Jari Ke kirjoitti:Noin yleistietona kyselen et lankuissa kait on aina oma pumppu keskuslukitukselle?
Kyllä vain. Paitsi jos keskuslukkoa ei ole varusteena ensinkään.
Sitten tässä tapauksessa, jos keskuslukko laittaa ovet ja luukut kiinni normaalisti ja sitten avaa ne hetken kuluttua uudelleen, niin tuskin vika on minkään sortin ilmavuoto. Ilmavuoto aiheuttaisi sen, että joku paikka jäisi lukittumatta jo alun perinkin. Sen sijaan näillä lähtötiedoilla jonkun sortin sähköongelmasta lienee kyse - jokin jossakin käskee keskuslukkoa avautumaan heti sulkemisen jälkeen. Tuommoinen käskysignaali voi tulla joko jommasa kummasta etuovesta tai takaluukusta, tai sitten kauko-ohjauslaitteelta, jos siihen olisi sellainen asennettu. Niin tai kyllä maar se pumpun oma ohjauskin voi olla sekaisin jollain tavalla.
Nythän se on niin, että etuovet ja takaluukku lähettävät pumpulle negatiivisen ohjaussignaalin silloin, kun kyseinen härveli avaimella lukitaan. Tällä signaalilla pumppu laittaa alipaineen päälle ja muutkin luukut ja ovet menevät lukkoon. Nyt, jos kävikin niin, että jompikumpi etuovi tai takaluukku jäi lukittumatta, se lähettääkin pumpulle positiivista signaalia, ja niinpä pumppu hetken kuluttua lähtee pyörimään toiseen suuntaan kuin lukittaessa ja tekee ylipaineen, joka avaa lukot.
Tämän auton tapauksessa:
- Jos molemmat etuovet silminnähden menevät lukkoon keskuslukolla, oletko tarkastanut, että takaluukkukin menee lukkoon? Jos se ei aina menekään lukkoon, niin sen auki jääminen avaa hetken kuluttua kaikki lukot.
- Jos takaluukun tai jomman kumman etuoven ali-/ylipaine-elementin sähkökatkaisin on epäkuntoinen / pätkivä, se voi lähettää pumpulle väärää signaalia, vaikka se mekaanisesti olisikin lukossa.
Itse aloittaisin sillä, että varmistaisin takaluukun lukittumisen. Jos keskuslukkoa ohjaa takaluukun lukkoa kääntämällä ja se silti hetken kuluttua lukitsemisesta aukeaa itsekseen, vika ei ole siellä. Silloin se voisi olla vaikkapa jossakin noista sylintereistä.
Jos ilmenee, että takaluukku ei lukitu aina kunnolla, niin silloin varmaankin on ilmavuoto kyseessä. Joko takaluukulle menevässä letkussa tai sen liittimissä tai sitten itse siinä takaluukun lukkoa käyttävässä sylinterissä.
Miten sen pitäisi toimia, ilmenee tuosta korjaamokäsikirjan selostuksesta ja kuvista:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... pdf#page=1
mie2 kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa, jos mittaristoa sattuu käyttämään irti, ettei joku kyläseppä ole jompannut ABS-valolle sähköjä vaikka öljynpaineen polttimosta. Ainakin joissain automerkeissä ABS-valo sammuu tietyn ajan kuluttua virrat päällä, käynnisti auton tai ei.
Joo, hyvä pointti, tuommoista toisinaan tapahtuu toisinaan. Tosin ABS-valo ei tässä autossa kuulu sammua ennen käynnistystä vähän ajan päästä. SRS-valo kyllä tekee niin, jos semmoinen varustukseen kuuluu.
Temutin kirjoitti:sitten abseihin liittyvää oli vielä joku keskustelu missä puhuttiin huonosta akusta tai laturista ettei riitä virtaskaa tarpeeksi?? tämänkin voi tietenkin tarkistaa
Jos jännite ei riitä systeemissä, niin ABS hyppää kyllä pois päältä, mutta sen kuuluu samalla sytyttää mittaristoon vikavalo silloin.
Temutin kirjoitti:jos huomenna sais putsattu ne sitten edestä ne anturit.. taakse ei tarvitse tehdä mitään?? ihmetyttää vaan se että jos anturit ei saa pyörimis tietoa niin eikä sen pitäisi sillon mennä vikatilaan??
Taka-anturi on tasauspyörästössä, joten se ei pääse keräämään pölyä tai sen sellaisia. Käsittääkseni kyllä pitäisi mennä vikatilaan, jos pyörimisanturien tieto puuttuu, mutta tiedä noista nyt sitten...
Temutin kirjoitti:sitten on pieniä häiriöitä polttoainemittarissa ja lämömön säädöissä, mutta niihin löysin ohjeistusta että kannataa liittimet tarkastaa ja juotokset käydä läpi.. mittaristoon kun kopauttaa niin polttoaine mittari menee suunnilleen sinne minne pitäisi muuten heiluu yleensä puolessa välissä.. sitten lämppäristä putsasin ne närhen munat ja kuskin puolella toimii jotenkin säätö, mutta apparille tulee kylmää ja kuumaa miten sattuu .. kuumaa saa tulemaan kun kopauttaa keski-konsolia..
Joo, silloin kun pitää koputella sähkölaitteita saadakseen ne toimimaan, niin kosketushäiriöltähän se kuulostaa tosiaan. No sen nyt kaikki tiesivätkin. Lämmönsäätöpaneelin uudelleen juottaminen voi auttaa. Omastani oli irti sen lämmönsäätörullan juotos, tosin se aiheutti sen, että tuli täysillä kuumaa riippumatta siitä, mitä siihen oli säätänyt. Eli toisin sanoen mikään signaali ei käskenyt sitä magneettiventtiiliä A.K.A. närhenmunaa menemään kiinni. Sehän on auki, jos järjestelmä ei sitä käske mennä kiinni (tai jos se ei saa käyttävää sähköä).
Sitten taas omassani polttoainemittari käyttäytyi juuri tasan samalla tavalla. En saanut sitä korjattua muulla tavalla kuin lisäämällä ylimääräisen maadoitusjohdon suoraan mittarista rungon maadoituspisteeseen. Ei erityisen tyylikäs ratkaisu, mutta toimiva, eikä sitä tietenkään kukaan näe, jollei irrota mittaristoa...
No niin, taas tuli kirjoitettua vähän pidemmästi kuin välttämättä tarttis, mutta toivottavasti olisi jotain hyötyä tästä.
T:Timo