Kylmä Mersu.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Autona on siis edelleen w123 200D 85 vuosimallia. Ja auto on kylmä kuin perkele! En muista (edellisestä 123:sta sen verran aikaa) kuuluuko puhaltimen olla kauhean tehokas (täysillä puhaltaa suunnilleen yhtä kovaa kun laittaa käden 10 sentin päähän suusta ja puhaltaa kevyesti ) , mutta aika vaatimattomalta tuntuu. Ja juuri ja juuri kädenlämpöistä ilmaa.

Missä luokissa w123:ssa diisselimallissa kuuluisi nuo moottorin lämpötilat pyöriä normaalissa matka-ajossa? Tuossa ei nimittäin nouse yli 60:nen missään vaiheessa. Laitoin pahvin maskin taakse ja ajoin kaasu pohjassa noin tunnin verran = 70 astetta.

Termostaatin jo tilasinkin, voisiko olla muuta joka tuon aiheuttaa?

Edellinen w123 oli normaaliin vanhan mersun tapaan kuin sauna talvella (tykkään siitä kun auton oikeasti saa LÄMPIMÄKSI), sen takia harmittaa tuo nyt. Hengitys huuruaa vielä 15 min lämmittimet täysillä ajon jälkeenkin :D
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mulla oli kojelaudan sisältä putket irronnu, ni ei puhaltanu kunnolla vaan töhisi kojiksen sisäl... ohjeet sainkin tältä foorumilta että se kandee tarkastaa. alapuolelta pääsi putkiin käsiksi.

Olin siis hullu ja tein kuten netis neuvottiin! Mitä takuuta en ota neuvon oikeellisuudesta, mun auton kohalla se oli kuranttia tietoa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Tuon kokeilen seuraavaksi!

Mites nuo koneen normaalit lämmöt?
Puhallinkin pitää välillä kylmänä pientä ulinaa.
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllähän sen pitäis 80 asteen korvilla olla sen koneen lämmön. Termostaatilla on hyvä aloittaa, muistathan vaan ostaa orginaalin: tarviketermostaateista ei ole järin hyviä kokemuksia.
Saahan muuten neste kulkea vapaasti kennolle: joku puhdistusaine voisi tehdä terää, jos on pahastikin saostunut lämppärille menevä putkisto.
Ei se virtaus omassakaan 123:ssa mahdottoman kova ole, mutta kunnolla kuumaa kylläkin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Hemmetin hieno homma, termostaatilla korjautu. Lämmöt nousee nyt tuohon vähän reilu 80 asteeseen ja nyt on autossa taas lämmin.
Vanhassa termostaatissa ei silminnähden ollut mitään vikaa, kaipa se oli vain "väsähtänyt" ajan kanssa :)

Over and Out, kiitos vastauksista, taas kerran 8)
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Mulsu kirjoitti:ja ajoin kaasu pohjassa noin tunnin verran
:lol: :lol: Ja hiukka ooteetä, mutta ei voinu nauramatta lukia tuota kohtaa, ois aika joutuin lapin läänin puolella, kun tuon tekis ja baanaa piisais :lol: :lol:
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

Kumipää kirjoitti:
Mulsu kirjoitti:ja ajoin kaasu pohjassa noin tunnin verran
:lol: :lol: Ja hiukka ooteetä, mutta ei voinu nauramatta lukia tuota kohtaa, ois aika joutuin lapin läänin puolella, kun tuon tekis ja baanaa piisais :lol: :lol:
Brabuksella ehkä, mutta 200D:llä ei pääse kaasu pohjassa paljon yli rajoitusten :mrgreen:
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Hyvä että termarin vaihdolla lämpeni. Yksi ikääntyneiden autojen kylmyyden syy on likainen putkisto ja kennot.
Oikeilla aineilla pesu auttaa asiaa. Yksi vanha konsti on pestä jäähdytys järjestelmä kristallisoodalla ja huuhtelu usealla veden vaihdolla ja uudeet nesteet sisään. Nyt vain alkaa olla liian kylmää vesi pesuun voi kajahtaa jäähän helposti.
Meseillään
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Edellisessä tenavassa huonon puhalluksen syyksi selvisi väärinpäin pyörivä puhaltimen moottori.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

Ot:tä edelleen:
Mulsu kirjoitti:200D:llä ei pääse kaasu pohjassa paljon yli rajoitusten :mrgreen:
Reilu 20 vuotta sitten ajelin 123 200D:llä työmatka-ajoa päivittäin Vaasan ja Kokkolan väliä. Ei tarvinnut löysätä koko matkalla kaasua kuin Oravaisten kohdalla, missä oli 60 rajoitus. Muualla ei haitannut, vaikka oli tutka vastassa!
Ajossa:
W208 230K Cabrio
R170 320
W447 Vito
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

VMTD kirjoitti:Edellisessä tenavassa huonon puhalluksen syyksi selvisi väärinpäin pyörivä puhaltimen moottori.
oli muuten kaverin audin 80:ssa sama vamma. se oli jo monta vuotta ihmetelly, kun ei lämpene ja vaihdellu vaikka mitä kaikkia osia. sitten kerran olin mukana vähän tutkimassa ja tokasin vaan siinä tutkiessa, että taitaa toi puhallin pyöriä väärään suuntaan. sit vaihdettiin piuhat ristiin ja alko pelittään.

ei mikään mahdoton vika olemassaololtaan tämäkään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tempera1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 14.11.2011 16:14
Paikkakunta: KOTKA

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja tempera1 »

Tässä ensiapu kylmään autoon!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mopo Mobylette
Mopo Vasama sport
MB 250 D 1995
Chevrolet Lumina 1996
MB E 320 Cdi 2000.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Puhaltimen moottorin pistoliitin on " Idiootivarma " ( Karvakädetkin osaavat kasata Mersua) ei mene väärin päin paikalleen. Samoin on muut pistoliittimet Mersussa.
Meseillään
eeteeku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 17.04.2003 13:35
Paikkakunta: Nurmoo

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja eeteeku »

Idioottivarmalla aliarvoidaan idiootteja..
S211 320CDI -04
S203 220cdi -03


exät:
W639 111CDI -05
722.6 AMG laatikko -99 (liikuttaa 2t brittisohvaa)
kasa sprinttereitä
W140, 320 -94
W202 tourinki, 220CDI -00
190E -83
Avatar
Mulsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: Pe 29.10.2010 13:23

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Mulsu »

pjj53 kirjoitti:Ot:tä edelleen:
Mulsu kirjoitti:200D:llä ei pääse kaasu pohjassa paljon yli rajoitusten :mrgreen:
Reilu 20 vuotta sitten ajelin 123 200D:llä työmatka-ajoa päivittäin Vaasan ja Kokkolan väliä. Ei tarvinnut löysätä koko matkalla kaasua kuin Oravaisten kohdalla, missä oli 60 rajoitus. Muualla ei haitannut, vaikka oli tutka vastassa!
:mrgreen: :mrgreen:

200D:ssä ei sillä oikeanpuoleisella polkimella ole juurikaan vaikutusta nopeuteen, lähinnä vain koneesta lähtevään meteliin :D
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Avatar
VMTD
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 28.01.2010 20:12
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pistoke voi olla oikein, mutta ainakin tenavassa pystyi laittamaan puhaltimen molemminpäin, elikä ei työntänyt ilmaa kanavaan vaan pyöritti puhallinkotelossa.
MB 190D- 84, Alfa 155 2.5TD-95, Saab 9000 2.ot -98, Lancia Lybra 1.8 LX -01
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Re: Kylmä Mersu.

Viesti Kirjoittaja Tomp »

tempera1 kirjoitti:Tässä ensiapu kylmään autoon!
Nää on niitä hyviä vinkkejä taas... toisilla ei ideat lopu. Korjaa vian, mutta ei vian aiheuttajaa.
No nyt sentään kone taas lämpenee.
Vastaa Viestiin