S202 kirjoitti:Minkähänlaisia vaaratilanteita se luistonesto aiheuttaa?

No eihän sitä heti uskois mutta kyllä se minulla viime talvena aiheutti

Tai no ei pelkästään vetopyöränluistonesto vaan ajovakaussysteemi siihen päälle.
Väljä ohjaus ja alusta yhdistettynä viipyilevään automaattilaatikkoon ja hitaasti heräävään diisseliin, ja siihen päälle kulmikas ESP niin jo oli vaikka millaista tilannetta viime talven liukkailla. Tyypillinen oli että yritti kiihdytellä jostain liittymästä muun liikenteen sekaan -> painoi kaasua ja käänsi -> mitään ei tapahdu kummallakaan rintamalla, sitten yhtäkkiä tapahtuu -> vetäsee tyhjää ja ratilla pitää suuntaa korjata -> ESP keksii että nyt on jotain väärää tapahtumassa -> tehot pois, auto liki seis ja liikenne jumiin.
Vituttavin tilanne tapahtui liikenneympyrässä, ajelin ihan iisisti kuin oli pirun liukkaat kelit, liittymästä takaa tuli perään kaupunkiliikenteen bussi, ilman mitään varoitusta ESP keksi että nyt mennäänkin luisussa ja pysäytti sen vähänkin vauhdin (todella tehokkaasti ja hallitusti mistä kyllä täytyy antaa tunnustusta) -> bussi jäi vain senttien päähän takapuskurista. Torvikin soi ja ihan asiasta.
Jos ottaa napista ESP:n pois (auto on siis C200CDI -99) niin taulussa palaa kolmio ja ajonvakautus jää vielä päälle, puuttuu vaan peliin myöhemmässä vaiheessa. Sillon meno vasta vaaralliseksi muuttuukin. W202 on vähän epämääräinen ajaa (ainakin tämä minun auto) talvella niinkuin täällä on jengi sanonutkin, ja sitten kun sen saa kunnolla luistoon niin sitä ei tiedä mistään millon ESPi keksii katkaista menon. Tällöin auto lähtee yleensä ei suinkaan siihen suuntaan mihin oltiin menossa, vaan jotakuinkin siihen suuntaan mihin keula osoittaa. Jos kahva on jo kovin edellä niin ongelmia tiedossa.
Ylipäätään en kyllä kovin ilolla liukkaita odota. Tai no lähinnä se ajaminen kaupungissa on tökkivää, maantiellä sen sijaan ihan jees, ESP tuo ohitteluihin turvaa ja varoittaa kyllä heti liukkaasta kelistä jos yrittää liian kovasti kiihdytellä.
Samoten onhan tuo ihan ehdoton vakionopeudensäätimen kanssa, aiemmin minulla oli Bemari jossa ei ollut ESPiä mutta vakkari kyllä, pari kertaa liukkailla maantiellä lähti perä irti ja auto löi vaan lisää kierroksia kun luuli että vauhti tippuu. ESPi kuitenkin tiputtaa vakkarin pois päältä.