Autona on siis edelleen w123 200D 85 vuosimallia. Ja auto on kylmä kuin perkele! En muista (edellisestä 123:sta sen verran aikaa) kuuluuko puhaltimen olla kauhean tehokas (täysillä puhaltaa suunnilleen yhtä kovaa kun laittaa käden 10 sentin päähän suusta ja puhaltaa kevyesti ) , mutta aika vaatimattomalta tuntuu. Ja juuri ja juuri kädenlämpöistä ilmaa.
Missä luokissa w123:ssa diisselimallissa kuuluisi nuo moottorin lämpötilat pyöriä normaalissa matka-ajossa? Tuossa ei nimittäin nouse yli 60:nen missään vaiheessa. Laitoin pahvin maskin taakse ja ajoin kaasu pohjassa noin tunnin verran = 70 astetta.
Termostaatin jo tilasinkin, voisiko olla muuta joka tuon aiheuttaa?
Edellinen w123 oli normaaliin vanhan mersun tapaan kuin sauna talvella (tykkään siitä kun auton oikeasti saa LÄMPIMÄKSI), sen takia harmittaa tuo nyt. Hengitys huuruaa vielä 15 min lämmittimet täysillä ajon jälkeenkin
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
mulla oli kojelaudan sisältä putket irronnu, ni ei puhaltanu kunnolla vaan töhisi kojiksen sisäl... ohjeet sainkin tältä foorumilta että se kandee tarkastaa. alapuolelta pääsi putkiin käsiksi.
Olin siis hullu ja tein kuten netis neuvottiin! Mitä takuuta en ota neuvon oikeellisuudesta, mun auton kohalla se oli kuranttia tietoa.
Kyllähän sen pitäis 80 asteen korvilla olla sen koneen lämmön. Termostaatilla on hyvä aloittaa, muistathan vaan ostaa orginaalin: tarviketermostaateista ei ole järin hyviä kokemuksia.
Saahan muuten neste kulkea vapaasti kennolle: joku puhdistusaine voisi tehdä terää, jos on pahastikin saostunut lämppärille menevä putkisto.
Ei se virtaus omassakaan 123:ssa mahdottoman kova ole, mutta kunnolla kuumaa kylläkin.
Hemmetin hieno homma, termostaatilla korjautu. Lämmöt nousee nyt tuohon vähän reilu 80 asteeseen ja nyt on autossa taas lämmin.
Vanhassa termostaatissa ei silminnähden ollut mitään vikaa, kaipa se oli vain "väsähtänyt" ajan kanssa
Over and Out, kiitos vastauksista, taas kerran
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Hyvä että termarin vaihdolla lämpeni. Yksi ikääntyneiden autojen kylmyyden syy on likainen putkisto ja kennot.
Oikeilla aineilla pesu auttaa asiaa. Yksi vanha konsti on pestä jäähdytys järjestelmä kristallisoodalla ja huuhtelu usealla veden vaihdolla ja uudeet nesteet sisään. Nyt vain alkaa olla liian kylmää vesi pesuun voi kajahtaa jäähän helposti.
Mulsu kirjoitti:200D:llä ei pääse kaasu pohjassa paljon yli rajoitusten
Reilu 20 vuotta sitten ajelin 123 200D:llä työmatka-ajoa päivittäin Vaasan ja Kokkolan väliä. Ei tarvinnut löysätä koko matkalla kaasua kuin Oravaisten kohdalla, missä oli 60 rajoitus. Muualla ei haitannut, vaikka oli tutka vastassa!
VMTD kirjoitti:Edellisessä tenavassa huonon puhalluksen syyksi selvisi väärinpäin pyörivä puhaltimen moottori.
oli muuten kaverin audin 80:ssa sama vamma. se oli jo monta vuotta ihmetelly, kun ei lämpene ja vaihdellu vaikka mitä kaikkia osia. sitten kerran olin mukana vähän tutkimassa ja tokasin vaan siinä tutkiessa, että taitaa toi puhallin pyöriä väärään suuntaan. sit vaihdettiin piuhat ristiin ja alko pelittään.
ei mikään mahdoton vika olemassaololtaan tämäkään.
Puhaltimen moottorin pistoliitin on " Idiootivarma " ( Karvakädetkin osaavat kasata Mersua) ei mene väärin päin paikalleen. Samoin on muut pistoliittimet Mersussa.
Mulsu kirjoitti:200D:llä ei pääse kaasu pohjassa paljon yli rajoitusten
Reilu 20 vuotta sitten ajelin 123 200D:llä työmatka-ajoa päivittäin Vaasan ja Kokkolan väliä. Ei tarvinnut löysätä koko matkalla kaasua kuin Oravaisten kohdalla, missä oli 60 rajoitus. Muualla ei haitannut, vaikka oli tutka vastassa!
200D:ssä ei sillä oikeanpuoleisella polkimella ole juurikaan vaikutusta nopeuteen, lähinnä vain koneesta lähtevään meteliin
All my devotions betrayed
I am no longer afraid
I was too blinded to see
How much you've stolen from me
Pistoke voi olla oikein, mutta ainakin tenavassa pystyi laittamaan puhaltimen molemminpäin, elikä ei työntänyt ilmaa kanavaan vaan pyöritti puhallinkotelossa.