No niin, tallilta ollaan kotiuduttu. Hyvin sai aikaseks, kone on purettu, kori pesty ja vähän siivottukin. Pari hitsattavaakin kohtaa löyty, ei mitään ikäviä. Takalasin joutu irrottamaan, ruoste oli edennyt liiman alle. Yllättävän helposti lähti.
Moottorin kohtalo on vielä vähän arvoitus, löyty epämiellyttäviä yllätyksiä.
Vitosen kangen alapään laakerista oli ehkä neljäsosa jäljellä, loppu oli palasina ympäri konetta.
Tässä vaiheessa huomasin että vitospytyssä on ylikokomäntä +0,5.

Vaihdon on täytynyt tapahtua melko kauan aikaa sitten, koska kannessa on selvät syöpymät, mitkä ei parissa vuodessa ilmaannu.
Kampura prikki, mikä oli jo etukäteen odotettavissa.
Ihmettelin syytä laakerin hajoamiseen, eihän turbokoneessa nuo laakerit tavallisesti hajoile. Öljypumppu on ehjä, koneessa on ollut öljyä riittävästi jne. Syy rupes löytymään kun aukasin nelosen kiertokangen alapään. Alapuolen laakeriliuska lähes ehjä, yläpuolen samannäköinen kuin paljon ajettu vaparin liuska, rotta oli käynyt nakertamassa.
Laakereissa on valmistusleima vuodelta 96 joten alkuperäiset ne eivät missään tapauksessa voi olla. Lisäks yläpuolen liuska ei oo semmonen eri tavalla pinnotettu kun turbokoneessa pitäs olla, vaan kyseessä on jotkut "laadukkaat" tarvikelaakerit. Ylikokoon poraus ja laakereiden vaihto on mitä ilmeisemmin tehty kun auto on ollut vielä saksassa, syytä voi vaan arvailla.
Mitähän tuon kanssa tekis, hapan homma kun just siitä ylikokomännästä meni se kanki, mäntä näyttää ehjältä tosin pieniä kosketusjälkiä kanteen on havaittavissa. Vai pitäskö pistää vaan ehjä kampura ja kanki tuohon ylikokomäntään ja mennä niillä. Lohko kuitenkin näyttäs olevan ok.
