2.5td tehoa oli muttei enään...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

2.5td tehoa oli muttei enään...

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Pari päivää sitten auto oli pumpunsäädössä, oli potkua oikein urakalla.
Eilen auto rupesi tuntumaan ihan normi dieseliltä missä vika?

polttoainesuodattimet vaihdan tänään mitä muita vaihtoehtoja
Kansi ollut irti ja tehty täydellinen kansiremppa...voiskohan rikkinäinen suutin viedä tehoja?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Nostaako ahtoja ihan normaalisti oletko kokeillut mittaria ja tuleeko savua että saako ruokaa...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Olisko joku ahtoilmaputki päässyt löystymään vai onko tuo vapaasti hengittävä? Tarkista myös pumpun kiinnitys.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, koneen tyypsitä tarkennuksia olisi kiva saada, antamasi tyyppimerkinnän perusteella kyseessä on 2,5 litrainen vapari farkkukorissa.

Pumpun kiinnitys voi tosiaan olla löysä ja siten ennakko muuttunut.
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Anteeksi maalaisuuteni.
Siis kyseessä w201 2.5 turbo diesel

eli onko mahdollista että pumpun ennakko olisi muuttunut? jos on niin olisi kaikki hyvin, ajattelin jo että kone ei tykännyt hyvää säädöstä

Kulki niin pirusti ja kiihtyi mutta sitten yhtäkkiä ei mennytkään enään hyvin...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ok, no nyt vaihtoehtoja on lisää.

Kokeile ensin ohittaa ylipainesuoja, eli imusarjasta lähtee paineletku magneettiventtiilille (luultavasti siinä etummaisen välipellin seinässä kiinni) ja siitä taas pumpun päälle rikastuspiirille (savutuksen rajoittajalle). Ohita tuo magneettiventtiili niin että paine menee suoraan imusarjalta pumpulle.

Jos tällä ei ole vaikutusta niin kytke letkut takaisin.

Ahtoputki kannattaa tarkistaa, se on mahdollisesti ollut irti kun pumppua on räplätty, se ei saa vuotaa.

Hukkaportti kannattaa kanssa tarkistaa, vaikka onkin hankalasti turbon alla, eli onko ohjauskara kiinni portin läpässä ja onko karassa voimaa (eli onko kellon jousi vielä ehjä).

Sitten on se pumpun ajoitus, ehkä kannattaa paikallisessa dieselkorjaamossa käydä katsomassa se ennakko.

Säädätitkö jossain pajassa vai sääditkö itse?

Ja sitten ne vakiokyssärit:

Milloin on ilmanputsari ja polttoaineen suodatin vaihdettu, ja toimiihan polttoainetankin hengitysletku, etttei siellä ole liikaa alipainettta?
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Pumppua en itse säätänyt vaan Mersuporin pajalla oli säädettävänä.

Polttoainesuodatttimet vaihdettu eilen ei vaikutusta...
Tänään ajattelin tarkistaa mittarilla paineet jos paineet kohdillaan täytyy soitella tonne pajalle ja mennä tarkistamaan se ennakko

Ilmanpuhdistin vakio tosin sain jo kehoituksen vaihtaa sen johonkin vapaammin virtaamaan, mutta luulen että ei tarvetta kun vetoja jo oli niin mukavasti...

Tankissa ei alipainetta. Ainakaan ei huomaa mitään kun korkin kiskasee auki

Olisiko toi ilmanputsari aiheellista vaihtaa. Eli onko vaikutusta tehoihin?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

[Msa[ kirjoitti:Pumppua en itse säätänyt vaan Mersuporin pajalla oli säädettävänä.

Polttoainesuodatttimet vaihdettu eilen ei vaikutusta...
Tänään ajattelin tarkistaa mittarilla paineet jos paineet kohdillaan täytyy soitella tonne pajalle ja mennä tarkistamaan se ennakko

Ilmanpuhdistin vakio tosin sain jo kehoituksen vaihtaa sen johonkin vapaammin virtaamaan, mutta luulen että ei tarvetta kun vetoja jo oli niin mukavasti...

Tankissa ei alipainetta. Ainakaan ei huomaa mitään kun korkin kiskasee auki

Olisiko toi ilmanputsari aiheellista vaihtaa. Eli onko vaikutusta tehoihin?
Kyllä se vapariputsari helpottaa hengitystä, ja varsinkin vähentää ahtimen akselille tulevaa kuormaa kun sen ei tarvitse imeä ilmaa tukkoisen paperiputsarin läpi.

Tosiaan laita pajan pojat tarkistamaan ennakko, sieltä se vika löytynee.
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Ongelma ratkesi
Pumppuun menevä alipaine letku oli irti. Taas toimii ja liikkuu todella nätisti

Kiitoksia... :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

[Msa[ kirjoitti:Ongelma ratkesi
Pumppuun menevä alipaine letku oli irti. Taas toimii ja liikkuu todella nätisti

Kiitoksia... :lol:
Siis ylipaineletku, se joka tulee magneettiventtiilin kautta imusarjalta.
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Jep taitaakin olla ylipaineletku...
Täytyy laittaa toi vapaavirtaussuodin harkintaan. Jos vaikka uskaltaisi sellaiseen sijoittaa pelkään vaan niitä imuääniä on varmasti kamalat

Onkos muita hyviä ehdotuksia tehonlisäykseen
Nyt on pumppu säädetty muttei rajoittajaan, eikä ahtopaineisiin koskettu mittasin paineet niin oli 0.7bar tuntuu rajulta mutta onko?
tehoa on kivasti muttei koskaan liikaa :lol:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

[Msa[ kirjoitti:Jep taitaakin olla ylipaineletku...
Täytyy laittaa toi vapaavirtaussuodin harkintaan. Jos vaikka uskaltaisi sellaiseen sijoittaa pelkään vaan niitä imuääniä on varmasti kamalat

Onkos muita hyviä ehdotuksia tehonlisäykseen
Nyt on pumppu säädetty muttei rajoittajaan, eikä ahtopaineisiin koskettu mittasin paineet niin oli 0.7bar tuntuu rajulta mutta onko?
tehoa on kivasti muttei koskaan liikaa :lol:
Ei kovene imuäänet, voit surutta laittaa suodattimen.

Paineet on normaalit, eikä vakioturbolla juuri kannata nostaakaan, paitsi jos nyt ihan kamalasti savuttaa.

Cooleri tekisi koneelle terää, kulutus laskisi ja kestävyys paranisi.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mauri H. kirjoitti:
[Msa[ kirjoitti:Jep taitaakin olla ylipaineletku...
Täytyy laittaa toi vapaavirtaussuodin harkintaan. Jos vaikka uskaltaisi sellaiseen sijoittaa pelkään vaan niitä imuääniä on varmasti kamalat
:
Ei kovene imuäänet, voit surutta laittaa suodattimen.
Turboista en tiä mutta kyllä vaparissa imuäänet kovenee huomattavasti (vakionahan niitä ei oikeastaan olekaan). Tämä siis kartiofilsulla, alkuperäisen levyn tilalle laitettava ei varmaankaan ääniä juurikaan lisää.

Kartiolla imuäänet on melko kovat taajama-ajossa mutta maantiellä ääni tasoittuu eikä ota korvaan. Suosittelen!
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

komeesti vislaa ja honottaa on vedetty kartio putsari orkkis putsarikotelon paikalle... ja tuossa minun mersussa toi ahtopainemittari nousee 0,9-1.1 vaikka en ole porttiin koskenutkaan tiedä sitten liioitteleeko toi equus kuinka paljon...mutta kun pari kierrosta pyöräytin syöttöä niin kaasu pohjassa jossain 180 tuntumassa ahdot ovat 1.1 ja lisärikastuspiirin rajoitus on poistettu ajat sitten... ja tuolla kartolla alkoi nouseen ahdot hieman nopeammin...
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

mitäs mieltä on arvon raati?

Kannattaako rajoitinta nostaa?
Onko järkeä nostaa ahtoja yli tuon 0.7bar?

Onko jossain malleissa ahtimia jotka menis tohon ns heittämällä. Viritys ahtimeksi
ei huvittais uutta ostaa maksaa niin törkeesti...

mitkä mahtaa olla vakio ahtimen tarkat tiedot eli imu/pako AR suhde ym..
olisi ylimääräisenä 900 turbo saabin ahdin ei varmaan sovi tohon?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

[Msa[ kirjoitti:mitäs mieltä on arvon raati?

Kannattaako rajoitinta nostaa?
Onko järkeä nostaa ahtoja yli tuon 0.7bar?

Onko jossain malleissa ahtimia jotka menis tohon ns heittämällä. Viritys ahtimeksi
ei huvittais uutta ostaa maksaa niin törkeesti...

mitkä mahtaa olla vakio ahtimen tarkat tiedot eli imu/pako AR suhde ym..
olisi ylimääräisenä 900 turbo saabin ahdin ei varmaan sovi tohon?
Ei sovi, saabin turbo on ihan leikkikalu, tosi onneton verrattuna tuohon alkuperäiseenkin. Bensavehkeissä on dieseliin liian pienet pakopäät, ahdistavat tosi pian.

Kaikki pienilaippaiset Holsetit ja Schwitzerit sekä Garretit taitaa sopia suoraan alkuperäiseen pakosarjaan, pakoputken liitoksen joutuu muuttamaan, öljynkierto sopii kanssa tuollaisenaan, ehkä poistoa joutuu hiukan jatkamaan, ei muuta.

Ahtoja en tuolla vakiolla ainakaan kiloa ylemmäksi nostaisi, itse lisäisin vaan coolerin, se itsessään lisää ilman happipitoisuutta niin paljon ettei lisää ahtoja vakiopumpulla pitäisi tarvita, ainakaan kauheasti.
Vastaa Viestiin