adenauer300 kirjoitti: , ei testien takia.
Samalla logiikalla turvatyynyt, luistoestot ja muut turvavarusteet ovat täysin turhia. Myös ilman niitä pärjää kunhan vaan ajelee varovasti ja ennakoiden.
adenauer300 kirjoitti: , ei testien takia.
Varsinkin pääkaupunkiseudun liikenneruuhkissa on melkoisen hölmöä kuvitella, että kun itse ajaa varovasti, ei onnettomuuksia tai vaaratilanteita pääse syntymään.Huikko kirjoitti: On naiivia ajatella että se lapsi ei koskaan juokse juuri minun eteeni tai että todennäköisyys sille tai vastaavalle ennakoimattomissa olevalle onnettomuudelle on niin pieni, että kitkarengaan ominaisuudet ovat turvallisuuden kannalta riittävät tuollaisessa tilanteessa poikkeuksetta.
http://autot.oikotie.fi/uutinen/tuore-t ... 564?ref=HSputukiffeli kirjoitti:Tässä eräs hölynpölytutkimus, tai siis sen referointi:
http://autot.oikotie.fi/uutinen/tuore-t ... 564?ref=HS" onclick="window.open(this.href);return false;
Kitkat suosiolla talvikeleille. Kesäkeleillä olosuhteista riippuen esimerkiksi jarrutusmatkat saattavat venyä käytetyillä kitkoilla jopa kaksinkertaisiksi kesäkumeihin verrattuna. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että jos lähdet jarruttamaan kahdeksastakympistä, niin siinä kohtaa kun kesärenkaat ovat jo pysäyttäneet auton, vedät kitkoilla vielä jarrut rutisten 50-60km/h lasissa estettä päin.Full Throttle kirjoitti:olisko perusteluja?
Ja tuo on muuten sitten ihan totta. Omistin vuosituhannen alussa (aikana ennen ensimmäistä Mersua) auton, jossa oli ainoina renkaina kitkarenkaat. Ostin auton keväällä, silloin kitkarenkailla oli ajettu vajaa talvi, eli ne oli ostettu keskellä talvea. Ajelin niillä pari kuukautta kesäkeleillä ja sitten hommasin aluvalssit ja kesärenkaat niille.putukiffeli kirjoitti:Kitkat yksinkertaisesti sulavat kesäkeleillä alle, ja ensimmäisenä niistä sulaa lamellien reunat ja pienet lamelliurat tukkoon, joka pilaa kitkarenkaan käytännössä täysin ihan mille tahansa kelille.
sportsman kirjoitti:Ehkä vannoituneen nastarengasmiehenkin olisi hyvä joskus kokeilla kitkarenkaita niin tietäisi
mistä puhuu ?
Yksi asia on jäännyt tämän väittelyn sivuun .
Renkaiden iälllä on erittäin suuri merkitys. Tämä vielä minusta korostuu talvirenkaissa .
Yli 5 vuotiaita renkaita ei tule enää alla laittaa.
Tuskinpa menee meilläkään enää kauaa kun ed.renkailla ei pääse katsastuksesta läpi .
Näihän on jo nyt esim Saksassa.
Perinteinen nastamies on aina nastamies, eivät he vaihda kitkoihin. Perustelut, jotka ovat toki totta, ovat heille tärkein kriteeri. Annetaan nastamiesten ajella, täytyyhän jonkun karhentaa se peilijää meille kitkamiehillekkin.tony kirjoitti:
JUURI NÄIN. "NASTAMIEHET" KOKEILKAA UUSIA NS, MERKKIRENGASKITKOJA, USKON ET MENEE MIETINTÄMYSSY PÄÄHÄN, JOSPA KUITENKI KOKEILIS KITKOJA TÄNÄVUONNA, ET PALAA ENÄÄ NASTAAN.
Ari66 kirjoitti:Sen jälkeen ei montaa hyvin menestynyttä rallikuskia Suomesta ole löytynytkään, kun talvellakin siirryttiin kesärenkaista nastarenkaisiin![]()
.[/size]
nieminen69 kirjoitti:Perustelut, jotka ovat toki totta, ovat heille tärkein kriteeri.
Mä en tuohon voi todeta kuin sen, että mulle henkilökohtaisesti kitkojen pito on ollut täysin riittävä pääkaupunkiseudulla. Johtunee siitä, että ajan todella vähän, ja mun ei ole koskaan pakko ajaa kelistä huolimatta. Mua myös "itkettää" katsoa kuinka juuri hienosti asfaltoitu tie menee vituralleen taas hetkessä, oon vissiin vähän vihree tuossa mielessä. Ikkunoihin lentävät nastat on luku taas sinänsä.putukiffeli kirjoitti:nieminen69 kirjoitti:Perustelut, jotka ovat toki totta, ovat heille tärkein kriteeri.
Loogista.
Yhtä juttua en ymmärrä. Kitkamiehen perusteluna on ajomukavuus. En oikein ymmärrä miten varovaisemmin ajaminen, huolellisempi ennakoiminen ja tiedostaminen huonommasta pidosta voi parantaa "ajomukavuutta". Eikö se oli kuitenkin aika koomista, että autoissa on kehittyneet espit ja muut turvavarusteeet, mutta sitten renkaiksi valitaan se turvattomampi vaihtoehto samalla tiedostaen, että nyt mun tarttee ajaa paljon varovaisemmin ja huolellisemmin kuin turvallisemmalla vaihtoehdolla. Itse asiassa tuo logiikka on kuin ajaisi ja jarruttelisi pelkän käsijarrun kanssa. Pärjää silläkin kun ennakoi ja on taitava.
edit: löytyy näköjään netistäkin nuo tulokset: http://www.rengasvertailu.fi/talvirenga ... -2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;pera8x kirjoitti: jos jollain on joku TM tai vastaava, niin laita tänne tuloksia.
... ja siksi toisten on parempi ajaa nastoilla.....Sergey kirjoitti:kyllä, suurin ero eri renkaiden välillä löytyy ratin ja penkin välistä, ei autosta.