perävälityskysymys????????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lasse lemberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 19.11.2011 15:11

perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja lasse lemberg »

Olen asentamassa vm 1991 mercedes 250 D automaatti vanhaan letukan.Letukan perävälitus on 2.54.onko se liian harva?mitäköhän perävälitys mersussa alunperin on.yritin katsoa tämän fooromin taulukosta mutta en ole ihan varma ymmärsinko oikein.kiitos avusta jo etukäteen.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Aika hiljaista on kulkupuoli vakiokoneella ainakin. Perä on myös aivan liian harva. Meinaat laittaa mersun ylivaihdelaatikonkin vielä siihen letukkaan? Kulku on sitten samankaltaista kuin vetäisi jäähallia taunuksella. Yhtä kivaa, rivakkaa ja taloudellista.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
lasse lemberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 19.11.2011 15:11

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja lasse lemberg »

paitsi mun letukka on 200kg kevyempi kuin mersu.ja mikä se välitys sitten olikaan?
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Alkuperäisen automaatin kanssa alkuperäinen välitys on pitkälle yli kolmen riippuen vuosimallista, varustelusta jne. 2,54 automaatin nelosvaihteella on suurinpiirtein 2,2 lopullista välitystä. Se on liian harva mihinkään järkevään käyttöön auton painosta riippumatta.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
lasse lemberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 19.11.2011 15:11

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja lasse lemberg »

Kiitos vaan tiedosta,eli laitan letukan 3.6 välitys.eiköhän sillä pääsee liikenteeseen.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Uskoisin että se on hyvin lähellä alkuperäistä. Jos veikata pitäisi niin 3.46 on ainakin ollut 250D automaattien perässä. 3.6 on todennäköisesti hyvinkin käyttökelpoinen jos auto on vielä hiukan kevyempi.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Automaatin nelosen välitys on tasan 1:1

250 automaatin perävälitys on alunperin 3.46-3.67 Farkussa taisi olla 3.91
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Mun opuksissa noi perävälitykset menee seuraavasti:
Autom. 3,07, 5v man. 3,42 ja farmarissa autom.3,07 ja man.5v 3,42 ja 89 alkaen autom. 3,23 man.5v 3,91
lasse lemberg
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: La 19.11.2011 15:11

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja lasse lemberg »

Täytyy sanoa että kkiitos MIEHET,eihän pojat mersulla ajele.
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Rise »

Minä ainakin jättäisin sen 2,54:n perän. Autohan oli kevyempikin.
Automaatti hoitaa sen, että siellä käytössä on aina sopivin pykälä.
Jos kick-down toimiin, niin kiihdytettäessä se vaihtaa pienemmälle.
Matka-ajossa on sitten matalat kierrokset.
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: perävälityskysymys????????

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rise kirjoitti:Minä ainakin jättäisin sen 2,54:n perän.

Minä myös. Mikäs sen mukavempaa kuin körötellä satkua pikkukierroksilla.

Tosin kovin kummosia mäkiä tuo vakio 250 ei jaksa nelosella kiivetä päälle.
Syöttöä suuremmalle niin saa kymmenkunta hepoa lisää sinne keulalle.
Turbolla voimaa varmasti tulisi sen verran että jaksaisi kulkea ihan mukavasti kun voi syöttöä nostaa vähän enemmän ilman kauheaa savua. :mrgreen:
Vastaa Viestiin