelua mihin säädin ei ehkä kykene mukaan
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
