Videotopic: Klick
Vapaasti hengittävien ja ahdettujen dieselien virityksiä, perstuntumalta ja faktaa...
Vanhemmat koneet rivipumpulla (w201,w124):
- Yleisesti helpoin tapa on ruuvata syöttöä lisää, joko itse tai viemällä pumppu säätöön.
- Esimerkiksi OM601, pumppu säätöön -> tehot ~250 vastaaviksi. Sama homma 250 ja 300 D:ssä.
- Isommilla pumpun elementeillä isommat tehot !
---=== Commonrail ja suoraruisku moottorit ===---
tuikku W203 Farkku -03 (200 CDI) linkki
- Ohjelmaa muokattu, by Karala
- Suuremmat suuttimet , Amg 3,0 cdi,stä
- Ahdin vaihdettu , Garret gt2256vnt, (270cdi vakioahdin)
- Kytkin/paineasetelma vaihdettu , = 220cdi (ja 270 vakiokytkin)
- Pakoputkella käyty
- Ahdot 1,6
- ~150 kw välillä 4000-4400rpm
- Väännöt ~400-450 Nm (rajoitettu), kierroslukualueella 2000-3000rpm.
JaniM E 290 TD DEMEC
- +170 hv ja vääntöä +360 nm. Mutta lisää vielä tahtois. Ainakin vähän.
---=== Esikammiomoottorit ===---
Leze W123 200DT OM615
111hv/4450rpm, 225Nm/2400rpm
Ahtopaine 0,9bar
STT:n pakosarja
KKK K14
2" suora putkisto
Vakiopumppu itse ruuvattuna
Ei cooleria
Olli Lajunen 240D (OM616 -80)
-penkitetty 104hv
-STT:n turbosarja Garret T03 ahtimella ja 0.5bar ahdoilla
- vapaavirtausputkisto 2,5/2"
- Greenin vapaavirtaussuodatin
- Suomen jäähdytintehtaan tekemä välijäähdytin
- jossain ropeloitu pumppu
-Kone ja 5-vaihteinen Getragin aski istutettu pystäriin. Alustaa ei pitäisi joutua muuttamaan vaikka tehoja nostaisi vielä reilustikin. Virivaraan tässäkin koneessa on vielä jonkin verran.
JP74 190 D -84 TurboD. linkki
-"homemade" jälkiasennusturbo 190 2.0d
-115 heppaa ja vääntöä 255nm
-Turbo ja pakosarja on alunperin 300turbodieselistä ja välijäähdytin on teetetty Suolahden Jäähdytintehtaalla
-Pumppu on säädetty PP-dieselillä.
Sampo w124 250 D aut -85 , jälkiasennus turbo
- 124hv ja vääntöä noin 280 Nm
- Garretin T03 ahdin ja väyrysmersun coolerista muokattu välijäähdytin
- syöttöpumppua on itse ruuvailtu, mutta tarkoitus olisi lähettää se pajalle jossakin vaiheessa.
- Pakoputki on itse väsätty 2,5" putkesta
- Tarkoitus olisi vaihtaa jossakin vaiheessa kiertokangenlaakerit turbon vastaaviksi ja mahdollisesti isompaa elementtiä ym. jos rahatilanne sallii.
Mauri H. w124 300 TDT linkki
- pumppua ruuvattu, tehoja arviolta + 20 % alkuperäisestä
- tehoputki on laitettu kanssa.
- elvis elää yhä ja potkii hyvin
jarski -82 w123 200D 3.0 (OM603:lla)
- tehot kasvaneet lähtötilanteeseen verrattuna ainakin 67%
epk w124 200D -85 linkki
-jälkiahdettu manuska 200D , ahdin garret t25
-119 hp
-downpipe 3" ja loput 2.5"
-saab 9-3 cooleri
-pumppu vakio elementeillä, mynän hoidossa käynyt.
-tulossa: tbo laakerit,parennettu "öljytys"+jäähdytys, "tbo" välys sylintereihin ja 5v aski.
esko 300 turbodiesel
-ahtopaine 1,9
-välijäähd
-mynäpumppu II
-tehoa 147 ++20 %
Day Downhill 200D turbo -86
-KKK24
-Välijäähdytin Passat TDI -96:sta. Ahtoilma ei helteilläkään noussut yli 40 asteen, eli riittää.
- Pakoputki 2,5" Simmonsseilla.
- Peltipakosarja
- PP:llä säädetyssä pumpussa vakioelementit, joilla syötöt saatu 60,5 mm3. (vrt. JP74:n 48,5mm3/114hv)
- Tehoja mitattu aikanaan 86hv.
- Tehoja laskettu ja kulkuja vertailtu pumpun säädön jälkeen olevan n.140hv
- Vääntöä laskettu n. 300Nm/2850-2950r
- Ahtopaine 0,9 kg/cm3 (n.0,88bar)
Ville S. 200 D 1985
-78hv ja 138Nm 200D. Kierros lisätty syöttöä, ei muuta. Samassa penkissä isäukon -91 200D antoi hurjat 60hv...Lisäsin puolitoista kierrosta syöttöä ja nyt sillä kyllä jättää tuon oman kulkineen kakkoseksi
Lynx racing 190D turbo ic -86
-garret t03
-cooleri cossu-sierran orkkis
-STT-pakosarja
-pakoputki: "homemade" 3"downpipe, 2,5" loppupätkä, 1kpl Simons 2,5" vaimennin
-PP dieselin säätämä pumppu, isot elementit ym.
-omavalmiste painekotelo
-vapaavirtaussuodatin
-tehot 160hv/340nm (mitattu)
Hesu -85 190d
-pumpussa isot kalut (7mm) ja syöttöä sen verran, että mustaa tulee . Kaikki muu vakiokunnossa. Perstuntumalla n.100hv.(2 litranen bensapikkumersu ei pysy perässä).
veskola w638/2 V230TD -98 linkki
- OM601 2,3 litraa
- 7 mm elementit pumpussa, ulkoinen syötön säätö
- 3 " pakoputki "home made"
- vaparisuodatin
- ahdin vaihdettu (GT20)
- tehoa "reilusti" lisää, ei faktaa paperilla mutta vakioautomaatti antautui,jonka jälkeen vahvistettu
- Kannentiiviste hajonnut kahdesti, nyt kuparinen käytössä, toimivuudestra ei tietoa
- Ahdin vaihdettu jälleen, hybridi, keskiö japanilainen vesijäähdytteinen, pesät gt20, sorvattu suuremalle siivelle
luuucas MB W201 300 24v turpodiesel linkki
- 797 Nm 3900rpm / 426 Hp 4300rpm
jorma "Jorman" talli linkki
- Rakentanut useita ripeitä turbodiesel autoja
- 300 ce 24v d. 527 Hp / 630 Nm.
rehtijii W123 300 24v turpo diesel (OM606) linkki
- W123,OM606, 722.3
- Aika tehokas W123

Samuli H W124 250D vaparin -> ahdettu linkki
- W124,OM602
- T3 garretilla
- 7 mm elementit
- Välijäähdytin
- 3" putkistoa yms.
Aki P W201 2.0E -> 2.5TD. linkki
- M102 -> OM602
- Viripumppu, ulkoisilla säädöillä
- Volvon TO3
- Kunnollinen välijäähdytin
- 2,5" putkistoa yms.
Petri K W124 250D:n Turbo linkki
- 248.8 kW 4892 rpm / 529.3 Nm 4025 rpm
- T04:seen. Vanha oli A/R 0.84 ja uusi on 1.32
- imupuolella 54 ja pakopuolella päälle 64mm
- Sitten: Holsetin HX40 60/65
- 49 leveä 42 korkea 7cm paksu cooler
- Öljynjäähdyttäjät
- Nykyinen teho ?
Teppo L W123 / OM617 ahaminen linkki
- Homemade pakosarja etc.
- Pumpussa nyt 7mm elementit
- Ahdot kilon luokkaa
- Pakoputki päivitetty 3", yksi simonssin 2,5" läpivirtaava vaimennin
- Vapaavirtaus suodatin asennettu.
- Cooleria ei vielä ole mutta on hakusessa!
KirvesW124 2,9 Turbodiesel
- Mynäpumppu 7mm elementeillä ja ulkoisella syötönsäädöllä
- Koneeseen vaihdettu riittävän järeät kiertokanget ja männäntapit
- Ahdin Garrett GT40
- Cooleri niin iso ku mahtuu (Stone´s homemade)
- Manuaali Getrak + 2,65 perävälitys
- Tehoa... Liian vähän
Lähetä YV listan päivittämiseksi