Tollane lojuis tos lattiallajekku90 kirjoitti:ja eikun kiusaamaanvai ei kait se elinten luovuttajaksi ole haettu
![]()
missä vuosimalleissa on noita alumiinisia imusarjoja? tarviis pyttyä lyhempään
250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.
yv-->jeemu kirjoitti:Tollane lojuis tos lattiallajekku90 kirjoitti:ja eikun kiusaamaanvai ei kait se elinten luovuttajaksi ole haettu
![]()
missä vuosimalleissa on noita alumiinisia imusarjoja? tarviis pyttyä lyhempään![]()
w201 om605
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Kuivalla pikitiellä päästy kokeilemaan, 0-100 km/h mittarinopeutta, aika on alle 7s. Tarkkuudesta ei voi puhua, koska otettu sekuntikellolla.
60-120 on alle 6s lentävällä lähdöllä, välitykset vaan ei passaa ollenkaan tuohon vetoon, ei kierrä mokoma tarpeeksi.
Öljyä tihkuu kannen ja lohkon välistä, nestettäkin häviää jonnekkin. 0,5Gm:ä näyttää tehneen tehtävänsä.
60-120 on alle 6s lentävällä lähdöllä, välitykset vaan ei passaa ollenkaan tuohon vetoon, ei kierrä mokoma tarpeeksi.
Öljyä tihkuu kannen ja lohkon välistä, nestettäkin häviää jonnekkin. 0,5Gm:ä näyttää tehneen tehtävänsä.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Sijaisauto olis nyt myyty. Ja lankku taas ajoon. Kylläpä tuntuu 124:nen virkeältä ja herkältä tuommosen tunnottoman möhkön jälkeen 
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Nestehukka korjattu jo kuukausia sitten, oli termarin tiivisteen välistä lorottanu, koska termarikotelo jäi kantamaan. Auto on toiminut kuten auton kuuluu toimia, voisi antaa vaikka naapurin mummolle kauppareissua varten, eikä se huomaisi mitään erikoista.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Ei ole mersut juuri jalostuneet, mutta konekantaa on hiukan lisätty, sai velipoika tehtyä tuon cnc-jyrsimenkin valmiiksi, soveltuu lähinnä puun ja alumiinin jyrsintään.

Esim->
Kehto tytölle.

Manuaalijyrsin. Huomaa matto

Tämän talven harrastepeli, rautaa rapakon takaa


Esim->
Kehto tytölle.
Manuaalijyrsin. Huomaa matto
Tämän talven harrastepeli, rautaa rapakon takaa
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Kätevän oloista työkalua näyttää löytyvän.
Milläs värkillä tuota DIY CNC jyrsintä ohjataan ? Löytyykö tuosta mitään projektitarinaa internetin ihmeellisistä foldereista ?
Milläs värkillä tuota DIY CNC jyrsintä ohjataan ? Löytyykö tuosta mitään projektitarinaa internetin ihmeellisistä foldereista ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Taitaa cnc foorumilta löytyä jotain. Ohjelmat mastercamila, jyrsimen ohjaus jollain linuxin open source sovelluksella, saa velipoika enenpi kertoilla.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Tuolta löytyy tarinaa, http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1 ... pic=1840.0" onclick="window.open(this.href);return false; En oo päivitelly pitkään aikaan. Jos tässä nyt, kun kaikki pelaa kunnolla niin innostuis tekemään loppuraportin tapasta.
Jyrsinkoneen ohjauspuolesta löytyy aivan kaikki projektin kotisivulta http://www.linuxcnc.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sitten tuolta nc-foorumin projektitopiksista.
Käyttismersuakin pitäs ottaa työn alle tuossa huomenna, kun sai tuon mopoauton työnnettyä tuosta luiskaan... Kävin jopa töissä sillä, kun tuumailin, ettei minulla ole mitään varsinaista syytä inhota mopoautoja. No nyt on. Sanat eivät riitä kertomaan.
Jyrsinkoneen ohjauspuolesta löytyy aivan kaikki projektin kotisivulta http://www.linuxcnc.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
ja sitten tuolta nc-foorumin projektitopiksista.
Käyttismersuakin pitäs ottaa työn alle tuossa huomenna, kun sai tuon mopoauton työnnettyä tuosta luiskaan... Kävin jopa töissä sillä, kun tuumailin, ettei minulla ole mitään varsinaista syytä inhota mopoautoja. No nyt on. Sanat eivät riitä kertomaan.
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Oliskohan jollain mielenkiintoa ostaa tuota w124:sta. Auto on seisonnassa, koska moottorissa on ilmeisesti laakerivaurio, eikä itsellä aikaa ja mielenkiintoa ruveta laittamaan.
Auto on ajokuntoinen ja toimiva, mutta ajoittain kuuluu pieni naputus jostain moottorin uumenista.
Jos ei päästä kauppoihin koko autosta, tulee auto osina myyntiin.
Auto on ajokuntoinen ja toimiva, mutta ajoittain kuuluu pieni naputus jostain moottorin uumenista.
Jos ei päästä kauppoihin koko autosta, tulee auto osina myyntiin.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Eipä loppunut tuon lankun tarina vielä. Otin siitä käyttisprojektin itelleni. Tänään nostin koneen pois keulalta, huomenna katsotaan mitä se on syönyt. Kopassa on vielä muutamia pieniä ruostepaikkoja korjattavana ja samalla koko auto ylimaalataan, puskurit ja helmat kans korinväriin. Ovista ainakin toinen taka- ja etuovi menee vaihtoon ja takakontin luukku vaihtuu vanhanmalliseen, mielestäni se on paremman näköinen
ja tallissa on semmonen ruosteeton. Värejä saa ehdotella, joku alkuperäinen tumma (metalliväri), mielellään vähän harvinaisempi... Tuo 199 ei vaan jotenkin miellytä, ehkä se liian tavallinen... Mietinnässä ollut ainakin 009 (saphirscwarz), 587(pajettrot), 567(lasurrot), 572(rubinrot) 475(nutria brown) ja ei metalliväreistä 423(tobacco brown):
http://www.w140forum.de/attachment.php? ... 1260115004
Älyttömän hyvännäköinen väri tuo 423 ainakin puhtaassa autossa.
Paawokin on seisonut tuossa pihalla, kävin vähän ajelemassa ja tutkailemassa laatikon ohjauksen toimintaa. Kohta pääsee purkamaan...
http://www.w140forum.de/attachment.php? ... 1260115004
Älyttömän hyvännäköinen väri tuo 423 ainakin puhtaassa autossa.
Paawokin on seisonut tuossa pihalla, kävin vähän ajelemassa ja tutkailemassa laatikon ohjauksen toimintaa. Kohta pääsee purkamaan...
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
No niin, tallilta ollaan kotiuduttu. Hyvin sai aikaseks, kone on purettu, kori pesty ja vähän siivottukin. Pari hitsattavaakin kohtaa löyty, ei mitään ikäviä. Takalasin joutu irrottamaan, ruoste oli edennyt liiman alle. Yllättävän helposti lähti.

Moottorin kohtalo on vielä vähän arvoitus, löyty epämiellyttäviä yllätyksiä.

Vitosen kangen alapään laakerista oli ehkä neljäsosa jäljellä, loppu oli palasina ympäri konetta.
Tässä vaiheessa huomasin että vitospytyssä on ylikokomäntä +0,5.
Vaihdon on täytynyt tapahtua melko kauan aikaa sitten, koska kannessa on selvät syöpymät, mitkä ei parissa vuodessa ilmaannu.

Kampura prikki, mikä oli jo etukäteen odotettavissa.

Ihmettelin syytä laakerin hajoamiseen, eihän turbokoneessa nuo laakerit tavallisesti hajoile. Öljypumppu on ehjä, koneessa on ollut öljyä riittävästi jne. Syy rupes löytymään kun aukasin nelosen kiertokangen alapään. Alapuolen laakeriliuska lähes ehjä, yläpuolen samannäköinen kuin paljon ajettu vaparin liuska, rotta oli käynyt nakertamassa.
Laakereissa on valmistusleima vuodelta 96 joten alkuperäiset ne eivät missään tapauksessa voi olla. Lisäks yläpuolen liuska ei oo semmonen eri tavalla pinnotettu kun turbokoneessa pitäs olla, vaan kyseessä on jotkut "laadukkaat" tarvikelaakerit. Ylikokoon poraus ja laakereiden vaihto on mitä ilmeisemmin tehty kun auto on ollut vielä saksassa, syytä voi vaan arvailla.
Mitähän tuon kanssa tekis, hapan homma kun just siitä ylikokomännästä meni se kanki, mäntä näyttää ehjältä tosin pieniä kosketusjälkiä kanteen on havaittavissa. Vai pitäskö pistää vaan ehjä kampura ja kanki tuohon ylikokomäntään ja mennä niillä. Lohko kuitenkin näyttäs olevan ok.

Moottorin kohtalo on vielä vähän arvoitus, löyty epämiellyttäviä yllätyksiä.
Vitosen kangen alapään laakerista oli ehkä neljäsosa jäljellä, loppu oli palasina ympäri konetta.
Tässä vaiheessa huomasin että vitospytyssä on ylikokomäntä +0,5.
Kampura prikki, mikä oli jo etukäteen odotettavissa.
Ihmettelin syytä laakerin hajoamiseen, eihän turbokoneessa nuo laakerit tavallisesti hajoile. Öljypumppu on ehjä, koneessa on ollut öljyä riittävästi jne. Syy rupes löytymään kun aukasin nelosen kiertokangen alapään. Alapuolen laakeriliuska lähes ehjä, yläpuolen samannäköinen kuin paljon ajettu vaparin liuska, rotta oli käynyt nakertamassa.
Laakereissa on valmistusleima vuodelta 96 joten alkuperäiset ne eivät missään tapauksessa voi olla. Lisäks yläpuolen liuska ei oo semmonen eri tavalla pinnotettu kun turbokoneessa pitäs olla, vaan kyseessä on jotkut "laadukkaat" tarvikelaakerit. Ylikokoon poraus ja laakereiden vaihto on mitä ilmeisemmin tehty kun auto on ollut vielä saksassa, syytä voi vaan arvailla.
Mitähän tuon kanssa tekis, hapan homma kun just siitä ylikokomännästä meni se kanki, mäntä näyttää ehjältä tosin pieniä kosketusjälkiä kanteen on havaittavissa. Vai pitäskö pistää vaan ehjä kampura ja kanki tuohon ylikokomäntään ja mennä niillä. Lohko kuitenkin näyttäs olevan ok.
Re: 250DT remonttia
Jos jollain on ehjä viispyttysen kampura, saa tarjoilla yv.llä
Taas asuttu hallilla periaattella "kyllä tämä ennen syksyä ajoon saadaan"

Perä ilmaan traktorilla ja pukit alle. Takakelkka irti ja yllätys! En oo ikinä nähny yhtä ruosteettoman näkösen kohdan hupenevan noin olemattomiin. No nuo on onneks nyt helppo hitsailla samalla.

Muuten ruostetta ei kovin paljon oo, mitä nuita yleisesti on tullu laiteltua. Muutamassa vakiopaikassa helpot korjaukset. Ovista ei kuitenkaan jää yhtään ainutta käyttöön, niitä onneks on vanhoista kapeelistasista ruosteettomia. Vähän taas liian hyvää ruppee tekemään...


Värin valinta ei oo ollu helppoo, mutta henkilökohtainen mieltymys vihreeseen on rajottanu vaihtoehtoja.
Huono kuva, mutta vasemmalla orkkis 199 väri, aattelin vähän vihreempää, mutta silleen, ettei heti huomaa. ei tarvii konehuonettakaan välttämättä maalata uuvestaan. Toinen vasemmalta vois olla hyvä.

Jännää tuo värin valinta yleensäkkin, joskus en tykänny punasesta yhtään, mutta tuo oma käyttis kun siihen on tottunu, on ruvennu näyttämään omaan silmään aina vaan paremmalta.

Taas asuttu hallilla periaattella "kyllä tämä ennen syksyä ajoon saadaan"
Perä ilmaan traktorilla ja pukit alle. Takakelkka irti ja yllätys! En oo ikinä nähny yhtä ruosteettoman näkösen kohdan hupenevan noin olemattomiin. No nuo on onneks nyt helppo hitsailla samalla.
Muuten ruostetta ei kovin paljon oo, mitä nuita yleisesti on tullu laiteltua. Muutamassa vakiopaikassa helpot korjaukset. Ovista ei kuitenkaan jää yhtään ainutta käyttöön, niitä onneks on vanhoista kapeelistasista ruosteettomia. Vähän taas liian hyvää ruppee tekemään...
Värin valinta ei oo ollu helppoo, mutta henkilökohtainen mieltymys vihreeseen on rajottanu vaihtoehtoja.
Huono kuva, mutta vasemmalla orkkis 199 väri, aattelin vähän vihreempää, mutta silleen, ettei heti huomaa. ei tarvii konehuonettakaan välttämättä maalata uuvestaan. Toinen vasemmalta vois olla hyvä.
Jännää tuo värin valinta yleensäkkin, joskus en tykänny punasesta yhtään, mutta tuo oma käyttis kun siihen on tottunu, on ruvennu näyttämään omaan silmään aina vaan paremmalta.
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Kovasti oot touhunnu, hyvä että viitsit elvyttää tuon ajoon.
Terveisiä täältä Schrobenhausenista.

Baijerilainen salaatti! Aitoa regensburgeria ohuina siivuina etikkaliemessä, kera sipulin ja suolakurkun, hyvää!!

Terveisiä täältä Schrobenhausenista.
Baijerilainen salaatti! Aitoa regensburgeria ohuina siivuina etikkaliemessä, kera sipulin ja suolakurkun, hyvää!!
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Jaa, näytti audi olevan vielä tallella. Hyvää reissua, toivottavasti kestää suomeen asti 
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Niinpä, kyllähän siitä voi jakoremmi katketa, öljypumppu levitä, tai syöttöpumppu voisi leikata kiinni. Pelottavaa ajaa, kun ei tiedä milloin kurahtaa, on vaan vissiin kuitenkin nämä commonrail moottorit kertaluokkaa luotettavampia kuin pumpparit.
Remmin vaihtoväli nimittäin 180tkm, ja tehdas suosittelee 120tkm, mittarissa 176tkm eikä hihnaa ole vaihdettu
Remmin vaihtoväli nimittäin 180tkm, ja tehdas suosittelee 120tkm, mittarissa 176tkm eikä hihnaa ole vaihdettu
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Laitanpa kuvan 250DT:n vaiheista.
Kopan ylimaalaus uudella sävyllä.

Sitten kuvia Opelista jossa on: fitmentti, stance, camber, venytys, pullistus, levitys ja kavennus hakusessa!! Mitä sitten tarkoitanevatkaan?




Kopan ylimaalaus uudella sävyllä.
Sitten kuvia Opelista jossa on: fitmentti, stance, camber, venytys, pullistus, levitys ja kavennus hakusessa!! Mitä sitten tarkoitanevatkaan?
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Astmaan kaivettu jostain ihan festivaalivanteet... 
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Pitäähän opelissa olla Opelin vanteet.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
- Pakardinen
- Mersumies

- Viestit: 3169
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
No kyllä kyllä. Ei taida olla ihan Kuopion keskustassa tuo teidän talli...? 
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Joo ei ihan keskustassa, vajaa parikymmentä minuuttia lounaiseen. Omassa rauhassa maalla, saa rauhassa testailla vehkeitä, eikä oo näitä kukkahattutätejä lähistöllä.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
kari.tuhkanen@gmail.com
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Viimesyksyisiä muistoja... Eihän se 606 vapari mitään kestä, noin 5000 km. Hyvin teki tuo katkennu kanki tuhojaan. lohkon ja öpohjan lisäksi startti katkesi, keskimmäinen raidetanko meni mutkalle ja takarengas hajosi, kun joku lohkon kappale teki siihen 50 mm pitkän viillon. Ihan tasakaasulla motarilla kilahti. Kanget on kieltämättä kyllä tosi hennon näköset...


Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
löytyis 606 vaparin lohko edullisesti
Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo
Orkkis turbokone lojottaa pihassa, mut tulee eri koppaan (kuuppaan). Tähän jotain miedompaa tilalle...




