Ostin tuossa Vianon 2,2 CDI 2003 ja ajettu 144 tkm.
Suuttimet oli vuotaneet aika lailla, koko muovikannen alunen oli yhtä pikikönttiä. Onneksi se lähti aika hyvin pois jäähtyneenä, meisselillä lohkaisten pala kerrallaan. Ruuveja vähän löysäsin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä, jolla ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Lähdin sitten pienelle lenkille ilman ilmanputsaria, joka näköjään ikävästi vaimentaa turbon komeita ääniä

Kun kuulin että alkaa turbo ottamaan kierroksia, niin painoin vähän ronskimmin kaasua ja melkein kuin yhteisestä sopimuksesta suuttimet hyppäsivät irti ja auto sammui siihen keskelle tietä. Onneksi oli vähän alamäkeä että sain sen työnnettyä vähän syrjään ja sitten taas kiristämään suuttimia että sai ajettua tallille. Kolmosen suutin oli kuitenkin ottanut kunnolla lähtöjä ja katkaissut pultin mennessään.
Kun sitten aloin niitä irroittelemaan, niin kaikki muut lähtivät yllättävän nätisti, mutta kakkosen ei millään. Kyllä sekin oli pompannut silloin ajaessa, mutta sit taas juuttunut. Kääntyi pikkuisen, mutta ei millään noussut.
No kuumailmapuhaltimella n. 20min ja 150 C, sitten sain sen isoilla pihdeillä nitkutellen ja kaiken maailman apuvälineillä vääntämällä pois.
Ajattelin samalla vaihtaa hehkut ja kappas, ykkösen hehku oli ihan uskomattoman tiukassa. Vaikka kuinka nitkutteli edes takasin crc:n kanssa, niin poikkihan se meni. Enkä omista kuin puikkokoneen....
Ei auttanut kuin hitsata siihen mutteri päähän ja nätistihän se sillä lähti.
Suuttimen kiinnityspultti olikin vähän hankalampi, kun se oli katkennut sinne syvemmälle ja vielä aika ahtaassa paikassa. Kasvattelin sitä pulttia sitten pikku hiljaa 2mm:n puikolla ja sitten mutteri päähän. Hyvin taas lähti, kiitos lämmön. Onneksi on alumiinikansi, ettei puikkoa tarttunut ihan kaikkialle..
Putsaukset ja muut ja jäin odottelemaan englannista tilaamaani pohjan työstötyökalua. Tässä kysymys: Onko se pohja suora??
http://www.dropshiponline.co.uk/product ... ts_id=4721" onclick="window.open(this.href);return false; Sarjassa on kalvain jota väitetään cdi koneille sopivaksi, mutta se on kartio! Oli siinä saman kokoinen myös tasainen, mutta tuntuu ettei se ihan sovi sinne. Millaisia kalvaimia olette käyttäneet?
Itse itselleni ja mahdollisesti muillekin vastaten. Pohja todella on tasainen ja sillä tasaisella 17mm kalvaimella sen sai raavittua, kunhan oli eka saanut sen sinne pohjalle, näytti vähän siltä että viimeiset 3-4mm pohjalla on jotain 16,5mm, eli kalvain teki nyt koko reiästä 17mm:sen. Toki vähän voi vaikuttaa suuttimen keskitykseen, mutta ei varmaan kovin olennaisesti.
KYSYMYS: Kaverillani on myös Viano, uutena on ostanut 2007 ja nyt mitarissa 187 tkm. 2,0 CDI. Onkohan tuossa vielä samaa vikaa, kun kuulemma välillä paikallaan käyttäessä tulee pahaa käryä sisälle? Ajattelin että voisin hänellekin vaihtaa tiivisteet, mutta onko se samanlainen operaatio tuolle uudemmalle ja pienemmälle moottorille. Ettei tulisi pahoja yllätyksiä, kun pitäis yhdessä päivässä selvitä siitä.
Kiitos avusta kaikille etukäteen!