Videotopic: Klick
Vapaasti hengittävien ja ahdettujen dieselien virityksiä, perstuntumalta ja faktaa...
Vanhemmat koneet rivipumpulla (w201,w124):
- Yleisesti helpoin tapa on ruuvata syöttöä lisää, joko itse tai viemällä pumppu säätöön.
- Esimerkiksi OM601, pumppu säätöön -> tehot ~250 vastaaviksi. Sama homma 250 ja 300 D:ssä.
- Isommilla pumpun elementeillä isommat tehot !
---=== Commonrail ja suoraruisku moottorit ===---
tuikku W203 Farkku -03 (200 CDI) linkki
- Ohjelmaa muokattu, by Karala
- Suuremmat suuttimet , Amg 3,0 cdi,stä
- Ahdin vaihdettu , Garret gt2256vnt, (270cdi vakioahdin)
- Kytkin/paineasetelma vaihdettu , = 220cdi (ja 270 vakiokytkin)
- Pakoputkella käyty
- Ahdot 1,6
- ~150 kw välillä 4000-4400rpm
- Väännöt ~400-450 Nm (rajoitettu), kierroslukualueella 2000-3000rpm.
JaniM E 290 TD DEMEC
- +170 hv ja vääntöä +360 nm. Mutta lisää vielä tahtois. Ainakin vähän.
---=== Esikammiomoottorit ===---
Leze W123 200DT OM615
111hv/4450rpm, 225Nm/2400rpm
Ahtopaine 0,9bar
STT:n pakosarja
KKK K14
2" suora putkisto
Vakiopumppu itse ruuvattuna
Ei cooleria
Olli Lajunen 240D (OM616 -80)
-penkitetty 104hv
-STT:n turbosarja Garret T03 ahtimella ja 0.5bar ahdoilla
- vapaavirtausputkisto 2,5/2"
- Greenin vapaavirtaussuodatin
- Suomen jäähdytintehtaan tekemä välijäähdytin
- jossain ropeloitu pumppu
-Kone ja 5-vaihteinen Getragin aski istutettu pystäriin. Alustaa ei pitäisi joutua muuttamaan vaikka tehoja nostaisi vielä reilustikin. Virivaraan tässäkin koneessa on vielä jonkin verran.
JP74 190 D -84 TurboD. linkki
-"homemade" jälkiasennusturbo 190 2.0d
-115 heppaa ja vääntöä 255nm
-Turbo ja pakosarja on alunperin 300turbodieselistä ja välijäähdytin on teetetty Suolahden Jäähdytintehtaalla
-Pumppu on säädetty PP-dieselillä.
Sampo w124 250 D aut -85 , jälkiasennus turbo
- 124hv ja vääntöä noin 280 Nm
- Garretin T03 ahdin ja väyrysmersun coolerista muokattu välijäähdytin
- syöttöpumppua on itse ruuvailtu, mutta tarkoitus olisi lähettää se pajalle jossakin vaiheessa.
- Pakoputki on itse väsätty 2,5" putkesta
- Tarkoitus olisi vaihtaa jossakin vaiheessa kiertokangenlaakerit turbon vastaaviksi ja mahdollisesti isompaa elementtiä ym. jos rahatilanne sallii.
Mauri H. w124 300 TDT linkki
- pumppua ruuvattu, tehoja arviolta + 20 % alkuperäisestä
- tehoputki on laitettu kanssa.
- elvis elää yhä ja potkii hyvin
jarski -82 w123 200D 3.0 (OM603:lla)
- tehot kasvaneet lähtötilanteeseen verrattuna ainakin 67%
epk w124 200D -85 linkki
-jälkiahdettu manuska 200D , ahdin garret t25
-119 hp
-downpipe 3" ja loput 2.5"
-saab 9-3 cooleri
-pumppu vakio elementeillä, mynän hoidossa käynyt.
-tulossa: tbo laakerit,parennettu "öljytys"+jäähdytys, "tbo" välys sylintereihin ja 5v aski.
esko 300 turbodiesel
-ahtopaine 1,9
-välijäähd
-mynäpumppu II
-tehoa 147 ++20 %
Day Downhill 200D turbo -86
-KKK24
-Välijäähdytin Passat TDI -96:sta. Ahtoilma ei helteilläkään noussut yli 40 asteen, eli riittää.
- Pakoputki 2,5" Simmonsseilla.
- Peltipakosarja
- PP:llä säädetyssä pumpussa vakioelementit, joilla syötöt saatu 60,5 mm3. (vrt. JP74:n 48,5mm3/114hv)
- Tehoja mitattu aikanaan 86hv.
- Tehoja laskettu ja kulkuja vertailtu pumpun säädön jälkeen olevan n.140hv
- Vääntöä laskettu n. 300Nm/2850-2950r
- Ahtopaine 0,9 kg/cm3 (n.0,88bar)
Ville S. 200 D 1985
-78hv ja 138Nm 200D. Kierros lisätty syöttöä, ei muuta. Samassa penkissä isäukon -91 200D antoi hurjat 60hv...Lisäsin puolitoista kierrosta syöttöä ja nyt sillä kyllä jättää tuon oman kulkineen kakkoseksi
Lynx racing 190D turbo ic -86
-garret t03
-cooleri cossu-sierran orkkis
-STT-pakosarja
-pakoputki: "homemade" 3"downpipe, 2,5" loppupätkä, 1kpl Simons 2,5" vaimennin
-PP dieselin säätämä pumppu, isot elementit ym.
-omavalmiste painekotelo
-vapaavirtaussuodatin
-tehot 160hv/340nm (mitattu)
Hesu -85 190d
-pumpussa isot kalut (7mm) ja syöttöä sen verran, että mustaa tulee . Kaikki muu vakiokunnossa. Perstuntumalla n.100hv.(2 litranen bensapikkumersu ei pysy perässä).
veskola w638/2 V230TD -98 linkki
- OM601 2,3 litraa
- 7 mm elementit pumpussa, ulkoinen syötön säätö
- 3 " pakoputki "home made"
- vaparisuodatin
- ahdin vaihdettu (GT20)
- tehoa "reilusti" lisää, ei faktaa paperilla mutta vakioautomaatti antautui,jonka jälkeen vahvistettu
- Kannentiiviste hajonnut kahdesti, nyt kuparinen käytössä, toimivuudestra ei tietoa
- Ahdin vaihdettu jälleen, hybridi, keskiö japanilainen vesijäähdytteinen, pesät gt20, sorvattu suuremalle siivelle
luuucas MB W201 300 24v turpodiesel linkki
- 797 Nm 3900rpm / 426 Hp 4300rpm
jorma "Jorman" talli linkki
- Rakentanut useita ripeitä turbodiesel autoja
- 300 ce 24v d. 527 Hp / 630 Nm.
rehtijii W123 300 24v turpo diesel (OM606) linkki
- W123,OM606, 722.3
- Aika tehokas W123
 (Paras aika jäi 13.6 / 174 kmh jollei enemmänkin jo)
  (Paras aika jäi 13.6 / 174 kmh jollei enemmänkin jo)Samuli H W124 250D vaparin -> ahdettu linkki
- W124,OM602
- T3 garretilla
- 7 mm elementit
- Välijäähdytin
- 3" putkistoa yms.
Aki P W201 2.0E -> 2.5TD. linkki
- M102 -> OM602
- Viripumppu, ulkoisilla säädöillä
- Volvon TO3
- Kunnollinen välijäähdytin
- 2,5" putkistoa yms.
Petri K W124 250D:n Turbo linkki
- 248.8 kW 4892 rpm / 529.3 Nm 4025 rpm
- T04:seen. Vanha oli A/R 0.84 ja uusi on 1.32
- imupuolella 54 ja pakopuolella päälle 64mm
- Sitten: Holsetin HX40 60/65
- 49 leveä 42 korkea 7cm paksu cooler
- Öljynjäähdyttäjät
- Nykyinen teho ?
Teppo L W123 / OM617 ahaminen linkki
- Homemade pakosarja etc.
- Pumpussa nyt 7mm elementit
- Ahdot kilon luokkaa
- Pakoputki päivitetty 3", yksi simonssin 2,5" läpivirtaava vaimennin
- Vapaavirtaus suodatin asennettu.
- Cooleria ei vielä ole mutta on hakusessa!
KirvesW124 2,9 Turbodiesel
- Mynäpumppu 7mm elementeillä ja ulkoisella syötönsäädöllä
- Koneeseen vaihdettu riittävän järeät kiertokanget ja männäntapit
- Ahdin Garrett GT40
- Cooleri niin iso ku mahtuu (Stone´s homemade)
- Manuaali Getrak + 2,65 perävälitys
- Tehoa... Liian vähän
Lähetä YV listan päivittämiseksi









 Elikkä jos lähtee ostamaan "valmista" superturboa tai viritettyä turbodieseliä, niin mitä asioita kannattaisi ensinnäkin ottaa huomioon? Mitä olen lueskellut, niin koneenahan on hyvä olla näissä vehkeissä se alkuperäinen turbomoottori, johon on laitettu mahdollisesti muuta palikaa. Mikä on se tehomäärä, jonka jälkeen täytyisi alkaa vaihtelemaan vahvempia mäntiä,kiertokankia,laakereita yms? Manuaaliaskit myöskin ilmeiseti alkavat antautua, varsinkin isommissa tehoissa, ja automaatti toimii paremmin. Mutta mikä on se asia, jonka takia ei kannattaisi lähtä tiettyä yksilöä ostamaan? Otetaan vaikkapa esimerkiski tämä yksilö.
  Elikkä jos lähtee ostamaan "valmista" superturboa tai viritettyä turbodieseliä, niin mitä asioita kannattaisi ensinnäkin ottaa huomioon? Mitä olen lueskellut, niin koneenahan on hyvä olla näissä vehkeissä se alkuperäinen turbomoottori, johon on laitettu mahdollisesti muuta palikaa. Mikä on se tehomäärä, jonka jälkeen täytyisi alkaa vaihtelemaan vahvempia mäntiä,kiertokankia,laakereita yms? Manuaaliaskit myöskin ilmeiseti alkavat antautua, varsinkin isommissa tehoissa, ja automaatti toimii paremmin. Mutta mikä on se asia, jonka takia ei kannattaisi lähtä tiettyä yksilöä ostamaan? Otetaan vaikkapa esimerkiski tämä yksilö.  
 




 (toisaalta se on ihan hyväkin, niin saa halvemmilla osilla jo täydet tehot, kun tuo 7 kg/Kw tulee vastaan jo w124 E320 käytettäessä vertailuautona...)
 (toisaalta se on ihan hyväkin, niin saa halvemmilla osilla jo täydet tehot, kun tuo 7 kg/Kw tulee vastaan jo w124 E320 käytettäessä vertailuautona...) eli joku 180 heppaiseksi katsastat sen (vaikka todellista olis +600 hp...) ja se onnistuu, kun laittaa vakio w124 300E:n alustan osat vaikka w124 200D... dieselistit pääsee siis näin helpolla/halvalla... esim. 300E bensan virittäminen alustan ja jarrujen osalta onkin jo paljon hintavampaa hommaa, kun pitää saada alusta vastaamaan w124 300E-24/E320 mallia, eli 4 mäntäsatulaa eteen, 294 mm x 25 mm levyt, taakse farkun levyt ja satulat ja joskus voi joutua muitakin osia vaihtelemaan riippuen tapauksesta... ja tuollakaan ei silti saa vasta kuin sen n. 260 heppaa paperille, vaikka kustannukset on 10 kertaiset
 eli joku 180 heppaiseksi katsastat sen (vaikka todellista olis +600 hp...) ja se onnistuu, kun laittaa vakio w124 300E:n alustan osat vaikka w124 200D... dieselistit pääsee siis näin helpolla/halvalla... esim. 300E bensan virittäminen alustan ja jarrujen osalta onkin jo paljon hintavampaa hommaa, kun pitää saada alusta vastaamaan w124 300E-24/E320 mallia, eli 4 mäntäsatulaa eteen, 294 mm x 25 mm levyt, taakse farkun levyt ja satulat ja joskus voi joutua muitakin osia vaihtelemaan riippuen tapauksesta... ja tuollakaan ei silti saa vasta kuin sen n. 260 heppaa paperille, vaikka kustannukset on 10 kertaiset  








 mutta pikkasen isommalla ja kuuleri keulalle.120 tuhatta ilman mitään ongelmia
 mutta pikkasen isommalla ja kuuleri keulalle.120 tuhatta ilman mitään ongelmia