Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
eli/ja ajoitukset on tarkisteltu (ne vaikuttaa siihen puristukseen, joka on oleellista dieselissä syttymisen kannalta).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
joo ne on tarkistettu nyt kun tuo pumppu tehtiin uusiksi niin se ilmoitti ajoituksen 17 ennen ot:tä ja se siinä on nyt. ja ei toimi kumminkaan...
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
ja ennenkaikkea nokka oli myös merkeissään...taitaa mennä siis saman jauhamiseksi
mutta jos on niin ei muuta kun uutta konetta värkkäämään. Ota joku vähän ajettu 606 pohjaksi niin tulee kaikkein halvimmaksi.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
jep ne on kaikki katottu niin moneen otteseen ja kaikkea säädetty mutta ei mikään perkule auta, joo harmi vaan ku ei oo paikkaa enään missä värkätä niin se tekee sen hankalaksi
kokeilis vielä tosta moottorista repiä ton kannen pois niin näkis ainakin että onko kanget kierossa...

Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Mittaa puristukset, jos on OK ei ole kanget kierossa.
wiimax.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
jees no sillä pääsis tieten helpoiten.
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Kannen irtiotto on jo semmonen operaatio, että kannattaa suoraan harkita, että sitten tuloksen tullessa on varasuunnitelma (moottori) valmiina. Toki toi puristusmittaus on "ilmainen" homma niin sillä kannattaa katsoa.
Kanget tai männänrenkaat tohjona niin halvin vaihtoehto on hakea vähän ajettu tilalle ja se tarkoittaa aina 606:sta. Sitten jää vielä varaosiksi se vanha, jos siitä jotain saa tehtyä...
Kanget tai männänrenkaat tohjona niin halvin vaihtoehto on hakea vähän ajettu tilalle ja se tarkoittaa aina 606:sta. Sitten jää vielä varaosiksi se vanha, jos siitä jotain saa tehtyä...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
jees eli nyt on puristukset mitattu ja ne oli hyvät joka sylinterillä, eli vika ei ole moottorissa, kyllä se perkule se vika varmaan tuolla pumpun puolella on, tietääkö kukaan miten tuota joutsenkaula menetelmä tehään ku haetaan sitä oikeaa ennakkoa?
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
ykkösen suihkuputki irti, kaasupohjaan, varovaista koneen pyöritystä ja kun polttoaine patsas liikahtaa niin siinä on todellinen ruiskutus hetki.
w201 om605
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
mikä on polttoaine patsas?luetaanko sitten ku se polttoaine patsas liikahtaa että mitä asteet näyttää kampiakselin hihnapyörässä?, eikö noissa mersun pumpuissa, se pumpussa oleva merkintä, ole vain tarkistus piste mutta se todellinen ennakko on sitten jotain ihan muuta?oletteko ite tehneet nuo lukitustapit noihin pumppuihin vai miten te olette yleensä säätäneet ennakkoa kun pumppu on paikoillaan?ite olin lainannut silloin kun säädin sitä vanha autoa sitä mersun omaa lamppu työkalua mikä kytketään akkuun, se oli erittäin kätevä ja tarkka työkalu, mutta nyt on vain lainassa tuo mersun oma lukitutappi mikä on kyllä hemmetin huono siinä on niin saakelin pieni se hahlo mihin se merkki tulee niin se pitää olla just eikä melkeen että sen saa lukittua oikeeseen paikkaan...
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
jos se pumppu kävi pumppupenkissä ja ajoitusmerkki on katsottu kohdalleen, niin ei se mistään joutsenkaula-ajoituksesta kyllä paremmaksi tule.
...tai sitten se merkki ei ole vieläkään kohdallaan.
En jaksa kopsata tähän sitä pumpun ajoituksen suoritusta, se löytyy monesta kohdasta forumilta. Hakua peliin ja sitten miettimään onko se pumppu oikein ajoitettu ?
Pumpun ollessa paikallaan on pelivaraa enää vain 2-3 astetta ja jos ollaan toisessa laidassa niin pelivaraa ei ole.

...tai sitten se merkki ei ole vieläkään kohdallaan.
En jaksa kopsata tähän sitä pumpun ajoituksen suoritusta, se löytyy monesta kohdasta forumilta. Hakua peliin ja sitten miettimään onko se pumppu oikein ajoitettu ?
Pumpun ollessa paikallaan on pelivaraa enää vain 2-3 astetta ja jos ollaan toisessa laidassa niin pelivaraa ei ole.
...eli pumpussa oleva tarkistusmerkki on kohdallaan reijässä, silmämääräisesti riittää, ei mitään lukitustyökalua ja kampiakselilla on 17 astetta ennen yläkuolokohtaa, silloin on ok (huom ! sinun pumpun tapauksessa!). Aste sinne tai tänne, ei mitään vaikutusta.jantsku kirjoitti:joo ne on tarkistettu nyt kun tuo pumppu tehtiin uusiksi niin se ilmoitti ajoituksen 17 ennen ot:tä ja se siinä on nyt. ja ei toimi kumminkaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Kyllähän tuossa viittaa puristusmittaus ja oireet siihen suuntaan, että ajoitus on pielessä.
Oliko se nyt varma että pumppupajalla oli lukema nimenomaan ennen yläkuolokohtaa.
Kyllä se joutsenkaula poistaa tollaiset virheet, eli joutsenkaulalla ajoitus 24 astetta ennen yläkuolokohtaa niin pelittää.
Oliko se nyt varma että pumppupajalla oli lukema nimenomaan ennen yläkuolokohtaa.
Kyllä se joutsenkaula poistaa tollaiset virheet, eli joutsenkaulalla ajoitus 24 astetta ennen yläkuolokohtaa niin pelittää.
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Helpompi se on sillä merkillä ajoittaa, kun se merkki on juuri tarkistettu penkissä
Meinaan aina turhauttavaa katsoa joutsenkaulalla, repiä pumppu irti, laittaa uuteen kohtaan, tarkistaa ja säätää ja vääntää.
Joutsenkaula on hyvä jos ei ole mitään käsitystä missä on pumpun merkki ja missä se pumppu sattuu nyt olemaan, mutta jos mies on sen juuri paikalleen laittanut niin onhan se siinä mihin se on laitettu, eikös ?

Meinaan aina turhauttavaa katsoa joutsenkaulalla, repiä pumppu irti, laittaa uuteen kohtaan, tarkistaa ja säätää ja vääntää.

Joutsenkaula on hyvä jos ei ole mitään käsitystä missä on pumpun merkki ja missä se pumppu sattuu nyt olemaan, mutta jos mies on sen juuri paikalleen laittanut niin onhan se siinä mihin se on laitettu, eikös ?

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
samat sanat! ihan ensimmäiseks kannattaa nyt tarkistaa se TODELLINEN ajoitus ja sitä kautta sitten poissulkea niitä vikakohtia. elikkäs.. se joutsenkaula menetelmä menee kutakuinkin näin:juhaoh kirjoitti:Kyllähän tuossa viittaa puristusmittaus ja oireet siihen suuntaan, että ajoitus on pielessä.
Oliko se nyt varma että pumppupajalla oli lukema nimenomaan ennen yläkuolokohtaa.
Kyllä se joutsenkaula poistaa tollaiset virheet, eli joutsenkaulalla ajoitus 24 astetta ennen yläkuolokohtaa niin pelittää.
nyt, kun sulla on se pumppu siellä paikoillaan ja oletetaan, että se on oikeissa ennakoissaan, niin lähdetään siitä, että tarkistetaan se todellinen ennakko. otat 1 pytystä suutinputken irti pumpusta. putsaat paperilla sen suutinputken lähdön pumpun päästä ja alat pyörittään konetta ja pumppua luonnolliseen pyörimissuuntaansa. samalla, kun pyörittelet pakettia, niin tarkkailet pumpusta 1 pyty suutinputken lähtöä, että missä kohtaa alkaa dieselin pinta nousta. jossain kohtaa huomaat, että se naftan pinta heilahtaa ja nousee, siinä kohtaa tarkistat kampuran asteet. sitten alat oleen jo pikkasne kärryillä ruiskuennakosta. no, pyöräytät vielä kierroksen ja sen jälkeen tarkkailet toisen kierroksen silmä kovana, että missä kohtaa pinta alkaa nouseen suutinputken lähdössä. ja juurikin siinä kohtaa, kun pinta alkaa nousta on todellinen ruiskuennakko.
jos se todellinen ruiskuennakko on paljon pielessä siitä , mitä sen pitäis olla, niin oireet voi olla juurikin tollasia, mitä olet tässä kuvaillut. jos ei tiedä, mitä sen todellisen ennakon pitäis olla, niin siitä on hyvä lähteä, että laittelee sen vaikka aluks 15-20 astetta ennen yläkuolokohtaa. ja sitten kuuntelee kuinka kones käy ja voi vaikka koeilla jonkun verran suuntaan, taikka toiseen.
jos ei noilla ohjeilla käynti parane, niin sitten vika on jossain muualla, taikka asentajassa vikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
jees pitääpä kokeilla tota joutsenkaula hommaa, kyllä se ennakko on niin moneen kertaan katottu ja 17 ennen yläkuoloa se on nyt tässä uudessa päivityksessä soitin vielä ja tarkisitin, silloin ennen ku se meni sinne pumppu pajalle niin se oli 15 jälkeen ja aina sama homma tolla pumpulla aina oireilee samalla lailla vaikka sen ennakon kääntä siihen asentoon missä sen pitäisi olla, se mikä tässä on kumma juttu että auto toimii kun kello vakio pumpulla, eli kyllä se minun käsitykseni mukaan vika on siinä syöttöpumpussa mutta mikä niin sitä en tiedä... voi olla että laitan tässä vakio turbon ja pumpun paikalle ja päästelen sillä talven niin pitääpi sitten kahtoa mitä keväällä tekee ku tiet sulaa, jos homma jostain toisen pumpun 7mm elementeillä.
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Varmaan tiesitkin mutta varoiksi.... Ennen joutsenkaulamenetelmän aloitusta käytä virtoja päällä tai nyppäise alipaineputki samutinkellolta hetkeksi irti niin että sammutin hyppää pois päältä.
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
toi oli hyvä huomio. sopan pitää liikkua.
oon kyllä melkein sata varma, että vika on ruiskutuksen ajotuksessa, taikka sitten pumppu on viallinen. ei tässä enää muita vaihtoehtoja oikein ole jäljellä. äläkä nyt lannistu, ei mitään vakiopumppuja, vaan laittelet sen ajotuksen vaan kohdilleen, niin on taas mukava ajella.
oon kyllä melkein sata varma, että vika on ruiskutuksen ajotuksessa, taikka sitten pumppu on viallinen. ei tässä enää muita vaihtoehtoja oikein ole jäljellä. äläkä nyt lannistu, ei mitään vakiopumppuja, vaan laittelet sen ajotuksen vaan kohdilleen, niin on taas mukava ajella.

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
erittäin hyvä huomio Jari Ke ei ois itellä tullu mieleen
pitää tänään kokeilla värkätä vähän sitä joutsenkaula hommaa, kaverilla on mynän 8mm elementeillä uusimallla päivityksellä oleva pumppu tallissa, se lupas lainata sitä kokeilun ajaksi jos sillä toimii sitten, niin pitääpi hommata jostain sitten toinen viripumppu tai sitten laittaa se vakio pumppu talven ajaks ja heittä tuo toinen vaikka verkon painoks, harmi vain ku potkua tuntuu olevan hyvin tossa pumpussa mutta sitä ei vaan saa säädettyä...

Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
tulipa mieleen ettei olis pumpun jotusmerkkiä vasten kiristelty pumppua liikaa= ajotusmerkki lähtee liikekannalle ja sen jälkeen täytyykin käytellä joutsenkaulaa ajoitksen selvittämiseksi.
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
joo nappasin pumpun jo irti se on menossa sinne uudelleen tarkistettavaksi, niin pitää kattoa jos se sitten alkais toimimaan... 

Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Noniin nyt mersu toimii, eli sain toisen pumpun sieltä pajalta hyllystä ja sillä se nyt käynnistyy hemmetin hyvin ja tulee mustaa putkesta
, mutta sellasen asian huomasin tossa että se vuotaa aika paljon tota öljyä pumpun välistä, pitää yrittää tässä kahtella kuntoon sitä ja siistiä muutenkin vähän konehuonetta, ja sit pitäis käyä kokeileen leimalle sitä
kiitos kaikille vastauksista taas oppi vähän lisää näistä mercedeksistä 



Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Ai vuotaa siitä pumpun ja ketjukopan välistä? Putsasitko sen tasopinnan hyvin ja oliko se O-rengas ehjä? Tulipa sekin mieleen että onko tuo mynällä annettu ennakko nimenomaan todellinen ruiskutushetki vai se mihin merkki pitää laittaa? Ainakaan vakiopumpussa tuo merkki ei tiiä todellisesta ruiskutushetkestä mitään vaan se laitetaan 13Jykk vaikka todellinen ruiskutushetki on siellä 22-24 eykk paikkeilla.jantsku kirjoitti:Noniin nyt mersu toimii, eli sain toisen pumpun sieltä pajalta hyllystä ja sillä se nyt käynnistyy hemmetin hyvin ja tulee mustaa putkesta, mutta sellasen asian huomasin tossa että se vuotaa aika paljon tota öljyä pumpun välistä, pitää yrittää tässä kahtella kuntoon sitä ja siistiä muutenkin vähän konehuonetta, ja sit pitäis käyä kokeileen leimalle sitä
kiitos kaikille vastauksista taas oppi vähän lisää näistä mercedeksistä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Eikös tuo 13 jykk ole ppd- pumppujen ohjearvo?
250TD -86, 260E LANG -90
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Mynällä meistetään merkin asteluku siihen pumpun kylkeen, tyyppikilpeen, tyyliin: 7-20 tarkoittaa 7mm elementit 20astetta eykk merkki. Näin ainakin itse tulkitsin merkkintää. Todellinen ennakko on sitten käsittääkseni jotain hieman enemmän. Vanhemmissa mynän pumpuissa se merkin asteluku oli "maalilla" pumpun kyljessä, ja siitä se sitten liukeni ajan saatossa pois.
13 - 15 jykk on palttiarallaa tehtaan tapa laittaa merkkin paikka, saattaa olla myös PP:n eli ikäänkuin tehtaan standarditapa.
13 - 15 jykk on palttiarallaa tehtaan tapa laittaa merkkin paikka, saattaa olla myös PP:n eli ikäänkuin tehtaan standarditapa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Mynän pumpuissa on tyyppikilvessä meistit esim. 70-2, 80-2. 70 ja 80 tarkoittaa elementin kokoa ja viivan perässä kehitysversion numero.
Tuolla ajoituksesta juttua. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5&t=100816" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla ajoituksesta juttua. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 5&t=100816" onclick="window.open(this.href);return false;
C 250 turbodiesel
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Ahaa kiitos
20 astetta niin ainakin se tuntuu käyvän ok.
btw...eikös se olisi hyvä ajatus meistellä se ajoitusmerkin lukukin siihen alle ?

btw...eikös se olisi hyvä ajatus meistellä se ajoitusmerkin lukukin siihen alle ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
PPD:n pumpun ajotusmerkki säädetään 20-24 jykk. Todellinen ruiskutus siis tapahtuu siinä jossakin 15eykk. Mynällä ja vakiopumpulla ruiskutetaan vähän aiemmin.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Kaikki 7 ja 8mm 2 kehitysversiosta eteenpäin, suositellaan tuota 20 asteen ajoitusta.veskola kirjoitti:Ahaa kiitos20 astetta niin ainakin se tuntuu käyvän ok.
btw...eikös se olisi hyvä ajatus meistellä se ajoitusmerkin lukukin siihen alle ?
Yleensä nuo ajoitusohjeet annetaan pumpun mukaan paperilapulla, mutta tosi on että meisti olisi kätevä.
C 250 turbodiesel
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Se on varma että jos/kun pumppu joskus vaihtelee omistajaa, niin se lappu häviää johonkin ja kohta ollaan ihmeissään ajotuksen kanssa. Ennakko muuttuu pikkuhiljaa siinä samalla kun omistajat vaihtuu. Onneks on nykyään nämä foorumit mistä sitten voi kysellä 
Edit. Asteluku pumpun kylessä olis siks hyvä idea.

Edit. Asteluku pumpun kylessä olis siks hyvä idea.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Superturbo 603 käyntihäirö ja savuttaa tyhjäkäynnillä?
Morjesta kaikille pitkästä aikaa, rupesin lukemaan vanhoja viestejä ja ajattelin kertoa miten tämä tarina sitten loppujen lopuksi päättyi, eli syynä tähän käyntihäiriöön oli ollut vioittunut 3 pytyn esikammio alusta asti, jonka tietenkin sain selville kantapään kautta, eli ajamalla sen hajalle, kävin yks sunnuntai ajelemassa viime syksynä ja yhtäkkiä rupes kuulumaan kolina moottorista ja auto sammui, no käynnistin auton uudelleen ja ajoin hiljaa kotia tutkimaan asiaa, autohan kävi viidellä joten mittasin puristukset ja kolmospytty oli pimeä, no ei siinä mitään talvi tuli ja hommasin toisen samanlaisen moottorin jonka piti olla ehjä, siirsin sitten st osat paikalle ja asensin koneen paikoilleen, sain sitten auton käyntiin ja sehän kävi tietenkin todella raskaasti ja päin persettä, ja sitä kuuluisaa harmaata tuli taas putkesta. Taas tuli sitten mitattua puristukset ja se näytti että ykköspytty oli ilman puristuksia. Sen jälkeen auto seisoi parisen kuukautta pihassa jonka seurauksena laitoin sen myyntiin projektina, kiinnostuneita tuntui olevan mutta kaikki halusi sen ehjänä, joten ajattelin että yritän vielä kerran, joten eikun taas moottori pois ja atomeiksi, ja siellähän oli sitten ykköspytyn kanki aivan mutkalla. Kanget sekä kiertokanki löytyi vähän ajetut, edellisestä moottorista joten siirsin ne toiseen lohkoon, sekä muut hyvät osat tietysti, sekä uudet tivisteet ja kansi koneistettiin, sain moottorin kasaan eikun koeajolle ja autohan pelasi ensimmäistä kertaa hienosti ja potkua tuntui myös olevan, testasin autoa noin viikon että varmasti toimii ja kestää, jonka jälkeen laitoin sitten auton myyntiin uudestaan ja sehän meni kaupaksi jo muutamassa päivässä, vaikka varoitin kyllä ostajaehdokasta että näitä joutuu ruuvamaan välillä
. Tässä taas oppii että olisi pitäny lyödä atomeiksi ja käydä läpi kaikki jo kun ostin auton, siinä olisi säästyny paljon aikaa ja rahaa, ja ois saanu ajaakkiin välillä 

